vGnp Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 Ik heb dus (zie bijlage) een HP xw6400 werkstation ter beschikking, met de volgende hardware: - twee Quad-Core Xeon-E5320 (1.86 GHz) CPUs - 2 GB RAM - NVIDEA Quadro NVS 440 grafische kaart (kan vier monitoren aansturen) - SkyStar 2 (Rev. 2.3) DVB-S kaart - TechnoTrend TT-connect S2-3650 CI module via USB En dan? Ik heb hier bijvoorbeeld nog Windows Vista Business liggen, maar daar zit dan weer geen Windows Media Center in. Heb ik dat laatste überhaupt nodig? Ik lees namelijk ook zaken over MythTV (linux), maar ook over software als ProgDVB, DVB Dream, MyTeatre, Alt-DVB en nog veel meer. Waarom zou ik welk OS moeten kiezen, en vervolgens: Welke software? Graag wat info of een linkje naar duidelijke uitleg. Bij voorbaat dank. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Tonskidutch Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 bijlage aha ziet zo een HTPC uit nou dan ben je redelijk snel klaar en nu alle discussies gaan erover of je nu lekker handig bent dus Linux kiest of je rekent op andermans vernuft onder Windows (eventueel met betaalsoftware) ik had de skystar2 gelijk draaien ik kon ook gelijk opnemen en via mijn NAS en middels de dreambox kijken naar die opname de jonkers zoeken dus wel nog naar een koppeling smartcard en dvb-s kaart daar zijn enkele wegen naar rome maar zoals je reeds in enkele HTPC draadjes kunt lezen omzetbaar onder linux, want goed gedocumenteerd en je kunt het op je situatie toesnijden (compileren) als ik zo de succesverhalen lees is Ubuntu en Debian als Distro het meest gebruikt maar ik zal ook op Suse het aan de praat krijgen. als je overigens de skystarHD had was je ook voor DVB-s2 en HD klaar je grafische kaart is om monitoren aan te sturen leuk maar wil je niet uiteindelijk je plasma of LCD aansturen per dvi? ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
vGnp Geplaatst: 14 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 14 oktober 2009 Origineel bericht van: Tonskidutch als je overigens de skystarHD had was je ook voor DVB-s2 en HD klaar je grafische kaart is om monitoren aan te sturen leuk maar wil je niet uiteindelijk je plasma of LCD aansturen per dvi? ciao 1. Ik wil me er eerst eens in verdiepen 2. De SkyStar heb ik, na veel lezen, aangeschaft om te FeedHunten (i.v.m. blindscannen) 3. De TT-connect heb ik gekocht om me in HD te verdiepen Ik zal er morgen eens een recente Linux distro opknallen, om te zien wat er gebeurt. Wat voor NAS heb je trouwens? vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Tonskidutch Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 QNAP ts 209 pro heb ik die is inmiddels vervangen en verbeterd door de 219 maar op elke NAS gaat die opname lukken ik ben momenteel met kaffeine en CCcam aan de gang... dus heb niet eens een kaartlezer of CI module nodig want dat doet m'n dreambox als CCcamserver voor me. ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
winwiz Geplaatst: 14 oktober 2009 Geplaatst: 14 oktober 2009 Jeetje is dit niet een enorme overkill voor een htpc? De kunst is om zoiets lekker zuinig te maken... zal dit niet echt zijn. Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS High Siera 10.13) + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.
vGnp Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2009 Origineel bericht van: winwiz Jeetje is dit niet een enorme overkill voor een htpc? Tsja. Een gegeven paard mag men niet in de bek kijken. En het gaat mij ook om het spelen met de techniek, en niet om een zo goedkoop mogelijke ultrastille supersnelle machine die alles kan. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Roobert Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 Ik ben er nu al meer dan een jaar mee bezig met verschillende hulp, en heb het nog steeds niet draaiend onder Linux. Ik raad je aan om dvbviewer aan te schaffen (kost 2 keer niets) die werkt goed met de Technotrend. Btw ik wens je veel sukses om Linux drivers te vinden voor die TT, ik heb uiteindelijk een Haupage gekocht. Ik zou die lange draad eens lezen van Niels Waegenaar alvorens de Linux weg in te slaan. Op het einde van die 60 blz vraagt iemand (ik) hoeveel er nu werkelijk werken..... VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb. ET9000 uiteraard met OpenPli
vGnp Geplaatst: 15 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 15 oktober 2009 Ik zat er al aan te denken om maar een MultiBoot machine van te maken. Als ik die Vista dan ook nog eens upgrade naar Windows 7 met Media Center, dan moet ik e.e.a. toch wel draaiend krijgen denk ik. Dat DVBViewer 2 keer niks kost klinkt in ieder geval goed. V.w.b. die TT, ik las hier dat in ieder geval DVB-S het zou moeten doen. Nu gaat het mij bij die kaart natuurlijk om DVB-S2, dus eerst maar eens testen. Die thread van Niels zal ik zeker eens doorlezen. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Tonskidutch Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 Origineel bericht van: winwiz Jeetje is dit niet een enorme overkill voor een htpc? De kunst is om zoiets lekker zuinig te maken... zal dit niet echt zijn. ik weet niet of winwiz nu jou pc bedoelde of mijn nas...? maar die nas had ik al. ciao Nothing Compares 2U Jimmy Scott
Lamko Geplaatst: 15 oktober 2009 Geplaatst: 15 oktober 2009 @Roobert Ik heb Linux ook pas goed leren kennen na er een paar jaar mee gewerkt te hebben. De kunst is vooral om elk commando dat je invoert te begrijpen. Dan leer je Linux pas goed kennen en weet ik zeker dat een htpc op Linux geen probleem meer voor je is. Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
Roobert Geplaatst: 16 oktober 2009 Geplaatst: 16 oktober 2009 Ik geef toe dat ik Linux zeker nog niet goed ken maar gebruik het toch al meer dan een jaar op mijn verschillende PC's voor niet werk toepassingen. Links van dit toetsenbord ligt een overzicht van deze Linux commando's en ik heb dos ook nog gekend, dus command line is mij duidelijk en soms gelijkaardig. Het probleem is dat Linux op paketten gebaseerd is, deze paketten worden los onderhouden. Op dit moment zijn er veel niet overeenstemmende paketten. Bvb sc (zelfs op Reelbox). Ik heb al aan de wiki makers gezegd dat zijn geen link zouden moeten leggen naar de paketten met bvb apt-get link op internet maar wel naar de paketten die zij gebruikt hebben en die ergens beschikbaar te maken. Zo zou je normaal gezien het systeem wel draaiend moeten krijgen als zij er ook in geslaagd zijn. Maar als wikimaker X vandaag de nodige linken zet en dit weekend de paketten veranderen ...... dan compileert het niet meer. Als je dan echt goed bent in Linux kan je in de log gaan zoeken waar het fout loopt maar dan moet je ook nog weten waar je het juiste pakket moet gaan halen. Ik ben al jaren met computers bezig en programeer ook wat in VB maar voornamelijk VisualFoxPro. Heb zelf nog in qbasic en RPG (IBM mini) geprogrammeerd. Ik ben zeker geen goede programeur maar denk toch wel een beetje te weten hoe je met software moet omgaan. Het lukt mij gewoon niet, soms krijg je dan hulp van buitenaf die de taak overnemen maar daar leer je ook niets mee. Mijn bedoeling was de ontvanger te bouwen die ik mis aan een redelijke prijs. Aangezien die Reelbox het van het scheen te zijn (ben ik niet meer mee akkoord juist door die vdr problemen) dacht ik zelf een PC te bouwen met dezelfde software en dat dan met de anderen te delen maar dat is duidemijk NIET gelukt. Ja dual of triple boot is mijn HTPC ook, XP, Xubuntu904 volgens Shalafi en Ubuntu810 volgens RedBox (was zijn naam toen op DGS). Hij start nu in Windows op VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb. ET9000 uiteraard met OpenPli
Ron Geplaatst: 16 oktober 2009 Geplaatst: 16 oktober 2009 Toen in dit (jouw bevindingen) een jaar geleden voorspelde, kreeg ik een enorme hoop weerstand. Ik beweerde toen dat een HTPC op linux (en al helemaal niet onder windows) geen alternatief is voor een goede dual (of quattro) PVR (satelliet) receiver. Nu is de DM8000 (die ik zelf heb) alles behalve een goede Mediaspeler, maar als quad tuner receiver (standaard 2 x DVB-S2) is hij ongeslagen veelzijdig, snel, goed en eenvoudig te bedienen. Als mediaspeler speelt hij alleen DVD's echt perfect, daarnaast diverse DIVX en MKV formaten. Een alles-in-één box zoals vele mensen dachten met een HTPC te realiseren gaat zonder enige twijfel ten koste van het gebruiksgemak en je moet al een hele expert zijn (zeker als je linux wilt draaien) om het e.e.a. (redelijk) goed werkend te krijgen. Een HTPC is dus voor mensen die alles persé in één box wilen proppen een redelijk alternatief, maar heeft zoals ik toen al schreef ook hele grote beperkingen en nadelen. Ron
Lamko Geplaatst: 16 oktober 2009 Geplaatst: 16 oktober 2009 Als je weet wat elk commando doet zoals een pakket installeren en eigenlijk moet je dan ook weten hoe Linux in pakketten is opgebouwd. En wat het pakket doet waar het van afhankelijk is! Pakket a is bijv weer van pakket b, pakket b is bijv weer afhankelijk van c. Als je de afhankelijkheid niet met een pakket kan oplossen zul je het vanaf source moeten compileren voor het compileren heb je meestal ook weer afhankelijkheden die je ook allemaal moet oplossen voordat je naar een werkend geheel kunt. Bij compileren moet je heel vaak de development pakketen installeren omdat je eigenlijk een ontwikkelomgeving aan het opbouwen bent. Je bent dus eigenlijk gelijk alweer programmeur. En een programmeur maakt met een nieuwe versie heel vaak fouten en zul je dus weer naar een lagere versie moeten grijpen om een werkend geheel te maken. Linux wordt altijd op doorgebouwd het staat nooit stil zoals Windows. Bij Windows komen er alleen maar nieuwe features met een volgende versie van Windows. Linux is eigenlijk een besturingssysteem dat gemaakt is voor programmeurs. Daar willen distributies zoals Ubuntu wat aan doen. Maar hoe wil je dit doen? Als de basis is gelegd voor programmeurs, kun je de kern eigenlijk alleen maar verhullen. Maar dit druist in tegen de principes van Linux dat alles aanpasbaar is. Zo heeft Apple het eigenlijk aardig goed gedaan het grafische gedeelte eigenlijk dichtgooien/verhullen en de commandline openlaten. Zo dat iedereen eigenlijk wat wils heeft, misschien minder aanpasbaar maar je moet ook niet te ver doordraven. En hiermee maakt Apple een besturingssysteem wat gewoon werkt en direct doet wat het doen moet. De gebruiksvriendelijkheid overstijgt elk besturingssysteem. Best lang verhaal eigenlijk hoop niet dat iedereen na de eerste paar regels al is afgehaakt. Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
Roobert Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 @ Ron, ik moet je nu gelijk geven maar vind de DM8000 of de ReelBox AVG , die ik heb, hun prijs niet waard. Of ik ooit erin zal slagen om een HTPC te hebben die ook nog sateliet doet is zeer waarschijnlijk Neen, en de reden lees je juist hierboven. Ik ben geen programeur (tot daar toe dat zou ik nog wel kunnen worden) maar vooral het is onmogelijk om te weten waarvan a en b en c vandaan komen en welke versie... De AZbox bvb, gebaseerd op een echte multimedia speler maar geen sateliet ontvanger. Waarschijnlijk was de beste combinatie een PopCorn of eGreat of wat er nu best is en een goede satelieet ontvanger. Maar dat schept dan weer problemen bij de aansluitingen en dual screen naar de projector .... VU+ Duo, veruit het beste wat ik de laatste jaren gekocht heb. ET9000 uiteraard met OpenPli
Lamko Geplaatst: 17 oktober 2009 Geplaatst: 17 oktober 2009 Niks is onmogelijk ik heb het toch ook geleerd als je iets niet weet vraag je het google gewoon. Het is gewoon een kwestie van logisch nadenken. Stel jezelf voor jij bent de programmeur van het pakket en jij hebt geen zin om zelf de cryptografie te schrijven dan pak je toch gewoon een pakket wat dat voor je doet. Het zijn allemaal losse onderdelen je moet het net als lego zien. Bovenste voorbeeld was misschien wat overdreven maar het komt er wel op neer dat je wel de onderdelen moet kennen om wat leuks te bouwen. En via onderdelen uitsluiten en testen kom je eigenlijk altijd wel tot een oplossing. Stel ik krijg geen beeld met een satkaart. Het ligt aan het programma wat je gebruikt of aan de module die wordt ingeladen voor je satkaart. Je kunt aan de depencies van een programma komen door de README te lezen. En mocht de module niet juist zijn ga je naar de ontwikkelaar en zeg je hij doet het niet. Zo heb ik ook een keer met de ontwikkelaar van mijn dvb-t kaart gesproken op irc. Hij zzei toe oplaatst tegen mij deze versie moet zowiezo werken want die heb ik zelf nog getest. En ja hoor hij werkte en een paar dagen later deed de nieuwste versie het ook weer. Hierbij moet je natuurlijk wel weten hoe je een kernel/module moet compileren maar hier zijn zoveel howto's van te vinden op internet te vinden dus dat zou ook geen enkel probleem mogen zijn. Het komt er op neer als je dat een beetje begrijpt kun je alles. Een pakket is niet iets moeilijks je moet het zien als een leuk onderdeelte wat je helpt om wat leuks te bouwen. Ik wou je zeer zeker niet ontmoedigen maar als je het moeilijkste ziet kan het daarna alleen maar makkelijker worden. Mythbuntu 12.04 Celeron 220 op Mini-ITX D201GLY2, 1 GB Ram,2x1,5 TB HDD, Digitenne op TerraTec Cinergy, CCcam
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen