Ga naar inhoud


auto importeren uit Duitsland, waarom? voor-, nadelen?


hemertje

Aanbevolen berichten

ik lees steeds vaker dat mensen hun auto importeren uit Duitsland. dit zou behoorlijk wat schelen in de aanschafkosten tov een vergelijkbare auto welke gewoon in NL te koop is...

 

 

- heeft iemand hier ervaring mee, en zo ja wat zijn nu precies de voor-, en de nadelen hiervan?

 

- waarin scheelt het hem nu in dat deze Duitse auto zoveel goedkoper is?

 

- heeft iemand een rekenvoorbeeld?

 

ik hoor graag jullie ervaringen en meningen...

 

al vast hartelijk bedankt!

 

 

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Link naar reactie
Delen op andere sites


waarin scheelt het hem nu in dat deze Duitse auto zoveel goedkoper is?

Nou dat vroeg ik mij ook af 4 maanden terug ,ik wilde ook een auto in Duitsland kopen maar een maandje terug kwam ik een zelfde auto tegen in NL voor nog minder geld als in Duitsland (en daar moest dan de BPM nog overheen) Dus mijn mening is eerst hier goed kijken en pingelen (ze moeten ze toch kwijt) :D Groeten Willy

Groeten Willy

 

 

Luister naar ieders kritiek maar behoud je eigen oordeel (William Shakespeare)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met de Europese verkiezingen in juni is deze vraag ook in het programma Volt geweest op één. Toen is Kobe Ilsen de Europese Unie rondgereden om een nieuwe auto te kopen.

Hij wou een specifiek model van de VW Golf. In Polen kostte die bijna €5000 minder dus heeft hij hem daar gekocht.

Dan moest hij daar een voorlopige verzekering aanvragen en een transitnummerplaat voor ongeveer €60. Dan moest hij in België de auto officieel importeren, dat kostte 3 cent.

 

Volkswagen gaf in dat item toe dat de prijs grotendeels gewoon afhangt van het gemiddeld inkomen van een land. En van hoeveel prestige een merk heeft. In België zijn mensen blijkbaar bereid om €300 meer te betalen voor krak dezelfde auto als in NL.

Philips DSR 7121, Multytenne Single en TV-Vlaanderen toppakket

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk als voorbeeld eens naar de 2e hands markt.

Veel meer keuze in Duitsland.

Kleur,type zo uit te zoeken.

En dan niet te vergeten de "extra's".

Die zijn in Duitsland standaard en in NL moet je er veel voor dokken.

Zolang het maar "af fabriek" is.

Koop geen gepimte auto, dan ben je aan de beurt...

Met de bpm bedoel ik.

Neem een auto die ouder is als 5 jaar en je hebt een flinke korting op de bpm.

Lage km stand natuurlijk.

Ik heb er ook 1 gehaald.

Skoda Octavia 1.8 turbo benzine met ALLE opties.

Bouwjaar 2002

900 euro bpm thats all..

Succes

 

Topfield 7700 Hsci , Philips 2212

Echostar ap700 , Jaeger 99 G

Triax 78cm , Triax 64cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat geldt voor netto prijzen van nieuwe auto's ja. De netto prijs van nieuwe auto's varieert in europa nogal om zo de verschillende belastingregimes gedeeltelijk te pareren.

In zijn algemeenheid geldt de simpele regel: hoe hoger de aanvullende belastingdruk in een bepaald land, hoe lager de netto prijs van een nieuwe auto in dat land.

Dus landen zoals NL, maar ook Portugal en Denemarken kennen van oudsher relatief lage netto prijzen. En vaak zie je dat men in die landen met hoge aanvullende belastingdruk, speciale modellen voeren aan de onderkant van het gamma. Bijvoorbeeld met een kleine motor erin. In ieder geval modellen die in andere landen niet eens te koop zijn.

 

Wat de import betreft is het tamelijk tweeledig. Er zijn auto's die onder de streep (dus met de aanvullende BPM en overige kosten) duurder uitvallen en er zijn er ook die goedkoper uitvallen.

 

Mijn ervaring is dat met name in het duurdere segment je in Duitsland voor een vergelijkbare of iets lagere prijs meer krijgt. Met meer bedoel ik dan vooral de luxe accessoires zoals lederen bekleding bijv. of de af fabriek ingebouwde navigatie en telefoon i.p.v. achteraf inbouw setjes zoals in NL vaak het geval is.

En niet onbelangrijk voor sommige auto's, de KM-stand. Als je een beetje speciale hobby-auto zoekt, dan vind je die in Duitsland vaak volop met lage KM-standen.

 

Nog een ander motief om in Duitsland te kopen kan zijn het moment waarop je een bepaald model zoekt. Bijvoorbeeld in de tijd rondom een modelwissel vind je vaak bij de echte dealer koopjes waar zelfs de vrije handelaren en particulieren niet tegenop kunnen.

En vanwege de "zorgplicht" in Duitsland loop je bij de grote dealerorganisaties ook nauwelijks risico. Die vertellen je echt tot in detail wat er aan de auto mankeert of gemankeerd heeft.

 

Voor een "doorsnee" auto loont het echter nauwelijks de moeite om naar Duitsland te rijden en voor sommige auto's is het zelfs duurder. Dus gewoon je doppen open houden en rekenen voor je ergens instapt.

 

En het kan natuurlijk een nadeel zijn dat je je auto in het buitenland (meestal) niet kunt inruilen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste H,

 

nog even de volgende punten:

 

BTW is al betaald in Duitsland. Derhalve geen verrekening van de BTW.

 

BPM wordt volgens een vaste regel afgeschreven in termijnen.

 

De BPM echter wordt berekend over de destijds geldende bruto Nederlandse prijs van de auto. Als de auto destijds als een speciale aanbieding in Duitsland is geleverd, dan worden de extra's apart berekend in Nederland. En Duitse auto's hebben meestal veel extra's.

 

Duitse pakketaanbiedingen zijn meestal niet gelijk aan de Nederlandse. En douane telt dan alle losse extra's per stuk op volgens de nederlandse catalogus prijslijst.

 

De meeste auto hebben tegenwoordig een serienummer waaruit ook de extra's zijn na te gaan.

 

Verder is er in Duitsland een verklaring van Unfallfrei. Dat wil zeggen dat de auto geen ernstig ongeval heeft gehad. Is dit wel het geval, dan is men verplicht de reparatienota's te overleggen. Vraag hiernaar.

 

Koopt men en gebruikte auto bij een dealer, dan zit er altijd 1 jaar garantie op de auto. En bekende merken zoals Audi geven Europese garantie.

 

Ik had een probleem met de aandrijfassen en deze zijn onder garantie in Nederland bij een dealer gerepareerd.

 

Verder moet de auto RDW gekeurd worden in Nederland, een keuring die tevens geldig is als APK keuring.

 

Voor de auto te kunnen ophalen, zijn er in Duitsland speciale kentekens te verkrijgen, die een korte duur geldig zijn. Dit kenteken is dan inclusief een verplichte verzekering voor de duur van het kenteken.

 

Hiermee kun je zo naar Nederland rijden.

 

Voor de RDW keuring wordt een tijdelijk kenteken afgegeven voor een dag om heen en weer te rijden. De BPM kun direct na de keuring afrekenen bij de op het het keuring station gevestigde douanekantoor.

 

Voor interessante aanbiedingen is het handig rond te kijken in de omgeving waar betreffende merk gefabriceerd wordt. Personeel kan regelmatig goedkoop een auto van het eigen merk kopen.

 

Dan heb heb je tegelijk ook nog een leuk herfst vakantie reisje.

 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aantal zeer terechte opmerkingen Bram, maar toch even een paar kleinigheden:

 

Origineel bericht van: verkerkbr
BTW is al betaald in Duitsland. Derhalve geen verrekening van de BTW.

Dat ligt eraan. Als de auto in Duitsland zakelijk is gereden, kan er nog BTW afgetrokken worden. Net als in Nederland. Voor zakelijke rijders interessant.

 

Origineel bericht van: verkerkbr
BPM wordt volgens een vaste regel afgeschreven in termijnen.

In principe wel ja, maar je kunt ook taxatie vragen (of zelfs online zelf doen). Je mag dan zelf kiezen welke methode je kiest. En de verschillen kunnen soms best groot zijn.

 

Origineel bericht van: verkerkbr
De BPM echter wordt berekend over de destijds geldende bruto Nederlandse prijs van de auto.

BPM wordt berekend over de NETTO prijs.

Netto prijs + BTW over netto prijs + BPM over netto prijs = verkoopprijs.

 

Origineel bericht van: verkerkbr
Duitse pakketaanbiedingen zijn meestal niet gelijk aan de Nederlandse. En douane telt dan alle losse extra's per stuk op volgens de nederlandse catalogus prijslijst.

In principe waar ja, maar mijn ervaring is dat je daarover kunt onderhandelen met de douane. Vooral sinds de taxatie-methode officieel wordt geaccepteerd door de douane, gaat men daar heel redelijk mee om.

Dus een beetje protesteren bij de douane moet je zeker doen, want dat scheelt je gewoon in de BPM smile

 

Origineel bericht van: verkerkbr
Koopt men en gebruikte auto bij een dealer, dan zit er altijd 1 jaar garantie op de auto. En bekende merken zoals Audi geven Europese garantie.

Zolang de auto nog in fabrieksgarantie zit wel ja. Daarna niet meer. Vaak zul je dan terug moeten naar de dealer waar je 'm gekocht hebt. En er zijn zelfs nog mengvormen in de garantie ook. Dan kun je 'm laten repareren bij een garage naar keuze in NL, maar vergoed de duitse dealer alleen de materiaalkosten + het arbeidsloon tegen een vooraf vastgesteld tarief. Dat betekent in de praktijk dat je zelf meestal nog wel een stuk moet bijbetalen omdat het arbeidsloon op de NL rekening gegarandeerd hoger uitvalt.

 

Origineel bericht van: verkerkbr
Voor de auto te kunnen ophalen, zijn er in Duitsland speciale kentekens te verkrijgen, die een korte duur geldig zijn. Dit kenteken is dan inclusief een verplichte verzekering voor de duur van het kenteken.

 

Hiermee kun je zo naar Nederland rijden.

Kunnen wel, maar je bent wel officieel in overtreding zodra je ermee in NL rond rijdt. Je bent verzekerd, maar dat is weer iets anders.

Ik ben wel 's aangehouden in de veronderstelling dat ik het netjes geregeld had, maar als die douanebeamte niet in zo'n goede bui was geweest, had ik zeker een fikse bekeuring gekregen.

Het is idioot maar waar. Je mag er overal in europa mee rondscheuren, behalve in NL.

 

Origineel bericht van: verkerkbr
Voor de RDW keuring wordt een tijdelijk kenteken afgegeven voor een dag om heen en weer te rijden. De BPM kun direct na de keuring afrekenen bij de op het het keuring station gevestigde douanekantoor.

Datzelfde soort platen heb je eigenlijk ook nodig voor het hierboven beschreven geval, dus om vanaf de grens naar huis te rijden op NL grondgebied.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste D,

 

je aanvullingen zijn correct.

 

Origineel bericht van: verkerkbr
Koopt men en gebruikte auto bij een dealer, dan zit er altijd 1 jaar garantie op de auto. Ongeacht de fabriekgarantie.

 

En bekende merken zoals Audi geven zoals aangegeven Europese garantie.

 

Uiteraard bij aankoop bij een dealer van dit merk.

 

Volgens de EEG richtlijnen is een dealer verplicht op een gebruikte auto 1 jaar garantie te geven. Vandaar je ook geen goedkope auto's meer aantreft bij dealers. In Duitsland wordt deze garantie meestal ingekocht bij een verzekeraar.

 

De reparatie aan mijn Audi is dan ook gewoon in Nederland uitgevoerd, zonder enige discussie en de rekening heeft de dealer naar Audi in Duitsland gezonden.

 

Las recentelijk dat VW-Audi importeur Pon via nederlandse dealernet ook auto's gaat aanbieden afkomstig van Duitse Audi-VW dealers.

 

Groet,

 

 

Bram

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb geen ervaring met audi's op dit gebied, maar wel met mercedes, bmw en porsche en bij allemaal hebben ze het zelfde soort onderscheid wat men in NL ook kent.

De zgn A-selectie, huis-selectie, ster-occasion, approved selection of hoe ze ook allemaal heten, zijn allemaal auto's die aan bepaalde stricte voorwaarden voldoen (max leeftijd, max km-stand, onderhoudshistorie etc.).

Op dergelijke auto's neemt de fabrikant in feite de garantie over en die garantie geldt dan europawijd. Soms ook wel voor meer dan 1 jaar.

 

Ik heb diverse auto's bij officiële dealers (in D) gekocht en het is mijn ervaring dat je in de periode rondom een modelwissel nog steeds volop aanbod vindt bij de dealers tegen prijzen waarmee ze hoog op de eerste pagina staan van auto-verkoopsites (mobile, autoscout etc.). Maar dan heb ik het wel over de exclusievere modellen uit hun assortiment. Over de andere modellen kan ik niet oordelen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier aan de grens ken ik ook mensen die wel eens een auto in duitsland kopen meestal een mercedes. Als je een dealer aan de grens neemt die hier ervaring mee heeft wil hij je het werk wel uit handen nemen en kan hij je ook precies vertellen wat het kost.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...