Ga naar inhoud


Heb jij ook spaargeld bij de DSB staan?


renzie

Aanbevolen berichten


  • Reacties 370
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: pukje

Oeps volgens welke wet en wetboek is dat strafbaar ?


Helaas heb ik niet het hele wetboek in m'n hoofd zitten, maar een dergelijke oproep/ aanzetten tot/ verspreiden van geruchten etc met het doel om een bankrun te veroorzaken is strafbaar. Ook de woordvoerder van DSB wijst hier op, maar een proces aanspannen maakt het natuurlijk alleen maar erger, ook al winnen ze.

Ik vind overigens dat ze dat toch zouden moeten doen en dat ook de media hier een taak hebben. Nu is het DSB, morgen kan elke andere bank geslachtofferd worden en voor je het weet zitten we weer midden in een bankencrisis.
Link naar reactie
Delen op andere sites

De wet gaat niet specifiek over banken.

 

Een oproep om een bedrijf (welk bedrijf dan ook) failliet te maken is strafbaar.

 

Net op het vier uur journaal zijn het trouwens ineens geen hackers meer, maar "technische problemen"

Klaas Wilting meldt tevens dat iedereen gewoon z'n bankzaken telefonisch kan regelen.

 

Weet iemand of dat inderdaad werkt, of zijn er dan 20 wachtenden voor u...

 

Gelukkig doe ik geen zaken bij die rare bank!

Een collega van me maakte zich grote zorgen, omdat de hypotheek er loopt. Ik moest erg hard lachen en zei:" Maar wie krijgt er dan geld van wie?"

 

Trouwens moet je je hypotheek gewoon blijven betalen indien de bank waar je die hebt failliet gaat (das nou jammer)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: alex76


Trouwens moet je je hypotheek gewoon blijven betalen indien de bank waar je die hebt failliet gaat (das nou jammer)


Dit is vorig jaar bij de start van de bankencrisis uitgebreid aan de orde geweest. Je schuld wordt eerst verrekend met het eventuele tegoed bij die bank. Het vervolg is afhankelijk van je contract. Meestal wordt je schuld doorverkocht aan een ander, maar kan ook direct opeisbaar zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als in Nederland een bank omvalt blijft je schuld tot in lengte der jaren openstaan. Als je niet kunt betalen is er een schuldsaneringsregeling. Via de rechter 3 tot 5 jaar op bijstandsniveau min 10% en je bent overal van af.

In Amerika is dat anders. Sleutel in een envelop naar de bank en je bent van huis en schuld af.

 

Dus schuld bij een Nederlandse bank die omvalt is niet fijn. Je blijft debiteur tot einde schuld(sanering).

 

Iets anders zijn de spaartegoeden (dus ook bij een bank als DSB). De Nederlandsebank garandeert spaartegoeden tot een ton.

Als je daar na het Icesave debacle meer hebt dan heb ik geen medelijden met je.

 

Blijft over de praktijken van deze bank, want daar ging het hier om.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de hypotheek verstrekker failliet gaat is de schuld

voor de curator direct opeisbaar .

mogelijkheden zijn

 

de curator verkoopt de hypotheek inschrijving aan een ander,

de hypotheek blijft dan bestaan.

 

De curator eist het geld per direct op ,de schuldenaar

moet normaal gesproken een nieuwe hypotheek verstrekker zoeken

 

De schuldenaar doet niets dan kan de curator het huis verkopen

als ie de eerste hypotheek heeft.

 

probleem kan geven dat als de hypotheek vast voor x jaren

is afgesloten en curator eist direkt op dan kan weer schade

vergoeding gevraagd kan worden door de schuldenaar,dus een lange procedure terwijl

een failisement niet eeuwig mag duren ,als failisement opgeheven

wordt en de bv/nv/cv enz. bestaat niet meer dan bestaat de

hypotheek vertrekker niet meer smile

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Altijd prettig als een Ir een Drs aanvult. Maar het blijft een bank waarbij ik na mijn eerste rentebijschrijving wist dat ik genaaid werd. Gelukkig hoef ik mijn geld er niet (meer) vanaf te halen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gladys
Altijd prettig als een Ir een Drs aanvult. Maar het blijft een bank waarbij ik na mijn eerste rentebijschrijving wist dat ik genaaid werd. Gelukkig hoef ik mijn geld er niet (meer) vanaf te halen.

Als een Mr. zou aanvullen dat zou nog leuker zijn

nog als pikant dingetje ,als de bank niet meer bestaat wie
verwijderd de inschrijving in het kadaster ,hier voorziet
de wet niet frown

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit laatste begrijp ik niet. Een onroerend goed in Nederland is bij het kadaster beschreven tot bijna op de vierkante centimeter. Bij dit onroerend goed behoort een eigenaar.

Die eigenaar kan zijn onroerend goed als hypotheekgever aan een bank als onderpand gegeven hebben omdat hij/zij de koopsom bij die bank moest lenen. Bijna iedere huiseigenaar verkeert in die positie. Tenzij hij/zij het huis afgelost heeft.

 

Als de bank (hypotheeknemer) failliet gaat, vervalt echt niet de inschrijving bij het kadaster. Alles blijft qua eigendom hetzelfde. Feit blijft dat de eigenaar (hypotheekgever) een schuld heeft aan de failliete bank. En dus aan de curator.

 

Persoonlijk heb ik liever een schuld aan de bank dan aan een curator.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

je hebt gelijk ,heb (waarschijnlijk) tot start van het

weekend teveel vodka in mijn mix gedaan laugh

 

Ik hoop en zal ook wel nooit gebeuren dat een (grote) bank

hier kiept en indien ja wordt die overgenomen en alles

blijft bij het oude.

 

Inderdaad een curator moet je niet als tegenpartij hebben ,die

hebben alle macht en steun van de rechter in hun rug

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als kleine toelichting voor de lezers bij de bankzaken van DSB en andere banken het volgende:

 

Een hypotheek op je huis geef je aan de bank. De bank geeft dus geen hypotheek, maar jij geeft hypotheek aan de bank.

Jij bent eigenaar maar kan het niet betalen. Je leent geld bij de bank met je huis als onderpand.

 

Op zich niets mee. Daar zijn banken voor. Want wie heeft zoveel geld contant?

 

Rond een hypotheek of andere geldlening is er een vorm van winst voor de geldverstrekker. Ook niets mis mee tenzij het woekerrentes zijn.

 

Te gek wordt het als de geldlener (huiseigenaar=hypotheekgever) allerlei producten rondom zijn basislening van de bank door de strot geduwd krijgt waaraan hij geen behoefte heeft maar die hij "gedwongen" moet afnemen om zijn basisproduct n.l. de financiering van zijn huis rond te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gladys

Te gek wordt het als de geldlener (huiseigenaar=hypotheekgever) allerlei producten rondom zijn basislening van de bank door de strot geduwd krijgt waaraan hij geen behoefte heeft maar die hij "gedwongen" moet afnemen om zijn basisproduct n.l. de financiering van zijn huis rond te krijgen.


Maar ja, zelfs dan nog. Als je bij wijze van spreken bij een bepaalde snackbar verplicht een frikadel bij de friet moet kopen, en je lust geen frikadel, dan ga je gewoon naar een andere snackbar voor je friet wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles werkt overigens weer netjes... heb mijn saldo bekeken, en mijn pinbetaling bij de AH is er pas een dag later afgegaan smile

 

- VU+ Ultimo 4K met 1x DVB-S2 FBC Twin + 1x DVB-C/T2 Dual tuner met VTI icm 2x een CityCom 2000 CCA850 voor Thor 1W en Astra 19.2Ost
 

 

Missachtet wird, was es umsonst gibt  (Else Pannek)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...