Ga naar inhoud


DVB-T in Italie?


yaho

Aanbevolen berichten


Gast Drs. IJzerbout

Citaat:
als de Nederlanders graag de commerciëlen betalen om te mogen kijken

 

@EdjeKroketje:

 

graag: ik geloof niet dat er Nederlanders zijn die graag betalen. En al helemaal niet voor die reclame-graf-grotten-slechte-meuk zenders.

 

mogen: je doet net alsof het een voorrecht is, naar die zenders te kunnen kijken. Moet ik ook nog op de grond knielend, de commercielen aanbiddend bedanken voor wat ik daar voorgeschoteld krijg?

 

Nee, Nederland staat wereldwijd alleen met hun dvb-t betaal voor het zien van advertenties TV.

Zelfs in Amerika en hier in Canada is het ATSC aanbod geheel gratis en voor niets. FTA.

En dan ook nog in HDTV !!!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geweldig geschreven en ik ben het grotendeels met je eens. Kloppen doet het maar weinig. Nederlanders betalen zeker niet graag. Als het gratis kan verdient dat vaak de voorkeur. Echter de kabel is ook niet gratis. Daar betalen miljoenen mensen 16 euro per maand voor en daar zitten diezelfde reclame-graf-grotten-slechte-meuk zenders op! Dus ook betalen voor commercielen! Ik verwacht dat dit in de VS niet anders is. Er is echter geen alternatief, Canaal digitaal vraagt ook steeds meer geld. De commercielen hebben in NL nooit ether distibutie gehad omdat ze bij de start voldoende hadden aan kabeldistributie. Maar in de VS willen mensen toch ook naar commerciele zenders kijken? Zijn ze daar beter dan hier? Dacht het niet. Komt nog bij dat zowel de kabel als Digitenne ook andere reclame vrije zenders doorgeven!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Ja..toen ik daar nog eens las wat ik daar schreef moest ik er zelf ook even om glimlachen.

Maar het geeft heel duidelijk mijn persoonlijke mening weer.

En ik geloof dat we die discussie al eens hadden.

 

Ik zal proberen uit te leggen waarom ik de situatie in NL zo volstrekt fout vind. Mischien had ik in de politiek moeten gaan en Minister van Verkeer en Waterstaat moeten worden. :D :D Dan was de situatie met zekerheid anders geweest.

 

Ik ben iemand die met zenders al Radio Veronica, Radio Noordzee ben opgegroeid en ik vond het heel treurig en jammer dat die door de regering niet meer langer toegestaan werden.

Ze moesten weg ofschoon de overgrote meerderheid van de bevolking dat niet wilde. Er was geen alternatief. Ja, Hilversum 3 werd door de regering als alternatief opgezet, maar dit was alleen omdat de regering geen commerciele radio en TV dulde.

Veronica en Noordzee deden geen kwaad...ze vormden een bedreiging tegen het met strenge hand gevoerde Hilversum met de Zuilen situatie. De Zuilen zijn gevormd en ontstaan door groepen met een politieke en religieuze voorkeur en dit systeem werd bedreigd.

Dus commerciele radio en TV was in NL streng verboden.

Nederland was niet verkabeld en de hoofdweg van de radio en TV was de ether. Afgezien van kijk en luistergeld was deze aanlevering van media-inhoud gratis.

Nederland kwam via het centrale antenne systeem langzamerhand in een kabel-infrastruktuur en in ieder geval werd de weg via de ether als maar minder de hoofdweg.

Slimme zakenmensen ontdekten de mogelijkheid via satelliet met Luxemburg als thuisland toch op de NL markt met TV programma´s te kunnen doordringen. De regering kon dit niet verbieden omdat het om een buitenlandse zender ging.

Ze kregen het voor elkaar om op de kabel te komen. Het was een maas in de NL wetgeving.

Nu even terug naar de eind jaren 70, begin jaren 80. Ik werkte toen bij Global TV in Toronto (destijds een Ontario netwerk, nu het landelijke 3e TV netwerk) en groeide daar beroepsmatig op met commerciele TV. In Toronto en de gotere steden in Ontario was kabel (o.a. Rogers) en de kabeloperators moesten Global TV betalen om hun programma op de kabel te mogen distribueren. Hierdoor werd de kabel attraktiever. En veel mensen besloten om kabel in plaats van antenne te nemen. Behalve op het platte land. De CRTC verplicht de TV zenders die een licencie aanvragen om terrestrisch uit te zenden. Een licencie is altijd verbonden met één of meerdere ether-frequenties.

Om een licencie te verkrijgen moet het programma ook een bepaald percentage aan Canadese produktie en inhoud hebben.

Die situatie is nog steeds zo. Iemand die in North Bay, Muskoka etc. met zijn cottage in de diepste pampa woont heeft net zo goed recht op TV ontvangst als iemand in de grote stad.

In 1982 verhuisde ik naar Duitsland en viel daar met mijn neus in de boter omdat ook in Duitsland, RTL vanuit Luxemburg uitzond via de ether. De zenders stonden op grondgebied in Luxemburg en straalden richting Duitsland, Ruhrgbied uit.

In feite de voorloper van de situatie in Nederland.

Maar in Duitsland was de situatie niet zo verklemd als in Nederland en de regering besloot om proefprojekten te starten met lokale en commerciele TV. AKK (Anstalt für Kabel Kommunikation) in Ludwigshaven was geboren en er was ook een proefprojekt in Berlijn.

De stad Köln bood RTL aan om zich in hun stad te vestigen en ze kregen een goedkoop grondstuk met gebouw aan de Aachener Straße aangeboden. Hoofdzaak de werkgelegenheid werd bevorderd. Maar de regering knoopte aan een vergunning altijd een terrestrische frequentie. Wil je een radio of TV licentie aanvragen, dan moet daarvoor een vrije etherfrewuentie uitgeschreven worden. En zo kon iedereen in de grote steden RTL, SAT.1, etc. via de ether ontvangen.

Parallel werden de programma´s via de kabel aangeboden met het verschil dat de commercielen geld moesten betalen aan de kabeloperators om op de kabel te kunnen uitzenden, tenzij de zender "Ortsüblich" te ontvangen is. Dan is de doorgifte via de kabel verplicht.

Nu is ook de kabel in Duitsland is nog lang niet zo ver doorgedrongen als in Nederland omdat het land veel groter is.

Er zijn ook veel mensen die via antenne of satelliet kijken.

De commercielen doen in de Ballungsgebieden met tegenzin mee en proberen nu in Stuttgart en Leipzig via MPEG4 de boel te versleutelen. Het laatste woord is hier nog niet over gevallen en of zich dit doorzet is nog maar de vraag.

In ieder geval ontvang ik in mijn woonplaats via DVB-T 42 zenders (waarvan veel dubbele) inklusief de commercielen geheel gratis. Ik heb het even niet over de GEZ Gebühren.

In Nederland is er een vreemde situatie ontstaan omdat de "buitenlandse" zenders via DVB-T geabonneerd moeten worden.

Hier had de regering een stokje voor moeten steken en heeft hier verzuimd. Hadden ze het geven van een licentie gekoppeld aan een terrestrische frequentie was dit nooit gebeurd en commerciele TV was net zo goed mogelijk geweest. Alleen wat duurder voor de commercielen...maar daar hoeven we werkelijk geen medelijden mee te hebben.

Dit is puur mijn persoonlijke mening.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Nog even wat vergeten.

 

EdjeKroketje zal mijn mening niet delen en ik kan dat gedeeltelijk begrijpen. Hij werkt voor KPN/Digitenne..het is zijn werkgever en hij is natuurlijk al lang blij met de situatie.

Ik zie dat door een geheel andere bril.

Vooral omdat mijn voorbeeld in Canada ontstaan is en daar werkt het systeem van vrije terrestrische ontvangst prima.

En Global maakt dikke winst en ik kan je vertellen dat het voeren en onderhouden van terrestrische frequenties peperduur is.

Ik zal maar niet vertellen wat de huur van plaats op de CN Tower kost. Om over de rest van het netwerk maar niet te praten.

Veel geld komt terug van de kabeloperators die het signaal doorgeven. En dan is via verschillende ANIK satellieten het signaal te ontvangen voor de BELL VU satelliet klanten en de kabel in te US.

--KLIK--

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de uitvoerige uiteenzetting. Er blijkt ook duidelijk uit dat alles is terug te voeren op keuzes die in het verleden zijn gemaakt. In nederland werd inderdaad extreem "verklemd" omgegaan met pogingen commerciele radio en TV op te starten, zie REM eiland en de U bocht constructie met Luxemburg. Deze constructie is nog steeds intact, elke ochtend van 05:30-06:00 op RTL5 het Hei Elei journaal. Ook via Digitenne die het signaal gewoon uit Hilversum krijgt volgens mij. Om het nog mooier te maken staan er in Luxemburg ook nog DVB-T zenders waarmee RTL4,5,7 en 8 FTA worden uitgezonden. Nu wel iets serieuzer dan in de analoge tijd, toen kwamen die zenders de straat nog niet uit. Ik heb ook recenter nog berichten gelezen waaruit blijkt dat de politiek zich een bijzonder slecht verliezer toont wat betreft deze constructie en nog steeds probeert om RTL onder de NL wetgeving te krijgen. Ik zit nu wel op een verkeerd draadje te typen trouwens.

Iets anders dat alleen in NL kon: De publieke zenders op DVB-T. Als het toenmalig kabinet niet was gevallen, en de plannen van Medy van der Laan waren doorgegaan, waren deze zenders ook gecodeerd geweest! Dit zou zo zijn gelopen omdat mevrouw Medy de kosten van het FTA uitzenden door KPN te hoog vond. Gelukkig is dit na het vallen van de regering niet doorgegaan. Haar opvolgers hebben een betere deal met KPN gesloten om de publieke zenders FTA te hosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk om de berichten hier te lezen. Overigens bedoelde ik "graag" met een knipoog.

Ik bedoelde hiermee dat er weinig tot geen protesten zijn over de betalingen die we (moeten) doen om naar de commerciëlen te mogen kijken. Persoonlijk stoor ik mij hier aan, laten ze hun eigen broek maar ophouden.

 

Voor wat betreft het FTA verhaal van de Duitse zenders via satelliet kan ik me iets herinneren uit het verleden dat dit was omdat de Duitsers de buitenlandse series nasynchroniseren, terwijl we dit in Nederland in de originele taal doen en zo een verplichting tot coderen opgelegd hebben gekregen van de filmmaatschappijen. Maar daar weten de anderen vast meer over.

 

Overigens stam ik ook nog uit de generatie die een traan hebben gelaten met het verlies van de zeezenders in 1974. Kan mij nog herinneren dat ik stickers heb lopen uitdelen met daarop "Radio Noordzee blijft, als u dat wilt". Het mocht niet zo wezen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...