Ga naar inhoud


rekeningrijden is dat wel zo eerlijk bedoeld?


Gast 44piet

Aanbevolen berichten


  • Reacties 325
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hallo 44piet,

 

Ik weet nog niet wat ik er van moet denken.

De prijs per kilometer hangt straks o.a. af van hoe zuinig of schoon je auto is.

Als de kilometerprijs van een grote SUV hoger is, dan is dat prima!

Een zuinige wagen zoals de Prius zal minder per kilometer betalen.

Of het eerlijker is dan nu?

Ik denk van wel, als we de belastingaftrek buiten beschouwing laten, want als je veel kilometers maakt, dan mag je best meer betalen dan iemand die weinig kilometers maakt.

Maar pas rond 2018 zal iedereen zo`n kastje in zijn auto hebben.

En ik denk dat de brandstofprijs tegen die tijd aanmerkelijk zwaarder gaat drukken op het totale kostenplaatje.

Maar ik denk dat de regering de kilometerprijs al snel na de invoering zal gaan verhogen, want ik heb nog nooit meegemaakt, dat de overheid de automobilist in het algemeen een voordeeltje gunt.

Eigenlijk betalen we al jaren veel te veel, denk maar aan dat beruchte kwartje, dat tijdelijk was.

Tijdelijk werd definitief, en ik verwacht dat de kilometerheffing alleen in het begin voordeliger voor de automobilisten met weinig kilometers zal zijn.

Eigenlijk is kilometerheffing een onding.

Er moet verplicht een (duur?) kastje in elke auto komen, en het tarief hangt van het soort auto af.

Volgens mij zouden ze in heel Europa de belastingen in de brandstofprijs moeten verdisconteren.

Rij je weinig, betaal je weinig, rij je veel, dan betaal je veel!

Lijkt mij veel simpeler.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

de enige eerlijke en verreweg goedkoopste oplossing is zoals al opgemerkt de belasting innen via de brandstofprijs en dan europabreed (we hebben toch een verenigd europa?)....geen duur en moeilijk technisch (dus kwetsbaar) systeem, ook nog eens fraudegevoelig....het zal mij benieuwen hoe dit eindigt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom al die moeite voor rekeningrijden (kastje in de auto enz..). Als men dan toch moet betalen kan men dat toch evengoed via een accijnsverhoging innen. Dan geldt trouwens ook het principe van hoe meer je rijdt hoe meer je betaald. Waarom rekeningrijden invoeren als men het evengoed op die manier kan oplossen ... is te eenvoudig misschien.

 

Mvg. BbyN

Blijft ze eindelijk slapen, slaapt ze…

 

VU+Duo PoWErEd bY BLaCKhoLE

Multytenne TWIN > Astra 19.2 - Hotbird 13.0 - Astra 23.5 - Astra 28.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: AEO

Volgens mij zouden ze in heel Europa de belastingen in de brandstofprijs moeten verdisconteren.
Rij je weinig, betaal je weinig, rij je veel, dan betaal je veel!

In Nederland is dat al zo, meer dan 65% van de brandstofprijs gaat al naar de overheid. Eigenlijk worden we al jarenlang genaaid met een verkapte vorm van kilometerheffing. Dat wordt dus alleen nóg hoger.
Verbazingwekkend eigenlijk hoe we dat allemaal maar zonder protesteren slikken. crazy

Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: wanderer
de enige eerlijke en verreweg goedkoopste oplossing is zoals al opgemerkt de belasting innen via de brandstofprijs en dan europabreed (we hebben toch een verenigd europa?)....geen duur en moeilijk technisch (dus kwetsbaar) systeem, ook nog eens fraudegevoelig....het zal mij benieuwen hoe dit eindigt


Da's natuurlijk veel te eenvoudig. Hier wil men geldverslindende falende systemen om ons belastinggeld aan te verknoeien...
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je weinig tankt belast je de wegen en het milieu weinig.

Dus lijkt het mij een eerlijke regeling.

 

Een SUV gebruikt relatief veel t.o.v. een groene auto, dus

zal meer tanken en dus meer betalen, terecht lijkt mij.

 

Een vrachtwagen zuipt en rijdt ook nog veel. Ik zou de

beroepsgroep wel willen ontzien om Nederland niet te duur te maken.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vol trots presenteerde onze minister het plan voor rekeningrijden.

59% van de mensen is goedkoper uit zegt hij.

De interviewer maakt een rekensommetje met een middenklasser bij 15000km/jaar en komt tot de conclusie dat iemand in die situatie toch ruim €300/jaar duurder uit is.

De minister: Ja maar als je een nieuwe auto koopt ben je tenslotte goedkoper uit, want de BPM verdwijnt.

 

Nou zijn er volgens mij veel mensen die een 2e hands auto rijden en dat voordeel dus heel lang niet of nooit zullen zien.

Ik kan me niet voorstellen dat de autohandel 20% waarde van hun voorraad auto's in rook op laten gaan.

 

De provincie die ook altijd een deel van de wegenbelasting vraagt gaat ook niet toe zien dat hun inkomsten verminderen.

Er is al aangekondigt dat er een provinciale belasting komt voor iedereen ongeacht of er sprake is van autobezit of niet.

Dat komt er dus nog boven op.

 

En men is natuurlijk al aan het bestuderen hoe nog een extra spitsheffing kan worden ingevoerd.

Nu zijn de mensen met de kleinste inkomens ook vaak de mensen die niet met hun werktijden kunnen schuiven en degenen die in een 2e handsauto rijden.

 

De rijken lachen zich weer rot want hun dure auto wordt duizenden euro's goedkoper wat weer recht indruist tegen alle eerder genomen milieumaatregelen.

 

Ik zie vooralsnog niets positiefs.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

eerlijk?

 

nee, niet echt.

 

waarom kan bijv. een dikke bmw toch energielabel B krijgen?

omdat men hier in Nederland energielabels aan klasses toe kent.

niet naar werkelijke uitstoot...

niet eerlijk..

 

waarom heeft mijn auto een energielabel D, terwijl ik op LPG rijdt? omdat er gekeken wordt naar de brandstof "af fabriek".

mijn LPG installatie is direct na levering ingebouwd.

alle "aftermarktet" lpg rijders gaan straks veel meer betalen per kilometer.

niet eerlijk.

 

waarom is een Prius energielabel A?

wordt er vergeten dat de productie van deze auto vele malen meer grondstoffen worden gebruikt en daardoor een grotere belasting is voor het milieu?

niet eerlijk..

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

toevoeging:

 

met klasses bedoel ik dus dat een BMW 520D (5.1 liter per 100 km)

hetzelfde energielabel A heeft als een zuiniger Citroen C1 (4.6 liter per 100 km)

terwijl een citroen C3 (4.3 liter per 100km) daar integen energielabel B?? heeft..

 

dus het maakt niet uit hoe de absolute verbruik en uitstoot is van een auto.

je kan lekker rondrijden in een BMW of een Mercedes en toch zeggen dat je milieubewust bent omdat je in een energielabel A auto rondrijdt.

 

kun je meteen asociaal langs die C1 rijder scheuren, die wél om het milieu geeft.

 

check het zelf maar op

http://www.vrom.nl/pagina.html?id=2706&sp=2&dn=w1035

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste mensen met een BMW of Mercedes maken veel

kilometers dus betalen ze veel belasting. Goed toch?

 

HG CC

 

Aanvulling. Nu betalen veel mensen belasting terwijl ze niet

veel rijden, ook niet eerlijk lijkt mij.

 

HG CC 02

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...