Ga naar inhoud


Stijgen of dalen nu de huizenprijzen


vincent1971

Aanbevolen berichten

Waarom? De WOZ waarde is niet gelijk aan de verkoop waarde. Dat gebeurt pas als het huis verkocht wordt. De gemeente is er dan als de kippen bij om de WOZ waarde naar boven bij te stellen.

 

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 126
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Tsja, dat kan wel wezen, maar als je vraagprijs ver boven de w.o.z. waarde ligt (en een eventuele koper is al heel snel geneigd iets "ver" te vinden) dan verkoop je simpelweg niet zo snel. Ik heb gemerkt dat veel koopgegadigden de w.o.z. waarde toch als een ijkpunt zien. Overigens heb ik dat omgekeerd ook gedaan, toen ik ging kopen en de vraagprijs 15% boven de w.o.z. waarde lag ben ik gewoon veel lager gaan bieden. Uiteindelijk heb ik 4% onder de w.o.z. betaald.

 

T B

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze nu op mijn tweede huis wat al 2,5 jaar te koop staat de huidige WOZ waarde bieden dan is het verkocht.......

Maar dat zal nu niemand meer bieden alleen onder de huidige WOZ waarde cry

VU Duo 4K se pli 8.1 dvb-c + s / ET 8000 pli 8.1 dvb-c + s / Vu+ Uno 4k se pli 8.1 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hugogertie
Als ze nu op mijn tweede huis wat al 2,5 jaar te koop staat de huidige WOZ waarde bieden dan is het verkocht.......
Maar dat zal nu niemand meer bieden alleen onder de huidige WOZ waarde cry


Dat die WOZ waarde alleen maar bedoeld is om het belasting laadje gevuld te krijgen was allang bekend. Ook hier ging de WOZ waarde weer een paar procent omhoog, terwijl de gemiddelde huizenprijs in Nederland ongeveer 5 procent naar beneden ging. Sommigen willen de WOZ waarde als opbrengst bij verkoop hebben en dat is (zeker op dit moment) heel erg dom wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is nou net het gevaar van de WOZ waarde, voor de een kan dit redelijk kloppen voor de ander totaal niet.

De WOZ waarde wordt op een dubieuze manier vastgesteld, dat kan ook niet anders aangezien dit maar 1,90 euro per taxatie opbrengt.

Maar je bent wel afhankelijk van de volgende factoren:

Hoe standaard is je woning tegen over referentie woningen.

Hoe vaak wordt er in je omgeving een referentie woning verkocht.

 

Als deze factoren afwijken heb je geen zuivere vergelijking en een WOZ die waarschijnlijk niet past.

 

Of gaan we nu allemaal voor de verkoop bezwaar aan tekenen tegen een te lage WOZ waarde?

 

Zie WOZ als een noodzakelijke belasting waarde, maar om de waarde van een huis er aan op te hangen is bedenkelijk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@TangoBravo

 

Dat gaat niet altijd op. Huis is een tijd niet verkocht, dus WOZ waarde klopt voor geen ruk. Pas als huis verkocht is wordt de WOZ aangepast.

 

Ik heb mijn huidige huis 2 ton boven de WOZ waarde gekocht.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
@TangoBravo

Dat gaat niet altijd op.


Daar zeg ik Amen op. Inderdaad is de W.O.Z. waarde bij tijd en wijle waardeloos...

Jouw voorbeeld maakt dat duidelijk.

Evengoed blijft het soms een hartstikke lastig fenomeen wat (vaak negatieve) invloed heeft op het koop/verkoop proces van woningen.

T B
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat ik wil zeggen is dat je de aanschaf van een huis niet mag baseren op de WOZ waarden. Veel beter is om vergelijkbare huizen in de buurt te nemen.

 

Maar dan nog altijd de vraag: als jij dat huis graag wil hebben, wat heb je er dan voor over?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie


Pas als huis verkocht is wordt de WOZ aangepast.



Misschien dat dat per gemeente verschillend is, maar hier wordt hij jaarlijks op 1 januari geindexeerd. We krijgen daar niet apart bericht van zoals vroeger eens in de vijf jaar, maar het staat vermeld op de diverse belastingaanslagen die binnen komen. In de belastingaangifte rolt het nieuwe bedrag er al standaard uit als je de aangifte gaat doen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij wordt inderdaad aan het begin van het jaar aangepast maar wel aan de op dat moment geldende waarde. dat kan zijn het bedrag dat jij net betaald hebt, een vergelijkbare woning in de buurt of indexatie.

 

Neem maar van mij aan dat de gemeente er alles aan doet om zoveel als mogelijk geld uit jouw broekzak te peuteren. Dus de hoge waarde van mijn huis heeft direct gevolgen voor de WOZ waarde van mijn buren.

 

Ik kocht mijn huis in november en in januari dus een WOZ waardie die ook 2 ton hoger was. Volgens Eigenhuis is dat volledig volgens de regels. De vorige eigenaren hebben dus gewoon mazzel gehad.

 

De belastigaanslag is tevens de officiele melding van jouw nieuwe WOZ waarde en hier dien je standaard bezwaar tegen in te dienen :D

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie


Hij wordt inderdaad aan het begin van het jaar aangepast maar wel aan de op dat moment geldende waarde. dat kan zijn het bedrag dat jij net betaald hebt, een vergelijkbare woning in de buurt of indexatie.



Hier wordt gewoon geindexeerd, omdat vergelijkbare woningen niet of nauwelijks van eigenaar wisselen. Vreemd is dat ze alleen omhoog indexeren, van dalende huizenprijzen willen ze bij de gemeente uiteraard niet horen.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het maakt niet uit wat de huizenprijzen nu doen, op de wat langere termijn >10jaar, kan eerder zijn maar ook wat langer duren gaan ze flink in prijs dalen, makkelijk 20% eraf.

En terecht, de prijzen zijn de laatste 20 jaar ook krankzinnig gestegen, werkelijk buiten alle proporties.

Ik begrijp niet dat men het nog niet heeft over de huizenbubble...

En wat die hypotheekrente betreft, die gaat er aan of word dusdaning uitgekleed dat er praktisch niets valt af te trekken, is het niet in het nieuwe kabinet dan is het wel in die erna of die daarna, wat je ook doet, een zure appel is er ook altijd om doorheen te bijten.

 

Gewoon zorgen dat je in een huis woont waar je wil blijven wonen dan maakt het op zich niet zo gek veel uit wat de woningmarkt doet.

De tijd dat je na een 5-tal jaren de meerwaarde van je huis kon gebruiken om een groter huis te gaan bewonen is naar mijn mening voorbij.

 

Kees de Kort for President :D

You cannot ignore that member

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: mietde


Het maakt niet uit wat de huizenprijzen nu doen, op de wat langere termijn >10jaar, kan eerder zijn maar ook wat langer duren gaan ze flink in prijs dalen, makkelijk 20% eraf.



Op de lange termijn zullen de huizenprijzen volledig gaan instorten, dus met 20 procent druk je je nog gematigd uit.

Origineel bericht van: mietde


Kees de Kort for President :D



Willem Middelkoop for President & Albert Spits for Vice-President :D
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: Psychosammie


Hij wordt inderdaad aan het begin van het jaar aangepast maar wel aan de op dat moment geldende waarde. dat kan zijn het bedrag dat jij net betaald hebt, een vergelijkbare woning in de buurt of indexatie.



Hier wordt gewoon geindexeerd, omdat vergelijkbare woningen niet of nauwelijks van eigenaar wisselen. Vreemd is dat ze alleen omhoog indexeren, van dalende huizenprijzen willen ze bij de gemeente uiteraard niet horen.
Ze lopen een jaar achter altijd dat komt ze dit jaar ook erg goed uit. Volgend jaar verhoging word erg ongeloofwaardig als dat gebeurd zal iedereen en volledig terecht eerst bezwaar maken.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Absolute onzin. Huizen zijn een schaars product en dus zullen de prijzen niet instorten. Dat zie je nu al. De daling is inmiddels gestopt en er is al weer een stijging zichtbaar. Als de huizenprijzen instorten dan is dat omdat er nog veel meer instort.

 

Deze discussie is overigens al in een eerder topic langs geweest.

 

En zijn de huizenprijzen nou echt zo krankzinning gestegen de laatste 20 jaar? Misschien moet je dat maar eens vergelijken met jouw salaris van 20 jaar geleden.

 

De hypotheekrente is een gevoelig onderwerp. Als onze linkse broeders hier hun grijpgrage jattten op weten te leggen zullen heel wat gezinnen in de problemen komen. Met name de gezinnen met de lagere inkomens. Het gevolg is duidelijk. Deze gezinnen raken hun huis kwijt en blijven met grote schulden achter. De huizenprijzen dalen een beetje net als nu totdat deze vrijgekomen huizen gekocht zijn door mensen die het wel kunnen betalen en dan stijgen de prijzen weer. En wat hebben we dan bereikt?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...