Gast privatos Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Dat probeerde ik nu aan @Privatos ook uit te leggen omdat hij zijn installaties met een ontvanger afstelt, en die meten gewoon niet nauwkeurig. Fijn dat je dat wilt doen. Maar mijn ervaring met de decoder is, dat ik antenne afregel aan de hand van de kwaliteitaanduiding. Tot nu toe, en er hangen al vele schotels hier in de regio, niet ééntje opnieuw af moeten regelen. En mijn visiosat hangt al een tijdje tot ik een Dreambox eraan hing om te testen. Signaal en kwaliteit rond de 97 en een ber op alle 4 de satellieten van 0. Zelfs met de "kleine" Multytenne had ik, mede door het afdakje wat ik erop had gezet, bij regen geen freezes. Natuurlijk heet het ook hier eerst zien en dan geloven, maar het is wel zo !! Leo.
Gast SatMann Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 @sjaak ik heb hem gisteren rond 17 uur aangezet op meting en tv scherm aan, dit continue : totale werktijd = 5h43min daarna was het afgelopen. je kan hem tijdens installaties wel opladen met een autolader of gewoon effen met de power-adapter werken in slecht geval. @privatos. je schrijft : Dat probeerde ik nu aan @Privatos ook uit te leggen omdat hij zijn installaties met een ontvanger afstelt, en die meten gewoon niet nauwkeurig. die zin komt niet van mij maar van sjaak. maar als ik dan toch een klein beetje eigenwijs mag zijn (al ben ik nog maar een leek in het perfect afregelen ), mijn dreambox heeft ook overal BER = 0, maar das dus zeker niet zo. je hebt overal BER zitten, echt overal. En door de skew van je lnb te regelen zie je totaaaaal geen verschil in signaal, maar wel je BER waarden die verschillen, omdat je zo je brandpunt veranderd. Wat jij zegt is wel waar, je kan afregelen met een gewone dm. maar ik heb nu de test gedaan met iemand, op een triax en T90. met de gieter veel water = uitval op een bepaalde limiet. daarna alles wat gefinetuned, gieter met veel water, net uitval toen de gieter bijna op was, dus wel een margevergroting. en ik denk dat een afdakje op je schotel geen nut geeft tegen regenweer. je zal misschien wel de grote druppels tegen houden, maar een uitval heeft meestal te maken met een atmosferische verschijnsel, hoog geladen bovenlagen. Want ik heb nog tijdens een regenbui geen uitval gehad, en net toen het gedaan was met regenen en de wolken verdwenen plots uitval... maar zoals gezegd, ik laat dat over aan de echte kenners hoe en wat. ik kom daar misschien op terug binnen 10 jaar
Spotvogel Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Origineel bericht van: SatMann dus ik ben wel zeker overtuigd hoor als je ziet dat je lnb draaien (skewen) al een verschil oplevert in BER waarden of je lnb dieper duwen in de houder, je ontvanger toont dit zeker niet. Lezen blijft een kunst? Ik schreef al eerder dat er heel wat receivers zijn waar je dat perfect mee op de kwaliteitsmeter in kan stellen. Ik ga nu nog een stapje verder; ik heb al van heel wat installaties de regenreserve aanzienlijk verbeterd, die daarvoor door iemand met profesionele meetaparatuur waren ingeregeld. Beter simpele techniek die begrepen wordt, dan geavanceerde apparatuur die verkeerd gebruikt wordt..... Edit: even een tip; een DM is NIET geschikt om schotels mee in te regelen.
Gast SatMann Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Origineel bericht van: Spotvogel Ik ga nu nog een stapje verder; ik heb al van heel wat installaties de regenreserve aanzienlijk verbeterd, die daarvoor door iemand met profesionele meetaparatuur waren ingeregeld. Beter simpele techniek die begrepen wordt, dan geavanceerde apparatuur die verkeerd gebruikt wordt..... hier geef ik je totaal gelijk...en waarom? wel ik kom nu heel regelmatig mensen tegen die hun schotel kochten bij een echte winkel die beweerd "de kenners" te zijn. Deze mensen regelen schotels af met toestellen van een paar duizend euro. en wat blijkt...als ze overal net boven de 70% is het oke de rest speelt "geen rol" Klanten krijgen dan bij een regenbui geen beeld, of zelfs gewoon bij slecht weer al geen beeld of happerend beeld. Klant belt naar handelaar. handelaar komt, foefelt wat bij, rekent zijn uren dik aan. dag klant. 2 maand later = herhaling. (lees dit wel dat niet alle handelaars zo te werk gaan hé, ik ken iemand uit de buurt die het wel goed doet en altijd paraat staat met hulp... ) Ik lees dit als : easy money en zeker niet als professionele mensen, want ze stellen zo de satelliet in een neg. daglicht. klanten zien dit na een tijdje als : 1/ sats zijn niet goed 2/ ik word letterlijk gemolken en het hele spel kost mij een "fortuin" jammer. ik zou dus de stelling aannemen van : een meter kan je op verschillende manier gebruiken. en zeg nooit dat je alle installaties goed zijn omdat je met een meter werkt. bekijk mijn postje van gisteren. gemeten en gezet met een dm. ik deed dit ook met de vrije hand, dus zeker niet slecht, maar met een meter kom je toch een stuk verder ...als je wilt uiteraard.
Bazel Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Is het mogelijk om met een Schwaiger SF9000 de opstelling helemaal goed af te regelen of is deze niet voldoende? DM 800hd, Visiosat Bisat G4 13, 19.2, 23.5 en 28,5
Gast SatMann Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Bazel, dan kan je net zogoed met je ontvanger afregelen deze meet geen BER,signaalsterkte, dB, enz. ik heb die ook bekeken en gelukkig niet gekocht. en ja, een goede meter kost wat centjes, maar je krijgt wat terug hé :-) natuurlijk kunnen andere mensen andere meningen hebben.
Spotvogel Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Origineel bericht van: Spotvogel Origineel bericht van: SatMann dus ik ben wel zeker overtuigd hoor als je ziet dat je lnb draaien (skewen) al een verschil oplevert in BER waarden of je lnb dieper duwen in de houder, je ontvanger toont dit zeker niet. Lezen blijft een kunst? Ik schreef al eerder dat er heel wat receivers zijn waar je dat perfect mee op de kwaliteitsmeter in kan stellen. Edit: even een tip; een DM is NIET geschikt om schotels mee in te regelen. Waarom dan niet met een DM? en met welke ontvanger met BER zou dat dan volgens jou wel gaan Ehh, lezen is ECHT een kunst! :-) Ik schrijf toch telkens KWALITEITSMETER. DM is echt een hondenhok om schotels mee af te regelen, vreselijk.... Liever een Humax of zo.
Moderator ceesv Geplaatst: 17 november 2009 Moderator Geplaatst: 17 november 2009 Sjaak(k), In >dit< onderwerp was dit ook al aan de orde en heb je zelf aangegeven, waarom een DM geen ideaal apparaat is om schotels mee af te stellen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Gast aart44 Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Origineel bericht van: Spotvogel Ik gebruik er altijd zo'n kleine Humaxcloon van IDDigital voor, goed gevoelige kwaliteitsmeter die toch niet te snel naar de 100 gaat. Sjaak(k} Hij heeft toch vermeld wat hij gebruikt en hoeft dat toch niet ieder bericht te herhalen. Zeker met lezen overgeslagen.
Marc-Sim Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Mijn bescheiden mening over de "BER" kwestie... Om een echt goeie afstelling van schotel en lnb te bekomen moet de "Pre-BER" gemeten (kunnen?!) worden in "real-time" om dan daarop "zeer nauwkeurig" af te stellen. Dit is de BER vóór het hele FEC gebeuren - anders lees je na de FEC Correctie verkeerde (gecorrigeerde) waarden af. Heelaas hebben vele Sat-meters die mogelijkheid NIET laat staan een Sat-Receiver. Mvg, 1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....
vGnp Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Ik weet niet wat die Micro aangeeft, mijn Digital NIT geeft netjes BER, CB (Corrected Bits) en UCB (Uncorrected Bits) aan, en tevens FEC. Die is dus zelf in staat m.b.v. FEC-correctie fouten te corrigeren, zolang het binnen FEC past.(CB) Daarna blokjes. (UCB) Dit had ik pagina 1 ook al eens verteld. vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
Marc-Sim Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 @ Sjaak, Uw Satlook Micro lijkt dan een van die goeie te zijn . Het gaat er dus om om de BER (fouten!) in REAL-TIME te kunnen aflezen - en NIET na de gedane correcties - dat geeft een VALS beeld. Heeft niks te maken met direct aan de LNB of niet. Mvg, 1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....
Jassy Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Een dbox2 met Linux erop is overigens zeer geschikt om een schotel op af te richten dmn de Satfinder plugin. Deze geeft op de LCD Display volgende waarden aan: SNR / BER / SIG Nou doet de SIG waarde niets, maar de eerste twee waarden zijn van levensbelang. Receiver naast de schotel en gaan met die banaan, geen TV voor nodig. Ik heb de multytenne op die manier zeer nauwkeurig uit kunnen richten, met overall een SNR van minstens 57000 op de meeste Astra 1/2/3 Transponders (Ook Astra 2D zit op ruim 56000). BER is op de meeste kanalen 0, echter op een enkele Transponder, ondanks hoge SNR (>56000), een minimale BER (ORF Transponders en de Astra 2D Transponders).
Gast SatMann Geplaatst: 17 november 2009 Geplaatst: 17 november 2009 Wel Jassy, daar zeg het het zelf : ....BER is op de meeste kanalen 0,..... dus je mist ook die fijn afregeling. want op ALLE sat's heb je normaal BER. en net die is ook zo belangrijk.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 18 november 2009 Geplaatst: 18 november 2009 Ik heb mijn 1,20 mtr perfect afgeregeld met een ordinaire satmeter met een wijzer voor maximale veldsterkte. Daarna de Humax 5400 op het dak gezeuld, TV ernaast en kijken naar de signal quality bar. Dan kun je met voldoende nauwkeurigheid alles instellen. Ook de skew en het juiste brandpunt. Het is zelfs zo nauwkeurig dat ik merk dat deze waarde afhankelijk is van de frequentie. Een 1,20 mtr schotel heeft al een kleine openingshoek. Maar om nou een schotel van ca. 60 cm af te gaan richten met een dure satmeter is leuk...maar is dit niet wat overdreven? Is eerder met muggen naar olifanten gooien. Binnen de openingshoek van zeg maar een graad of 2 valt toch niet veel te verbeteren. Er is geen punt waar alles pefekt is. Dat punt is eerder een "vlek". Hoe groter de schotel, hoe kleiner de vlek. En bij schelende LNC´s is deze vlek zowieso al groter.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen