Ga naar inhoud


Spanning dvb-t buiten antenne


mebo870

Aanbevolen berichten

Ik heb hier een Dreambox 8000 met een DVB-T tuner in, deze is rechtstreeks aangesloten op een metronic dvb-t buiten antenne met ingebouwde versterker, de spanning word geleverd door de DB.

Die dingen worden altijd geleverd met adapter/splitter, wat me nu opvalt is de voeding spanning daarvan die is 12 Volt voor de antenne versterker.

Terwijl op de Dreambox, en nog een andere DVB-T ontvanger die ik hier heb, de voeding spanning 5 Volt is.

Is daar een reden voor ?

Maakt dit wat uit wat betreft ontvangst, of is het verstandiger te werken via de bijgeleverde adapter/splitter en zo de Dreambox in.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je ziet eigenlijk 2 voltages op antennes regelmatig langskomen, 5 en 12 volt.

KPN gebruikt bijvoorbeeld antennes van 5 volt en levert daarom ook ontvangers die die 5 volt leveren. Dit is gewoon een harde eis aan de leverancier.

 

Als een andere antennebouwer bijvoorbeeld 12 volt gebruikt dan gaat die niet goed werken op een ontvanger die 5 volt levert, de spanning is gewoon te laag om goed te kunnen werken.

 

Als de spanning van de antenne en die de ontvanger levert gelijk zijn dan hoef je niet de bijgeleverde powerinserter (adapter/splitter) te gebruiken. Dit spaart je ook weer energie.

 

Als de spanningen echter verschillend zijn, zoals in jouw geval, dan moet je hem wel gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ergens had ik zoal een vermoeden, nu ja, niks aan te doen dat word een verbruiker erbij.

Maar pas als er hier in den Belziek eens een provider start met commerciële zenders op.

Voorlopig dient het nog als reserve ontvangst voor het geval de satelliet er uit ligt.

Met 3 VRT zenders waarvan er een af en toe beeld geeft, lopen we jaren achter op andere landen.

 

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel waar!

 

Ook mag je er mee rekenen dat de antenne van 12V (hangt er van af wat voor een antenne) ook zal werken met die 5V van de ontvanger.

 

Ik heb hier een antenne die ook 12V had. Ik zit 2 Km van de zendmast en ik geef geen stroom aan de antenne en dat werkt perfect. Mijn antenne versterker heeft ook de mogelijkheid om 24V naar de antenne te sturen. Als ik deze aanschakel werkt dat ook terfect.

 

mvg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou wel willen maar dat gaat niet lukken ik mag nu al van geluk spreken dat ik een schotel mag hangen van de huisbazin.(zaag zaag)

Ik heb wel goede ontvangst voor de VRT, zelfs met een gestripte coax van 15 cm heb ik al ontvangst.

Maar misschien kon het nog iets beter i.v.b.m. ontvangst van KPN bijv.

Ga toch maar eens zien of ik met de 12 volt erop het niet lukt.

The key to happiness. Stay away from idiots

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rijschoq
mebo, heb je de mogelijkheid om de actieve buitenantenne te vervangen door een ouderwetse televisiehark. Dan is het signaal veel sterker en schoner. De voedingsspanning vanuit de ontvanger moet dan wel uitgeschakeld worden..
ik gebruik een inline vesterker met powerblokker voor hark die werkt van 5 tot 20volt
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...