Ga naar inhoud


FM ontvangst (antenne)


Wim J

Aanbevolen berichten

Misschien niet 100% het juiste subforum, maar er is niks dat beter in de buurt komt dan terresterieel.

Dan maar mijn vraag hier stellen.

Ik wil op mijn FM-tuner een buitenantenne (balanced 300ohm) aansluiten, nu is de input vd de tuner 75 ohm. Hiervoor zouden omzetters bestaan ( balun's of impedance matching transformers )

maar ik vind niemand die deze verkoopt. Iemand enig idee? Een zelfbouwbeschrijving mag ook.

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 31
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: leo1949
Zelfbouw van een balun en doe dit bij de antenne en niet bij de radio.
Zorg ook dat er geen water in kan lopen.

180px-Halve_lamba_balun.png



De coax lengte moet nog aangepast worden met de verkortingsfactor voor coax deze is doorgaans 0.66

de golflengte is 300/100= 3mtr
1/2 golflengte = 1.5 mtr
lengte coax balun is 1.5 x 0.66 = 0.99 m = 99 cm
Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het allemaal goed begrijp moet ik aan de antennezijde tussen de twee aansluitschroeven vd antenne een stuk coax hangen van 99cm. De middengeleider verbind ik aan ieder uiteinde met de 'antenneschroef' en de buitenmantel verbind ik met de coax-kabel welke naar de tuner gaat. De middenleider vd coax welke naar de tuner gaat schroef ik vast aan één vd antenneschroeven.

Moet doenbaar zijn lijkt me! Ik veronderstel dat alles zo compact mogelijk op te bouwen is?

 

Hebben jullie aanbevelingen voor een zelfbouw-antenne. Heb lang geleden nog wel eens een cursus HF-techniek doorworsteld, maar weet daar eigenlijk niks meer van ( weet zelfs de cursus niet meer zijn )?

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Zo deed Dr. Blan dit vroeger laugh

Ja, idd al meermaals dit ontwerp tegengekomen. Alleen is dit nog steeds een 300ohm balanced model. Ik zoek dus de convertor van 300ohm naar 75ohm.

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Wim J
Origineel bericht van: Sjaak(k)
Zo deed Dr. Blan dit vroeger laugh

Ja, idd al meermaals dit ontwerp tegengekomen. Alleen is dit nog steeds een 300ohm balanced model. Ik zoek dus de convertor van 300ohm naar 75ohm.



Dit is een z.g 1 op 4 balun, dus voldoet aan je wens.

De antenne is een gesloten dipool van 300 ohm symmetrisch, dmv van de 1/2 Lambda balun krijg je een aanpassing naar 75 ohm asymmetrisch.



1_to_4_Balun.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt helemaal.

Als je het een beetje netjes doet kan je alle verbindingen in het doosje op de antenne freubelen.

Wel de lus van de balun vast zetten met een tie-wrap op de mast of op de boom van de antenne

zodat er geen draadbreuk kan komen in of bij het doosje.

 

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Waarom toch een gevouwen (300ohm)dipool, neem gewoon een open dipool met 2 stralers van 75cm daar kun je zo de coax aanknopen


Een veel gebruikte methode echter niet zoals het hoort.

De antenne met een open dipool is 75 ohm symmetrisch, de aan te sluiten ontvanger heeft een 75 ohm asymmetrische ingang.

In dat geval dienen we dus een 1:1 balun toe te passen die van symmetrisch naar asymmetrisch aanpast.

1-1_Balun.jpg
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Wel leuk in theorie, maar in de praktijk ga je bij een ontvanger niet dit soort fratsen met een balun uithalen. whistle
Bij een zender is dit wel kritish ivm met staande golven.
Ik heb vroeger een kruisyagi van tonna gehad en daar had ik de coax gelijk op de dipool zitten. En dat werkte toch goed.... beter als bij collega´s met een balun aanpassing. laugh
En niet te vergeten iedere balun geeft verzwakking, en dat kun je bij een ontvanger er niet bij hebben tired


Voor een leek een begrijpelijk antwoord, voor een zendamateur een onbegrijpelijk antwoord.

Je profiel geeft zendamateur
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Sjaak(k)
Wel leuk in theorie, maar in de praktijk ga je bij een ontvanger niet dit soort fratsen met een balun uithalen. whistle
Bij een zender is dit wel kritish ivm met staande golven.
Ik heb vroeger een kruisyagi van tonna gehad en daar had ik de coax gelijk op de dipool zitten. En dat werkte toch goed.... beter als bij collega´s met een balun aanpassing. laugh
En niet te vergeten iedere balun geeft verzwakking, en dat kun je bij een ontvanger er niet bij hebben tired


Vermits ik de antenne nog moet maken of kopen kan ik eventuele verliezen wel enigszins in calculeren.
Coax op een balanced 300 ohm antenne aansluiten om daarna aan een unbalanced 75ohm input te hangen is vragen om staande golven, als ik me dat goed herinner uit HF-techniek-cursus.

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Wim J

Vermits ik de antenne nog moet maken of kopen kan ik eventuele verliezen wel enigszins in calculeren.
Coax op een balanced 300 ohm antenne aansluiten om daarna aan een unbalanced 75ohm input te hangen is vragen om staande golven, als ik me dat goed herinner uit HF-techniek-cursus.


Bij tv zou je inderdaad problemen krijgen zoals reflecties en met een zender een opgeblazen eindtrap,
maar ik denk dat het met een gewone radio nog wel mee valt.
Dus gewoon proberen de radio gaat er echt niet stuk van.
Ik heb zelf voor de FM een fietspomp-antenne gemaakt en dat werkt ook goed

Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden

 

Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Vermits ik de antenne nog moet maken of kopen kan ik eventuele verliezen wel enigszins in calculeren.
Coax op een balanced 300 ohm antenne aansluiten om daarna aan een unbalanced 75ohm input te hangen is vragen om staande golven, als ik me dat goed herinner uit HF-techniek-cursus.


Helemaal juist, voor ontvangen gelden dezelfde regels voor mis aanpassing, met dezelfde verliezen, een juiste aanpassing is dus een voorwaarde.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, deze lijken me wel wat. Ook Triax heeft nog FM-antennes in het gamma ( tot 8 elementen )

Waar denk ik zelf aan? Tja moeilijke afweging tussen rondom gevoelig met weinig gain, of richtings gevoelig met veel gain.

Met een stappenmotor moet ik wel een zeer nauwkeurige draaibare opstelling kunnen maken.

Maar heeft een antenne met hoge gain dan ook niet als nadeel dat sterke dichtbije zenders de ingangstrap oversturen?

VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...