Ga naar inhoud

Awus050NH 2e versie i.p.v. de 1e, hoe kan je dat achterhalen?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb al met iemand een discussie gehad over de Awus036h en de Awus050NH.

Beide moeten wel teruggeregeld worden naar 100mw i.v.m. anders een te hoog zendvermogen, maar dat blijkt niet zo'n probleem te zijn.

De Awus036h is minder uitgebreid dan de Awus050NH door dualband modus.

Van de Awus050NH zijn 2 versies, namelijk de eerste die met de lage band wat problemen heeft en de tweede versie die wel goed is.

Weet iemand hoe ik kan zien dat het om de tweede versie gaat?

Ik weet dat in Nederland weinig winkels zijn die ze aanbiedien, daar tegen over in Duitsland juist veel waardoor de prijs veel lager ligt, zelfs met verzendkosten. Voor mij is het dus belangrijk dat ik kan nagaan om welk type het gaat.

Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.

Geplaatst:

@Sjaak(k),

Je kan het apparaat netjes terug regelen naar 100mw, dus dat probleem is al meteen opgelost.

Zolang je van je eigen of afgesproken van iemands anders netwerk gebruik maakt, zie ik het probleem niet.

Het grote verschil is dat de ontvanger van dit apparaatje van veel betere kwaliteit is.

Er zijn er die zelfs 1000mw of te wel 1 watt gebruik maken, maar dat is een heel ander type en ik weet ook niet of die terug regelbaar in vermogen is, dat lijkt mij dus een slecht idee om die te nemen.

Voor mij is de afstand een probleem, en een richtantenne plaatsen is weer niet zo leuk voor de buren die daar tegen aan kijken.

Geplaatst:

Was het niet zo dat de legale grens lag op EIRP 20dBm, en niet op 20 dBm uitgangs vermogen?

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

maar sjaak toch heeft de awus een goedkeuring (CE)omdat de duitse webshop er een aplikatie bijleverd die hem regelbaar maakt

dit heeft enige tijd geduurd vandaar dat een tijd lang deze niet te leveren waren,op het bijgeleverde papier stat ook precies wat te doen om een veilige marge aan te houden

Ik neem dat er word uitgegaan van 100 mw erp

daar ik rg 58/u (echt waar smile ) gebruik heb ik dus de awus nodig,om aan die 100 mw erp te komen

tip gewoon kopen ,fantastisch

satzoeker`

No,No y No

Geplaatst:

Dus als ik het goed heb dan is een wifi apparaat met 100mw en dan nog eens een antenne er aan te veel versterking en dus altijd verboden?

Zendamateurs hebben inderdaad een primaire status, maar mogen niet opzettelijk een verbinding die volgens de normen zijn storen.

Als je met 120 Watt op die frequentie gaat zitten, dan stoor je de hele buurt, dus de vraag is dan hoe primair die status nog is.

Daar komt ook nog bij hoe lang die frequentie beschikbaar voor zendamateurs blijft, want het aantal neemt fors af, zeker de komende jaren. Het ministerie van Economische zaken waar deze groep onder valt ziet liever geld voor die frequenties, want er is genoeg vraag naar ether frequenties.

Sjaak(k), met alle respect, maar er is voldoende ruimte genoeg om van alles te experimenteren.

mijn vermoede is dat na het vervallen van de C amateurs die een A status gekregen hebben, zal de N groep op een zekere termijn gaan volgen om de gaten op te vullen, anders zullen veel frequenties verloren gaan.

Geplaatst:

Even een aanvulling, want ik ben te laat om het bericht aan te vullen:

Een brommer heeft ook meer vermogen dan waar die op afgesteld staat, want anders kan die geen kracht geven. Dat zie je bijvoorbeeld bij opgevoerde brommers, die moeten eerst op gang komen voor ze de opgevoerde snelheid halen.

Dus extra vermogen dat je niet gebruikt is een vermogenstor niet op de teentjes laten lopen waardoor die makkelijk stuk kan gaan.

Zendamateurs hebben ook veel meer vermogen in huis om de torren niet op de teentjes te laten lopen, want dat zullen torren nooit leuk vinden.

Geplaatst:

Citaat:
Dat zie ik toch anders, voorlopig hebben wij nog steeds deze frequenties, en dat levert geld op, secundaire gebruikers leveren direct niets op voor Telecom

Dat was toch vroeger?

Sinds dit of vorigjaar is alleen een registratieverplichting waar men niets meer voor betaald, als ik het goed gelezen heb. Op deze link gelezen.

Geplaatst:

Nu maak je mij nieuwsgierig:

Heb je een onbemand ATV station, een onbemand repeater, een onbemand packet station? (anders, maar dat ken ik niet)

Ik weet wel iets van die materie, maar ook weer niet zoveel.

Geplaatst:

sjaak(k) was een geintje ik gebruik cellflex 1/2 fantastische kabel,daaraan gekoppeld schotel met vertikale en horizontale feeder

je weet niet wat je ziet

als je in de boes-boes woont moet je wel wat smile

satzoeker`

No,No y No

Geplaatst:
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Origineel bericht van: ilseonline

Heb je een onbemand ATV station, een onbemand repeater, een onbemand packet station? (anders, maar dat ken ik niet)

Ik heb 3 repeaters in Amersfoort op mijn naam staan:
repeater PI3AMF uitgang 145,7875 MHz. ingang 145,1875 MHz R7x locator JO22QD
repeater PI2AMF uitgang 430,050 MHz. ingang 431,650 MHz FRU02 locator JO22QD
repeater PI6AMF uitgang 1298,500 MHz. ingang 1270.500 MHz RS20 locator JO22QD

En daar moeten we vooruit behoorlijk voor dokken aan Telecom crazy

FF denken als ik zo even uit mijn hoofd bedenk wie daar bij hoort is Dstar ook niet onbekend.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz

FF denken als ik zo even uit mijn hoofd bedenk wie daar bij hoort is Dstar ook niet onbekend.

Dat zijn een stelletje "illegalen" die daar mee bezig zijn whistle
Wij hebben nog wel het plan een wifi repeater neer te zetten, maar die is nog niet erg bedrijfszeker gebleken.
En op de lokatie waar die zou komen kunnen we niet altijd terecht om iets te repareren, omdat het een ziekenhuis is smirk

Je hebt weer een lekker uitgesproken mening. Degene die ik persoonlijk ken, en met Dstar bezig zijn, zijn toch heel echt amateurs hoor.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Geplaatst:

Ik heb 3 repeaters in Amersfoort op mijn naam staan:
repeater PI3AMF uitgang 145,7875 MHz. ingang 145,1875 MHz R7x locator JO22QD
repeater PI2AMF uitgang 430,050 MHz. ingang 431,650 MHz FRU02 locator JO22QD
repeater PI6AMF uitgang 1298,500 MHz. ingang 1270.500 MHz RS20 locator JO22QD
En daar moeten we vooruit behoorlijk voor dokken aan Telecom crazy

Dat is geen verplichting, maar hobby. hobby's kosten helaas altijd geld.

Geplaatst:
Origineel bericht van: winwiz

Je hebt weer een lekker uitgesproken mening. Degene die ik persoonlijk ken, en met Dstar bezig zijn, zijn toch heel echt amateurs hoor.

Dat kan wel zijn, maar als je weet op welke manier ze proberen dit van de grond te krijgen en op slinkse wijze op onze lokatie proberen te komen..de details zal ik je maar besparen.
Iedere radio verbinding(zelfs Dstar) valt of staat met de hoogte van je antenne cry
En laten "wij" dat laaste nu net hebben op ruim 80 meter boven NAP. wink

Mee eens, maar je gebruikt dus piraten op een andere manier smile.. Voor mij hoeft het niet, je kunt net zo goed gaan skypen.

Geplaatst:

Dat is geen verplichting, maar hobby. hobby's kosten helaas altijd geld.

Dat is wel een verplichting want anders krijg ik geen toestemming voor onbemand gebruik shocked
En hobby´s mogen geld kosten, dat weet ik, maar we doen het niet voor ons zelf maar voor andere zendamateurs die daar gebruik van kunnen maken, en dat wordt in grote getale gedaan laugh
En dat geeft ons dan weer voldoening om er mee door te gaan.
En ik kan je verzekeren dat we er samen(relaisgroep) in de loop van de tijd (±20 jaar) al voor vele duizenden euro´s aan geld ingestoken hebben. smirk

Het is toch best grappig, misschien moet ik mij daar maar eens verder in verdiepen, al zal ik daar niet direct tijd voor hebben.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen