Moderator ceesv Geplaatst: 4 december 2009 Moderator Geplaatst: 4 december 2009 Wie heeft er ervaring met deze Hi8 Handycam? Probeem is, dat het automatisch focuseren niet meer werkt. Dat wil zeggen, de focus motor regelt wel, maar vindt geen punt waarop hij scherp kan stellen. Met de handregeling (mechanisch) is er wel met moeite scherp te stellen. Echter lijkt het, dat de afstand tussen lenzenstelsel en trefplaat is verschoven. Met de hand is er op maximaal zoom wel een scherp plaatje (Afstand oneindig)uit te krijgen, echter zodra je uitzoomt, wordt het beeld weer onscherp. Dit zou kunnen betekenen, dat de mechanische afstand tussen lenzenstelsel en ccd chip niet meer juist ingesteld is. Een andere mogelijkheid is eventueel dat lenzen in het het lenzenstelsel een tandje verschoven zijn. Voordat ik het ding uit elkaar probeer te schroeven, daarom de vraag op iemand met det verschijnsel ervaring heeft, en mij misschien een hint kan geven in welke richting ik het zou moeten zoeken. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
columbo Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 Ik zou het lensenslelsel niet uit elkaar halen zonder gegevens ,het risico dat je alles ontregeld is zeer groot,app.zal wel gevallen zijn.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 Je backfocus is verlopen. Ik weet wel hoe dit in te stellen is maar niet hoe dat bij die camera van jouw gaat. Normaal gesproken heb je bij professionele objectieven deze mogelijkheid van instellen wel. Google even op Hi8 Backfocus adjustment en er zijn talloze onderwerpen over te vinden.
boarder Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 defecte IC891 focus motor drive Ic is waarschijnlijk niet meer verkrijbaar. Toestel te oud.....?
Moderator ceesv Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Moderator Geplaatst: 4 december 2009 Columbo, het zou inderdaad kunnen zijn, dat de kamera gevallen is. in ieder geval is inderdaad de backfocus niet meer goed ingesteld, wat door een mechanische schok kan zijn ontstaan. Zonder documentatie ga ik in ieder geval niet aan de lens werken. Heb ze vroeger wel gerepareerd. Drs., ik heb vroeger genoeg plumbicons en saticons vervangen, en de kamera's weer opnieuw optisch en electrisch afgeregeld. Ik heb zelfs hier nog een backfocus afregegelkaart liggen. Heb zelfs nog een waveform en een vectorscoop in het rek staan. Vroeg me alleen af, of deze fout bij deze kamera een bekende oorzaak heeft. Boarder, ik kan wel zien en horen, dat de motor regelt en aan het zoeken is, maar hij krijgt hem niet scherp gesteld. Het lijkt wel, of hij scherp stelt op het stof! in de lens.Weet jij, waarop die scherp stelt? is dat op het hoog in het video signaal of zit er een TTL (door de lens) scherpstellings regeling op? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
boarder Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 Hoe de focus juist regelt weet ik niet, maar er zitten wel 2 sensors in. Zie bijlage
boarder Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 het algemeen blokschema zegt misschien iets meer
Moderator ceesv Geplaatst: 4 december 2009 Auteur Moderator Geplaatst: 4 december 2009 Ik zie, dat er een focus ring sensor in zit. Wanneer ik op manual fokus aan de focusring draai, kan ik met wat moeite scherp stellen. Dankzij je schema, kan ik daaruit concluderen, dat dit een electrische focusring is en dus niet de lensen mechanisch verdraait, waardoor ik concludeer, dat de motor op manual focus electrisch aangestuurd wordt. Het motor drive ic en de focus motor zouden dan in orde zijn. Het beste is denk ik, om eerst de backfocus weer in orde te brengen. Het openschroeven van de kamera is een, ik weet niet, of je dan verlengingskabels nodig hebt, waneer het ding openligt, en je de backfocus in orde zou willen brengen. Boarder, staat er in de documentatie een procedure voor het afregelen van de backfocus? Ik heb hier nog de testkaart voor die afregeling liggen, en er is denk ik een mechanische afstelling voor de afstand tussen de trefplaat en het objectief. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Frans B Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Verlengkabels heb je niet nodig. Het kan zijn dat het probleem in lekkende condensatoren zit. Alle oude sony camera's hebben daar last van. Tevens kan het ook nog een onderbroken soldering zijn van een v/d connectoren. Kijk wel heer erg uit met het openen zodat je geen flexkabel doorscheur ! Dit gebeurt nl heel snel. System Administrator (niet van deze site)
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Nee het is een zuiver mechanisch probleem. Het focus is namelijk ook niet met de hand in te stellen. Backfocus is een éénmalige instelling. Die is afhankelijk van het objectief. Bij studiocamera´s zou het geen probleem voor me zijn maar met zo´n consumerding heb ik geen ervaring. Zal wel niet veel anders zijn. Het is een aparte ring die de afstand van het objectief tot de chip insteld. Staat het goed, wordt het met een inbus schroef vastgezet. het was een instelling die vooral bij buizenkameras nodig was. Hoe dat tegenwoordig gaat weet ik niet..geen ervaring mee. Het gaat erom dat de focus hetzelfde blijft over het gehele zoombereik. Ik zou gewoon goed kijken waar het mis gegaan kan zijn bij de val. Er is mechanisch wat verschoven.
Frans B Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Ik heb z'n 10 jaar lang voor half griekenland sony camera's gerepareerd.....zowel prof als consumer. bij dit model heb alleen maar iris problemen meegemaakt, buiten de rest zoals mechaniek enzo. maar dit is alweer meer dan 10 jaar geleden voor mij. als hij wel iets doet met autofocus, maar niet scherp wordt, dan is het wel een mechanisch probleem, of afstelling (back focus zoals al vermeld werd) System Administrator (niet van deze site)
Noizvideo Geplaatst: 16 april 2019 Geplaatst: 16 april 2019 Op 4-12-2009 om 11:59 zei ceesv: Wie heeft er ervaring met deze Hi8 Handycam? Probeem is, dat het automatisch focuseren niet meer werkt. Dat wil zeggen, de focus motor regelt wel, maar vindt geen punt waarop hij scherp kan stellen. Met de handregeling (mechanisch) is er wel met moeite scherp te stellen. Echter lijkt het, dat de afstand tussen lenzenstelsel en trefplaat is verschoven. Met de hand is er op maximaal zoom wel een scherp plaatje (Afstand oneindig)uit te krijgen, echter zodra je uitzoomt, wordt het beeld weer onscherp. Dit zou kunnen betekenen, dat de mechanische afstand tussen lenzenstelsel en ccd chip niet meer juist ingesteld is. Een andere mogelijkheid is eventueel dat lenzen in het het lenzenstelsel een tandje verschoven zijn. Voordat ik het ding uit elkaar probeer te schroeven, daarom de vraag op iemand met det verschijnsel ervaring heeft, en mij misschien een hint kan geven in welke richting ik het zou moeten zoeken. Ik heb net hetzelfde probleem met exact dezelfde camera. Toevallig nog een idee hoe u dit hebt opgelost gekregen? Grt Pieter
Moderator ceesv Geplaatst: 16 april 2019 Auteur Moderator Geplaatst: 16 april 2019 Hallo Pieter, het is 10 jaar geleden, ik kan mij er niet veel meer van herinneren. Ik denk dat ik die camera ongerepareerd aan de eigenaar heb gegeven. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Frans B Geplaatst: 16 april 2019 Geplaatst: 16 april 2019 Er gaat ook een tandwiel op een asje (zoom gedeelte) stuk. Weet de code niet en denk dat het ook niet meer leverbaar is. System Administrator (niet van deze site)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen