Gast Satter Geplaatst: 26 september 2009 Geplaatst: 26 september 2009 Ik wil mijn schotel beter gaan afstellen en was aan het kijken naar de signaal meters. Er bestaan signaal meters met een schermpje waar je dus fta zenders op kan kijken en dus zorgen dat je beeld perfect is. Maar deze zijn nog al heel erg duur. Zou een laptop + usb dvb-s tuner (veilingsite 25 euro) een mogelijk alternatief zijn? Of zie ik iets over het hoofd.
Albert_H Geplaatst: 26 september 2009 Geplaatst: 26 september 2009 Het is zeker een mogelijkheid als je een DVB programma gebruikt met een goede level en quality aanduiding. Op het beeld zelf kan niet afgeregeld worden bij een digitaal kanaal. Dit werkt alleen bij een analoog kanaal en met een anloge ontvanger. Ik werk zelf eigenlijk uitsluitend met PCI en USB DVB-S kaarten en regelde af met een speciaal programma ProgFinder of FastSatFinder, dat het level van het binnenkomende signaal van een bepaalde transponder op het beeld en gesproken uitgeeft. Via een PMR mobilofoontje kon ik de gesproken waarden bij de schotel horen en zo redelijk makkelijk fijn tunen. Het grootste nadeel is de vertraging van de meting. Het duurt enkele seconden voordat het resultaat van de verplaatsing van de schotel gemeten en uitgesproken wordt. Je moet dus heel rustig werken. Of deze programma's ook met USB boxen werken, en of de BDA drivers de level info ook goed doorgeven weet ik eigenlijk niet omdat het al een paar jaar geleden is dat ik mijn schotels afgesteld heb. De meeste DVB programma's zoals ProgDVB, DVBdream en DVBViewer geven ook level en quality informatie uit, maar ik denk dat de satfinder programma's wat makkelijker werken. Albert_H. Nextwave Plus 2500SUC met Canaal Digitaal kaart en penta 1.09, PCTVsat, Skystar 2, Skystar 1 CI, Technotrend V 1.3, DEC3000, 80cm schotel met twin LNB draaibaar op een SM3D12.
Moderator ceesv Geplaatst: 28 september 2009 Moderator Geplaatst: 28 september 2009 |Een schotel echt goed afstellen, gaat alleen, wanner je tijdens het draaien direct zicht hebt op een ber en s/n aanwijzing. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast Satter Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Hoe zit dat eigenlijk in elkaar met die ber en s/n welke waarde hoor je te hebben?
Moderator ceesv Geplaatst: 29 september 2009 Moderator Geplaatst: 29 september 2009 een s/n waarde van 9dB of hoger is voldoende voor een goede ontvangst en slecht weer reserve. Naarmate de s/n hoger wordt, zal de Block Error Rate lager worden. Goed realiseerbaar is een Ber van 3x10-4 of lager. Dit zijn waarden, die vooral beïnvloed worden door de afstelling van de LNB in het brandpunt van de schotel en de skew. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
mifi Geplaatst: 29 september 2009 Geplaatst: 29 september 2009 Origineel bericht van: ceesv een s/n waarde van 9dB of hoger is voldoende voor een goede ontvangst en slecht weer reserve. Naarmate de s/n hoger wordt, zal de Block Error Rate lager worden. Goed realiseerbaar is een Ber van 3x10-4 of lager. Aanvulling: s/n is de signal/noise verhouding, ofwel hoe de sterkte van het nuttige signaal zich verhoudt tot de ruis. ber is de bit error rate, ofwel een maat voor het aantal verkeerd ontvangen bits in de stream. Fout ontvangen bits in de stream kunnen heel vaak worden hersteld, maar het moeten er niet teveel worden. Je streeft daarom naar een zo laag mogelijke ber en een zo hoog mogelijke snr. Zie de streefwaardes van ceesv. Overigens heb ik nog geen ontvangers gezien die de ber weergeven zoals die is, maar dat is niet zo erg. De aanwijzing van bijvoorbeeld een dreambox is voldoende bruikbaar voor het uitrichten. Maar als je echt serieus aan de slag wilt, is een goede sat meter die de ber correct weergeeft beter. Ik hoop dat de software op je laptop dat doet. m ---- Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen