Ga naar inhoud


ontvangst DVB-T belgie


Gast azboxhd

Aanbevolen berichten


Ja op hoogte 80 hahahaha. In principe zou het digitaal dan ook wel moeten lukken alleen worden er volgens mij nu meer kanalen per land gebruikt waardoor er wat meer schaarste is en er aardig voor wordt gezorgd dat de zenders niet te veel over de grens reiken zodat kanalen sneller kunnen worden hergebruikt. Zo worden kanalen uit de randstad bijvoorbeeld alweer gebruikt in Limburg. Hierdoor zal de ontvangst op grotere afstanden wel een stuk moeilijker worden. Goede richtantennes doen hierbij natuurlijk wel weer goede zaken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kon bij m'n ouders de belgen nog redelijk pakken met een dvb-t stick op zolder in combinatie met het standaardsprietje (passief). Maargoed Sliedrecht is niet zo ver van de Belgische grens.

Visiosat Big Bisat (0.8W, 9, 13,19.2,23.5,28.2) 3 x Inverto quad, 2 x Alps quad, 1 x Venton rocket 2 x Disecq 1/8 1 x Diseqc 1/10

VU+ Ultimo 4k DVB-S FBC/DVB-C FBC,WD AV GP WD20EURS, 2TB @ Panasonic tx-50exw784 + Logitech Harmony 665
Qviart Lunix 4K @ Panasonic TX-L42E5 + Logitech Harmony 700

Ziggo start CI+

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: cheapwatcher
Ik kon bij m'n ouders de belgen nog redelijk pakken met een dvb-t stick op zolder in combinatie met het standaardsprietje (passief). Maargoed Sliedrecht is niet zo ver van de Belgische grens.

Ja vroeger toen ze op 59 zaten lukte Schoten nog wel maar nu niet meer neem ik aan ?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: vasonline
(NL) Goes lukt me op 64 kilometer, en deze heeft een zendvermogen van 10 kW.

De VRT/Norkring zend uit met 20kW.

Zender Schoten of Genk, maar alleen met een yagi ('hark') buitenantenne denk ik.

Greetz,

S.


Aanvulling
Schoten antenne hoogte 169 meter altitude 14 meter = totaal hoogte 183 meter
Genk antenne hoogte 201 meter altitude 83 meter = totaal hoogte 284 meter

Voor Arnhem vrees ik dat ontvangst mooilijk zal zijn. Afstand Arnhem centrum tot Genk is 118,32 km en tot Schoten 121,81 km.

Als je dat lukt hoor ik het graag.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi TokeMUp,

 

Het is ver i.i.g, maar ik zit op +-140km van Aachen-Stolberg,

en ik kan daar toch nog een signaal van ontvangen, zonder condities.

Helaas niet stabiel, waarschijnlijk is mijn mast daarvoor niet hoog genoeg, maar toch iets (zender ID kwam zelfs binnen: WDR-AC) ...

 

Mits vrij zicht, lijkt Genk de beste keuze:

 

Bereken je radio-horizon hier:

http://www.qsl.net/w4sat/horizon.htm

 

Greetz,

 

S.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gegevens van Aachen-Stolberg zij ook wat gunstiger vergeleken met Genk en Schoten.

 

Mast hoogte 231, altitude 284 totaal hoogte 515 meter.

 

K26 20 kw

K37 50 kw

K50 50 kw

 

Komt dit wat overeen met uw ontvangst ervaring. Zenders op K26 meer storing dan die op K37 en K50?

 

Maar 140 Km is wel top!

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zat pas ook wat aan m'n Yagi te draaien om te zien of ik kanaal 23 uit Bouvigny niet kon krijgen. Tot mijn verrassing kon ik met wat richten wel enige sterkte meten, maar een lock kreeg ik niet. Als ik de Yagi aan de schoorsteen zou hebben zou dat misschien wel gaan.

 

Afstand is dan 166 kilometer dus dat was ook wel erg fors geweest.

Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog wat extra niet onbelangrijke informatie.

 

Achter de antenne zit Smilde 107,88 km en Groningen 143,66 km ook op kanaal 25.

 

Groningen zal niet veel storen maar Smilde?

 

Nog moeilijker is Langenberg in Duitsland op 109,21 km van Arnhem. Deze zal in de linker zijkant van uw antenne in stralen met ook kanaal 25.

Dit is een grote jongen en een krachtige. Totaal hoogte is 540 meter en een vermogen van 50 kw op kanaal 25.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: W3ird_N3rd
Ik zat pas ook wat aan m'n Yagi te draaien om te zien of ik kanaal 23 uit Bouvigny niet kon krijgen. Tot mijn verrassing kon ik met wat richten wel enige sterkte meten, maar een lock kreeg ik niet. Als ik de Yagi aan de schoorsteen zou hebben zou dat misschien wel gaan.

Afstand is dan 166 kilometer dus dat was ook wel erg fors geweest.


Je mag niet vergeten dat kanaal 23 voor jouw een gunstig kanaal is. Kanaal wordt in België (nog?) niet gebruikt, in Nederland enkel voor Lelystad, Deventer, Enschede, Hengelo en Zwolle. Deze liggen allemaal achter de antenne. Als je er eentje hebt met een goede afscherming langs achter, zou dat wel eens kunnen lukken met het verplaatsen.

mvg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: TokeMUp
Gegevens van Aachen-Stolberg zij ook wat gunstiger vergeleken met Genk en Schoten.

Mast hoogte 231, altitude 284 totaal hoogte 515 meter.

K26 20 kw
K37 50 kw
K50 50 kw

Komt dit wat overeen met uw ontvangst ervaring. Zenders op K26 meer storing dan die op K37 en K50?

Maar 140 Km is wel top!

mvg


Je ervaring komt exact overeen met wat ik zag:

K26: slechtste
K37: beste van de 3
K50: slecht(er)

Ik vermoed K26 slecht is, vanwege het lagere vermogen, en K50 slechter vanwege de hogere demping?


Greetz,
S
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...