bigtwin Geplaatst: 23 november 2009 Geplaatst: 23 november 2009 Ik heb een 4Gb sd kaart in mijn 8000, die Milo draait. Bij rebooten wordt deze kaart steeds onder /autofs gemount. Die bevat een subdir sda1, die leeg is. Onder /media/cf bestaat die kaart ook, daar vind ik de picons terug, die ik geinstalleerd heb. Waar deze mount gemaakt wordt, kan ik niet terugvien, evenals de device die hiervoor gebruikt wordt. Volgens de beschijving hier op S4A heb ik een swapfile aangmaakt: dd if=/dev/zero of=/media/cf/swapfile bs=1024 count=32768 mkswap /media/cf/swapfile swapon /media/cf/swapfile Bij het swapon commando krijg ik dan echter terug: swapon: /media/cf/swapfile: Invalid argument". De swapfile bestaat wel op de genoemde plaats. commando's als mkfs.ext3 werken ook niet, daar ik niet kan vinden welk device gebruikt is. De picons die op de cf staan, werken wel. Wie kan me zeggen wat hier aan de hand is en welk device voor de cf gebruikt wordt? ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
Gast Neo Geplaatst: 23 november 2009 Geplaatst: 23 november 2009 Wat voor file-systeem zit op de CF? Is dat dos? mkfs.ext3 werkt alleen als je CF ge-unmount is.
Gast MiLo Geplaatst: 23 november 2009 Geplaatst: 23 november 2009 Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig waar je een swapfile voor nodig hebt?
bigtwin Geplaatst: 23 november 2009 Auteur Geplaatst: 23 november 2009 Ik heb er al een keer met mkfs.ext3 een filesysteem op aangemaakt. Maar ook, daar ik er behoorlik mee worstelde, het kaartje ook weer in de laptop geformatteerd, in de veronderstelling dat dee dm er dan niets meer mee kan, niet mount en ik er weer een mkfs op los kan laten. Hij mount hem echter wel en de picons staan er ook op. DCC zegt echter CF not found... Daarom ook mijn vraag, hoe ik achter het device kom, zodat ik die kan unmouten en mkfs kan uitvoeren. @Milo, het root filesysteem zit bijna vol, evenals het geheugen, dus ik had gedacht de box wat meer lucht te geven met de swapfile. Uit jouw vraag maak ik voorzichtig op dat dat niet zo is... ET10000DM7020HD Linux laptop en Linux zelfbouw NAS
Gast Neo Geplaatst: 23 november 2009 Geplaatst: 23 november 2009 Swap files helpen niet om / (de root van je file system) minder te belasten. Ze helpen de performance een boost te geven. Een swap file helpt niet om op je / meer ruimte te hebben, tenzij je al een swap file ergens op / hebt staan en die naar CF verplaatst. Ik heb gezien, wanneer je geheugen intensieve operaties doet, dat de swap files de performance verbeteren. Als je DM bijvoorbeeld sloom zapt, kun je een swapfile proberen. Als je je / (root van je file system) wilt vrij maken, kun je overwegen om delen van je file system bijvoorbeeld een hele dir of meerdere dirs) op een snelle CF o.i.d. te mounten. Dit is echter alleen nodig als je meer ruimte op / echt nodig hebt. Is dat niet het geval, hoef je dit ook niet te doen.
Erik Slagter Geplaatst: 23 november 2009 Geplaatst: 23 november 2009 Klok en klepel... Een swap file heb je nodig als je te weinig GEHEUGEN hebt (RAM om precies te zijn, geen flash of disk). De processor gaat dan stukken van het geheugen die minder gebruikt worden tijdelijk op schijf zetten. Dit is een enorm vertragende actie omdat schrijven naar disk met ongeveer 1/1000ste van de snelheid gaat als schrijven naar RAM. En dan is flash nog langzamer. Dit doe je dus alleen als je ECHT te weinig geheugen hebt, als het verschil is tussen WEL en NIET werken. Een systeem wordt nooit sneller van een swap file / partitie. Je kunt altijd een swap file / partitie aanmaken, maar linux zal hier zo goed als niks van gebruiken als het niet nodig is (en dat is maar goed ook). De dm800 en dm8000 hebben plenty geheugen dus zullen ze zo goed als nooit iets op swap schrijven. Zonde van de moeite dus. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen