Ga naar inhoud


DAB netwerk Nederland


rolandroland

Aanbevolen berichten


  • Reacties 72
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Engeland, Noorwegen en Zwitserland hebben intussen met succes DAB gelanceerd, in Zwitserland zijn de commercielen aldaar in DAB+ te horen.

 

Volgens de geleerden gaat men in Nederland bij de verlengingen van de FM Frequenties beginnen met DAB+. Ik heb daarvoor reeds een radio gekocht die dit ook ondersteunt. De PO zal dan ook zijn netwerk verder uitrollen.

 

Ik was laatst onderweg in het zuiden van het land en mij viel op dat het DAB signaal van de VRT verder kwam dan dat van de FM zenders, die aan alle kanten werden weggedrukt. Onder de rook van Nijmegen viel het DAB signaal pas definitief weg.

 

Naast DAB uit Nederland kan ik hier ook 2 Bouquets uit Duitsland ontvangen, met in totaal 30 zenders.

 

Ik ben al met al zeer positief over DAB, het biedt een goed alternatief voor de slechte kwaliteit van de FM ontvangst in heuvelachtige gebieden of waar een zender door een ander wordt weggedrukt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik was 1 van de early adapters.

Toendertijd speciaal naar Arnhem gereden, omdat in mijn toenmalige woonplaats Zoetermeer er geen aanbod was.

 

Nu ik in Emmen woon heb ik helaas geen ontvangst meer op de DAB-band.

Maar ik verwacht dat die mogelijkheid er nog wel komt, zeker ook omdat de commercielen dan ook gaan meedoen naar ik begrepen heb.

 

Kan iemand vertellen wat DAB+ precies inhoud ?

Mijn huidige DAB-ontvanger moet het natuurlijk wel gewoon gaan doen in de toekomst......

 

 

Geregistreerd lid Sat4All sinds : 6-6-2001 (oorspronkelijk 1-12-2000)
Ontvanger : VU+ DUO 4K  (Digitenne via DVB-T2 en FTA-zenders via DVB-S2X en streams) 
Schotel : Visiosat Bisat
Ontvangst van : Astra 1, Astra 2, Astra 3 en Hot Bird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Noordzee
Ik was 1 van de early adapters.
Toendertijd speciaal naar Arnhem gereden, omdat in mijn toenmalige woonplaats Zoetermeer er geen aanbod was.

Nu ik in Emmen woon heb ik helaas geen ontvangst meer op de DAB-band.
Maar ik verwacht dat die mogelijkheid er nog wel komt, zeker ook omdat de commercielen dan ook gaan meedoen naar ik begrepen heb.

Kan iemand vertellen wat DAB+ precies inhoud ?
Mijn huidige DAB-ontvanger moet het natuurlijk wel gewoon gaan doen in de toekomst......



DAB+ heeft een andere compressie techniek (AAC+ ipv. MPEG) en is niet compatibel met de huidige ontvangers.

Hou er geen rekening mee dat het DAB netwerk wordt uitgebreidt.
Commercielen moeten wel digitaal gaan uitzenden maar dat hoeft niet DAB te zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: ReneBee
Zou DRM (Digital Radio Mondiale) iets gaan worden in de plaats van DAB?
René.


DRM is niet bedoeld als opvolger van de FM band, maar als opvolger van middengolf en korte golf. De geluidskwaliteit is vergelijkbaar met FM-mono en vrij van ruis en kraak. Perfect geschikt voor gesproken woord en stukken beter dus dan de huidige AM en KG.

DAB is volkomen geflopt omdat het een verouderde techniek is (MPEG1-compressie - dat is slechter dan MP3) en omdat het aanbod laag is. Alleen in Engeland zijn redelijk veel DAB-radio's verkocht, maar daar wordt steen en been geklaagd over de slechte geluidskwaliteit. Er worden teveel zenders uitgezonden met als gevolg een te lage bitrate.

DAB+ met AAC-codering staat ook al jaren in de steigers, maar zolang de commerciële radiozenders er niet mee gaan werken zal ook dit systeem op niets uitlopen. Digitale etherradio zal pas echt op stoom komen als de Europese overheden besluiten de analoge FM-zenders uit te schakelen. En daar is vooralsnog geen sprake van.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Allure

En daar is vooralsnog geen sprake van.

Ik meende dat er al wel een paar landen waren met concrete plannen. Engeland? Duitsland? confused

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: rolandroland
Bij de TV ging op een of andere dag het analoge signaal over naar digitaal. Als ze dat nu ook gaan doen bij FM-radio...Dan gaat iedereen wel over!


Als of dat zo makkelijk is.
Voor televisie was het veel eenvoudiger omdat er relatief weinig TV's afhankelijk waren van ether ontvangst.

Er zijn veel meer radio's die gebruik maken van de analoge FM / AM ether ontvangst. Denk maar eens aan de vele miljoenen autoradio's, portable radio's, etc.

Het waren alleen de publieke omroepen die via de ether uitzonden en was er voor TV maar één soort digitale ether televisie beschikbaar (DVB-T).

Bij ether radio moeten, naast de publieken, ook de commerciele zenders overschakelen en zijn er inmiddels diverse mogelijkheden beschikbaar: DAB, DAB+, DRM, FMeXtra, HD Radio, DVB-T.

Dit maakt het voor de radio een stuk lastiger
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Allure
Origineel bericht van: ReneBee
Zou DRM (Digital Radio Mondiale) iets gaan worden in de plaats van DAB?
René.

(MPEG1-compressie - dat is slechter dan MP3)


Goh, en ik maar denken dat MP3 staat voor MPEG1 audio layer 3.....
Maar volgens mij is in deze de bitrate (in combinatie met de gebruikte codec) veel belangrijker. En als die - net als bij Digitenne - aan de lage kant is gaat het inderdaad ten koste van kwaliteit.

Maar is er eigenlijk wel een alternatief voor DAB om de FM-band?

Topfield TF-5300k | Samsung SMT-1000T

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Middengolf zou nu al gedigitaliseerd kunnen worden. Is het niet geweldig dat je via AM 1008 in FM kwaliteit met 1 frequentie door heel Europa te ontvangen bent? Je hebt dan 1 zender in de lucht voor heel Nederland! Bij de Kijkshop voor een prikkie DRM radio gaan verkopen. Volgens mij vliegen ze dan als broodjes over de plank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Actueel overzicht van DRM uitzendingen, de meeste op de KG. In principe moeten de op Europa gerichte uitzendingen goed te ontvangen zijn.

 

http://www.wwdxc.de/drm.htm

 

Grt, Matthijs

 

Gigablue UHD Trio 4k met OpenATV 7.1 / Octagon SF8008 met OpenATV 6.4

Imperial DABman i150, DAB+, FM, Internetradio

Visiosat Big Bisat / Triax 64cm met:
42 * 39 * 36 * 33 * 28.5 * 23.5 * 19.2 * 16 * 13 * 10 * 9 * 4.8 * 3 gr oost / 1 gr west

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...