Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Omdat ik muziek ga bewerken heb ik mijn IDE schijf verwisseld voor een snellere Samsung sata2 320GB schijf.

Het probleem is dat hij niet wordt gezien in de bios, is er echt een install diskette nodig om deze schijf te gebruiken ?

mobo: Asrock K7VT6,om te installeren(xp-pro) heb ik de cd-rom er als enige ide opstaan.

wie weet raad ?

Geplaatst:

Hoe heb je die SATA schijf aangesloten dan?

Volgens de manual (pagina 7) heeft dat mobo helemaal geen SATA aansluiting/controller on-board.

Geplaatst:

Dit heb je goed hummiesat, ik zat al te spitten in de database over Sata, hier werd de Sata schijf alleen gezien na de IDE schijf. De harddisk heb ik met data kabel aan de Sata1 gedaan en ook op de schijf zelf natuurlijk, het zelfde voor de voeding die ik via een verloop stekker heb aangesloten.

maar,MAAR waarom zitten er dan wel de 2 aansluitingen op het moederbord?, is er een hardwareachtig iets bekend zodat ik deze

schijven(ik heb er 2)kan benaderen cq werkend kan krijgen?

met dank, waveman

Geplaatst:

SATA naar IDE converter.

Met deze adaptor is het mogelijk om een SATA harde schijf/dvd aan te sluiten op een IDE moederbord.

post-33015-1318260540,4916_thumb.jpg

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

hij heeft wel een sata aan sluiting dit moederbord de eerste schijf op 12 aan sluiten dan moet hij het doen zonder bios instelingen

12 Primary Serial ATA Connector (SATA1)

13 Secondary Serial ATA Connector (SATA2

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

De bijlage liegt er niet om, er is dus wel een mogelijkheid, echter; dit moederbord heeft dus beide(sata en ide) aan board.

Mijns inziens moet er dan ook een controller aanwezig zijn, users manual zegt;Insert the Asrock Support cd into your optical drive to boot your system kortom....als het echt nodig is dan ga ik wel voor een bootdisk of CD, Win-xp heeft zoveel drivers als cabs aan boord dat hij wel herkend zou worden.......dacht ik.

Geplaatst:

even vertaalt kijk maar even

2.9 Het maken van een SATA driver diskette

Als u Windows 2000 of Windows XP te installeren op je SATA HDD's, zult u

noodzaak om een SATA driver diskette voordat u de OS installatie te starten.

STAP 1: Plaats de ASRock Support CD in uw optische drive om opstarten van uw systeem.

(NIET invoegen ieder diskette in het diskettestation op dit moment!)

STAP 2: Tijdens POST aan het begin van het systeem opstarten, drukt u op <F11>-toets en

dan een venster voor opstartapparaten selectie verschijnt. Selecteer CDROM

als de boot device.

STAP 3: Als u het bericht op het scherm, "Wilt u voor het genereren

Serial ATA driver diskette [YN]? ", Drukt u <Y>.

STAP 4: Dan zie je deze berichten,

Plaats een diskette in het diskettestation.

WAARSCHUWING! Formatteren van de diskette zal

verliezen ALLE gegevens in!

Start om formaat en bestanden kopiëren [YN]?

Plaats een diskette in het diskettestation en druk op <Y>.

STAP 5: Het systeem zal beginnen te formatteren van de diskette en kopieer SATA drivers

in de floppy diskette.

Zodra je de SATA driver diskette klaar hebt, kunt u beginnen met de installatie van Windows 2000 /

Windows XP op je systeem rechtstreeks, zonder het instellen van de RAID-configuratie op uw

systeem, of u kunt beginnen te gebruiken "VT8237 SATA RAID BIOS" om RAID 0 instellen / RAID 1 / JBOD

configuratie voordat u het besturingssysteem installeren. Voordat u begint met het configureren van de RAID-functie,

u de controle van de installatie handleiding in de Support CD voor de juiste configuratie. Alsjeblieft

verwijzen naar het document in de Support CD, "Gids voor SATA harde schijven en RAID-Installatie

Configuratie ", die is gelegen in de map op het volgende pad:

.. \ SATA RAID BIOS

Geplaatst:
Origineel bericht van: satencom
hij heeft wel een sata aan sluiting dit moederbord de eerste schijf op 12 aan sluiten dan moet hij het doen zonder bios instelingen

12 Primary Serial ATA Connector (SATA1)
13 Secondary Serial ATA Connector (SATA2

Inderdaad. Om een of andere vage reden had ik de manual van de K7VT6-C voor mijn neus. :S

Geplaatst:
Origineel bericht van: waveman

Het probleem is dat hij niet wordt gezien in de bios, is er echt een install diskette nodig om deze schijf te gebruiken ?

Even de bios uitspitten en kijken waar je de onboard sata moet/kan aan zetten. (waarschijnlijk onder "Advanced bios features" of "Advanced chipset features")
Pas dan gaat hij herkend worden.

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Zelfs dan ontkom je er bij de installatie van XP niet aan dat je een driver disk nodig hebt.

Geplaatst:
Origineel bericht van: waveman
is er echt een install diskette nodig om deze schijf te gebruiken ?

Origineel bericht van: hummiesat
Zelfs dan ontkom je er bij de installatie van XP niet aan dat je een driver disk nodig hebt.

Als je echt niet met een floppy wil werken is een andere oplossing de driver met nlite in een cd slippen.
Je maakt als het ware een kopie van je originele cd en voegt de drivers van die sata controler er bij. Dan moet je wel 100% zeker zijn dat je de juist driver hebt.
Tijdens de installatie van xp zullen de drivers worden meegeladen en geïnstalleerd.
Je kan uiteraard nog heel wat meer bij voegen met nlite. (drivers van je videokaart, mobo, ander hardware, enz,...)
Je kan ook heel wat instellingen voorbereiden met nlite. (land, toetsenbord, netwerk groep, enz)

>>>klik<<<

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Ik weet dat dat kan, maar mijn gedachte was dat als iemand (nog) niet weet dat ie bij XP voor SATA losse drivers (op floppy) nodig heeft dat je dan zeker niet met slipstreamen van drivers en/of service packs aan hoeft te komen. wink

Geplaatst:
Origineel bericht van: hummiesat
Ik weet dat dat kan, maar mijn gedachte was dat als iemand (nog) niet weet dat ie bij XP voor SATA losse drivers (op floppy) nodig heeft dat je dan zeker niet met slipstreamen van drivers en/of service packs aan hoeft te komen. wink

Idd, echter zijn er heel veel mensen (ook ervaren gebruikers) die de F6 mogelijkheid in windows install helemaal niet kennen. Dat is weer typisch iets van windows, het flits voorbij zonder dat je het weet.
Ik schat dat je ongeveer 3 seconden hebt om F6 te drukken tijdens de install.
Als ze dat nu eens duidelijk in beeld brachten zou het al veel simpeler zijn. Maar microsoft en simpel, dat is al water en vuur, zeker als het dingen die niet van microsoft afkomstig zijn. laugh

iMac 27" macOS Sierra
iPhone 5s iOS 10

Geplaatst:

Ach, de meeste mensen willen hun pc snel opgestart hebben, ook al doe je dat doorgaans maar 1 keer op een dag, en dan telt iedere seconde.

Je kent ze vast wel.

"Mijn PC start nu een stuk sneller op. Hij doet het nu in 35 seconden ipv 40." crazy

Boeiend.... NOT!!!

Geplaatst:

Met veel plezier heb ik jullie conversatie gelezen "Hsat en Puch" ,de files heb ik inmiddels maar ben naarstig opzoek naar een floppie en de A kabel, komt wel goed. Het toevoegen van files is zeker ook een optie, maar je hebt het voor niets gedaan als je niet de juiste file er in slipt.

Daarom vindt ik dit board zo belangrijk ! Waarom ?

Er zijn altijd veel lezers op Sat4all en in no-time is een probleem opgelost. mvg, waveman

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen