Ga naar inhoud

Copiëren naar SD kaarten verloopt niet naar wens...

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Een eenvoudige vaststelling maar ik begrijp het niet.

Wie kan mij dat uitleggen, en of er iets aan te doen is?

Ik wil foto's in jpg formaat (groottes van 1 tot 3MB/stuk) van uit mij harde schijf copiëren naar SD geheugenkaarten van 1GB.

Als ik de eigenschappen van zo'n lege kaart opvraag dan leert hij mij dat er 1.000.013.824 bytes 953MB beschikbaar zijn.

Als ik DATA (documenten, software, programma's) naar een dergelijke kaart copieer, dan kan ik de kaart tot haar maximale capaciteit (1GB) benutten. en deze SD kaart dus VOLLEDIG volschrijven...

Selecteer ik echter een groep foto's, samen goed voor 841MB bvb, dan stopt het copiëren op 3/4 (rond de 670MB) en krijg ik er niets meer bij, ook niet als ik er nog één per één wil aan toevoegen!

Wie kan mij uitleggen waarom?

Gerdy

• Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Ik heb der al vaker over gelezen en ook al vaker problemen mee gehad... (SD'tjes van kollega in reader op bureau)

HP USB Disk Storage Format Tool kan uitkomst geven

als je in een slechte (welke is het) usb-reader via windows formateert kunnen die MBR's fouten wel eens gekke effekten leveren

ja zelfs 4GB SD is enkel te herkennen als 1 GB (970) en andere rare effekten zoals toch 1,7 GB schrijven terwijl maar 0,97 wordt aangegeven

low level format /fat32/ fat usb

een goede speciale reader, zonder 20in1 soorten media is dan al veel beter

soms kun je ook direkt de camera gewoon aansluiten met het usb interface kabeltje en het werkt perfekt

dus

1) formateer in camera

2) formateer met een speciaal tool gebruikmakende van de juiste usb reader

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Zowel van de vaste computer via een aangesloten Hama kaartlezer als van de laptop rechtreeks naar zijn interne SD lezer: resultaat blijft knal hetzelfde...

Gerdy

Geplaatst:

van je pc foto's in jpeg kopieren naar sd heeft niets met een een origineel raw formaat te maken als de camera dat ook al kan.

ja je kunt ook raw heen en weer kopieren

maar dan praten we niet over jpeg kopieren

hoe raar het ook moge zijn, de SD zijn MBR en het filesystem wordt niet op alle periferie en readers juist gelezen op zo'n bedenkelijk readertje

ik heb er overigens onder linux helemaal geen last van, ook niet met die gammele hama-reader.

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

er speelt overigens nog iets

het onzichtbare bestand

die welke de explorer niet laat zien omdat het verborgen (hidden) bestanden en mappen zijn.

kun je aanpassen in explorer / extra / mapopties

windows maakt evenwel indien niet handmatig gewijzigd ook nog indexeringen en restores / herstelpunten aan

alsook is het in dit verband van belang of het een disc is of een partition

windows speelt pas sinds kort in op grotere media

dus kan het zijn dat je per definitie een verkeerd soort formatering hebt toegepast OF dat windows het default verkeerd formateert

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Windows 7 heeft wel problemen met SD card, daar is deze week een hotfix voor gereleased.

Wat gebeurt er als je de foto's inzipped en dan als 1 grote zipfile op de card opslaat?

Mogelijk heb je last van aantal files wat fat32 max in 1 map kan opslaan, probeer eens extra mapjes aan te maken.

Geplaatst:

sorry had niet gelezen dat het om windows7 gaat.

maar als dat zo is :D vind ik het wel "een afgang" van dat nieuwe OS

ach ja, k'wilde niet katten, enkel lachen... wink

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:
Citaat:
Microsoft verhelpt bestandscorruptie bij sd-kaarten in Windows 7
Door Joost Schellevis, vrijdag 27 november 2009 15:46, views: 18.828

Microsoft heeft een update voor Windows 7 vrijgegeven die een bug bij het wegschrijven naar sd-kaarten oplost. Door de bug, die zich voordeed in de sdbus-driver, konden gegevens op sd-kaarten corrupt raken.

De Windows 7-patch kan sinds enkele dagen worden gedownload voor zowel de 32bit- als 64bit-versies. Het probleem deed zich voor als gegevens naar een sd-kaart met het ntfs-bestandssysteem werden weggeschreven vanuit een Windows 7-pc waarop advanced direct memory access werd gebruikt.

Bij het wegschrijven kon het gebeuren dat de data op de sd-kaart corrupt raakte en niet meer gebruikt kon worden. Dat kwam door een fout in de sdbus-driver, die de dma-gegevensstructuur van de pc moet vertalen naar de adma-gegevensstructuur op de sd-kaart. De beschrijvingstabel waarin die structuur werd opgeslagen bevat velden waarin de lengte van gegevens wordt opgeslagen, maar in bepaalde gevallen werd daar een onjuiste waarde naartoe geschreven. Na het toepassen van de patch zou het probleem zich niet meer mogen voordoen.

Bron: Tweakers.net
Geplaatst:

Gerdy kopieert gewoon xxx files van 1 a 3 mb variatie naar zijn SD card en vraagt zich vervolgens af waarom het er niet oppast.

Er is hier geen vraag gesteld over raw, jpg of gif.

Het heeft hier duidelijk WEL iets te maken met formatering, clustersizes of hoeveelheid bestand.

Geplaatst:

Sjaak(k),

wat voor soort bestanden dat zijn / en waarom ze zo gebruikt worden, weet ik ook

raw kun je bewerken mede daarom zo'n mooi bestandsformaat daar voor betreft alle opname instellingen en camera instellingen nog aanpassen mogelijk is

daarom ook extensief groot en MB's vretend

maar eenmaal op JPEG geconverteerd is alles van de data eruit

je kunt zelfs nog de metadata eruit knikkeren met viewers en beeldbewerkingssoftware maar dan kun je het rasterimage enkel nog op algemene eigenschappen aanpassen.

Gerdy heeft dus al jpeg op de PC

en die zijn dus nooit meer retour naar RAW te converteren (hoe zou dat ook kunnen?)

>>dus bij kopieren naar een simpel opslagmedium zoals SD wordt niets geconverteerd maar enkel gekopieerd, dus de data in absolute grootte van het jpeg bestand kan zich niet veranderen indien je van PC naar medium kopieert.

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Gerdy,

wat voor OS draait op je pc en laptop

wat voor filesystem geeft diskmanager aan betreffende die SD kaart

wat voor filemanager gebruik je om te kopieren (explorer/filemanager/totalcommander/?)

(andere data gaat wel tot max <> jpg gaat niet)

dat is en blijft iets wat met je OS en het filesystem op SD te maken heeft

als je der na hulpmiddelen die al aangereikt werden ivm formateren, niet uitkomt doe eens een ultieme test (mocht je tijd hebben) met linux

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Sjaak(k) jawel hoor

heel precies gelezen

dat is dus ook juist de clou

want iets anders dan enkel de ultieme / absolute grootte in MB's van die bestanden verhinderd de correct weergegeven media capaciteit en dus kopieerbare hoeveelheid MB's.

en dat is niet een geconverteerde jpeg maar misschien additief gekoppelde metadata... of zelfs .thumbs

ACDSee (die ik veel gebruik) kan bijvoorbeeld heel veel extra data afhankelijk van jouw ingestelde voorkeuren en favorieten/categorien aan de bestanden koppelen

dus ook met welk softproggie kopieer je? (boots je de explorer na) is belangrijk.

maar jpeg wordt echt geen RAW.

ciao wink

kijken wie gelijk krijgt is ook een sport

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

dus als ik van jpeg naar jpeg kopieer,

van een pc hdd naar een usb of naar een sd of naar een nas veranderd plots de grootte?

neen echt niet Sjaak(k)

hoe gecomprimeerd ook, de compressie is en blijft hetzelfde

het medium is en blijft max zo XXX groot

de jpeg is en blijft max zo XXX groot

ga daar maar eens een bewijs voor leveren dat DIT niet het geval is

je kunt overigens jpeg ook helemaal niet comprimeren middels zip

en vergroten zal je ook niet lukken door puur een kopieeractie

ciao

I Am Gone Love You

JESTOFUNK

Geplaatst:

Had hier een soort gelijk probleem, maar dan met mp3 bestanden die naar de sd kaart gekopieerd werden.

Ik kreeg de foutmelding 0x80070052.

Door de sd kaart eerst te formateren met de pc op fat32, 1024B kon de hele sd kaart benut worden.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen