Wim J Geplaatst: 28 november 2009 Auteur Geplaatst: 28 november 2009 Origineel bericht van: henkvd1 Waar denk je zelf aan ? Kijk anders eens bij Home TV, Satelliet en DVD TV en Radio antenne's Buitenantennes tv/radio bij de bekende duitser met een C Een dipool, 3,5,7 elements Yagi ??? Vreemd ook dat antennes vrijwel steeds met de sprieten horizontaal afgebeeld worden. De polarisatie is toch verticaal voor FM? Dus de sprieten moeten dan toch ook verticaal. VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart
henkvd1 Geplaatst: 28 november 2009 Geplaatst: 28 november 2009 Origineel bericht van: Wim J Origineel bericht van: henkvd1 Waar denk je zelf aan ? Kijk anders eens bij Home TV, Satelliet en DVD TV en Radio antenne's Buitenantennes tv/radio bij de bekende duitser met een C Een dipool, 3,5,7 elements Yagi ??? Vreemd ook dat antennes vrijwel steeds met de sprieten horizontaal afgebeeld worden. De polarisatie is toch verticaal voor FM? Dus de sprieten moeten dan toch ook verticaal. Tot 1996 was het horizontaal, nu is het idd vertikaal. de antennes staan standaard verkeerd afgebeeld.
columbo Geplaatst: 29 november 2009 Geplaatst: 29 november 2009 Er zijn ook antenne travo's in de handel die kun jebij elke elektronica zaak kopen,die zet je gewoon in de aansluitdoos vd ant.,aan de andere zijde bij de radio een filter AM-FM 75>300ohm,even eens overal verkrijgbaar,in de stad.zels bij de Gamma.
Gast DX'r Geplaatst: 29 november 2009 Geplaatst: 29 november 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Wel leuk in theorie, maar in de praktijk ga je bij een ontvanger niet dit soort fratsen met een balun uithalen. Bij een zender is dit wel kritish ivm met staande golven. Ik heb vroeger een kruisyagi van tonna gehad en daar had ik de coax gelijk op de dipool zitten. En dat werkte toch goed.... beter als bij collega´s met een balun aanpassing. En niet te vergeten iedere balun geeft verzwakking, en dat kun je bij een ontvanger er niet bij hebben Inderdaad Sjaak je heb helemaal gelijk. Is allemaal theoretisch geneuzel van mensen die geen praktijk ervaring hebben blijkbaar en alles uit het boekje halen.
Gast DX'r Geplaatst: 29 november 2009 Geplaatst: 29 november 2009 Origineel bericht van: Wim J Origineel bericht van: henkvd1 Waar denk je zelf aan ? Kijk anders eens bij Home TV, Satelliet en DVD TV en Radio antenne's Buitenantennes tv/radio bij de bekende duitser met een C Een dipool, 3,5,7 elements Yagi ??? Vreemd ook dat antennes vrijwel steeds met de sprieten horizontaal afgebeeld worden. De polarisatie is toch verticaal voor FM? Dus de sprieten moeten dan toch ook verticaal. Deze antennes worden veelal gemaakt en verkocht in Duitsland en die zenden alleen maar horizontaal uit.
Moderator ceesv Geplaatst: 29 november 2009 Moderator Geplaatst: 29 november 2009 Je kan zeggen wat je wilt, maar begin gewoon meteen goed. De oude Neuteboom hield mij (38 jaar heleden)voor, stop van elke 100 gulden er 90 in je antenne en 10 in je toestel. Maximale energie overdracht vindt plaats, wanneer de impedantie van de bron gelijk is aan die van de belasting. Dit gaat op voor zowel zenden, als ontvangen. Voor het aanpassen van een gesloten dipool op een coaxkabel hadden we vroeger impe3dantie trafo's, die je in het aansluitkastje van de antenne kwijt kon. Die zullen best nog wel te koop zijn. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Moderator ceesv Geplaatst: 29 november 2009 Moderator Geplaatst: 29 november 2009 Deze dus. Die kocht je vroeger in de Willibordusstraat, tesamen met al je andere antennespullen. Als ik het mij goed herinner, heeft 300 Ohm lintlijn een lagere demping als coax. Coax was alleen duurzamer. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
W3ird_N3rd Geplaatst: 29 november 2009 Geplaatst: 29 november 2009 Ik geloof dat ik er ergens nog zo'n ding heb liggen. Maar inderdaad, waarom moeilijk doen als je zo een open dipool in elkaar kan flanzen? Visiosat Bisat 19,2/23,5/28,2, Triax 54cm Hotbird, Spaun/Maximum/Axing/Satconn switches
EdjeKroketje Geplaatst: 29 november 2009 Geplaatst: 29 november 2009 Open dipool is symetrisch, coax is asymetrisch. Ga dan met je open dipooltje met een symetrische lijn naar je toestel als je zo graag een open dipooltje wilt gebruiken Oeps, de ingang van de ontvanger is ook al asymetrisch. Waarom zou dat toch zijn? sjit en de uitgang van de zender is ook al asymetrisch. In mijn ogen gebruiken alleen prutsers symetrische antennes op asymetrische kabels. Die oude symetrische lintkabel die verliest wel minder dan een standaard coaxkabeltje, alleen moet je die wel op afstand van je mast, dak en woonhuis houden met van die afstandhouders.
Wim J Geplaatst: 29 november 2009 Auteur Geplaatst: 29 november 2009 Nu aan het testen /prutsen met een verticaal gepositioneerd open dipooltje, ontvangst 6 op 11 ( ja elf) met de sterkste zenders (50kW op 30km) Tja ik heb die schaal niet uitgevonden. Is nu éénmaal de schaalverdeling op de ontvanger (dBf x10). Daar moet toch meer uit te halen vallen? De tuner is een Revox B261 FM tuner. VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart
EdjeKroketje Geplaatst: 29 november 2009 Geplaatst: 29 november 2009 Tja, een echt goede meter ligt niet snel in de hoek he zullen we maar zeggen. Ik ben niet zo thuis in hoeveel dBf (aantal deciBels boven een femtoWatt) je aan de ontvanger ingang hoort te hebben. Wel leuk dat die schaal zo geijkt is. Meeste meters zijn gewoon minder/meer meters.
Wim J Geplaatst: 30 november 2009 Auteur Geplaatst: 30 november 2009 Dit is het beestje waar ik het maximum wil uithalen,... VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 @Edje Kroketje: Citaat: In mijn ogen gebruiken alleen prutsers symetrische antennes op asymetrische kabels. Dan zal ik wel een prutser zijn want ik zou zonder meer een open dipool op een stuk 75 ohm coaxkabel aansluiten. Dat kan namelijk gewoon. En met zonder meer bedoel ik zonder sniksnak: de ene kant van de dipool op de binnenader en de andere kant op de coax buitenmantel. Een gevouwen dipool heeft hetzelfde stralingsdiagram als de open dipool. Parallel aan de (open) dipool is een kortsluiting geschakeld. Hierdoor wordt de stroom in de dipool gehalveerd. Om de dezelfde energie uit te stralen moet de voedingsspanning dus verdubbeld worden. Het resultaat is, dat de gevouwen dipool een stralingsimpedantie heeft die viermaal zo groot is als de open dipool, dus 4 x 75 = 300 ohm. Lintkabel was een uitstekende symetrische transmissielijn maar heeft enkele grote nadelen. Vooral aan de kust tijdens storm erg gevoelig voor zoutaanslag. Waardoor de impedantie drastisch veranderde. Maar omdat vroeger de eerste FM ontvangers een ingangsimpedantie hadden van 300 ohm, was de aanpassing via lintkabel naar de gevouwen dipool ideaal. Nu is dat 75 ohm en coax heeft natuurlijk grote voordelen ten opzichte van 300 ohm lintkabel. @Wim J: je hebt daar een prima ontvanger en die schreeuwt natuurlijk naar een goede antenne. Het is waarschijnlijk wel zo ongeveer het beste wat in de jaren 80-90 te koop was. Helaas is de ether tegenwoordig zo ontzettend volgepropt met zenders dat het naar binnen halen van een zender op grote afstand praktisch onmogelijk is. De lol zal er gauw vanaf zijn. Komt nog bij dat bij het luisteren naar vooral NL zenders, horen en zien vergaat door de overgekomprimeerde, keihard klinkende rotzooizenders zoals Radio 538, 3FM, Veronica en consorten. Nee..die prachtige Revox ontvanger, verdient heel wat beters dan het aanbod in de NL ether. Dus als het even kan raad ik je aan je antenne horizontaal te plaatsen in de hoop dat je nog wat uit het buitenland op kan vangen...zonder storing van de NL binnenlandse herrie zenders. Maar wat heb je eraan als je diezelfde zender in een nog veel betere kwaliteit via de satelliet kan ontvangen?
leo1949 Geplaatst: 30 november 2009 Geplaatst: 30 november 2009 Origineel bericht van: Drs. IJzerbout Helaas is de ether tegenwoordig zo ontzettend volgepropt met zenders dat het naar binnen halen van een zender op grote afstand praktisch onmogelijk is. De lol zal er gauw vanaf zijn. Komt nog bij dat bij het luisteren naar vooral NL zenders, horen en zien vergaat door de overgekomprimeerde, keihard klinkende rotzooizenders zoals Radio 538, 3FM, Veronica en consorten. Ja daar heb je wel gelijk in. Bij de laatste reorganisatie van de FM band in Nederland hebben ze er een geweldige kutzooi van gemaakt. Radio's waarin een touwtje met een wijzertje zit heb je nix meer aan, alleen met digitale afstemming lukt het nog een beetje. Vroeger waren de kratten bier van hout en moest je zuipen om de kachel aan te houden Waar de darmen vol van zijn loopt de anus van over.
Wim J Geplaatst: 1 december 2009 Auteur Geplaatst: 1 december 2009 Hier in B is de ether ook vrij vol gepropt, maar ik zit met een aantal potentieel interessante zenders. Radio 1 ( en vooral Klara zijn zeer te genieten wat uitzendkwaliteit betreft. Verder zijn er in frankrijk (60km) ook wel een paar zenders die nu net niet doorkomen (omwille vd dipool rondomgevoeligheid?) Ik durf nog niet dromen vd een engels station ( BBC) maar ik hoef enkel westvlaanderen en de zee over te steken. Naast selectiviteit hoop ik met een hogere gain ook de HF versterkertrappen wat te ontlasten in de tuner. Wat de antenne versterkt hoeft de tuner niet te doen, waardoor ook de ruisbijdrage vd tuner zelf beperkter zal zijn. Satteliet: toevallig gisteren vergeleken met de tuner. De tuner is dus de Revox, de sat-tuner een Humax HDCI2000 welke via een externe DAC ( Stello DA220 MKII) naar de preamp (Bryston BP26) gaat. Net satelliet klinkt gecomprimeerd en plat, de Revox leeft ! De Revox heeft wel meer achtergrond ruis. VU + Ultimo 2x dvb-s 1x dvb-t, Panasonic PT-AE2000 Full HD projector, Visiosat Big BISAT, 4X Titanium smart
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen