Ga naar inhoud

[Kabel] Opta duikt met WLR-C tarief fors onder voorstel Ziggo en UPC

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De Opta maakt haar voorstel bekend voor de WLR-C tarieven die Ziggo en UPC mogen vragen aan wholesaleklanten voor analoge TV.

opta.jpg

UPC mag 8,84 euro en Ziggo 8,46 euro rekenen per lijn per maand. Het verschil heeft te maken met de wijze van berekening (retail-minus), die gebaseerd is op de kostenstructuur en de retailtarieven van Ziggo en UPC. Ziggo stelde in augustus een tarief voor van 11,05 euro en UPC een tarief van ongeveer 12 euro. Ziggo hanteert momenteel een retailtarief van 16,25 euro per maand (16,45 vanaf 1 januari 2010) en UPC 16,70 euro (wordt 16,90).

UPC laat weten het niet eens te zijn met het tarief het de berekeningswijze. De onderneming gaat ertegen in beroep.

Opta ziet het verplichten van een wholesaledienst voor analoge TV als opstap voor nieuwkomers om de TV-markt te betreden. Zij kunnen hieraan digitale TV toevoegen ter differentiatie en bovendien geeft de dienst hun de mogelijkheid een triple play aan te bieden. Uiteindelijk moet dit alles tot meer keuze, lagere prijzen en betere service leiden.

Het staat prospectieve klanten volledig vrij hun eigen retailtarief te bepalen. Partijen die in het verleden interesse hebben getoond in de nieuwe wholesalediensten van Ziggo en UPC zijn Tele2, Online Breedband, Scarlet, YouCa, Your.tv en CanalDigitaal.

In februari 2009 keurde de EC het initiatief van de Opta goed om tot openstelling van kabel te komen voor analoge TV. Dat leidde in maart 2009 tot een marktanalysebesluit. Eind oktober kwam de Opta met een ontwerpbesluit. Met de publicatie van de voorgestelde wholesaletarieven treedt nu een consultatieperiode in van zes weken, tot 7 januari 2010. Marktpartijen, maar ook de EC kunnen reageren. De Opta streeft ernaar een definitief tariefbesluit in maart 2010 te publiceren en van kracht te laten worden.

De dienst moet derhalve vanaf maart 2010 beschikbaar zijn voor single play klanten. Klanten die momenteel naast analoge TV ook andere diensten afnemen bij Ziggo of UPC, moeten vanaf de zomer van 2010 analoge TV bij een andere aanbieder af te nemen.

Bron: Telecompaper

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

• Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Citaat:
Partijen die in het verleden interesse hebben getoond in de nieuwe wholesalediensten van Ziggo en UPC zijn Tele2, Online Breedband, Scarlet, YouCa, Your.tv en CanalDigitaal.

CanalDigitaal binnenkort een kabelaar?

Dit verklaart hun terughoudendheid met het investeren in nieuwe transponderruimte op de sat?

Geplaatst:

het blijft een investeringsmaatschappij natuurlijk, zie ook hun samenwerking met Online voor de triple play diensten

DM8000 + DM800SE + VU+DUO + Wavefrontier T90 + 10LNBs

Hemertje.Dreambox Webmaster

Sat-nerds Moderator

Plinux Member

Geplaatst:
Origineel bericht van: hemertje
het blijft een investeringsmaatschappij natuurlijk, zie ook hun samenwerking met Online voor de triple play diensten

Een samenwerking met online om de eigen dienst uit te kunnen breiden met telefoon en internet is duidelijk wat anders dan een (kabel)concurrent worden van je eigen product, satelliettelevisie.

Om een succesvolle satellietprovider te kunnen zijn heb je een zo'n breed mogelijk draagvlak nodig, en je eigen klanten helpen overstappen naar de kabel helpt daar niet echt bij volgens mij.

Gast calculator
Geplaatst:

Ik vind het bedrag van rond de acht euro per maand nog erg hoog. Ik had meer gerekend op rond de vijf euro per maand.

Volgens mij kunnen de kabeltarieven nog veel lager.

Gast calculator
Geplaatst:

De kabel gratis kan niet. Dat heb ik ook nooit beweerd.

Wel vind ik het schandalig dat de commerciele omroepen de kosten van transmissie via de ether en satelliet niet voor hun eigen rekening nemen en dat wij ons om die zenders te kunnen zien, blauw moeten betalen.

In Frankrijk heb je straks 15 HD zenders FTA via de ether.

Zo kan het dus ook.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Volgens calculatortje kan het helemaal gratis ;-)

Helemaal gratis is overdreven maar een HD pakket van 50 zenders met een bitrate van ieder 20mbit/s voor 1 euro 99 per maand moet te doen zijn volgens hem. smile

En de benodigde apparatuur voor dat ultieme tv genot, een 50 inch flatscreen incl. HD-DVR, mag hooguit 99 euro kosten. smile
Gast sjonnie123
Geplaatst:

Het bedrag is inderdaad veel te hoog (Let op: dit tarief slaat alleen op het analoge signaal).

Wie wil dat nu nog hebben...

Geplaatst:
Origineel bericht van: sjonnie123
Het bedrag is inderdaad veel te hoog (Let op: dit tarief slaat alleen op het analoge signaal).

Wie wil dat nu nog hebben...

Gezinnen met kinderen die allemaal een eigen tv op de kamer hebben. wink Analoge tv is voor hen veruit de goedkoopste optie.
Gast sjonnie123
Geplaatst:

Dat begrijp ik (en off-topic dat vindt ik samen met DRM de grootste makke van digitaal), maar waar ik meer op doel is dat zowel Ziggo als UPC plannen hebben om te stoppen met doorgifte van het analoge signaal (wat hun betreft zo snel mogelijk binnen de kaders van de wet)

Waarom zou een nieuwe partij dan nu 8 a 9 euro betalen aan Ziggo of UPC voor doorgifte van het analoge signaal om daarmee ook TV-pakketen te kunnen verkopen (voor een hoger bedrag natuurlijk) dat is toch niet toekomst vast...

Gast calculator
Geplaatst:

Wat betekent het voor de UPC abonnees, als UPC analoog afschakelt?

Stel een gezin kijkt nu op drie toestellen in huis.

Bij Ziggo heb je je volledige pakket zonder extra kosten in je hele huis. ( zowel HD als SD)

Maar UPC vraagt al vier euro extra per maand voor het SD basispakket en nog eens 9 euro extra voor de HD zenders.

Als een uPC-abonnee op drie toestellen in zijn huis zijn volledige pakket inclusief HD wil zien, wat kost hem dat dan?

Gast sjonnie123
Geplaatst:

Geen idee, wat ik wel weet is dat je voor elke TV een decoder (zeker niet gratis) kastje en smartcard nodig hebt.

{sommige TV's hebben al een decoder on-board en een smart-card slot, maar of dit toekomst vast is moet nog blijken}

Verder ligt het aan de voorwaarden van UPC/Ziggo of je bij 3 TV's ook 3 maal moet betalen of dat je de 2e, 3e aansluiting voor een gereduceerd/gratis tarief krijgt.

Bij CanaalDigitaal (satelliet) betaal je een paar euro extra per extra aansluiting maar op de extra aansluiting kun je alleen het basis-pakket ontvangen

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen