Ga naar inhoud


Is er bij iemand wel eens een schotel omgewaaid?


quattro

Aanbevolen berichten

Zo af en toe verbaas ik mij hoe vaak op dit forum gevraagd wordt of bepaalde schotelopstellingen voldoende "windbestendig zijn". Bij voorbeeld of een 90cm schotel wel op een tegelvoet kan, en hoe groot moeten die tegels dan zijn, en hoeveel dan, etc.... Er staan nogal wat van die vragen op dit forum.

 

Maar na al die zorgen en goede adviezen ben ik eigenlijk erg benieuwd of er uberhaupt bij iemand wel eens een schotel omgekukeld is...

 

Voorbeelden van schijnbaar gammele opstellingen die het toch telkens maar weer houden zijn uiteraard ook leuk.

VU+ Solo2,

VTI

Visiosat BIG Bisat met Alps op 28,2E; 23,5E; 19,2E; 13E; 5E; 1W; 5W; 15W

Link naar reactie
Delen op andere sites


Mijn vaste schotelboer hier in Turkey vertelde mij eens dat hij lang gelden een 5m schotel had aangeschaft.

 

Deze met een paar man het dak opgehesen van zijn flat en daar plat neergelegd met de bedoeling deze de volgende dag te installeren. Het was al 's avonds toen ze hem op het dak legde.

 

Echter ging het mis... later die avond stak er een storm op. Een enorme storm zelfs en deze heeft de schotel opgepakt.

 

Nu loopt er een, wat oudere, man nietsvermoedend terug naar zijn huis in de hoop snel uit het vieze weer te zijn en achter zijn kacheltje te gaan zitten.

 

De schotel klapt bovenop de, toen nog bovengrondse, electriciteits bekabeling in de straat. Een klap, vonken en alles zonder stroom.

 

Gelukkig is alles goed afgelopen en niemand verder gewond geraakt. De man, geheel in trauma, hebben ze echter moeten overtuigen dat het geen aanval was van een buurland.

 

Niet geheel on-topic maar laat het belang zien van een goede montage... het had veel erger kunnen aflopen. En ik denk dat een schotel van 90cm op je kop ook errug vervelend zal zijn.

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook professionele schotels zijn soms niet windbestendig. Ongeveer en jaar geleden is er een van de TV toren in Hamburg naar beneden gewaaid, ik zag het nieuwsbericht op de NDR. Er zijn geen mensen op de grond geraakt. Misschien was het een tijdelijke houtje touwtje opstelling? Helaas kan ik geen nieuwsbericht meer vinden hierover.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2 jaar geleden ik heb een echostar 1.20 met echostar

polarmount ,zelf gemaakte tegelvoet van hoeklijn 1.20x1.20

zelf met beton in gegoten tegels.

kwam thuis geen beeld op het platte dak gekeken JA HOOR

achterover gewaaid na 6 jaar schotel nog goed jeager nog goedalles nog goed heb het weer teruggezet zoals hij schanierend is omgewaaid en een beetje bijgedraaid en weer beeld

voortaan draai ik hem uit de wind en nergens meer last van

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
Origineel bericht van: Tonskidutch
zelfs met schoorsteen en al,
wel al tijden terug en kon hem dus niet zo een twee drie vinden

ciao HIER

Als ik die foto zo bekijk staat ie wel met een tegel vast :D


ja zo gezien heb je gelijk want dat (linkje) was natuurlijk niet die ene met schoorsteen eraan vast
die kon ik echt niet meer vinden
ofschoon ik zeker ben dat die halfsteens schoorsteen die ter plekke van de lood slabben afgebroken was (duidelijk te zien op de foto bij het bericht geplaatst destijds) en dus niet de beste schotelmontage was.

dat forum lid of misschien ook ex-lid kent hem.

ciao

Time Machine Stadium - Live

Jean Michel Jarre

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

met de februari storm van 1 of 2 jaar geleden hier wat schade gehad.

2 schotels (90 en 120) op 2 verschillende palen.

deze palen zaten met grote keilbouten van aan het huis.

gevolg van de storm.

2 schotels los van de muur met paal en al.

beugels van de palen krom en keilbouten kompleet uit de muur.

 

nu is alles vervangen voor een kleine T90 smile

deze staat met beugel aan de schuur vast gemaakt.

en de beugel zit nu vast met draadeind door de muur.

dus als die nu nog van de muur komt heb ik een extra ingang in de schuur smile

 

edje

Vu+ Solo2
Dreambox 800s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen ik nog in Nbr. woonde heeft de wind er wel eens een schotel van 90 cm met buis, muursteunen en keilbouten en al de tuin in geblazen.

 

Die gaten heb ik doorboord (enkelsteens muur) en aan de achterzijde een staalplaat van 5 mm aan de muur gemaakt.

 

Buis vervangen door een verzinkte stuk steigerpijp en nooit geen problemen meer gehad.

 

Zal in Januari de boel allemaal hier midden in de polder anders moeten gaan doen op het platdak met een staalconstructie. Paar maanden terug lag er een buitenunit van een airco om (35 kilo).

 

Denk dat ik overdwars 2 balken maak de 2 aircounits daar op bevestig en de schotelvoet weer op de 2 balken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In zo'n 20 jaar nooit een schotel losgewaaid.

De ene keer met keilbouten vastgezet; de andere keer (bij verplaatsing/verhuizing) met pluggen. Altijd in de voeg.

In het begin meshschotel van Armstrad 80cm, later altijd

dichte schotels van 1 meter.

Ik ben allergisch voor pollen en mensen die regels uitvaardigen, maar er zichzelf niet aan houden.

 

Amstrad650D2Mac>>TF5000PVR>>etc.>>/DB7025+/TF5300KPN,VU+Duo Moteqc2100a-schotel 1mtr-X-Cam/Aston 1.05.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...