Ga naar inhoud

Een originele koeler op processor noodzakelijk ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Heb een systeemkast gekregen waar alleen voeding en mobo in zit met kale processor, dus géén koeler er op. Om toch te kunnen testen heb ik hier een socket370 koeler opgezet, maar hij start 1 sec. op en gaat vanzelf uit. Is dit een beveiliging of moet ik echt een socket462 fan aanschaffen ?

Kan het dat de spanning op het chassis zit als je de FAN wil gebruiken ? Het mobo is Asrock K7VT6 amd met 1 gieg aan boord.

wie kan mij aan een type nr of info helpen...b.v.d.

Geplaatst:

Wat voor koeler je er opzet is niet van belang, de hoofdzaak is dat die goed koelt.

Maar als die na 1 sec. al uitspringt dan is je mainbord of voeding stuk.

Kijk eens of je bolle elko's op je mainbord hebt.

De bovenkant van de elko's moeten vlak zijn, als ze ook maar iets bol staan dan krijg je dit probleem.

Geplaatst:

of de koeler wordt geschakeld door een temp voeler......

als ik mijn pc opstart gaat de koelvent heel snel draaien heel even en stopt dan en gaat pas weer aan als ik applicaties ga draaien....download speedfan of coretemp eens en kijk dan of er een temp voeler aanwezig is....

Geplaatst:

En dat kan die allemaal doen binnen 1sec voordat die weer uit gaat?

Dit heeft niets te maken met de cpu koeler.

Als die langer dan 10 seconden zonder koeler draait dan is de kans groot dat die uitgaat.

De temperatuur voor shutdown kun je vaak in de bios instellen.

Ik heb hier genoeg mainbords liggen met hetzelfde probleem, allemaal bolle elko's

In bijna elke voeding zit kortsluitbeveiliging, als je mainbord te veel stroom gaat trekken springt die uit.

Als die met 1 seconde uitspringt dat wil zeggen dat de capaciteit van de condensators niet meer klopt en er gaat dan en erg hoge stroom lopen.. dit duurd ongeveer 1sec en dan springt die uit.

Geplaatst:

ik twijfel niet aan je kundigheid, probeerde alleen maar een tip te geven....

Geplaatst:

De elko's zijn zo vlak als maar kan, omdat ik een AGP slot gebruik voor de videokaart weet ik dat ook daar de fan van draait, om toch de processor te koelen heb ik deze aangesloten op de 3 polige aansluiting op het mobo.

Het geheugen heb ik in de winkel gekocht met de mededeling; als ik in de bios kan komen is het goed.....en dit was zo, het enige verschil is dat er daar tijdelijk een andere koeler op heeft gezeten !

Geplaatst:

Wellicht controleert mainboard tacho signaal op cpufan aansluiting.

Daarnaast, hoe ziet je cpu eruit? is dat zo'n ding met een klein vlakje die en verder groen of bruin?

OF zit er een metalen koelplaat over de hele cpu.

Als je een cpu met die in de midden hebt maak ik me ernstig zorgen of je met die verrekte socket 370 cooler niet de cpu core beschadigd hebt mad

Hier is zo'n die cpu... heel eenvoudig te beschadigen met foute koeler of ruig opzetten van een geschikte cooler:

chip.JPG

Geplaatst:

Hé theparasol, de zelfde als op de foto heb ik...alleen dan de

2600DUT3D amd sempron.

Nee, niet beschadigd met de 370, want de 4 bultjes op de processor zorgen voor een afstand van ongeveer 0.2mm, dus heb ik voorzichtig gehandeld, Maar !! een koeler die de winkel had, kan deze spanning van de printplaat komen ? Zoja dan is er inderdaad een sensor aanwezig die controleerd of er koeling aanwezig is alvoren door te starten

• Moderator
Geplaatst:

Citaat:
Als je een cpu met die in de midden hebt maak ik me ernstig zorgen of je met die verrekte socket 370 cooler niet de cpu core beschadigd hebt

Dat gebeurt zelfs heel snel. Die zwarte rondjes zijn erg zacht en de koeler kan scheef op de proc komen zonder dat je het ziet.

Je krijgt dan een sluiting op de losse onderdelen v.d proc of er breken randjes af van het vierkante blokje (processor chip).

Ik heb dat meerdere keren gezien (en is mijzelf ook al eens gebeurt frown ).

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen