Ga naar inhoud


[vragen over] Home made Digitenne Antenne


Gast uutgrunn

Aanbevolen berichten

Ik heb een Samsung LCD TV met ingebouwde DVB-T Tuner.

Die heeft ook coax antenne aansluiting en ik heb daar mijn standaard topfield antenne op aangesloten en in eerste instantie vond hij wel de digitenne FTA kanalen. In Groningen is dat bouquet 1, op kanaal 66 op 834 Mhz. Ik kreeg slecht ontvangst maar dat is te wijten aan het feit dat de antenne normaal door de topfield wordt gevoed en mijn Samsung de antenne niet actief voedt.

 

Nu zijn er op internet diverse filmpjes over home made HDTV antennes, de zogenaamde coathanger antennes. (voorbeeld:

) Deze staan verticaal, maar ik begreep dat Digitenne in Nederland horizontaal wordt uitgezonden. Weet iemand of deze coathangers antennes ook horizontaal werken en of ze werken op de 800 mhz?

(aangezien in Groningen FTA op 834 mhz zit en op andere plaatsen rond de 600 mhz)

 

Ook had ik begrepen dat je een antenne kan versterken, kan ik daar mijn oude analoge antenne versterker voor gebruiken? (vlak na de antenne te plaatsen)

 

Ook heb ik deze antenne gezien:

 

http://www.pi4zlb.nl/Zelfbouw/DVB-T/Bierblik antenne.html

 

Zou deze ook werken op de 800 mhz en kan ik mijn analoge signaal versterker hier ook op gebruiken?

 

Ik weet het is een lange lijst met vragen. Hopelijk weet iemand hier antwoord op.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Gast Drs. IJzerbout

Horizontaal en vertikaal heeft te maken met de orientatie van de te ontvangen golven.

Door de ontvangst antenne resp. 90° te draaien kun je of de ene of de andere polarisatie ontvangen.

Een goede antenne moet breedbandig genoeg zijn om het hele UHF spectrum te ontvangen.

 

Ik ken die Topfield antenne niet, maar kun je daar niet een externe 5 volt voeding op aansluiten?

 

Verder koop je voor een paar knaken een redelijk goede antenne, zet hem bij het raam en je ontvangt zonder verder gehannes je gewenste kanalen.

 

Die bierblik antenne zal het echt wel doen, maar ik zou me zelf dat geklungel niet aandoen. temeer daar een kant en klare antenne geen drol kost.

 

Je geeft namelijk geld uit voor een TV, ontvanger enz. en de antenne mag niets kosten?

 

En ja een gewone oude antenneversterker doet het ook met digitale signalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: uutgrunn
Nu zijn er op internet diverse filmpjes over home made HDTV antennes, de zogenaamde coathanger antennes. (voorbeeld:
) Deze staan verticaal, maar ik begreep dat Digitenne in Nederland horizontaal wordt uitgezonden. Weet iemand of deze coathangers antennes ook horizontaal werken en of ..

In NL zenden alle Digitenne zenders vertikaal uit !
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Drs. IJzerbout

Die antenne op het youtube filmpje is niets anders dan een gekastreerde raster antenne zonder raster.

Ik blijf het maar een geklungel vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: uutgrunn
Ik heb een Samsung LCD TV met ingebouwde DVB-T Tuner.
Die heeft ook coax antenne aansluiting en ik heb daar mijn standaard topfield antenne op aangesloten en in eerste instantie vond hij wel de digitenne FTA kanalen. In Groningen is dat bouquet 1, op kanaal 66 op 834 Mhz. Ik kreeg slecht ontvangst maar dat is te wijten aan het feit dat de antenne normaal door de topfield wordt gevoed en mijn Samsung de antenne niet actief voedt.

De standaard KPN antenne komt van Funke, Topfield maakt geen antennes. Wat je nodig hebt is een powerinserter die 5 Volt op de coaxkabel zet om je actieve antenne van energie te voorzien. Je kunt ook je Topfield ontvanger als powerinserter inzetten, verbind dan de RF-uitgang van je Topfield met de RF-ingang van je TV, dan kun je in ieder geval de ontvangst van je LCD scherm testen. De Topfield wel aanzetten anders werkt het niet.

Als je ook de commerciële zenders wilt bekijken heb je ook een CAM nodig. De weg van de minste weerstand is een startpakket van KPN kopen, voor €50 heb je alles wat je nodig hebt.

Als ik die Youtube ontwerpen zie dan vraag ik mij af hoe die antennes eruit zien als ze een winter buiten hebben gestaan. Als je tijd genoeg hebt kan het geen kwaad om eens te experimenteren.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor 20 euro of zo kan je een König Yagi antenne (ANT-UHF60-KN) kopen. Deze antenne heb ik al geruime tijd in gebruik en naar volle tevredenheid!!! Zelfs via internet te bestellen. FF googlen....

 

Werkt veel beter dan de KPN antennen en sneller in elkaar gezet dan die zelfbouw dingen ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...