Ga naar inhoud


rekeningrijden is dat wel zo eerlijk bedoeld?


Gast 44piet

Aanbevolen berichten

Waarom zou die plat liggen?

Ze moeten hun werktijden wat anders indelen omdat ze niet in de "spits" mogen rijden maar verder kunnen ze gewoon hun werk blijven doen.

Maar leg eens uit wat is het verschil tussen 2 uur te laat komen doordat je in de file staat of er voor zorgen dat men op tijd op de plaats van bestemming is en dan 2 uur de tijd hebben om te laden en/of lossen.

 

Natuurlijk schop ik met deze opmerking veel vrachtwagen bestuurders en aanhangerbestuurders tegen het zere been, maar zolang deze stellen "we mogen tot 6.00 uur inhalen en dan doen we dat ook" zonder rekening te houden met de overige weggebruikers dan zal het niet lang duren dat het inhaalverbod wordt uitgebreid of dat er andere maatregelen getroffen worden om de verstoppingen op de weg te voorkomen.

 

Ik zie nl. elke dag de files ontstaan doordat er ingehaald wordt met slechts een paar km verschil en met een lange rij auto's er achter die achteraan wel vol in de ankers moeten omdat er weer iemand ondanks de drukte zijn knipperlicht aan doet en de wagen op de linkerbaan drukt.

 

Andere oplossing zou zijn dat langzame bestuurders alleen in mogen halen als het overige verkeer er niet bij gehindert wordt.

Zitten er bij een inhaalmanoeuvre dan toch 10 andere weggebruikers achter dan hinder je de overige weggebruikers en is het kassa voor Justitie.

 

Je kunt het er wel niet mee eens zijn (dat waren ze in Duitsland ook niet toen het rekeningrijden werd ingevoerd) maar ergens zal er een heilig torentje om moeten vallen om het geheel weer vlot te krijgen.

Kan dat met een simpele maatregel als een inhaalverbod of het instellen van een algehele maximale snelheid oid. dan lijkt me dat altijd nog beter dan iedereen in de spits maar extra te laten betalen. Want ook vrachtwagens en andere langzame bestuurders rijden in de spits en zullen dan ook meer moeten gaan betalen als ze het eerlijk willen houden.

Gevolg ook de langzame bestuurder zal de spits proberen te vermijden en komt dat dan niet ongeveer op hetzelfde neer als zeggen van "joh ga jij in de spits even wat anders doen"?

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 325
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik zie het probleem ook niet zo. Dat is toch ook juist wat men met het rekeningrijden wil bereiken, het mijden van de spitsuren? Alleen dan misschien meer specifiek op de "gewone" automobilist gefocust.

 

En als ze mensen die 10 of meer km/h langzamer rijden dan de max snelheid terwijl ze dat wel kunnen en mogen eens op dezelfde manier gaan beboeten als iemand die er 10 of meer te hard rijden komen we misschien ook nog ergens.

 

Verder een quote van een ander forum:

 

Citaat:
Linkje naar pdf van verkeer en waterstaat,

207 benzine komt op 3,3 cent.

http://www.qwer234.nl/B%20kleine%20middenklasse%20op%20benzine_whla.pdf

 

Gemiddeld tarief is 6,7 cent

Smart =1,5 cent

Megane= 4 cent

V70 = 9 cent.

 

Voor 207 diesel:

http://www.qwer234.nl/B%20kleine%20middenklasse%20op%20diesel_whla.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Ik zie het probleem ook niet zo. Dat is toch ook juist wat men met het rekeningrijden wil bereiken, het mijden van de spitsuren? Alleen dan misschien meer specifiek op de "gewone" automobilist gefocust.

En als ze mensen die 10 of meer km/h langzamer rijden dan de max snelheid terwijl ze dat wel kunnen en mogen eens op dezelfde manier gaan beboeten als iemand die er 10 of meer te hard rijden komen we misschien ook nog ergens.

Verder een quote van een ander forum:

Citaat:
Linkje naar pdf van verkeer en waterstaat,
207 benzine komt op 3,3 cent.
http://www.qwer234.nl/B%20kleine%20middenklasse%20op%20benzine_whla.pdf

Gemiddeld tarief is 6,7 cent
Smart =1,5 cent
Megane= 4 cent
V70 = 9 cent.

Voor 207 diesel:
http://www.qwer234.nl/B%20kleine%20middenklasse%20op%20diesel_whla.pdf


Bij deze ook nog maar het linkje voor meer info:
http://www.qwer234.nl/


Verder vraag ik me wel af hoe ze dat straks gaan doen met de km-vergoeding door werkgevers als de werknemer zijn priveauto gebruikt voor werkritjes.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben trouwens ook benieuwd hoe IKEA het vindt als het rekeningrijden wordt ingevoerd.

IKEA zorgt namelijk zelf vaak voor files op de zondag of feestdagen. Zo erg dat Rijkswaterstaat met regelmaat de afritten van snelwegen moet afzetten.

 

Kern: het probleem is niet alleen op de werkdagen zoals door het kabinet wordt gesuggereerd. Op de zaterdag, zondag en feestdagen barst het wegennet ook uit zijn voegen en staan er met regelmaat files op de weg.

Tja dat komt er van als je decennia geen wegen aanlegt, en het aantal inwoners van het land wel groeit en steeds meer mensen een auto hebben.

Vaak hebben ze ook een (tweede) auto nodig omdat ze werk hebben buiten de eigen stad of er nauwelijks of geen voorzieningen in de wijk hebben.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

in 2012 zullen er heel veel vrachtauto's met een buitenlands kenteken onze steden gaan bevoorraden, veel transporteurs zullen verkassen naar net over de grens.....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inhaalverbod voor LKW's heb ik niks op tegen.

Wanneer je ze de snelweg verbiedt,wordt 't anders.

 

2 uur de tijd om te lossen is er niet hoor.

 

Vaak krijg je,bijvoorbeeld bij een supermarkt DC,

maar een half uur of 20 minuten de tijd om je trailer

(met 33 euro's soms) uit te laden.

En kom je daar 5 minuten te laat aan

dan kun je je hele vracht weer mee retour nemen.

Klinkt erg lullig maar 't gaat toch echt zo.

 

Deze strakke schema's heb je zeker niet alleen bij DC's van de supermarkt.

 

 

 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem zijn die vrachtauto's of langzaam verkeer niet.

Het gat wat daardoor onstaat wordt opgevuld door nieuwe vehikels. Of anders heb je gewoon lekker lange baan waar je even flink door kunt gassen. Wat wel het probleem is zijn al die onervaren bestuurders die maar links blijven rijden waardoor efficient maar 1 rijstrook benut kan worden. Het is zo: inhalen, en dan zo gauw mogelijk naar rechts. Dan benutten we het asfalt maximaal.

Waar het op vast loopt is immer bij opritten en afritten.

Opritten omdat bestuurders elkaar geen ruimte geven en de auto's er schuin tussen worden gedrukt, soms al aan begin vd oprit waardoor ook weer asfalt verloren gaat.

Bij afritten omdat er weer zo'n gallig verkeerslicht veel te lang op rood staat of een rotonde waar men ook geen ruimte laat om andere bestuurders er tussen te laten. Gevolg, spul loopt vol en gaat uiteindelijk ook doorgaande verkeer hinderen.

 

Dat gebeurt er ook bij ikea acties, lange rijen auto's die ook nadat het licht rood is nog gewoon aansluiten op de kruizing en vervolgens andere verkeer blokkeren. Al is het licht groen, je rijdt dan de kruizing niet op omdat het verkeer daar vast staat. In de praktijk gebeurt dat nauwlijks.

Probleem is dus gewoon dat we in nederland slechte bestuurders hebben die alleen rekening houden met zichzelf en het verkeersinzicht hebben van een kokosnoot.

 

Oja, we kunnen efficienter gaan rijden en meer rekening met elkaar gaan houden maar wat er ook beslist moet komen is meer asfalt. Op sommige punten is gewoon de capaciteit op het asfalt niet toerijkend. Bv. Zwolle richting Nieuwleusden, daar loopt 's avonds alles vast in de spits en waarom? De spitsstrook wordt daar aan het eind teruggebracht naar 2x rechtdoor, die strook moet gewoon tm splitsing A28/ afslag A32 Lankhorst doorlopen. Maar goed, door fanatieke milieumaffia hier in dit groene landje komt dit niet snel van de grond met als gevolg nog jarenlange stinkende files. mad

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
Origineel bericht van: gerrit B

Zou het geen oplossing zijn om tussen bijv. 7.00 uur en 9.00 uur de snelwegen verboden gebied te verklaren voor bestuurders die geen 120 mogen, willen of kunnen?
Die zorgen er dan maar voor dat ze rond die tijd staan te laden of lossen zodat de rest door kan rijden en op tijd op zijn/haar werk kan zijn.


Denk dat je hier de weg even flink kwijt bent.
Dan ligt logistiek Nederland nagenoeg plat
en heb jij ook gauw geen werk meer frown
logistirek nederland is onmisbaar , maar het was op de duitse tv en met duitse omstandigheden (max tereingewicht 37 ton toen ) en de veel betere ondergrond dan hier , dat een (1) LKW gelijk stond aan wegslijtage van 125.000 pkw`s, En nu is het zo dat de enigste betaler van wegenbelasting, nml die het betaald van netto loon en niet aftrekt of doorberekend, de zwarte piet krijgt en die zijn auto ook nog geparkeerd staat de meeste tijd , En dat wordt met rekening rijden echt niet anders. want reken maar dat ze meer gaan vangen . Alleen al dat systeem kost jaarlijks een smak geld . dus 60 !!! vrachtwagens zouden de zelfde onkosten aan de weg veroorzaken dan alle personenwagens in nederland .
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vraag mij af wie bepaald hoe zuinig je auto is

voorbeeld:ik rij een nissan almera dci 2200

volgens fabrieks opgave rijd deze auto 1:15

maar omdat ik vrachtauto chauffeur ben kan ik omdat ik elk jaar lessen ktijg om zuinig te rijden(het nieuwe rijden)

geen 1:15 rijden maar gemiddeld 1:20 neem ik dus aan dat ik moet betalen volgens fabrieks opgave

 

IK WORD DUS GEPAKT ONDANKS MIJN ZUINIG RIJDEN

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike
Origineel bericht van: Neptunus

Ik ben niet helemaal ingevoerd maar volgens mij kijk jij nu alleen naar brandstofverbruik en moet je eigenlijk meer factoren zoals ook de CO2 uitstoot erbij betrekken, sterken nog, de CO2 uitstoot is toch de belangrijkste factor?


dan heb je niet goed gekeken naar dat document..

BMW 520 gebruikt 6,7 liter per 100 km en uitstoot is 162 co2
Citroen c4 coupe 1,4 gebruikt 6,4 liter per 100 km en uitstoot is 153 co2.


doch is de BMW een label A en de citroen een label B.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: peterp
ik vraag mij af wie bepaald hoe zuinig je auto is
voorbeeld:ik rij een nissan almera dci 2200
volgens fabrieks opgave rijd deze auto 1:15
maar omdat ik vrachtauto chauffeur ben kan ik omdat ik elk jaar lessen ktijg om zuinig te rijden(het nieuwe rijden)
geen 1:15 rijden maar gemiddeld 1:20 neem ik dus aan dat ik moet betalen volgens fabrieks opgave

IK WORD DUS GEPAKT ONDANKS MIJN ZUINIG RIJDEN

Van 1:15 fabrieksopgave naar 1:20 praktijk is al haast ondoenlijk en men moet natuurlijk ergens een grens trekken.
Misschien is jouw bandenspanning wel te laag, dan verbruik je ook meer. Moeten ze dat ook gaan controleren?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het vreemde met het energie label is dat er gekeken wordt naar het verbruik em co2 uitstoot in verhouding met gelijkwaardige voertuigen.

 

Zelf rijd ik een seicento sporting, gemiddeld verbruik 6,2L p 100 km co2 uitstoot 148g p km dit wagentje heeft het energie label D

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: hummiesat
Origineel bericht van: peterp
ik vraag mij af wie bepaald hoe zuinig je auto is
voorbeeld:ik rij een nissan almera dci 2200
volgens fabrieks opgave rijd deze auto 1:15
maar omdat ik vrachtauto chauffeur ben kan ik omdat ik elk jaar lessen ktijg om zuinig te rijden(het nieuwe rijden)
geen 1:15 rijden maar gemiddeld 1:20 neem ik dus aan dat ik moet betalen volgens fabrieks opgave

IK WORD DUS GEPAKT ONDANKS MIJN ZUINIG RIJDEN

Van 1:15 fabrieksopgave naar 1:20 praktijk is al haast ondoenlijk en men moet natuurlijk ergens een grens trekken.
Misschien is jouw bandenspanning wel te laag, dan verbruik je ook meer. Moeten ze dat ook gaan controleren?

een citroen xantia hdi rijdt zonder moeite 1 op 20 . En dat van die bandenspanning het is nu al mogelijk dat je dat wel aan de rekeningskastjes doorgeeft , en je een boete krijgt. net als de uitlaatgassen ook al gemeten zouden kunnen worden langs de weg.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Technisch gezien is er nu al zo veel mogelijk.

 

Een auto begrenzen op de maximum snelheid van een bepaalde weg is technisch ook mogelijk.

Maar dat wil niet zeggen dat het financieel mogelijk is cq de investering waard is.

 

En je vergelijk mbt die Xantia snap ik ff niet. PeterP had het over een Nissan Almera die volgens fabriek 1:15 doet en hij claimt daar 1:20 mee te rijden.

 

Dat zogenaamde nieuwe rijden gedoe zeker? Was het de ANWB niet die daar al kritiek op geuit had mbt meer slijtage van de motoren? Moet je voor de gein eens doen, 45 a 50 km/h in de 5 en dan versnellen naar 80. Dat kan echt niet gezond zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik word doodziek van dat kunstmatige landsgrenzen opwerpen

De bedoeling van de EU was om vrij te kunnen reizen/handeldrijven/betalen enz enz binnen de EU

sinds die tijd hebben ze alleen barieres gemaakt.

canaldigitaal mag alleen binnen nederland

kom je in het buitenland moet je extra betalen voor de wegen.

koop je een auto in het buitenland moet je eerst je blut

betalen aan de belasting om de auto op de weg te krijgen

enz enz enz.

door de EU zijn de grenzen niet verdwenen maar hoger geworden.

 

kom je met een NL auto in berlijn aken ....... dan krijg

je een bekeuring als je geen plakette hebt mad

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...