Ga naar inhoud


Waarschuwing van Telfort, is dit waar ? wie kent het ?


ronaldsl

Aanbevolen berichten

Onderstaand emailtje kreeg ik net binnen.......

 

 

 

 

 

 

-----Oorspronkelijk bericht-----

Van: Telfort Abuse Team [mailto:abuse@telfort.nl]

Verzonden: maandag 30 november 2009 11:53

Aan: XXXXXXXXX@telfort.nl

CC: XXXXXXX@zonnnet.nl

Onderwerp: [TELFORT] Officiele waarschuwing onveilige proxy XX.XXX.XX.XXX

 

 

Geachte heer/mevrouw,

 

LET OP : Deze e-mail bevat belangrijke informatie over een beveiligingsprobleem wat op uw Internetverbinding is aangetroffen. Leest u deze e-mail alstublieft aandachtig door.

 

Het Telfort Abuseteam heeft klachten ontvangen over een beveiligingsprobleem wat zich voordoet op uw computer/internetverbinding. Het betreft hier een vrij ernstig beveiligingsprobleem welke op grote schaal gebruikt wordt om grote hoeveelheden ongewenste e-mail (spam) te verzenden. Een enorm bijkomend nadeel voor u is dat deze 'misbruikers' ook in staat zullen zijn uw computer geheel binnen te dringen, en ook hetgeen wat u op uw computer doet kunnen volgen.

 

- Oorzaak van het probleem

 

De oorzaak van dit probleem is in praktisch alle gevallen een bot welke zich genesteld heeft in het besturingssysteem van uw computer. Deze bot is een proces welke op de achtergrond van uw systeem draait, welke van tijd tot tijd grote hoeveelheden spam-email zal verzenden, zonder dat u daar als gebruiker zijnde iets van merkt. Een dergelijke bot komt op het systeem door menselijke interactie. Veel voorkomende oorzaken van de laatste tijd zijn virussen welke zich via populaire messengerprogramma's zoals msn messenger, Windows Live messenger, AOL etc. verspreiden, of het gebruik van gedownloade software via peer2peer (limewire, bearshare etc), torrentnetwerken of usenet. Wij gaan er natuurlijk vanuit dat er geen sprake is van opzet aan uw kant, maar het is uiteraard wel zaak om verdere overlast voor andere internetgebruikers te voorkomen.

 

- Oplossing van het probleem

 

Doordat dit probleem geen virus is maar een totaal ander (schadelijker) beveiligingsprobleem, is het probleem helaas niet te verwijderen door een virusscanner. Wij raden u aan in dit geval de harde schijf van uw computer te formatteren om er zodoende zeker van te zijn dat dit probleem opgelost is. Uiteraard is het ons bekend dat dit een vrij ingrijpende stap is, maar helaas de enige manier om absolute zekerheid te hebben in het verwijderen van dit probleem.

 

Zodra uw harde schijf geformatteerd is, is het uiteraard wel aan te raden uw computer uit te rusten met antivirussoftware en software tegen antispyware. Tevens is het altijd erg aan te raden om er voor te zorgen dat uw Windowsinstallatie volledig up to date is, met de Windowsupdate-functie. Voorbeelden van beveiligingssoftware vindt u onderaan dit mailbericht.

 

Mocht het modem welke u gebruikt op uw verbinding een Zyxel2602 of Zyxel D1A zijn, dan kunt u de firewall van de router dusdanig instellen, zodat uitgaand emailverkeer enkel nog via smtp.telfort.nl verzonden kan worden. Hiermee voorkomt u dat er spam via uw computer verzonden wordt, doordat de router dit blokkeert. Dit profiel kunt u downloaden op http://home.telfort.nl/abuse/ZyxeL/diy/diy.htm . Meer informatie vindt u op deze website. Let op dat deze methode enkel is bedoeld om de computer in kwestie te kunnen opsporen, en dat dit geen oplossing is van het probleem. Telfort kan niet zien welke computer in uw netwerk de spam verstuurt, wij kunnen slechts vaststellen dat er spam verzonden wordt vanaf uw aansluiting.

 

- Vervolg na de oplossing van het probleem

 

Zodra u alle stappen gezet heeft om het probleem op te lossen is het helaas niet mogelijk voor ons om te kunnen testen of het probleem dan ook daadwerkelijk opgelost is. Het geconstateerde beveiligingsprobleem is een proces op uw computer welke niet altijd actief hoeft te zijn op het moment dat u uw pc aan heeft staan. Telfort baseert incidenten op basis van klachten en daarbij behorende logbestanden om te kunnen vast stellen of dergelijk misbruik op een datum in het verleden daadwerkelijk heeft plaatsgevonden.

 

Indien u geen gehoor geeft aan dit bericht bestaat de kans dat wij opnieuw klachten zullen ontvangen. Indien wij 48 uur na verzending nog klachten binnen krijgen over dit probleem zal dit ook voor Telfort als provider zijnde gevolgen gaan hebben, en zijn wij helaas genoodzaakt uw internetverbinding tijdelijk te blokkeren tot het probleem is opgelost. U zult hier niet verder vooraf over bericht worden.

 

- Extra tips en oplossingen

 

Zoals gezegd is het formatteren de veiligste optie om het probleem op te lossen. Indien u gebruik maakt van Windows XP is het verstandig om hierna met een gebruikersaccount te werken met beperkte rechten. Standaard doet Windows XP dit niet, terwijl deze maatregel een erg groot aantal beveiligingsproblemen voorkomt. Zie voor meer informatie de pagina van Microsoft hierover waarom dit belangrijk is: http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/tips_trucs_windows/tips_en_trucs_windowsxp_8.aspx#5

 

Ook surfen en e-mailen via alternatieve oplossingen draagt bij aan de veiligheid. Doordat Internet Explorer en Outlook (express) vaak slachtoffer zijn van veiligheidslekken, is een alternatieve oplossing wenselijk. Op http://www.mozilla.com/en-US/ kunt u Firefox en Thunderbird downloaden in de Nederlandse taal. Beide programma's zijn in staat favorieten en adressen over te nemen.

 

- Voorbeelden van beveiligingssoftware

 

Enkele voorbeelden van beveiligingssoftware zijn de pakketten van Symantec ( http://www.symantec.com/nl/nl/index.jsp ) en McAfee ( http://www.mcafee.com/nl/ ). Ook Telfort biedt haar klanten de mogelijkheid gebruik te maken van Pc-beveiliging Totaal. Zie hiervoor http://internet.telfort.nl/shop/veiligheid/pc-beveiligingtotaal.html .

 

Mocht u na het lezen van dit e-mailbericht nog verdere vragen hebben, of extra informatie willen hebben in de vorm van e-mailheaders, dan kunt u dit per kerende mail kenbaar maken. Ook als u acties heeft ondernomen om dit probleem op te lossen, vernemen wij dit graag van u.

 

Met vriendelijke groet,

Telfort B.V.

 

Matthijs Dokter

 

 

Klantenservice internet

 

http://www.telfort.nl/klantenservice

 

E-mail: abuse@telfort.nl

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja dit bericht klopt wel. Heb ik ook al een keer gehad. Je hebt een virus die spam verstuurd.

Kan je checken door in je modem je email adres in te voeren. Dan krijg je de berichten in je email.

Comp helemaal formatteren en modem ook gaan resetten.

Wel wat aan doen anders heb je geen internet meer

Vu Plus solo 4k

Dreambox 8000 ssc

Triax 88 multiblock 19-23-28-13

Laminas 120 rotor digipower sga 2100 lnb inverto black ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
is format echt de enige oplossing ?

 

Als je weet wat je doet moet het ook op een andere manier op te lossen zijn, lijkt me...

Receiver: VU+ Solo 4K

Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kleine tip om de echtheid te controleren is vaak naar het email adres te kijken waar het vandaan komt

als je dan achter de @ kijkt zie je de juiste domeinnaam

als het iemand anders is zie je hier geen telfort.nl staan

maar staat dit meestal voor de @

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

format en herinstallatie is natuurlijk een oplossing maar lijkt mij nogal drastisch.

 

Ik zou de computer van het netwerk ontkoppelen en dan eens nader bekijken wat er mee aan de hand is.

Begin met te kijken welke processen er draaien en of daar vreemde dingen tussen zitten.

Vervolgens eens in de services kijken of daar niets tussen zit wat er niet hoort.

Dan met behulp van de installatie CD sfc /scannow uitvoeren. Dit zal alle systeemfiles waar iets aan gewijzigd werd vervangen door de originele.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heb je een of meerdere computers aan je internet aansluiting hangen? Is het draadloos of per wan aangesloten?

 

Kan je eventueel je uitgaand dataverkeer zichtbaar maken?

 

 

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: dream7020
Daar ben je net zo lang mee bezig als erop nieuw op zetten.
Binnen 48 uur moet het probleem verholpen zijn anders knikkeren ze je er af.


Daarom zei ik ook om de PC van het netwerk te isoleren.

Herinstallatie op zich duurt misschien even lang maar je applicaties en settings weer identiek krijgen duurt langer. Na een crash en herinstallatie kom ik weken later nog dingen tegen die niet meer zijn zoals het was dus herstellen heeft voor mij nog de voorkeur, ondanks wat meer werk.

Wat je via internet niet vindt hoef je meestal niet verder te zoeken.

 

Kathrein UFS-910 (AAF2.0e/E2 versies) +WiFi +sataHD & Multytenne Twin

Samsung LE46A552: 46" Full HD.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...