Ga naar inhoud

[Kabel] Opta duikt met WLR-C tarief fors onder voorstel Ziggo en UPC

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Origineel bericht van: ArChie

Als we in Nederland helemaal overnieuw zouden beginnen met digitale TV dan zou dit voorstel misschien nog haalbaar zijn, maar vanwege een "installed base" van ontvangers bij klanten is het technisch nier meer haalbaar. De huidige smartcards en ontvangers van de kabelbedrijven gaan nu eenmaal uit van die box en/of CAM key. Het enige dat je tegenwoordig zou kunnen bedenken is dat het basis kanalen pakket overal zonder encryptie op de kabel komt en dat er ten behoeve van concurrentie op de kabel wordt afgesproken dat er net als bij het analoge kanalen pakket sprake zal zijn van verplichte wederverkoop van het digitale basis kanalen pakket.

Lijkt me prima, maar je kunt natuurlijk boxkey en camkey beveiligingen voor het basispakket prima uitschakelen zonder dat bestaande gecertificeerde ontvangers daar last van hebben. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de smartcard geen mogelijkheden biedt om het vereisen van boxkey en/of camkey per kanaal aan of uit te zetten (want als dat zo zou zijn heeft Ziggo met de huidige smartcard ook geen enkele mogelijkheid om de bestaande werkende combinaties zoals Alphacrypt met Ziggo smartcard uit te schakelen!), en zelfs als dat niet zo is is het nog prima mogelijk om de specificaties voor boxkey en camkey protocol vrij te geven. Als Ziggo of UPC(of Irdeto/Nagravision) dat niet willen dan doen ze maar een smartcard wissel zodat dat wel mogelijk wordt. De consument heeft niet gevraagd om die beveiligingen, die hebben Ziggo en UPC op eigen houtje geïntroduceerd. Los daarvan: natuurlijk is FTC DVB-C verspreiding het beste alternatief, en dan heb je sowieso geen enkel probleem met de installed base.

Citaat:

Overigens is CI+ geen beperking, maar een beschrijving van een Common Interface (slot en CAM) waarin tevens beperkende mogelijkheden zijn opgenomen die door de digitale TV providers (o.a. de kabelbedrijven) en de zenders zijn te activeren. CI+ is dus geen vervanging van Conditional Access Systems zoals Irdeto, Nagravision, Conax, etc.

Dat weet ik, maar CI+ biedt wel een heel aantal extra beperkingen die niet in het DVB-CSA verhaal zijn opgenomen en voor zover ik weet ook niet in de CI standaard terug te vinden zijn, maar in ieder geval in een CI(zonder "+") implementatie niet af te dwingen zijn.
Citaat:

Dat kan alleen indien de zender de HDTV variant ook zonder meerkosten aanbied. We leven nu eenmaal in een commerciele wereld, dus als één partij in de keten extra geld in rekening brengt voor doorgifte dan zal uiteindelijk de consument voor de kosten opdraaien. En niet iedereen heeft behoefte aan steeds maar stijgende abonnementskosten van het basis abonnement op de kabel om die HDTV varianten van kanalen in het basis pakket te bekostigen.

Tegen deze redenering heb ik ook weinig bezwaar. Wil RTL een simulcast versie in HD uitbrengen dan betaalt RTL dat zelf maar. Wil RTL dat niet, dan maar geen RTL in HD. Geen probleem toch? Als de wetgeving hierover helder is, is er niets aan de hand. En lopen de kijkers dan bij RTL weg omdat het beeld bij de concurrent scherper is dan komt er vanzelf een moment dat RTL beseft dat om te overleven het overstappen naar HD noodzakelijk is.

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

• Reacties 49
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: jalu
Lijkt me prima, maar je kunt natuurlijk boxkey en camkey beveiligingen voor het basispakket prima uitschakelen zonder dat bestaande gecertificeerde ontvangers daar last van hebben. Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat de smartcard geen mogelijkheden biedt om het vereisen van boxkey en/of camkey per kanaal aan of uit te zetten (want als dat zo zou zijn heeft Ziggo met de huidige smartcard ook geen enkele mogelijkheid om de bestaande werkende combinaties zoals Alphacrypt met Ziggo smartcard uit te schakelen!), en zelfs als dat niet zo is is het nog prima mogelijk om de specificaties voor boxkey en camkey protocol vrij te geven. Als Ziggo of UPC(of Irdeto/Nagravision) dat niet willen dan doen ze maar een smartcard wissel zodat dat wel mogelijk wordt. De consument heeft niet gevraagd om die beveiligingen, die hebben Ziggo en UPC op eigen houtje geïntroduceerd.

Wij kunnen natuurlijk van alles vinden, maar of dit nu realistisch scenario is durf ik te betwijfelen. Overigens heeft het box en/of CAM key gebeuren weinig te maken met het wel of niet op termijn kunnen uitschakelen van de AlphaCrypt Classic CAM door Ziggo in samenwerking met Irdeto. Het zal dan namelijk om protocol wijzigingen gaan waarvoor de fabrikant dan geen licentie meer zal krijgen voor zijn Irdeto implementatie op de AlphaCrypt Classic CAM. En daar hoeft helemaal geen smartcard wissel aan te pas te komen. Als ik de laatste screenshots goed bekeken heb worden de nieuwste door Ziggo goedgekeurde ontvangers en CI+ CAM's tegenwoordig al uitgebracht met SoftCell versie 3.x wat de softCAM van Irdeto is. De oude Ziggo ontvangers hebben nog SoftCell versie 2.x, maar dat is op termijn te upgraden naar een nieuwe versie.

Citaat:
Dat weet ik, maar CI+ biedt wel een heel aantal extra beperkingen die niet in het DVB-CSA verhaal zijn opgenomen en voor zover ik weet ook niet in de CI standaard terug te vinden zijn, maar in ieder geval in een CI(zonder "+") implementatie niet af te dwingen zijn.

DVB-CSA is een specificatie van een gemeenschappelijk encryptie/decryptie algoritme dat door alle Conditional Access Systems gebruikt wordt. "CSA" staat voor Common Scrambling Algorithm. Heeft verder niets met DRM achtige mogelijkheden te maken. Voor de DVB specificaties worden DRM achtige toestanden vastgelegd in de nieuwe DVB Content Protection & Copy Management (DVB-CPCM) specficatie die voorzover mij bekend nog niet wordt toegepast bij Ziggo.

In de CI+ specificatie wordt gewoon aangegeven hoe DRM achtige zaken worden aangestuurd via het signaal zodat de CI+ CAM en/of het apparaat met CI+ slot daar op de voorgeschreven manier op kunnen reageren.

Citaat:
En lopen de kijkers dan bij RTL weg omdat het beeld bij de concurrent scherper is dan komt er vanzelf een moment dat RTL beseft dat om te overleven het overstappen naar HD noodzakelijk is.

Ach, ik zal wel ouderwets zijn, maar ik denk dat het uiteindelijk om de inhoud van programma's gaat en niet om het formaat waarin die programma's worden doorgegeven. Als die inhoud van het programma mij niet kan bekoren dan ga ik echt niet zitten kijken omdat het in een HD resolutie wordt uitgezonden. En voor HD geldt uiteindelijk hetzelfde als voor SD: Is de bitrate te laag dan is het nog niets. Digitale (HD) kwaliteit is immers een nietszeggende sales term.
Geplaatst:
Origineel bericht van: ArChie

Wij kunnen natuurlijk van alles vinden, maar of dit nu realistisch scenario is durf ik te betwijfelen. Overigens heeft het box en/of CAM key gebeuren weinig te maken met het wel of niet op termijn kunnen uitschakelen van de AlphaCrypt Classic CAM door Ziggo in samenwerking met Irdeto. Het zal dan namelijk om protocol wijzigingen gaan waarvoor de fabrikant dan geen licentie meer zal krijgen voor zijn Irdeto implementatie op de AlphaCrypt Classic CAM. En daar hoeft helemaal geen smartcard wissel aan te pas te komen. Als ik de laatste screenshots goed bekeken heb worden de nieuwste door Ziggo goedgekeurde ontvangers en CI+ CAM's tegenwoordig al uitgebracht met SoftCell versie 3.x wat de softCAM van Irdeto is. De oude Ziggo ontvangers hebben nog SoftCell versie 2.x, maar dat is op termijn te upgraden naar een nieuwe versie.

Of het realistisch is, is aan de wetgever om te bepalen denk ik, met in het achterhoofd de Europese regelgeving op het gebied van vrij verkeer van goederen, dat danig wordt belemmerd door de handelwijze van Ziggo en UPC.

Wat betreft de camkey/boxkey beveiliging: als Irdeto softwarematig de Alphacrypt en andere CAMs het werken kan beletten, dan kan Irdeto er ook softwarematig voor zorgen dat er een mogelijkheid komt (voor zover niet al aanwezig, bij NDS bijvoorbeeld kan het al) om per kanaal aan te geven of een boxkey of camkey noodzakelijk is om te kunnen kijken of niet. Ik denk namelijk dat juist het boxkey/camkey gebeuren aangepast zal moeten worden om de werking van de Alphacrypt te blokkeren, aangezien de Alphacrypt een (gecertificeerde) Irdeto CAM is.

Op het gebied van softCAMs voor Dreamboxen en andere ontvangers ligt het allemaal nog weer wat anders, aangezien certificering daar helemaal geen rol speelt, alleen reverse-engineering.

Technisch gezien is veel, zo niet alles, mogelijk, en het is dus aan de regulerende partij (OPTA en wetgever) om vast te leggen wat mag en wat niet mag.

DM8000HD-SSCT & Kathrein UFS910, Triax 88 cm Astra1/Astra2/Astra3/Hotbird 4xtwin LNB

Geplaatst:
Origineel bericht van: calculator
Die UPC mediabox is gewoon het ergste wat je als klant kan overkomen.
Ik lees op forums dat je geeneens door kan zappen als je een interactief kanal tegenkomt.
Ondanks jaren smeekbedes kan je ook nog steeds niet de zenders in je eigen volgorde zetten.
Dat is gewoon opzettelijk de consument treiteren.

En uiteraard vind ik vier euro per maand extra vragen voor een digitaal basispakket waar ook nog eens geen enkele HD zender in zit, te schandalig voor woorden.
Als je dan ook nog eens beseft dat die stroomvretende mediabox compleet overbodig is omdat alle nieuwe televisies een geschikte digitale tuner aan boord hebben, kan je maar één conclusie trekken:
UPC denkt niet aan de klant maar alleen aan zijn aandeelhouders.

Onzin!!

Ik heb de HD DVR van UPC en die werkt redelijk goed. "Het ergste wat een klant kan overkomen" is zwaar overdreven.

En doorzappen als je op een interactief kanaal komt is geen enkel probleem.

De zenders niet in je eigen volgorde kunnen zetten is inderdaad een lang gekoesterde wens van velen. Ook van mij.

En die 4 Euro betalen? Geen enkel probleem en ik zal daarin zeker niet de enige zijn. Je krijgt er ook het nodige voor terug, om het maar zo te zeggen. Zie ook het bericht van ArChie om 10.35 uur.

Gast calculator
Geplaatst:

Uiteraard krijg je er wat voor terug.

Maar ik ben ervan overtuigd dat de meeste mensen geen losse mediabox willen en gewoon het digitale basispakket willen zien zonder fratsen en meerkosten.

UPC verliest niet voor niets de meeste klanten.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen