Apple740 Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Citaat: Je wilt me niet vertellen dat jij ook niet vindt dat het absurd is dat je om digitaal naar RTL4 te kunnen kijken dat bij UPC alleen maar mag doen met een UPC huurbox. Uiteraard, het basispakket zou gewoon FTV moeten zijn. Hier hoeft men inerdaad niet over sharing in te zitten. Maar nogmaals, dat men premium tv dubbel en dwars beveiligt d.m.v. een verplichte UPC decoder voorzien van een smartcard&boxkey koppeling kan ik zeker begrijpen.
ArChie Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Origineel bericht van: Apple740 Bovenstaande is uiteraard natte vingerwerk, maar ik zit eerder aan de voorzichtige, dan aan de overdreven kant. Als iemand vindt dat de cijfers overdreven zijn dan zeg ik sorry, maar vind ik je vrij naief. illegale cardsharing scheelt een provider gewoon een paar miljoen aan omzet per jaar. Dubbeltje per klant per maand, geen bedragen waarvan men bij Ziggo wakker ligt. En ook geen omzet die men wel zal behalen als er geen cardsharing zou zijn omdat lang niet alle sharers ook zelf een abonnement zouden nemen. Daarmee wil ik overigens niet het sharen goed praten, want ik zie het zelf als een illegale praktijk zodra er buitenshuis geshared wordt. Maar om dat dan maar als reden te gebruiken om al je klanten te bij voorbaat te straffen en te veroordelen tot door of voor de kabelbedrijven ontwikkelde buggy ontvangers dat gaat mij dan weer te ver. En dat werkt de illegaliteit alleen maar weer in de hand. Het gros van de klanten wil gewoon betalen voor het abonnement zolang die klanten maar zelf mogen bepalen wat voor apparatuur ze gebruiken.
ArChie Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Origineel bericht van: Apple740 Maar nogmaals, dat men premium tv dubbel en dwars beveiligt d.m.v. een verplichte UPC decoder voorzien van een smartcard&boxkey koppeling kan ik zeker begrijpen. Dus als alle digitale TV providers morgen het model van UPC gaan aanhangen in een poging de door hen premium content te beschermen dan heb jij er geen problemen mee dat je dan niets meer hebt aan je Dreamboxen en eventueel andere aangeschafte apparatuur?
Apple740 Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Origineel bericht van: ArChie Dus als alle digitale TV providers morgen het model van UPC gaan aanhangen in een poging de door hen premium content te beschermen dan heb jij er geen problemen mee dat je dan niets meer hebt aan je Dreamboxen en eventueel andere aangeschafte apparatuur? Ik zeg nergens fan te zijn van het UPC business model maar puur uit hun oogpunt gezien kan ik het begrijpen. Als morgen de Opta echter zou bepalen dat UPC de verplichte mediabox aan de wilgen zou moeten hangen dan gaat bij mij ook de vlag uit (alhoewel het mij persoonlijk minder boeit, ik heb zeg maar contact met Polen gehad ).
ArChie Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Origineel bericht van: Apple740 Ik zeg nergens fan te zijn van het UPC business model maar puur uit hun oogpunt gezien kan ik het begrijpen. Dat is misschien dan het verschil tussen jou en mij. Ik ga niet op de stoel van de digitale TV providers zitten, maar benader het vanuit de positie van de consument. Ik durf het zelfs te betwijfelen of het qua aantallen digitale TV abonnees niet beter was geweest voor UPC en ook Ziggo als ze zich hadden beperkt tot hun werkelijke taak, namelijk het doorgeven van een gestandaardiseerd en waar nodig een beveiligd signaal i.p.v. ook de rol van de ontvanger hardware fabrikant op zich te nemen of toe te eigenen. Qua innovatie van apparatuur met ondersteuning voor digitale TV was het veel beter geweest als de fabrikanten min of meer door de concurrentie gedwongen met steeds nieuwere en beter features op de proppen moeten komen. Het gros van de TV´s in de huiskamers had nu dan allang volledige ondersteuning gehad voor digitale TV op een gebruiksvriendelijke manier, zodat het voor de klanten niet eens meer interessant was geweest of de achterliggende techniek nu analoog of digitaal is. Maar nee, door de verplichte winkelnering zitten wij als consumenten nog steeds opgescheept met slechte ontvangers met niet goed doordachte functionaliteit wat voor een redelijk deel van de klanten dusdanige drempels opwerpt dat zij liever analoog blijven kijken. Dan doe je als kabelbedrijven na al die jaren digitale kabel TV toch iets niet goed. Citaat: Als morgen de Opta echter zou bepalen dat UPC de verplichte mediabox aan de wilgen zou moeten hangen dan gaat bij mij ook de vlag uit (alhoewel het mij persoonlijk minder boeit, ik heb zeg maar contact met Polen gehad ). Ik kan redelijk goed tussen de regels door lezen, dus het was mij al duidelijk dat je jouw Dreamboxen ook gebruikt om digitale kabel TV van UPC te kijken. Nu je deze vrijheid hebt, en dus zelf hebt kunnen ervaren hoe het ook anders kan, vind ik je stellingname in de diverse discussies die wij hebben wel eens moeilijk te verklaren. Aan de ene kant ben je druk bezig met het verdedigen van het beleid van de kabelbedrijven terwijl je het aan de andere kant wel zodanig voor je zelf geregeld hebt dat je je niet hoeft te houden aan dat beleid. Ik krijg dan toch het gevoel dat niet al te veel mensen over dezelfde altenatieve mogelijkheden mogen gaan beschikken omdat dan misschien wel het gevaar dreigt dat het kabelbedrijf met dusdanig maatregelen komt dat het bij de incrowd ook niet meer werkt.
Gast calculator Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Die UPC mediabox is gewoon het ergste wat je als klant kan overkomen. Ik lees op forums dat je geeneens door kan zappen als je een interactief kanal tegenkomt. Ondanks jaren smeekbedes kan je ook nog steeds niet de zenders in je eigen volgorde zetten. Dat is gewoon opzettelijk de consument treiteren. En uiteraard vind ik vier euro per maand extra vragen voor een digitaal basispakket waar ook nog eens geen enkele HD zender in zit, te schandalig voor woorden. Als je dan ook nog eens beseft dat die stroomvretende mediabox compleet overbodig is omdat alle nieuwe televisies een geschikte digitale tuner aan boord hebben, kan je maar één conclusie trekken: UPC denkt niet aan de klant maar alleen aan zijn aandeelhouders.
jalu Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: ArChie Ik kan redelijk goed tussen de regels door lezen, dus het was mij al duidelijk dat je jouw Dreamboxen ook gebruikt om digitale kabel TV van UPC te kijken. Nu je deze vrijheid hebt, en dus zelf hebt kunnen ervaren hoe het ook anders kan, vind ik je stellingname in de diverse discussies die wij hebben wel eens moeilijk te verklaren. Aan de ene kant ben je druk bezig met het verdedigen van het beleid van de kabelbedrijven terwijl je het aan de andere kant wel zodanig voor je zelf geregeld hebt dat je je niet hoeft te houden aan dat beleid. Ik krijg dan toch het gevoel dat niet al te veel mensen over dezelfde altenatieve mogelijkheden mogen gaan beschikken omdat dan misschien wel het gevaar dreigt dat het kabelbedrijf met dusdanig maatregelen komt dat het bij de incrowd ook niet meer werkt. Precies deze gedachte, hoe naar ook, bekroop mij ook al... En wat je zegt over de acceptatie van digitale tv is natuurlijk gewoon aantoonbaar waar(waarbij Apple740 ook nog eens één van de grote voorstanders is van het per vandaag nog uitschakelen van het volledige analoge pakket...). Kijk maar op de diverse fora hoeveel mensen absoluut geen digitale tv willen ómdat ze niet per tv een aparte set-top-box in huis willen halen, en ze hebben natuurlijk nog volledig gelijk ook eigenlijk... Buiten dat staat de certificering door de kabelbedrijven natuurlijk ook productinnovatie gigantisch in de weg, want als een fabrikant zijn nek uitsteekt en functionaliteit bedenkt die Ziggo of UPC niet aanstaat (bijvoorbeeld een combo DVB-S/DVB-C ontvanger!Stel je eens voor dat mensen een schotel aanschaffen om naar bijvoorbeeld Fashion TV of BBC3 te kijken, dan nemen ze geen abonnement op het plus-pakket waar die zender inzit...) dan volgt er geen certificering... En de perikelen rondom CI+ geven overduidelijk aan waar Ziggo naar toe wil, het is echt de hoogste tijd voor stricte regulatie rondom de kabel om de vrijheid van ontvangst te garanderen. DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB
ArChie Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: calculator En uiteraard vind ik vier euro per maand extra vragen voor een digitaal basispakket waar ook nog eens geen enkele HD zender in zit, te schandalig voor woorden. Wat zit je toch te leuteren over die 4 euro. Je bent toch een calcultor? Dan moet het ook niet zo moeilijk zijn om het volgende sommetje te begrijpen: 3 (economische levensduur ontvanger) * 12 (maanden) * 4 (huur prijs) = 144 euro voor een SD Mediabox met OpenTV middleware voor Interactieve TV en Video On Demand toepassingen. En voordat je begint over kwantum korting voor UPC bij de aanschaf van ontvangers: Natuurlijk krijgt UPC korting, maar als klant krijg je ook nog 20 extra SD kanalen en toegang tot uitzending gemist waar je bij Ziggo ook voor moet betalen. En ja, bij Ziggo heb je tenminste nog de keuze om geen uitzending gemist te nemen, maar daar zal je als klant toch ook een ontvanger moeten aanschaffen. Ik ben geen voorstander van de verplichte winkelnering die zowel UPC als Ziggo ons proberen op te leggen, maar hoe je het ook wendt of keert, digitale TV kost geld door de aanschaf van apparatuur en abonnementen op kanalen en diensten. Bij Ziggo zit de prijs van het basis digitale pakket verwerkt in de prijs van het basis abonnement voor de kabel à 16 euro nogwat. Voor dat bedrag krijg je dus een basis pakket aan RTV kanalen waarvan alle kanalen digitaal te ontvangen zijn en een deel ook analoog. Hoewel het aantal kanalen dat ook analoog te ontvangen is langzaam maar zeker aan het afnemen is bij Ziggo heeft dat immers niet geleid tot een lagere prijs voor dat basis abonnement voor de kabel om je die kanalen nog wel digitaal kunt ontvangen. Als klant wordt je dan wel geacht om een ontvanger en smartcard aan te schaffen voor iedere TV waarop je dat volledige basis kanalen pakket wil ontvangen. Citaat: Als je dan ook nog eens beseft dat die stroomvretende mediabox compleet overbodig is omdat alle nieuwe televisies een geschikte digitale tuner aan boord hebben, kan je maar één conclusie trekken: UPC denkt niet aan de klant maar alleen aan zijn aandeelhouders. Niet zo overdrijven. Het aantal TV's dat beschikt over een DVB-C tuner neemt langzaam maar gestaag toe. Door de beslissing van Ziggo om CI+ CAM's toe te gaan staan is het alleen meer bekend geworden dat je ook zonder kastje naar digitale TV kan kijken, maar er is nog lang geen sprake van alle TV's. En zeker voor UPC geldt dat waarschijnlijk het grootste deel van die door Ziggo goedgekeurde TV's met CI+ slot geen kanalen gaan vinden omdat Ziggo de fabrikanten zodanige aanpassing voor hun signaal laat maken dat die TV's niet langer compatible zijn met het signaal van UPC.
jalu Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: ArChie Niet zo overdrijven. Het aantal TV's dat beschikt over een DVB-C tuner neemt langzaam maar gestaag toe. Door de beslissing van Ziggo om CI+ CAM's toe te gaan staan is het alleen meer bekend geworden dat je ook zonder kastje naar digitale TV kan kijken, maar er is nog lang geen sprake van alle TV's. En zeker voor UPC geldt dat waarschijnlijk het grootste deel van die door Ziggo goedgekeurde TV's met CI+ slot geen kanalen gaan vinden omdat Ziggo de fabrikanten zodanige aanpassing voor hun signaal laat maken dat die TV's niet langer compatible zijn met het signaal van UPC. Dat is een gevaar van CI+ dat ik ook al op het Ziggo forum heb geprobeerd aan te stippen: Ziggo heeft potentiëel een middel in handen om dusdanige eisen aan tv-fabrikanten te stellen dat een gecertificeerde Ziggo TV niet meer te gebruiken is voor andere TV providers... Er komt gegarandeerd een moment in de toekomst dat een Ziggo TV geen analoge ingangen meer mag hebben zodat het aansluiten van een set-top-box van een concurrerende provider lastiger wordt. Dan nog een beetje spelen met het HDMI/HDCP protocol en een Ziggo CI+ televisie slikt geen HDMI signalen meer van een Canal Digitaal of een Digitenne ontvanger... Beetje extreme voorbeelden misschien, maar de mogelijkheid is niet uit te sluiten. En dat geeft een beetje aan hoe gevaarlijk de macht van de kabelbedrijven aan het worden is. Overigens is "zonder kastje" in dit opzicht nogal een groot woord. Je hebt wél per TV een "kastje" nodig, namelijk een CI+ module, én een smartcard. En daarnaast worden er dus, zoals ik al zei, aan de TV ook nog (geheim gehouden) eisen gesteld om überhaupt de CI+ module er in te mogen steken. Dit is een markt waarvan het duidelijk aan het worden is dat je niet te veel moet verwachten van zelfregulering, en gezien de dominante positie van kabel in Nederland als tv-distributie medium is het dus de hoogste tijd voor serieuze regelgeving. Waarbij op zin minst, naast een verplichte gestandaardiseerde vrije manier van uitzenden van het basispakket(wat mij betreft gewoon FTC DVB-C), de klant ook de keuze moet krijgen om de "+" van CI+ helemaal uit te schakelen, ofwel alle door Ziggo verplichtte functionaliteit uit te kunnen schakelen en door Ziggo verboden functionaliteit terug in te schakelen. Én de verplichting om in reclame uitingen precies te vermelden wat de beperkingen van CI+ allemaal inhouden. DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB
ArChie Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: jalu En wat je zegt over de acceptatie van digitale tv is natuurlijk gewoon aantoonbaar waar(waarbij Apple740 ook nog eens één van de grote voorstanders is van het per vandaag nog uitschakelen van het volledige analoge pakket...). Kijk maar op de diverse fora hoeveel mensen absoluut geen digitale tv willen ómdat ze niet per tv een aparte set-top-box in huis willen halen, en ze hebben natuurlijk nog volledig gelijk ook eigenlijk... Buiten dat staat de certificering door de kabelbedrijven natuurlijk ook productinnovatie gigantisch in de weg, want als een fabrikant zijn nek uitsteekt en functionaliteit bedenkt die Ziggo of UPC niet aanstaat (bijvoorbeeld een combo DVB-S/DVB-C ontvanger!Stel je eens voor dat mensen een schotel aanschaffen om naar bijvoorbeeld Fashion TV of BBC3 te kijken, dan nemen ze geen abonnement op het plus-pakket waar die zender inzit...) dan volgt er geen certificering... Analoge TV wordt door de personen die het weg willen hebben maar al te graag versleten als ouderwets en achterhaald terwijl digitale TV nog steeds alleen maar mag hopen dat het ooit net zo stabiel, probleemloos en gebruiksvriendelijk zal worden als analoge TV. Ik kijk al jaren alleen nog maar digitaal en erger mij nog dagelijks aan de interface en alle beperkingen die digitale TV met zich meebrengt. Voeg daar de diverse storingen aan toe die optreden in het digitale TV signaal door geklooi van Ziggo of het voor testdoeleinden gebruiken van het publieke kabelnetwerk door Ziggo en ik kan mij heel goed voorstellen dat een behoorlijk deel van de klanten liever gewoon analoge TV willen blijven kijken. Dit nog afgezien van de vele bugs in de "goedgekeurde" losse ontvangers die niet of nauwelijks worden opgelost omdat fabrikanten en Ziggo het te veel gedoe vinden. Door de marktbescherming die ze van Ziggo krijgen verkopen die fabrikanten immers toch wel die ontvangers. Citaat: En de perikelen rondom CI+ geven overduidelijk aan waar Ziggo naar toe wil, het is echt de hoogste tijd voor stricte regulatie rondom de kabel om de vrijheid van ontvangst te garanderen. Met CI+ hebben de fabrikanten de digitale TV providers gegeven wat ze willen, namelijk de mogelijkheid om controle te blijven uitoefenen over de apparatuur met CI+ slot. Of wel macht. En je ziet direct hoe diverse digitale TV providers met die macht omgaan. Ziggo misbruikt het om haar klanten te verplichten alleen nog maar CI+ apparatuur aan te schaffen door zodanig de beperkingen aan te zetten dat een CI+ CAM niet wil functioneren in een standaard DVB CI slot of omgekeerd ervoor te zorgen dat de TV's met CI+ slot geen andere CAM's meer accepteren dan hun CI+ CAM's. Kabelbedrijf Caiway laat echter zien hoe het ook kan, namelijk geen beperkingen opleggen in het gebruik van de CI+ CAM zodat die ook backwards compatible te gebruiken is in standaard DVB CI sloten. Nette klantvriendelijke kabelbedrijven bestaan dus wel, wij hebben echter de pech om in het verkeerde kabelgebied te wonen.
jalu Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: ArChie Kabelbedrijf Caiway laat echter zien hoe het ook kan, namelijk geen beperkingen opleggen in het gebruik van de CI+ CAM zodat die ook backwards compatible te gebruiken is in standaard DVB CI sloten. Caiway zet daarnaast het basispakket ook nog in FTC DVB-C op de kabel, daar heb je dus helemaal geen CAM voor nodig, alleen maar een standaard DVB-C tuner. (en het was toch ook Caiway die ook nog een minimaal pakket in ongecodeerd DVB-T op de kabel zou gaan plaatsen zodat ook met een TV met alleen een DVB-T tuner beeld te krijgen is?) In ieder geval is Caiway inderdaad het bedrijf waar UPC en Ziggo een voorbeeld aan zou kunnen nemen (en wat mij betreft zou het beleid van Caiway gewoon als basis voor regulering genomen kunnen worden). DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB
ArChie Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: jalu Dat is een gevaar van CI+ dat ik ook al op het Ziggo forum heb geprobeerd aan te stippen: Ziggo heeft potentiëel een middel in handen om dusdanige eisen aan tv-fabrikanten te stellen dat een gecertificeerde Ziggo TV niet meer te gebruiken is voor andere TV providers... Er komt gegarandeerd een moment in de toekomst dat een Ziggo TV geen analoge ingangen meer mag hebben zodat het aansluiten van een set-top-box van een concurrerende provider lastiger wordt. Dan nog een beetje spelen met het HDMI/HDCP protocol en een Ziggo CI+ televisie slikt geen HDMI signalen meer van een Canal Digitaal of een Digitenne ontvanger... Beetje extreme voorbeelden misschien, maar de mogelijkheid is niet uit te sluiten. En dat geeft een beetje aan hoe gevaarlijk de macht van de kabelbedrijven aan het worden is. Ik vind dat inderdaad nogal extreme voorbeelden. Het Ziggo probleem zit mijnsinziens ook iets anders in elkaar. Ziggo stelt zich op als de partij die beschikt over alle digitale TV kennis terwijl ze er in de praktijk nauwelijks iets van bakken. Vraag ze om hun specificaties en die krijg je niet omdat die gewoon niet op papier staan. Je krijgt hooguit wat vage verwijzingen naar een C-Book specificatie die al ergens begin 2000 niet meer bijgehouden wordt omdat het nooit in Europa is verkozen tot algemene standaard. Gevolg: Ziggo huppelt met vertraging achter alle nieuwe ontwikkelingen aan als ze er pas mee geconfronteerd wanneer ze het tegenkomen in het bij hun aanleverde digitale bron signaal, terwijl andere digitale TV providers in Europa allang hun specificaties hebben aangepast om op de toekomst voorbereid te zijn. Ik moet de eerste Ziggo medewerker nog tegenkomen die goed op de hoogte is van de ontwikkelingen op digitaal TV gebied en ook beschikt over inzicht en visie. Om maar wat voorbeelden te noemen: Ziggo keurt dit jaar nog TV's met CI+ slot goed die nog steeds geen onderscheid weten te maken tussen normale ondertiteling en doven en slechthorenden ondetiteling terwijl dat onderscheid al jaren in de DVB specificaties staan en ook in de EBU norm voor HD ontvangers wordt aangegeven dat nieuwe ontvangers daarmee om moeten gaan. Al in een paar versies van de DVB Service Information specificaties is terug te vinden hoe de EPG verbeterd kan worden met informatie uit de aangeleverde TV-Anytime data zodat series linking en ht verschuiven van aanvangstijden van programma's beter geïmplementeerd kan worden in de ontvangers. Ziggo moet daar nog over nadenken en wacht eigenlijk op een voorbeeldje van Humax hoe ze dat zouden moeten aanpakken. Al sinds het begin van digitale TV is bekend dat er twee keer in het jaar sprake is van klok verschuivingen en nog steeds worden er nieuwe ontvangers door Ziggo goedgekeurd die hier niet goed mee om weten te gaan. Het is echt geen wonder dat iedere door Ziggo goedgekeurde ontvanger direct na introductie vol blijkt te zitten met bugs die tijdens het testen niet zijn opgemerkt door het Ziggo personeel. Als je immers niet goed op papier hebt staan waar iets aan moet voldoen en maar wat op trial and error basis aan het testen bent, dan is de kans zeer groot dat je allerlei standaard zaken vergeet te testen of niet goed test. Hoe krijg je het als kabelbedrijf voor elkaar om apparatuur goed te keuren zonder je er op de één of andere manier van te vergewissen of die apparatuur voorzieningen heeft getroffen om met een oneindige hoeveelheid EPG om te kunnen gaan. Vraag bijvoorbeeld aan de fabrikanten of zij het EPG handlings-algoritme van hun ontvanger willen specificeren als je niet in staat bent om een oneindige hoeveelheid EPG informatie te genereren voor test doeleinden, zodat je als keurende partij kan beoordelen of de fabrikant hier goed over heeft nagedacht en mee omgaat. Dat komt echter bij Ziggo niet op met als gevolg dat wij nu met ontvangers zitten opgescheept die dom alle aangeboden EPG informatie ook in geheugen proberen te zetten terwijl de hoeveelheid werkgeheugen niet toereikend is. Hoe dom kan je zijn. Het grote gevaar is dat Ziggo nu aan de fabrikanten gaat vertellen hoe zij met het signaal van Ziggo moeten omgaan zonder dat Ziggo beschikt over het technische inzicht dat nodig is om dergelijke apparatuur met CI+ slot DVB compatible te houden. Ziggo beschouwt door Ziggo toegepaste uitbreidingen op het DVB signaal als standaard voor Nederland terwijl er in Nederland partijen zijn die ook digitale TV via DVB-C aanbieden en niet gebruik maken van die Ziggo specifieke uitbreidingen zoals o.a. UPC. Normaal geen probleem aangezien een DVB implementatie niet herkende private data specifiers dient te negeren, maar van Ziggo moeten ze die private data specifiers juist gaan verwachten en implementeren terwijl die bij andere kabelbedrijven dus kunnen ontbreken. Dat kan dus gevolgen hebben voor UPC zodat TV's met CI+ slot bijvoorbeeld bij UPC mogelijk geen kanalenlijst weten op te bouwen terwijl het signaal van UPC ook voldoet aan de DVB specificaties. Citaat: Overigens is "zonder kastje" in dit opzicht nogal een groot woord. Je hebt wél per TV een "kastje" nodig, namelijk een CI+ module, én een smartcard. En daarnaast worden er dus, zoals ik al zei, aan de TV ook nog (geheim gehouden) eisen gesteld om überhaupt de CI+ module er in te mogen steken. Een CI+ CAM of een standaard DVB CAM is geen digitale ontvanger in PCMCIA kaart vorm. Het is een decryptie module die je toegang verleent tot het beveiligde digitale RTV kanaal indien je een abonnement hebt op dat kanaal zodat de module de encryptie kan verwijderen. Alle overige digitale DVB functionaliteit zit verwerkt in de TV of ontvanger. De module zorgt maar voor een sub taak in het gehele proces om digitale RTV kanalen weer te kunnen geven. Bij een los kastje gaat verplaatst de bediening, de DVB afhandeling en de MPEG weergave van kanalen zich van de TV naar het kastje zodat je zit met meerdere afstandsbedieningen, andere user interfaces, verbindingsproblematiek tussen los kastje en TV, etc. Citaat: Dit is een markt waarvan het duidelijk aan het worden is dat je niet te veel moet verwachten van zelfregulering, en gezien de dominante positie van kabel in Nederland als tv-distributie medium is het dus de hoogste tijd voor serieuze regelgeving. Waarbij op zin minst, naast een verplichte gestandaardiseerde vrije manier van uitzenden van het basispakket(wat mij betreft gewoon FTC DVB-C), de klant ook de keuze moet krijgen om de "+" van CI+ helemaal uit te schakelen, ofwel alle door Ziggo verplichtte functionaliteit uit te kunnen schakelen en door Ziggo verboden functionaliteit terug in te schakelen. Én de verplichting om in reclame uitingen precies te vermelden wat de beperkingen van CI+ allemaal inhouden. Dat het tijd wordt voor regulering omdat de kabelbedrijven helaas hebben laten zien dat ze niet goed hun macht kunnen omgaan ben ik met je eens. Ik ben ook geen voorstander van CI+, maar ik ben wel realistisch genoeg om te begrijpen dat CI+ niet meer gaat verdwijnen. Hooguit kan nog bereikt worden dat de Ziggo's van deze wereld door die regulering verplicht gaan worden om de toepassing van beperkingen te laten bepalen door de zenders i.p.v. die maar in één keer op alle kanalen te activeren om zo de klanten te verplichten alleen CI+ apparatuur of de door hen goedgekeurde losse ontvangers te gebruiken.
ArChie Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: jalu Caiway zet daarnaast het basispakket ook nog in FTC DVB-C op de kabel, daar heb je dus helemaal geen CAM voor nodig, alleen maar een standaard DVB-C tuner. (en het was toch ook Caiway die ook nog een minimaal pakket in ongecodeerd DVB-T op de kabel zou gaan plaatsen zodat ook met een TV met alleen een DVB-T tuner beeld te krijgen is?) Er is wel een voorbehoud, Caiway zet alleen het basis kanalen pakket zonder encryptie op de kabel waar zij de enige signaal aanbieder zijn. Citaat: In ieder geval is Caiway inderdaad het bedrijf waar UPC en Ziggo een voorbeeld aan zou kunnen nemen (en wat mij betreft zou het beleid van Caiway gewoon als basis voor regulering genomen kunnen worden). Ik ben al blij dat er een kabelbedrijf als Caiway is zodat ik alle uitspraken van Ziggo en UPC kan toetsen aan de realiteit bij Caiway. Ik weet bijna zeker dat Essent Kabelcom de enige reden is geweest waarom Caiway in het verleden geen eigen standaard DVB CAM heeft uitgebracht. Een dergelijke CAM zou dan namelijk ook gebruikt kunnen worden bij Essent Kabelcom en alle andere kabebedrijven die gebruik maken van de door toen nog Essent kabelcom "goedgekeurde" ontvangers en dat mocht niet van Essent Kabelcom.
jalu Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Citaat: Dat het tijd wordt voor regulering omdat de kabelbedrijven helaas hebben laten zien dat ze niet goed hun macht kunnen omgaan ben ik met je eens. Ik ben ook geen voorstander van CI+, maar ik ben wel realistisch genoeg om te begrijpen dat CI+ niet meer gaat verdwijnen. Hooguit kan nog bereikt worden dat de Ziggo's van deze wereld door die regulering verplicht gaan worden om de toepassing van beperkingen te laten bepalen door de zenders i.p.v. die maar in één keer op alle kanalen te activeren om zo de klanten te verplichten alleen CI+ apparatuur of de door hen goedgekeurde losse ontvangers te gebruiken. Nou ja, nogmaals: wat mij betreft hoeft CI+ en zélfs de UPC Mediabox niet te verdwijnen, alleen moeten (alle!) kabel-tv aanbieders gewoon verplicht worden om niet-premium content (bijvoorbeeld een door een programmaraad vastgesteld must-carry basispakket) niet te onderwerpen aan specifieke door de kabelaar vastgestelde beveiligingen. Dan heb ik als als consument namelijk de keuze om dan maar geen premium content via mijn aanbieder af te nemen omdat de gebruikte DRM me teveel beperkt. In de praktijk zul je dan mogelijk zien dat de beperkende DRM voor veel mensen de reden is om geen betaaltv af te nemen en is een deel van de macht in ieder geval weer terug bij de betalende klant. Mijn voorstel zou zijn: - als kabelklant kun je onbeperkt smartcards krijgen voor het door een programmaraad vastgestelde basispakket, wat gelijkwaardig moet zijn aan het huidige analoge pakket, én ben je vrij om die smartcards in een vrije DVB-C ontvanger naar keuze te gebruiken(dus géén boxkey of camkey beveiligingen en zo, en in een CA systeem waarvan de specificaties zijn vrijgegeven), óf ongecodeerde verspreiding van dat basispakket. CI+ en andere beperkingen op het basispakket worden verboden. (om te voorkomen dat je situaties krijgt als die van enkele jaren geleden, toen RTL vroeg om het blokkeren van BBC1 omdat de BBC een programma ging uitzenden waar RTL in Nederland exclusieve rechten voor had) - zoals jij al zegt: de beperkingen van CI+ e.a. mogen alleen worden geactiveerd als de zender(mits niet uit het basispakket!) daar specifiek om vraagt, en dat moet dan aantoonbaar zijn én gecommuniceerd worden pér uitzending/programma. (dus een verplichte mededeling bij een begin van een programma en/of in de EPG: dit programma mag niet worden opgenomen, bij dit programma is beperking "x" van kracht, etc). - Als er een HD variant van een zender in het basispakket bestaat wordt deze verplicht zonder meerkosten doorgegeven om de penetratie van HDTV te verzekeren. DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB
ArChie Geplaatst: 6 december 2009 Geplaatst: 6 december 2009 Origineel bericht van: jalu Mijn voorstel zou zijn: - als kabelklant kun je onbeperkt smartcards krijgen voor het door een programmaraad vastgestelde basispakket, wat gelijkwaardig moet zijn aan het huidige analoge pakket, én ben je vrij om die smartcards in een vrije DVB-C ontvanger naar keuze te gebruiken(dus géén boxkey of camkey beveiligingen en zo, en in een CA systeem waarvan de specificaties zijn vrijgegeven), óf ongecodeerde verspreiding van dat basispakket. CI+ en andere beperkingen op het basispakket worden verboden. (om te voorkomen dat je situaties krijgt als die van enkele jaren geleden, toen RTL vroeg om het blokkeren van BBC1 omdat de BBC een programma ging uitzenden waar RTL in Nederland exclusieve rechten voor had) Als we in Nederland helemaal overnieuw zouden beginnen met digitale TV dan zou dit voorstel misschien nog haalbaar zijn, maar vanwege een "installed base" van ontvangers bij klanten is het technisch nier meer haalbaar. De huidige smartcards en ontvangers van de kabelbedrijven gaan nu eenmaal uit van die box en/of CAM key. Het enige dat je tegenwoordig zou kunnen bedenken is dat het basis kanalen pakket overal zonder encryptie op de kabel komt en dat er ten behoeve van concurrentie op de kabel wordt afgesproken dat er net als bij het analoge kanalen pakket sprake zal zijn van verplichte wederverkoop van het digitale basis kanalen pakket. Overigens is CI+ geen beperking, maar een beschrijving van een Common Interface (slot en CAM) waarin tevens beperkende mogelijkheden zijn opgenomen die door de digitale TV providers (o.a. de kabelbedrijven) en de zenders zijn te activeren. CI+ is dus geen vervanging van Conditional Access Systems zoals Irdeto, Nagravision, Conax, etc. Citaat: - zoals jij al zegt: de beperkingen van CI+ e.a. mogen alleen worden geactiveerd als de zender(mits niet uit het basispakket!) daar specifiek om vraagt, en dat moet dan aantoonbaar zijn én gecommuniceerd worden pér uitzending/programma. (dus een verplichte mededeling bij een begin van een programma en/of in de EPG: dit programma mag niet worden opgenomen, bij dit programma is beperking "x" van kracht, etc). Dat is technisch mogelijk via bijvoorbeeld de EPG informatie die de zender zelf aanlevert, danwel als een verzoek aan de digitale TV provider om alle uitzendingen van het kanaal van beperkende maatregelen te voorzien. Citaat: - Als er een HD variant van een zender in het basispakket bestaat wordt deze verplicht zonder meerkosten doorgegeven om de penetratie van HDTV te verzekeren. Dat kan alleen indien de zender de HDTV variant ook zonder meerkosten aanbied. We leven nu eenmaal in een commerciele wereld, dus als één partij in de keten extra geld in rekening brengt voor doorgifte dan zal uiteindelijk de consument voor de kosten opdraaien. En niet iedereen heeft behoefte aan steeds maar stijgende abonnementskosten van het basis abonnement op de kabel om die HDTV varianten van kanalen in het basis pakket te bekostigen.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen