Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

ik weet niet hoe ik dit moet doen, ik heb 0,5 volt wisselspanning (van een mobiele telefoon speaker) hoe kan ik daarmee 12 gelijkspanning in- en uitschakelen?

ik zat zelf te denken aan een transistor die een relais in en uit schakeld maar ik zit met het gedeelte dat het wisselspanning is en een brugcel kan niet (lijkt mij niet met een half volt).

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

• Moderator
Geplaatst:

Je hebt meerdere mogelijkheden.

Je kan germanium diodes gebruiken.

Je zou de wisselspanning van de luidsprekeraansluiting met een transformator omhoog kunnen transformeren.

Je kan ook het signaal versterken.

Daarna gelijkrichten en als schakelspanning gebruiken.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Een opamp gebruiken om het signaal te versterken, gelijkrichten en daarna een opamp die als comparator staat geschakelt...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

heb ik al aan zitten denken, ik weet alleen niet of ik aan die extra spanning kan komen, maar is inderdaad wel de beste mogelijkheid, zal ik de TDA 2003 hiervoor kunnen gebruiken?

MVG. Gerard

If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience.

-George Bernard Shaw

Geplaatst:
Origineel bericht van: Hellum
Hoi,

ik weet niet hoe ik dit moet doen, ik heb 0,5 volt wisselspanning (van een mobiele telefoon speaker) hoe kan ik daarmee 12 gelijkspanning in- en uitschakelen?

MVG. Gerard

Kun je de spanning van de trilmotor (indien aanwezig) voor dat doel niet gebruiken ?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Het schematje van Sjaak is wel OK, maar het werkt volgens mij enkel met hogere spanningen. De 0,7 V drempelspanning van de diodes is hoger dan de wisselspanning (zoals je zelf al opgemerkt had is dit het probleem)

De beste oplossing is in dit geval een Op-Amp.

Je neemt voor dit soort werk best een comparator (LM311).

Deze heeft een transistor uitgang (Emittor aan pin 1, collector aan pin 7) De transistor werkt als je met de emittor onder de positieve voedingsspanning (pin8) blijft en boven de negatieve (pin4).

De uitgangstransistor kan geschakeld worden als geaaarde emittor schakeling of als emittorvolger. (Ic = max 40 mA)

Het schema is gewoon een brugschakeling. Je regelt ze af zonder ingangssignaal en zodanig dat de relais juist afvalt.

C2 moet je experimenteel bepalen. Zet je wisselspaning op de ingang en gebruik je oscilloscoop om op pin 7 te meten. Neem de waarde van C2 zodanig tot de wisselspanning zo goed als verdwijnt. Een voltje rimpel is best toegestaan...

MVG

Eddy Vl

post-32896-1318260496,1734_thumb.jpg

Geplaatst:

Wat ben je van plan op te blazen? cool

Zoiets noemen we een GSM schakelmodule. De goedkoopste kost 16 euro en werkt op de verlichting van het telefoon schermpje.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Gast Drs. IJzerbout
Geplaatst:

Ik was er in het begin ook huiverig voor, want met dit soort dingen kun je inderdaad een hoop schade aanrichten.

Ik vind de oplossingen interessant, maar er is een veel eenvoudigere oplossing.

Neem een optocoupler en je ben klaar. Eenvoudiger kan het niet.

Je kunt de 0,5 volt wisselspanning (frequentie onbelangrijk), zo aansluiten op de ingang. Je hoeft het niet eens gelijk te richten. Dat doet de ingangsdiode al. Zet er een tantaal elko overheen van zo´n 1-10 µF, dan wordt het wat trager en gaat de boel niet klapperen.

Aan de uitgang heb je een transistor die schakelt desnoods een relais...maar kan ook rechtstreeks schakelen.

Een bijkomend voordeel is dat de boel potentiaalvrij is. :D

Voor een geschikte optocoupler zul je even zelf moeten googelen, ik heb hier geen snel internet.

Geplaatst:
Origineel bericht van: trust
Origineel bericht van: Hellum
Hoi,

MVG. Gerard

Kun je de spanning van de trilmotor (indien aanwezig) voor dat doel niet gebruiken ?

Kon ik gisteren niet vinden, nu wel gevonden, met een simpele PNP transistor en een 9 volt blok kan ik nu dus een lampje laten branden, en dus ook iets ontsteken. (is bedoelt voor vuurpijlen met oud en nieuw whistle met het alarm worden dan om 12 uur een aantal vuurpijlen afgeschoten, daarom wilde ik ook een relais gebruiken 5 vuurpijlen lijkt mij op een transistor te veel van het goede. )

MVG. Gerard

-George Bernard Shaw

Geplaatst:
Citaat:
Hallo Eddy VL, daar vergis je je toch in, deze schakeling heeft geen last van die 0,7 drempel

Zelfs als je extreem hoogohmig werkt blijf je met een drempel zitten, die kan je niet wegtoveren... Zelfs als je een drempel hebt van 0,3V geraak je niet aan 1 volt uitgangsspanning.

Ik kom er in elk geval niet...

De optocoupler maakt iets meer kans als je voldoende aanstuurvermogen hebt en de transistor een voldoende hoogohmige weerstand geeft.

MVG

Eddy VL

post-32896-1318260496,5154_thumb.jpg

• Moderator
Geplaatst:

Citaat:
(is bedoelt voor vuurpijlen met oud en nieuw met het alarm worden dan om 12 uur een aantal vuurpijlen afgeschoten, daarom wilde ik ook een relais gebruiken 5 vuurpijlen lijkt mij op een transistor te veel van het goede. )

Je volgende vraag wordt in offtopic:

Hoe kan ik een kopje koffie omroeren zonder vingers.

Je kent de postbus 51 spotje toch: je bent een rund als je met vuurwerk stunt!!

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Sjaak,

Ik blijf een moeilijke jongen.

Ik was aan het twijfelen over de clampspanning, dat die kleiner kon zijn dan -0,5 V (= -0,3 V)

Maar voldoende spanning eruithalen lukt me niet...

Formule: Vpp = Veff * 2 * 1,414

Vout = Vpp - 1 V

lijkt mij héél close.

Dus onder de 1,5 V: geen verdubbeling, zou in dit geval zeker schottky diodes moeten zijn om nog wat over te houden...

Erboven geen probleem:

Bij 250V: Vout = (250 V x 2 x 1,414) - 1,2 V = 706 V

We blijven toch vriendelijk hoor...

Eddy Vl

post-32896-1318260496,8741_thumb.jpg

Geplaatst:

Ja Sjaak, ik durf weleens tot op het bot gaan.

Maar als iemand perfect weet hoe het schakelingske werkt iets beweert waarvan ik denk dat het eigenlijk niet kan;

dan is dat meestal zo dat die persoon niet zomaar iets zegt, maar steekt daar meestal toch een grond van waarheid in.

En dan verandert zo'n schematje in een Sudoku die moet opgelost worden...

Ik denk dat ik nu wel weet waarom je vond dat de drempelspanning niet meedoet in deze schakeling:

Als je weerstand R1 weglaat of heel hoog maakt, dan trek je zo goed als geen stroom door de 2de diode, maar ook niet door de eerste... En dan is de (drempel)spanning ongeveer 0.

Is gewoon een kwestie van belast of onbelast meten...

Mvg

Eddy

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen