Earthfinder Geplaatst: 18 oktober 2009 Geplaatst: 18 oktober 2009 Hallo, Morgenavond begin ik (eindelijk) met het installeren mijn HTPC. Wat is nu de beste keuze qua operating system? Win7 of Xubuntu 9.04? Het gaat me er eigenlijk om, wat is de meest stabiele configusatie? Ik heb een Tevii S470 DVB-S2 kaart. Mvg, Andries HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
acc Geplaatst: 19 oktober 2009 Geplaatst: 19 oktober 2009 ik ben momenteel een nieuwe Mythtv server aan het opzetten met 2x Tevii s470. mijn vorige server werkt goed (op wat config problemen na) met de Technotrend 2x s1500 en 2X S3200. eigenlijk ben ik van mythtv heel tevreden en ga zeker niet meer terug windows draaien voor HTPC. het is gewoon veelzijdiger als windows, alleen werk het niet altijd van de eerste keer. wat bij windows wel wat gemakkelijker is door voorgekauwde en gelockte rommel. Ik ben momenteel al een jaartje of 2 met MythTv bezig, eerst een jaartje analoog voor de software te testen en onder de knie te krijgen, en nu al een jaartje met het satelliet gebeuren op MythTv. ik ben pro MythTv maar ik wil zeker niet zeggen dat andere software zoals windows slecht is. voor wat ik wil doen met een HTPC, is MythTv de beste keuze. ik heb ook windows gebruikt en nu nog, maar ik merk als je linux en mythtv onder de knie hebt dat het gewoon beter werk en meer doet dan windows op minder zwaardere hardware specs. in mijn situatie is mythtv/linux stabieler dan de windows omgeving. mijn linuxserver heeft een uptime van rond de 200 dagen terwijl met windows(xp en vista) op dezelfde hardware om de week of 2 toch wel een reboot nodig had of ambetante update deed waar door het spel een niet gevraagde reboot deed. Je moet alleen even afwegen wat je budget is en de hoeveelheid tijd is dat je er in wilt steken. als je met linux gaat werken vergeet het maar dat het out of the box werkt met die kaart. maar het werk wel na wat config, install en make aan jou om de keuze te maken. ieder pakket heeft zijn voordelen als zijn nadelen. alleen moet jij oordelen wat voor jou belangerijk is.
andre123 Geplaatst: 19 oktober 2009 Geplaatst: 19 oktober 2009 Ik heb er 8 maanden geleden windows vista 64 bit opgezet en nooit geen problemen gehad,zeer stabiel. _________________________ HTPC met DvbViewer en flycccam op windows vista ultimate 64bit Visiosat Big BiSat - vantage 8/1 - 8 x Alps lnb
Earthfinder Geplaatst: 19 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 19 oktober 2009 Bedankt voor de reacties! @acc: je zegt voor wat jij wil doen, is MythTv het beste, wat jou betreft. "Wat" wil je dan dat jouw HTPC kan? Mijn wensen zijn: openemen en kijken tegelijk (tweede TeVii kaart staat nog gepland) dagelijkse bediening moet kunnen met alleen de afstandsbediening. muziek afspelen CD's MP3 film afspelen (DivX/Xvid, MKV, DVD's enz.) HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
Gast DVBZIGGO Geplaatst: 19 oktober 2009 Geplaatst: 19 oktober 2009 Jou wensen passen prima bij mythtv. Daarnaast nog wat extra die je misschien gebruikt, misschien niet. zoals overzicht vaan het weer, webbrowser & RSS reader die met afstand bediening te bedienen valt, programma gids. een van de dingen die ik erg fijn vind is het programmeren van opnames. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat je de 5 meest recente uitzendingen wil opnemen/bewaren (dat doe ik bv met het nieuws)
Earthfinder Geplaatst: 20 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 20 oktober 2009 De plugin voor het weer is misschien wel handig. Als ik voor MythTV ga, moet ik dan bijv. Mythbuntu hebben of eerst Ubuntu of Xubuntu installeren en dan MythTv pas? Mvg, Andries HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
acc Geplaatst: 20 oktober 2009 Geplaatst: 20 oktober 2009 wat voor mij belangrijk was dat ik een centraal systeem had waar alles op gebeurde, opnames, streamen, opslag. ik heb 3 serversystemen waar de dvb-kaarten in gebouwd zijn. en bij de tv's heb ik Mythtv Frontends(lees: clients) staan. ik heb zo'n stuk of 7 frondends op goedkope of verouderden hardware. jep, een P3 800Mhz is voldoen om beeld op je tv te krijgen. daar had ik er nog redelijk veel van staan. een goede en goedkope start dus. en stilletjes aan ga ik de atom met ion chipset proberen voor de HD er door te krijgen. ook voor in de zomer is dit wel leuk. laptopje mee naar buiten en via de wireless heb ik zelfs tussen mijn sla en wortelen Televisie. ook de multirec funtie bestaat bij mythtv.. al laat die voorlopig het af en toe af weten. dit staat nog niet 100% op punt. maar voor de rest werkt het prima. ik gebruik Mythbuntu... en Mythdora op sommige clients
Dennis DaMenaCe Geplaatst: 20 oktober 2009 Geplaatst: 20 oktober 2009 Ìk vind dit een interessant topic. Ik gebruik al jarel MediaPortal voor mijn video's etc, en DVBviewer Pro voor mijn (hd) zenders. Echter gaat er iets niet goed waardoor hd (dvb-s2) niet vloeiend lopen. Nu wil ik MythBuntu gaan proberen om te kijken of ik hier wel de HD zenders vloeiend kan zien. Mijn vraag is, kan MythBuntu DVB-s2 kanalen afspelen? En kan ik ook x264 materiaal afspelen?
acc Geplaatst: 20 oktober 2009 Geplaatst: 20 oktober 2009 ik heb dit weekend nog met H.264 nog geëxperimenteerd. en dit verliep op de frondend goed zonder haperen en stoteren(wel een D945 met 2 Gb ram op intel video-chipset)zowel op 720 als op 1080. ook al een HD kanaal laten verschijnen en liep ook wel vlot. maar meer heb ik nog niet kunnen testen. daarvoor ben ik nog aan een 3de server bezig. maar vergeet niet dat dit echt knutselen is. ook zoeken hoe andere mensen het configureren en daar je stukken uithalen die op jou van toepassing zijn. eigenlijk niet zo simpel allemaal. maar je mag je echt niet door laten afschrikken. je steekt er ook heel veel tijd in. meer als in een Windows systeem. Via Google kan je al heel veel vinden van howto's en blogs hoe andere mensen het spel in gang trekken. ook dit forum is een enorme informatie bron. de vraag is ook, waar wil je stoppen. daar heb ik een probleem mee, ik wil er altijd maar meer mee kunnen en experimenteren wat er beter is. (misschien daarmee ook dat ik al 3 mythtv servers draaien heb) voor mij werkt het verslavend. ook het systeem met watch-dogs kunnen uitrusten vind ik een enorm plus punt. windows heeft natuurlijk ook voordelen. maar ik heb mijn keuze gemaakt om met linux te werken omdat het veelzijdigere is en echt instelbaar hoe dat ik het wil dat het werkt.
andre123 Geplaatst: 21 oktober 2009 Geplaatst: 21 oktober 2009 Origineel bericht van: Dennis DaMenaCe Ìk vind dit een interessant topic. Ik gebruik al jarel MediaPortal voor mijn video's etc, en DVBviewer Pro voor mijn (hd) zenders. Echter gaat er iets niet goed waardoor hd (dvb-s2) niet vloeiend lopen. Nu wil ik MythBuntu gaan proberen om te kijken of ik hier wel de HD zenders vloeiend kan zien. Mijn vraag is, kan MythBuntu DVB-s2 kanalen afspelen? En kan ik ook x264 materiaal afspelen? Ik denk dat het dan ergens anders aanligt,ik draai windows vista ultimate 64 bit met dvbviewer en ik heb nooit geen problemen ook niet met het afspelen 1080p, ik zou niet moeilijk gaan doen met linux. _________________________ HTPC met DvbViewer en flycccam op windows vista ultimate 64bit Visiosat Big BiSat - vantage 8/1 - 8 x Alps lnb
FreddyX Geplaatst: 21 oktober 2009 Geplaatst: 21 oktober 2009 Ik zou gewoon een linux distro pakken en daar mythtv op installeren (zelf compileer ik van svn). Dit draait hier al jaren stabiel en icm vdpau speelt hij alle HD content probleemloos af. Heb diverse keren een windows-based htpc voor mensen in elkaar gezet (want ja, zonder windows konden ze niet - mce/media portal) maar na een maand of wat zijn ze toch overgegaan op mythtv.
bongo Geplaatst: 21 oktober 2009 Geplaatst: 21 oktober 2009 draai al een jaartje windows visat 64 bits sinds eer gisteren windows 7 ultimate erop werkt hier prima met mediaportal gr bongo 50 plasma,wii,xbox360 htpc mediaportal,ferguson 200hd
vGnp Geplaatst: 21 oktober 2009 Geplaatst: 21 oktober 2009 Origineel bericht van: bongo sinds eer gisteren windows 7 ultimate erop Heb ik vandaag telefonisch gereserveerd, morgenvroeg ophalen! vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Earthfinder Geplaatst: 24 oktober 2009 Auteur Geplaatst: 24 oktober 2009 Hoe snel gaat het zappen bij MythTV/Mythbuntu? Is dat een beetje vlot? Zijn de kanalen ook makkelijk te vinden en hernummeren enzo? En is de signaalsterkte ook ergens terug te zien? Mvg, Andries HTPC-Software: LibreELEC 9HTPC-Hardware: Raspberry Pi 2 + Raspberry Pi 3
Gast sjblom Geplaatst: 25 oktober 2009 Geplaatst: 25 oktober 2009 MythTV is live tv, dat wil zeggen dat het niet echt live is... Je kunt namelijk live tv pauzeren. En dat kan alleen maar als de live tv stream opgenomen wordt. Je live tv loopt dus een paar seconden achter omdat het steeds de buffer van de harde schijf inleest. Als je een echte zapper bent die langs elke zender gaat, dan is live tv niet geschikt voor je, want elke keer moet er voor de volgende zender een nieuwe buffer worden aangelegd. Hierdoor duurt het zappen dus langer. Overigens geldt dit voor alle HTPC-software (dus volgens mij ook GB-PVR en MP) wat het pauzeren van live tv mogelijk maakt. Het scannen van de kanalen is geen probleem, evenals het hernummeren. De uitdaging ligt meer in het afstemmen van je EPG-data met de zenders. De signaalsterkte (in %) zie je in het OSD-venster als je bijvoorbeeld zapt. Het hangt overigens van het OSD-theme af of deze informatie wordt gepresenteerd. Mijn tip voor jou: download de MythBuntu CD (kies de 9.04, de 9.10 is nog niet 100% af) en maak gebruik van de LiveCD optie die erop zit. Dan kun je zonder te installeren een beetje experimenteren. Stem dan alleen op een FTA-zender af, want dan hoef je nog niet te rommelen met cardreaders, cardsharing software, enzo. Je ontdekt dan vanzelf of het iets voor je is. -- sjoerd
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen