Miauw Geplaatst: 11 december 2009 Geplaatst: 11 december 2009 Ik weet even niet in welk topic ik dit moet plaatsen, maar anders graag verplaatsen. Ik heb een 37cm portable TV tje met dus een 3:4 verhouding. Welk breedbeeld-voormaat is vergelijkbaar met 37cm? En hoe zit het als ik de verticale maat aan hou, welk breedbeeld voormaat moet ik dan hebben? Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.
Miauw Geplaatst: 13 december 2009 Auteur Geplaatst: 13 december 2009 Ik weet niet of we het zelfde bedoelen, maar ik bedoel dus verticaal de zelfde maat en een stukje breedte extra. Kleinere LCD-TVtjes zijn makkelijk mee te nemen naar het ziekenhuis en nemen niet zoveel ruimte in beslag zodat men kan gaan mopperen. Een CRT-TVtje is tegenwoordig toch wel erg onhandig om mee te sleuren. Ook zou een ingebouwde DVB-T handig zijn, al is het enkel voor de vrije kanalen. Een ingebouwde DVD-speler is ook handig, maar ik zie ze nog niet erg veel als combi (denk om de maat). Ik zag laatst iets in die richting, maar vrijwel even duur als een laptop terwijl een losse FTA dongel tegenwoordig vrijwel niets meer kost. Ik vraag mij af of een digitaal fotolijstje met USB aansluiting in combinatie met een FTA DVB-T dongel zal werken, ben bang dat die niet krachtig genoeg zijn of zal herkennen. Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.
Jan Ambers Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Wat zou je denken van een 56 cm scherm? Of zit je beperkt in kast afmetingen zoals bij inbouw... Als je op een 56cm breedbeeldset, een 4:3 uitzending ziet, zal je beeld overeenkomen met een 37cm beeld...
Kowalski Geplaatst: 15 december 2009 Geplaatst: 15 december 2009 Origineel bericht van: ilseonline Ik heb een 37cm portable TV tje met dus een 3:4 verhouding. Welk breedbeeld-voormaat is vergelijkbaar met 37cm? En hoe zit het als ik de verticale maat aan hou, welk breedbeeld voormaat moet ik dan hebben? Een TV met 37 cm diagonaal met 3:4 verhouding is breed: 29,6 cm en hoog: 22,2 cm (dus 29,6 / 22,2 = 4 / 3) Als je dezelfde hoogte wilt hebben bij een breedbeeld TV met 16:9 verhouding dan is deze dus breed: 39,5 cm en hoog: 22,2 cm (dus 39,5 / 22,2 = 16 / 9) De diagonaal is dan de wortel uit 39,5²+22,2² (Stelling van Pythagoras ): 45,3 cm of 17,8 inch Een 4:3 uitzending met zwarte balken zal dan even groot zijn op de breedbeeld TV als op de 4:3 TV. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
Kowalski Geplaatst: 16 december 2009 Geplaatst: 16 december 2009 Origineel bericht van: Sjaak(k) Dat zei ik toch al dat een 17 inch het meeste de 37cm benaderd Klopt (nouja bijna: 17,8 inch), alleen de "wetenschappelijke" onderbouwing ontbrak nog een beetje. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
Gast satbird2002 Geplaatst: 16 december 2009 Geplaatst: 16 december 2009 24 inch cq 60,96cm diagonaal zou de maat worden van je nieuwe lcd. je bestaande 3:4 tv 37cm verticaal bij 49,3cm horizontaal, komt overeen met 37cm verticaal bij 65,77cm horizontaal met een 16:9 verhouding. als je de voorwaarde stelt dat het 37 cm verticaal hetzelfde moet zijn.
Gast Drs. IJzerbout Geplaatst: 17 december 2009 Geplaatst: 17 december 2009 Als die 37 cm bij een beeldbuis TV gemeten wordt, dan is dat de werkelijke maat van het glas aan de voorkant van de hele beeldbuis. Hier zit vaak een afdekking (Blende)overheen. Je moet er over het algemeen zeker nog ca 5% aftrekken. Dan heb je de netto oppervlakte. Bij LCD´s Plasma´s is dat niet zo omdat je het hele front gescanned wordt en zichtbaar is. Beeldbuis TV´s worden ook nog ge-overscanned. Dus er gaat nog wat meer van de werkelijk uitgezonden beeldinhoud verloren. "Safe Area" noemen ze dat. Ook dat fenomeen heb je niet meer bij moderne schermen.
Miauw Geplaatst: 19 december 2009 Auteur Geplaatst: 19 december 2009 37cm CRT is meen ik in het echt 34cm, ik meen dat het dan 14inch is. LCD is werkelijk aantal cm wat je ook werkelijk ziet, dus daar ga ik van uit. De Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.
Miauw Geplaatst: 19 december 2009 Auteur Geplaatst: 19 december 2009 Mijn aanpastijd was verlopen, dus hieronder het volledige bericht, dan kan de ander weg. 37cm CRT is meen ik in het echt 34cm, ik meen dat het dan 14inch is. LCD is werkelijk aantal cm wat je ook werkelijk ziet, dus daar ga ik van uit. De TV is ter vervanging van mijn 37cm CRT TV die ik vaak naar het ziekenhuis meenam. Het mooiste zou een DVD-Speler met TV en (FTA) Digitenne mogelijkheid in één zijn met indien mogelijk een externe antenne met als optie 5 volt. Ik heb ze al gezien, maar ze zijn nog erg klein en voor een prijs waar je een goede laptop voor kan kopen. Een laptop is geen probleem, dus ik moet in de buurt van die grote blijven, dacht inderdaad 17 inch, al heb ik grotete laptops gezien. Het mooiste is een fotolijstje waar een DVB-T stick ingeschoven kan worden, maar dat zal zo'n fotolijstje niet aankunnen, daar komt bij dat die geen geluid hebben. Dus draagbaar, niet te groot (17 inch is een mooi maatje), DVB-T (liefst met 5 volt antenne), eventueel DVD om gezeur te voorkomen en een mogelijkheid voor een kabelslot is toch wel belangrijk. De schermen van die grote zijn niet zo duur meer, echter kom ik de combinatie nog niet erg veel tegen, terwijl het ook voor vakantiegangers juist handig is. Ga ik later invullen, de oude info klopte niet meer.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen