lujo Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 Hallo, Ik heb een 78cm schotel en daarop heb ik 3 single lnb koppen geplaatst: - 3 x Inverto Multiconnect single LNB - 1 x Inverto Multiconnect beugel Ik ontvang hiermee: - 13 E Hotbird - 16 E Eurobird - 19.2 E Astra Eurobird is logischerwijs middelste LNB, dus die staat op center van de schotel gericht. Echter bij onweer of regen heb ik problemen met ontvangst: - haperingen - wegvallendbeeld - beeld wat "bevriest" - geluid wat hapert Op de Nederlandse zenders vallen de storingen wel mee maar komen welleens voor. Waar ik grootste problemen mee heb zijn de zenders op 13 E Hotbird en 13 E Eurobird. Ik ga vanuit dat de Nederlandse zenders een erg sterk signaal hebben dat ik daarom zelfs bij onweer/regen beeld heb. Om voorbeeld van een zender te noemen waarmee ik problemen heb: 13 E Hotbird RTS Satelit - 11411 H 27500 5/6 Dat is een Servische zender. Maar zelfde problemen heb ik met Kroatische of Bosnische zenders. Met normaal weer heb ik nergens last van. Beeld is gewoon goed en ik heb geen last van de storingen. Bij onweer als ik met een doek me schotel en lnb's droog maak dan heb ik voor korte tijd geen storing maar helaas komen die storingen zeer snel terug. 1. Ik zou van deskundigen graag willen weten of dit probleem door lnb's wordt veroorzaakt of door mijn schotel? Moet ik een grotere schotel nemen? 2. Weet iemand een zender die FTA is en een sterk signaal heeft op 13 E Astra en 16 E Eurobird zodat als ik problemen heb (onweer/regen) die zender kan uitproberen? De reden dat ik dit vraag is omdat ik probleem het liefst wil oplossen met zo min mogelijk financiele middelen. Daarom zou ik graag willen uitsluiten of het aan de schotel of lnb's ligt. Alle ervaringen/suggesties zijn welkom.
Moderator ceesv Geplaatst: 4 december 2009 Moderator Geplaatst: 4 december 2009 Algemeen kan je het volgende stellen. Wanneer je slechte ontvangst door regenval hebt, kan het zijn, dat je schotel niet optimaal is uitgericht. Een schotel waarmee je meerdere satelliet posities ontvangt, is op slechts één satelliet positie geoptimaliseerd. Bij regenval kan het zijn, dat de bui zich voor jou tussen slechts een positie bevindt, waardoor de andere satellieten wel te ontvangen zijn. Regendruppels op je schotel en lnb "breken" de reflectie, waardoor het signaal difuus wordt en fasefouten krijgt. Er zijn meerdere oplossingen, die dit probleem gedeeltelijk kunnen oplossen. Je schotel m.b.v. een spectrum analyser optimaal uitrichten. Vooral de positie van de lnb in het brandpunt zal hier wezenlijk verschil maken. Een grotere schotel of voor elke positie een eigen schotel. Je schotel onder een afdak hangen, zodat hij niet nat kan worden. Er zal dan echter nog altijd een of meerdere momenten per jaar zijn, waarbij het signaal dan nog wegvalt. En zelfs de uplink met schotels van 5 meter doorsnee heeft zelfs nog wel eens uitval. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
unique Geplaatst: 4 december 2009 Geplaatst: 4 december 2009 ik kan je vertellen dat het te maken heeft met de Inverto multiconnect LNB's die gewoonweg slecht presteren in regenachtige situatie's. Ik had ze eerder ook op mijn Visiosat BIG-SAT maar heb ze weer snel vervangen voor andere...
simcat Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 Dit komt volgens mij omdat er druppels op de lange spits vormige kop blijven liggen. Ik heb ze ook en wat heel veel helpt is de kop inspuiten en insmeren met een siliconen spray. Hierdoor wordt het oppervlak glad en blijven de druppels niet meer liggen. Normaal met regenbuien zakte de SNR met 10% a 15%. Nadat ik ze had inspoten en ingesmeerd met siliconen spray was dit niet meer dan 3 a 4% Tijdens de buien van vandaag zit ik met een Visiosat G3C (Astra 1+2+3) op een DM500 met een SNR van: Astra 1 = 89 % Astra 2 = 93 % Astra 3 = 89 % Dit is veel beter dan de LNB's die hiervoor er op zaten (SMART). Hoe lang dat siliconen goedje zijn werk blijft doen is afwachten. Probeer het eens zou ik zeggen en laat het weten. SimCat ET9000 Open PLI DM800 Open PLI DM500 Open PLI Visiosat Astra 1+2+3
lujo Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Geplaatst: 5 december 2009 Jongens, bedankt voor jullie antwoorden/suggesties. Ik heb zelf ook hier en daar gelezen dat Inverto Multiconnect single LNB's problemen (slechter ontvangst) geven bij regen. Vind het erg vreemd aangezien ik toen ik ze kocht vanuit ging dat het een goed product betrof, omdat het van Inverto zelf is en die zijn volgens mij zeer goed in de satellietwereld. Maar goed ik ga in de eerste instantie proberen om de siliconen spray te gebruiken. Dat is voor mij de goedkoopste oplossing op het moment. Die spray kan toch geen kwaad voor het plastic van de koppen? En zou ik ook mijn schotel daarmee kunnen inspuiten zonder dat dat gevolgen heeft voor de lak? Zou ik trouwens met Alps LNB's 3 satellieten kunnen ontvangen die zich op 3 graden van elkaar ontvangen. Dus 13 E, 16 E en 19.2 E ? Misschien dat die betere ontvangst hebben bij het slechtweer.
unique Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 ik denk dat 19-16-13 graden net wat te dicht bij elkaar staan voor Alps lnb's op een 78 cm schotel....
lujo Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Geplaatst: 5 december 2009 Origineel bericht van: unique ik denk dat 19-16-13 graden net wat te dicht bij elkaar staan voor Alps lnb's op een 78 cm schotel.... Ben ik dan met een 88 cm schotel zeker van dat dat wel gaat werken of moet het veel groter zijn? Ik zat ook te denken aan Paraprot LNB Paraplu maar of dat in mijn geval zou helpen.... Op een website staat het volgende over lnb paraplu: "... toch zijn er veel misverstanden over de invloed van regen en sneeuw op satellietontvangst, getuige de parapluutjes die worden verkocht. Grote onzin, want de invloed van regen op het satellietsignaal vindt plaats in de atmosfeer, om precies te zijn in de troposfeer ..." Als ik de tekst zo lees dan lijkt het alsof op die website wordt aangegeven dat Paraplu voor LNB onzinnig is, terwijl zij die dingen verkopen. Of lees/interpreteer ik het verkeerd. Andere optie voor mij zou een Visiosat zijn. Die zijn redelijk duur maar goed waar ik meer naar kijk is dat het lijkt alsof die "vaste" brandpunten hebben. "De perfecte 3 voudige Astra 1, Astra 2 en Hotbird schotel, revolutionair ontwerp en bijzonder goede resultaten door dubbele brandpunten voor zowel de Astra 28.2 Astra 19.2 en de Hotbird 13.0 satelliet." Ik zou bij Visiosat dus 3 LNB houders krijgen. Maar zijn die houders zo in te stellen dat ik ook 19, 16 , 13 E kan ontvangen? Want zo te lezen staan ze standaard op andere satellieten ingesteld.
unique Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 ik denk dat je aan een 88cm ook niet voldoende zult hebben nee, ik denk dat je het met een 88 cm ook niet gaat halen maar weet dit niet 100% zeker. Mijn vader heeft een 110cm triax met 4 alps lnb's en staan op astra 1,2,3 en hotbird best ver uit elkaar. De Visiosat maakt het tevens ook niet mogelijk zowel 13,16 als 19,2 graden te ontvangen. Volgens mij is de enige multisat schotel de Wavefontier die dit aan zou moeten kunnen. Wellicht is draaibaar een optie?
unique Geplaatst: 5 december 2009 Geplaatst: 5 december 2009 o ja, nog even wat betreft de paraplu. Wellicht dat dit in jou situatie wel functie kan bieden de LNB dan niet meer nat wordt. Het nat worden van de hoorn is namelijk het probleem bij de multiconnects....
lujo Geplaatst: 5 december 2009 Auteur Geplaatst: 5 december 2009 Visiosat BIG Bisat is ook een optie denk ik. Maar goed, op zich ontvang ik nu ook 19, 16, 13 E zonder problemen op een 78cm Triax. Dat zonder problemen is op dit moment alleen bij "goed" weer, dus geen regen/onweer enz. Dan moet ik het met siliconen spray proberen op te lossen. Mocht dat niet lukken dan zal ik proberen om zelf een paraplu ding te maken. Werkt dat nog steeds niet dan zal ik op zoek moeten naar andere oplossingen.
Gast sattaz Geplaatst: 18 mei 2010 Geplaatst: 18 mei 2010 @lujo, Hoe heb je het opgelost? Met vriendelijke groeten sattaz
POLAKS Geplaatst: 19 mei 2010 Geplaatst: 19 mei 2010 Ik heb zelf nooit last van regen, ook nog nooit gehad. Echter heb ik wel vaker last van onweer, bliksem dus. Dit begint 5 - 10 minuten voordat het onweer er is en dan als het eenmaal regent zijn de ontvangstproblemen weer voorbij. Ook als er tijdens de bui nog bliksem komt heb ik daar niet hinderlijk last van. Dat een uplink het niet doet door slecht weer kan ook, dan heb je geen ontvangst maar het ligt niet aan je installatie.
lujo Geplaatst: 8 juni 2010 Auteur Geplaatst: 8 juni 2010 Origineel bericht van: sattaz @lujo, Hoe heb je het opgelost? Met vriendelijke groeten sattaz Ik heb grotere schotel genomen 88 cm en geinstalleerd op hetzelfde plek waar die ouwe 78cm was. Problemen bleven. Dus heb ik nu mijn schotel meer uitsteken waardoor ik tot nu toe geen problemen heb gehad van slecht ontvangst. Dus ik zou zeggen 78cm schotel was in mijn geval goed genoeg maar probleem was dat ie niet ver uitstak.
Zuppelan Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Stevig onweertje hier momenteel en beeld weg... Ik moet zeggen dat m'n droomdoosje het lang uithield, tot 2.5 dB SNR was het beeld prima, maar momenteel heb ik een SNR onder de 2 en dat vind het apparaatje niet leuk meer. Lekker gezellig even zonder TV
Gast wanderer Geplaatst: 8 juni 2010 Geplaatst: 8 juni 2010 Origineel bericht van: Zuppelan Stevig onweertje hier momenteel en waar mag hier dan wel zijn??
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen