Jan Ambers Geplaatst: 13 oktober 2009 Geplaatst: 13 oktober 2009 Bij nader onderzoek blijkt een programmer van siemens vaatwas kuren te vertonen bij opwarmen water... Oorzaak zou de actuator poederbak zijn. Een triac op de programmerprint is naar de eeuwige jachtvelden en er is een stukje afgesprongen... Daardoor is typenr onleesbaar. Nog leesbaar is: ST (merk) Z°M ...8 Ik vermoed ST-Z9M-Y048 omdat er nog zo een paar devices op zitten (vlg Siemens Triac's)De componenten zijn niet los verkrijgbaar... dus het wordt een spekkenwinkel opbellen, als het geen gecodeerde onderdelen zijn...
Moderator Matchless Geplaatst: 13 oktober 2009 Moderator Geplaatst: 13 oktober 2009 Dat was een droger sjaak Is het wel een triac? Wat ik zo zie lijkt het me meer een powertransistor die het relais schakelt. Controleer ook de blusdiode over het relais even want die kan de oorzaak geweest zijn. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Jan Ambers Geplaatst: 13 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 13 oktober 2009 De stem aan de telefoon bij Siemens spareparts zei me dat het een triac was... verwondert me maar ik ben verplicht hem te geloven omdat ie meer info heeft dan ik... Ik vraag me trouwens af als ik die activator van poederbakje losmaak, ie een foutmelding zou geven... met die µProc klodden weet je niet wat ze allemaal kontroleren... Redenering is als je 5in1 tabletten gebruikt, dan gebruik je het poeder niet... Heb je dus zeepbakje niet nodig! en dit relais stuurt het zeepbakje... dus zou eenvoudig uit te schakelen zijn? Misschien heeft iemad meer info over die programmer?
columbo Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 ALS het een triac is kun je meestal wel een ander model gebruiken,kijk eens waar de aansluitingen naar toe gaan,de triac word vaak voor het water inlaat ventiel gebruikt,deze hebben een lagere spanning dan 220v,en kunnen ook door de tiac kapot gaan .
Jan Ambers Geplaatst: 14 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2009 Ie neemt water en spoelt en pompt af... Warmen doet ie niet! Er zitten 2 kleine ralais op en 1 grotere, aan de top-PCBside zitten 2 "SMD-devices" (triac's???) Merk: ST code: Z9M Y048, en aan de bottom PCBside zitten 2 andere "SMD-devices" (triac's???) Merk: ST, code: Z9M Y050 Wat is het verschil??? Datasheets??? Waarschijnlijk het systeem als HP en Trektopniks een custom device nummering? Zo rinkelt hun kassa als bij U de bel niet meer gaat... Ik vermoed de triac d'r uit en andere in, en ev de sensor van zeepbakje vervangen 15€ en het toestel werkt zonder nieuwe programmer...
iemand Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 Ik lees op klusidee/forum ook vaak over het zeepbakje dat defect raakt waardoor de besturingsprint defct gaat. Toch is de uitdaging die 130 euro besparen. Als je die 3 poot door meet, is er dan sluiting. Soldeer hem er dan domweg eens af. Werkt de machine dan weer. Workaround: Zeepblokje kun je ook gewoon in bestekbakje gooien Tip voor iedereen: machines vervuilen vaak vanwege TEVEEL ZEEP. Probeer eens of je aan een half blokje voldoende hebt. gr. Erik
veda Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 Als er een stukje uit de triac is gesprongen dan is de kans heel groot dat er een volle sluiting zit op de externe belasting. Die externe belasting is de spoel van het waterventiel = watertoevoer van het zeepbakje. Dit ventiel wordt normaal op netspanning gevoed, dus 230 V~. De triac wordt gebruikt als statische schakelaar. Ventielen gevoed op wisselspanning staan er om bekend om gemakkelijk te verbranden (bij klemmen)omdat de inductieve component dan verwaarloosbaar klein wordt (saturatie) en er dan alleen nog een ohmse component overblijft die een stuk kleiner is dan de Z. De spoelstroom wordt dus veel te hoog en de spoel verbrandt (sluiting tussen windingen)Daarom wordt in de industrie hoofdzakelijk met 24 V = gewerkt. Moest er een snelle zekering geweest zijn dan was de triac niet defect gegaan, maar om te besparen wordt er graag "fuseless gewerkt", hierbij is men echter vergeten om een elektronische kortsluitstroombeveiliging in te bouwen, maar ook dat kost natuurlijk geld. Dus vooraleer de triac te vervangen moet het spoeltje doorgemeten worden. Vermogen is normaal rond de 5 VA en de spoelweerstand enkele kohm. Het typenummer van de triac is voluit Z0109M en dit is een gewoon standaard 1 Amp type met een middelmatige gevoeligheid (gate) van 10 mA. Max sperspanning is 600 V wat een beetje krap is voor 230 volt, beter 800 V nemen. Voor de kenners de datasheet in bijlage. Ik hoop dat je hiermee verder kunt .. Mvg, Dany Z01xx x_triac.pdf
Jan Ambers Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2009 - Is er dan enig verschil tussen de Z9M-Y048, en de Z9M-Y050 en blijft voor beiden de typenr Z0109M??? - Relais en C losgesoldeerd... De + DC spanning (ik denk 12V) gaat via de Triac A1 klem naar de A2klem naar de connector van de print (en niet naar relais zoals eerst gedacht...) naar de 2de linkse klem [naast de witte stekker (foto)]. Die klemmen aan de triac gaan naar een stekker met 4 gele draden lopen naar de electromagneet en een kontakt in zeepbakje in de deur. Is dit mechanisme nog nodig als je met 5/1 tabletten werkt??? Mag die stekker er niet af of wordt er met die spullen in het programma rekening gehouden als input feedback? Anders gewoon triac eruit en klaar is de zaak... zonder automatisch zeepbakje?
veda Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 De Y codering is mij ook een raadsel, volgens de datasheet zou dit iets met de verpakking te maken hebben, dus niet relevant. Een triac wordt (normaal)enkel gebruikt om AC te schakelen zeker geen DC en mijn ervaring is dat waterventielen 23O V~ zijn. Om 12 VDC te schakelen gebruikt men een transistor. Mvg, Dany
Jan Ambers Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2009 Wel eigenaardig dat de triaclijn van A1 aan de + van een elco330µF35V ging en dan aan de trafo???? 10V wisselspanning??? Geen diode te zien tss trafo en +elco. De gatelijn triac gaat via een paar weerstanden in serie, 101 &121 naar de basis van een Tor 1Gs (BC848) die BE defekt is...
columbo Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 Zal dan wel geen triac wezen maar een power tor.kun je niet bij een hadelaar op een nieuwe print kijken naar het juiste nummer?
Moderator Matchless Geplaatst: 15 oktober 2009 Moderator Geplaatst: 15 oktober 2009 Citaat: Zal dan wel geen triac wezen maar een power tor Zei ik toch (hehe..heb ik ook eens gelijk) Die tor schakelt het relais(daar staat 12 volt op). Als de blusdiode kapot is dan gaat de tor ook en vermoedelijk ook de stuurtransistor. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Jan Ambers Geplaatst: 16 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2009 Als bij de stuurtor de B-Ejunctie kapot is, heeft dit niks met de blusdiode te maken, want dan zou de C-E junctie d'r aan zijn... Hoop maar dat de µProc niet QRT is!
Jan Ambers Geplaatst: 16 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2009 @ Sjaak: Inderdaad ik heb een electrohandel, reeds ruim 30j! Ondertussen de programmer defekte SMD-tor d'r uit en vervangen door BCW60C, en de triac die gebarsten was d'r ook uit, dan doet ie geen narigheid meer... Alles gemonteerd en de vaatswas doet het weer... alleen dat "ding" (electrozuiger) dat na een tijd opwarmt en de pomp van glansmiddel bedient doet het nu niet omdat die triac d'r uit is... Ik heb de "electropiston" opengemaakt, die zat vast, siliconespray heeft z'n werk gedaan, en zodra de triac aankomt, zal ook dit werken, heb er manueel 220 opgezet en dit zuigertje komt met kracht uit z'n behuizing... zonder sluiting te maken. Er zat een olieachtige stof in die lekte, en die lekte op de PTC of NTC die in dit zuigerlichaam gemonteerd zat, en daardoor ging de ganse boel de mist in... Nog iets bijgeleerd!
iemand Geplaatst: 16 oktober 2009 Geplaatst: 16 oktober 2009 dat vraagd om een foto. kwil wel een ZIEN waar die olie zat en sluiting veroorzaakte. dan leer ik ook weer wat bij gr. Erik
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen