Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo Allen

Ik dacht gisteren laat ik mijn schotels even controleren voor de winter

f conectors ,lnb's kabels en zo,ook gedaan schotels afgesopt

En nu komt het ,ik spoot een licht laagje siliconen spray op de schotels

alleen multytenne lnb houder schijnt er niet tegen te kunnen helemaal weggesmolten !!!! snap er niks van????

zijn nog mede slagtoffers??

gr eagle

Geplaatst:

Waar kan die lnb houder niet tegen? Tegen de zon of tegen de siliconenspray?

Het is nu weer de tijd van het jaar of al weer geweest dat de zon in een lijn staat met satelliet en lnb.

Dan kan het zaakje gaan smelten.

Geplaatst:

Dus even voor de goede orde, ik maak de schotel eerst schoon met water en dan spuit ik die spray er op ?

DM800HD

DM500

PLi Jade3

Multi Focus Dish E85

42E - 28,2E - 23,5E - 19,2E - 13E - 7E

SAB GD-10A

Geplaatst:

misschien eens een fotootje plaatsen van de gesmolten arm?

Geplaatst:

Niet de arm is gesmolten: die is van alu, maar de grote grijze bak waar de 4 lnb's inzitten.

Lijkt me niet dat siliconenspray dit kan doen icm met welke kunststof mantel dan ook. Aangezien ik ook een Multytenne heb ben ik ook erg benieuwd naar (close-up) foto!

Geplaatst:

Het wegsmelten lijkt op aceton op kunststof. Sommige silicone spay's bevatten aceton. En daar kan het probleem inzitten.

Dit veiligheidsinformatie blad geeft aan dat het produkt tussen de 1 en 5% acetone bevat.

Veiligheidsinformatieblad PDF

Oppassen dus!

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

De schotel glimmend maken is in ieder geval geen goed idee, omdat als de zon achter de satellieten staat de schotel ook een solar cooker wordt en je LNB's kan smelten.

Wat water op de schotel zou niet erg moeten zijn; op de LNB heb je er veel meer last van. Dat komt omdat de schotel van metaal is om de golven te reflecteren. Het metaal zorgt ervoor dat er vlak bij de schotel geen elektrisch veld meer is (inkomende en gereflecteerde golf heffen elkaar op). Er is daar wel een sterker magnetisch veld, maar water reageert niet op magnetisme.

Op de LNB heb je meer last van water, maar ook daar is niemand enthousiast over die regenkapjes.

Ik heb mijn oude blikken schoten in de zomer ingespoten met tectyl. Niet tegen water maar tegen roest. En het kon de hele zomer verweren zodat het nu niet meer glimt.

Geplaatst:

Dr Dish TV heeft in het verleden al vaker gemeld om silicone spray te gebruiken om sneeuwval op de schotel te voorkomen. Wel met de opmerking dat je in de lente de silicone moest verwijderen omdat de pollen en stofdeeltjes anders blijven plakken. Ook het inspuiten van de LNB kop zou helpen.

Meestal is deze LNB gemaakt van Polyethylene of Polypropylene maar mijn vermoeden is dat de omkapping van de multytenne is gemaakt van hard-PVC en dat lost zeer goed op in aceton.

Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west

Geplaatst:

Dat een ruwer opervalak meer verstrooing van het HF signaal geeft is je reiste onzin.je kunt een HF signaal niet met licht vergelijken,een mat opervlak is altijd ruwer dan een glanzend opervlak dat meer zonlicht reflekteerd,daar om zijn SAT.schotels altijd mat,om dad anders je LNB weg smeld bij fel zonlicht.al spuit je hem Pimpel paars,dat maakt voor de ontvangst niets uit.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen