mr|repel Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 Hoi allemaal, We hebben een huis gekocht in Duitsland met een oppervlakte wat verwarmd moet worden van circa 150M2 en een inhoud van circa 400M3. Het betreft een bestaande woning van 1925 met dikke muren, geen spauw en kunstof kozijnen met dubbel glas. Volgens de geleerden zou het een vermogen betreffen van ca. 20 KW om het warm te krijgen. In de aanbouw staat nu een 33 jaar oude olieketel met 4000 liter aan opslag voor olie. Volgens de vorige bewoner verstoken we nu 3500 liter olie per jaar, een dure aangelegenheid dus. Nu ben ik op zoek gegaan naar verwarmingsmogenlijkheden en kwam bij het volgende uit: - Olie ( viessmann condensatie ketel ) kosten ca. 6000 Euro - HR gasketel en een gastank laten plaatsen ( geen gas aanwezig ) Kosten ca. 6000 Euro - Electrisch met een warmtepomp systeem, een soort omgekeerde arico ( zie http://en.rotex.de/ ) Kosten ca. 12000 Euro. Let wel, de energiekosten in Duisland zijn de helft goedkoper als hier qua electriciteit. Ik ben vooral aan het twijfelen tussen weer een olie ketel of een electrische installatie. Wie van jullie heeft ervaring in de electrische oplossing, of een andere oplossing waardoor we warmpjes erbij kunnen zitten zonder ons blauw te betalen aan de benodigde brandstof ? Gr. Barry Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Jan Ambers Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 Hoe zit het met de vloer- en dakisolatie??? Ik neem aan dat je een portaal aan voor- en achterdeur hebt (sas)?
mr|repel Geplaatst: 14 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2009 Slecht, nog in ieder geval. De ondervloeren wil ik isoleren met wokkels/schelpen van pur schuim. Het dak met glaswol/rockwool platen. Er is inderdaad een portaal bij de voordeur, de achterdeur komt rechtstreeks in de keuken uit. Wat bedoel je met sas ? Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Tonskidutch Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 ongeisoleerd met massive muren dat zal, zoals al bleek 3500 liter olie, duur blijven. dus isoleren afhankelijk van het karakter van de buitenwanden inderdaad buiten een nieuw jasje aantrekken (overgangen naar aardrijk - maaiveld dus ook minstens 1 meter ondergronds met Perimeterdämmung) 1) wärmedämmputz (dus een stucgevel met isolatie > veelal de goedkoopste oplossing) 2) vorgesetzte dämmende fassade (dus kepers > stijl en regelwerk met isolatie en een beschoeiing uit hout of plaatmateriaal) 3) neues mauerwerk als spouwmuur halfsteen ervoor gezet met isolatie (dus een dure opvang constructie uit RVS geveldragers aan bestaande fundering en dus echt een spouwmuur enkelbladig erop gemetseld "fundering en draagkracht" moet door Statiker worden aangetoond / Baugesuch=bouwvergunning de duurste oplossing) OF van Binnenuit isoleren hetgeen detailtechnisch / bouwkundig het lastigste is uit te werken maar bijna net zo goedkoop kan als 1) Overigens is van een "Gutachter" een Beratung und Dämmung Energie-nachweiss (advies isolatie en Energieprestatie rapport) heel wat aan Landsgebonden subsidies te bekomen. MAAR eerst en vooral, een isolatie moet je al terugverdient hebben binnen 3 a 4 jaar. Daarnaast zijn veel van de oudere kunsstof kozijnen (Fenster) van een zeer povere kwaliteit en houden ook geen rekening met ventilatie en leeflucht. je dak is meestal het snelste geisoleerd als het DAN om opwarmen gaat is er veel mogelijk daar zijn echter juist de duitse prijzen qua investering veel hoger dan de Nederlandse installatie-prijzen zie je al aan HR gasketel met tank gastank mag overigens zo maar niet (besondere Auflagen) ik weet niet waar je huis woont maar een houtpallet turbinenoven kan veel gunstiger zijn dan olie en of gas als je een houtbewerkingsbedrijf in de buurt hebt is daar vaak aan redelijk gunstige prijzen houtpallets voor je kachel te krijgen electra kun je zelf opwekken met twee middelgrote enflo windmolens (zo groot als een Satellietschotel) maar buffer heb je niet indien windstil ciao Beef Wellington of gewoon Rosbief
Jan Ambers Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 Een sas is en vlaanderen "een tussenkamer"; die verhindert, als buitendeur opengaat al je warmte van keuken of living wegvliegt... Ik heb ooit op BR een programma over isoleren van woningen gezien. Daar werd een soort behang gebruikt van nauwelijks 1cm dik dat isolerend werkte en dezelfde isolatie bood, als meerdere cm ander isolatie materiaal.
mr|repel Geplaatst: 14 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2009 Mijn vloer ligt ca. 30 tot 50 cm boven het maaiveld. Onder de vloer heb ik een holle ruimte en dan een gewelfde kelder onder de gehele woning. Isolatie vanaf het maaiveld de grond in lijkt me niet echt rendabel dan ? Wat betreft de muren, alleen binnen isoleren is een optie. Het betreft een boerderijwoning met schoonmetselwerk aan de buitenzijde ( ook de rede waarom we voor deze woning zijn gegaan ). Ik hem een Energie nachweiss maar die komt op F uit, niet echt energie efficient dus. Mijn huis woont in Heinsberg, net aan de Nederlandse grens. Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Con Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 Ik zou in geval met het hoge brandstofgebruik kiezen voor de laagste brandstofprijzen maar een warmtepomp van € 12.000,00 vind ik errug duur. Ik stook zelf op propaan, de tank wordt in Nederland gehuurd. De prijs van € 6.000,00 vind ik strak, tenzij het om een complete installatie gaat. HG CC Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen.. Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst). Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4) PC: Intel Nuc i7 met W11. Laptop Thinkpad met W11. Asus Gigabyte Home Assistant, 20 Shelly's en 2 ESP-tjes en Zigbee.
Tonskidutch Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 zie je wel Citaat: Holzpellets 'Selfkant, Kreis Heinsberg, dus oven / ofen zoeken van binnenuit isoleren kan ook heel goed, maar daar is wel meer kennis en kundigheid gevraagd dus een slimme bouwfysicus/bouwkundige dwingend noodzakelijk de isolatie dieper de grond in plaatsen als rotvaste watervaste Perimeterdämmung is eenvoudigweg het beste. alle vloeren moet je sowieso apart isoleren zelfs de verdiepingvloeren. het is een heel project maar kan je 50 jaar woongenot opleveren als je het NU goed anpakt neem een goede installatie adviseur (of installateur) en een goede architekt (want je zult wel wat procedures moeten volgen en nakomen om in het genot te komen van een leuke förderung / subsidie __ alsook alle bouwregels en milieuwetten te kunnen passeren aangaande vergunning aanvraag) ciao Beef Wellington of gewoon Rosbief
mr|repel Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2009 6000 Euro betreft idd een complete installatie, ketel en tank. @tonskidutch, je hebt zelf ook pellet verwarming ? Ik hoor goede, maar ook veel slechte geluiden als uitvallen, vastlopen van de aanvoer enz. Wat zijn jou ervaringen ? Isolering van de ondervloer en bovenvloer/dak is geen probleem. De rest zal qua isoleren niets worden. De woning heeft van binnen oude authentieke sierlijsten op de plafonds naar de muren toe. Ook deze blijven zitten voor het karakter van de woning te behouden. Voor mij is het nu vooral zaak om te kijken hoe ik het beste kan gaan verwarmen, ook al is de isolatie (vrij) slecht. Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
hemertje Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 Origineel bericht van: mr|repel Slecht, nog in ieder geval. De ondervloeren wil ik isoleren met wokkels/schelpen van pur schuim. Het dak met glaswol/rockwool platen. Er is inderdaad een portaal bij de voordeur, de achterdeur komt rechtstreeks in de keuken uit. Wat bedoel je met sas ? het dak van binnenuit isoleren met glaswol is vragen om problemen, alle condens die je zo creert kruipt in de glaswol en zal zo je dakconstructie gaan aantasten! DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs Hemertje.Dreambox Webmaster Sat-nerds Moderator Plinux Member
mr|repel Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2009 Er zit een dampwerende folie voor het dakbeslag waardoor dit geen probleem zou moeten zijn. Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Tonskidutch Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 de dampdichte folie zit altijd aan de binnenzijde (onder) en niet aan de buitenzijde (boven) van de isolatie. daarna (de dampdichte folie) komt pas een afwerkingslaag zoals gipskarton... van binnen uit gezien. bovendien is glaswol wel goedkoper maar steenwol is beter gezien de brandwerende eigenschappen + de geluidwerende eigenschappen + de isolerende werking. foto 91 als er overigens een sporenkap (veel voorkomend in duitsland) op zolder zit, is het isoleren en een afwerking aanbrengen een fluitje van een cent daar je geen extra achterhout hoeft aanbrengen in tegenstelling tot de gordingkap. ciao Beef Wellington of gewoon Rosbief
mr|repel Geplaatst: 16 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 16 oktober 2009 Ik heb inderdaad een sporenkap. Nu zit er: Dakpan panlat folie Ik dacht zelf Dakpan panlat folie isolatie gipsplaat Greetz Mr|Repel There are 10 kinds of people in the world Those who understand binairy and those who don't
Tonskidutch Geplaatst: 16 oktober 2009 Geplaatst: 16 oktober 2009 neen fout moet zo Dakpan panlat folie (als die al aanwezig is laten zitten) isolatie Dampdichte /remmende Folie gipsplaat het damp transport gaat namelijk van warme zijde naar koude zijde tot aan de folie en dan ? DAN is de folie koud (in jouw geval is dat zo want immers zit deze aan de koude zijde van de isolatie) dan condenseert de waterdamp (relatieve vochtigheid in de lucht) tegen de folie of zelfs eerder in het isolatie materiaal indien je dampscherm dus beneden / onder aan de binnenzijde van de isolatie zit, kan er geen condens optreden OMDAT daar de oppervlakte temperatuur nog hoog genoeg is en er geen verder damp transport kan plaatsvinden. ciao Beef Wellington of gewoon Rosbief
TokeMUp Geplaatst: 16 oktober 2009 Geplaatst: 16 oktober 2009 Ik opteer in dit geval ook voor Tonski zijn werkwijze. Anders gaat je isolatie na een jaar of twee geen isoleerende waarde meer hebben door vocht, schimmel, rot, .... Toch opteer ook voor. Dakpan Panlat Unidek Gording Dak is op een Halve dag water en wind dicht. Top uitvinding. mvg
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen