Ga naar inhoud

[Satelliet] Canal Digitaal: Voor de kerst RTL4 in HD.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

1-op-1 is volgens mij een utopie aangezien de kabelaars en CDS het signaal (zover ik weet) in SDI formaat aangeleverd krijgen (enorme bitrates) en dit vervolgens met hun eigen encoders om gaan zetten. Correct me if i'm wrong :-)

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

• Reacties 258
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:
Origineel bericht van: jacksparrow
1-op-1 is volgens mij een utopie aangezien de kabelaars en CDS het signaal (zover ik weet) in SDI formaat aangeleverd krijgen (enorme bitrates) en dit vervolgens met hun eigen encoders om gaan zetten. Correct me if i'm wrong :-)

Nope, bij de kabelbedrijven krijgen ze via glasvezel vanuit Hilversum het signaal aangeleverd met een constante bitrate van ongeveer 8 Mbps. Bij Ziggo wordt dat bron signaal dan door bitrate shaping in of voor de multiplexer omgezet tot een signaal met variabele bitrate door in ieder geval de NULL bytes er uit te halen die gebruikt worden om het bron signaal in Hilversum op te vullen tot een constante bitrate. Afhankelijk van de instellingen van die bitrate shaper kan men echter ook meer dan alleen de NULL bytes verwijderen om het kanaal geforceerd een lagere bitrate te geven. Dat laatste gaat dan wel ten koste van de beeldkwaliteit. Verder introduceert het bitrate shapen potentiele problemen met de synchroniteit van beeld en geluid. De bitrate shaper moet namelijk ook de PCR, PTS en DTS corrigeren als ze bytes uit het bron signaal halen. Er wordt dus bij Ziggo niet opnieuw MPEG encoding van het bron signaal toegepast, maar er worden bytes verwijderd uit het MPEG bron signaal om zo tot een lagere (variabele) bitrate te komen in de hoop dat ze dan iets meer kanalen in een Transport Stream kwijt kunnen. Bij CanalDigitaal wordt voor zover mij bekend de boel wel opnieuw MPEG geëncodeerd om een lagere variabele bitrate te kunnen bereiken aangezien er met de bitrate shaping methode van Ziggo de bitrate maar terug te brengen is tot een gemiddelde 7 Mbps. Een grotere bitrate reductie zonder MPEG hercodering zou leiden tot klachten over een zichtbaar slechtere beeldkwaliteit.
Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Citaat:

UPC geeft - in tegenstelling tot Canal Digitaal - de RTL's 1 op 1 door.

Bron?

De bron is het signaal dat RTL op de mediahighway zet..
Wat anders... niet het signaal van SBS.
Geplaatst:
Citaat:

Nope, bij de kabelbedrijven krijgen ze via glasvezel vanuit Hilversum het signaal aangeleverd met een constante bitrate van ongeveer 8 Mbps. Bij Ziggo wordt dat bron signaal dan door bitrate shaping in of voor de multiplexer omgezet tot een signaal met variabele bitrate door in ieder geval de NULL bytes er uit te halen die gebruikt worden om het bron signaal in Hilversum op te vullen tot een constante bitrate. Afhankelijk van de instellingen van die bitrate shaper kan men echter ook meer dan alleen de NULL bytes verwijderen om het kanaal geforceerd een lagere bitrate te geven. Dat laatste gaat dan wel ten koste van de beeldkwaliteit. Verder introduceert het bitrate shapen potentiele problemen met de synchroniteit van beeld en geluid. De bitrate shaper moet namelijk ook de PCR, PTS en DTS corrigeren als ze bytes uit het bron signaal halen. Er wordt dus bij Ziggo niet opnieuw MPEG encoding van het bron signaal toegepast, maar er worden bytes verwijderd uit het MPEG bron signaal om zo tot een lagere (variabele) bitrate te komen in de hoop dat ze dan iets meer kanalen in een Transport Stream kwijt kunnen. Bij CanalDigitaal wordt voor zover mij bekend de boel wel opnieuw MPEG geëncodeerd om een lagere variabele bitrate te kunnen bereiken aangezien er met de bitrate shaping methode van Ziggo de bitrate maar terug te brengen is tot een gemiddelde 7 Mbps. Een grotere bitrate reductie zonder MPEG hercodering zou leiden tot klachten over een zichtbaar slechtere beeldkwaliteit.

Bron... zeker daar hier overal staat dat ze via Ziggo/UPC een CBR hebben van 12 Mbit/sec voor de HD kanalen wat betreft de PO en er helemaal geen nulbytes van af halen, iets wat CDS juist wel doet.

Wat de bitrates die hiergenoemd zijn lijkt het wel of het hier over de digitale SD kanalen gaat...
Binnenkort is bijna alles in MPEG4 bij CanalDigitaal... je SD ontvanger kan dus in de Kliko
Geplaatst:

Het lijkt me dat de cijfers die Archie noemt betrekking hebben op de SD kanalen.

Verder meet ik bij UPC hier nooit VBR. De NPO HD kanalen zijn 11,95 en RTL-HD kanalen 10,95 CBR.

Geplaatst:
Origineel bericht van: Littlesat
Bron... zeker daar hier overal staat dat ze via Ziggo/UPC een CBR hebben van 12 Mbit/sec voor de HD kanalen wat betreft de PO en er helemaal geen nulbytes van af halen, iets wat CDS juist wel doet.

Wat de bitrates die hiergenoemd zijn lijkt het wel of het hier over de digitale SD kanalen gaat...

Sorry, macht der gewoonte. Ik reageerde inderdaad op basis van de SD kanalen. Voor de HD kanalen geldt gelukkig dat rate shaping (nog?) niet gebruikt wordt bij Ziggo. Men geeft gewoon door wat men via glasvezel binnenkrijgt en dat is een CBR van iets meer dan 12 Mbps. Ook is er bij deze HD kanalen geen sprake van MPEG hercoderen door de kabelbedrijven. In het begin hadden de publieke kanalen namelijk een bitrate van zo'n 15 Mbps (als ik het mij dat tenminste goed herinner), maar door problemen met een Ziggo HD ontvanger is toen gekeken of het verlagen van de bitrate misschien het probleem oploste. Dit bleek niet het geval te zijn, maar de bitrate is nooit meer terug gebracht naar het originele niveau. Die bitrate verlaging is echter uitgevoerd in Hilversum met als gevolg dat alle afnemers van het signaal uit Hilversum met een lagere bitrate zitten, dus ook UPC.
Geplaatst:

[beetje offtopic]

@Archie, weet jij of er actief wordt gewerkt door Ziggo/Samsung aan het bitrate probleem van die betreffende receiver en zo ja of er al een oplossing in aantocht is?

Het zou toch te gek voor woorden zijn dat heel Nederland tot in lengten der dagen op 12Mbit gelimiteerd wordt omdat 1 bepaald type decoder in Ziggo gebied geen hogere bitrates aankan. (sowieso vind ik het een vreemde conclusie aangezien diverse HD zenders op de kabel rond de 14 tot zelfs 18 mbit/s uitzenden, wat blijkbaar geen probleem oplevert voor die decoder.)

[/beetje offtopic]

Geplaatst:

RTL komt niet boven de 8 Mb/s uit. Dat kun je toch geen HD noemen!!!

2x Vu+ Zero (S), 1x Vu+ Uno 4k (C)

2x Vu+ Duo 4k. 28E/23E/19E/13E/Ziggo

1x DB 7020 (C).

Geplaatst:
Origineel bericht van: Pjotrb

Als RTL4 echt HD uitzendt dan komen ze boven de 10MBit uit..
Maar zo vaak gebeurd dat niet.
Discovery, NGC en één komen trouwens ook zelden of nooit boven de 8mbit uit
Geplaatst:

Vergeet niet dat MPEG-4 AVC welke gebruikt worden voor de HD kanalen en de MPEG-2 compressie welke voor de SD kanalen gebruikt wordt totaal niet met elkaar te vergelijken zijn. De compressie van MPEG-4 AVC is veel efficienter en kan met een minimale bitrate nog steeds een erg strak plaatje neerzetten.

Natuurlijk is meer (bijna altijd) beter maar 8mbit is in principe genoeg om een rete strak plaatje neer te zetten.

Laminas 120cm - Diseqc Motor - Inverto Black Ultra Twin LNB - TBS 6903 - Mutant HD60

Geplaatst:
Origineel bericht van: Apple740
@Archie, weet jij of er actief wordt gewerkt door Ziggo/Samsung aan het bitrate probleem van die betreffende receiver en zo ja of er al een oplossing in aantocht is?

Als ik de berichtgeving een beetje gevolgd heb dan haalde die bitrate verlaging niets uit. Er is daarna wat geëxperimenteerd met de audio encoding en dat had meen ik meer resultaat. Of ze er nog actief mee bezig zijn houd ik de laatste tijd niet meer zo bij. Als het nog niet goed is lees ik dat vanzelf weer op de forums denk ik dan maar.

Citaat:
Het zou toch te gek voor woorden zijn dat heel Nederland tot in lengten der dagen op 12Mbit gelimiteerd wordt omdat 1 bepaald type decoder in Ziggo gebied geen hogere bitrates aankan. (sowieso vind ik het een vreemde conclusie aangezien diverse HD zenders op de kabel rond de 14 tot zelfs 18 mbit/s uitzenden, wat blijkbaar geen probleem oplevert voor die decoder.)

Dat ben ik met je eens. Helaas voert trail and error de bovenhand bij de technici van zowel de digitale TV providers als zenders, dus ik kijk er zo langzamerhand al helemaal niet meer van op dat het kennelijk in Nederland op deze manier gaat. Ik denk dat de kans klein is dat de bitrate weer terug zal gaan naar het originle niveau omdat er zo ook weer wat meer kanalen in Transport Stream passen. Maar de tijd zal het uiteindelijk moeten leren aangezien we toch nooit van de betrokken partijen te horen krijgen wat zij achter de schermen allemaal bekonkelen.
Geplaatst:

bij mij gaat zelfs de tv flikkeren als hij een tijdje op RTL4 HD staat, ik heb een JVC 107 cm full hd.....

als ik dan de tv een keer uit zet en weer aan dan gaat het weer even goed.....vreemd...

ps3 160 gig

db 500s

db 500+

db 800PVR

Geplaatst:
Origineel bericht van: iRuud
Origineel bericht van: Pjotrb

Als RTL4 echt HD uitzendt dan komen ze boven de 10MBit uit..
Maar zo vaak gebeurd dat niet.
Discovery, NGC en één komen trouwens ook zelden of nooit boven de 8mbit uit

Niet vaak, maar bij bijvoorbeeld mythbusters zie ik tog afentoe bitrates ver boven de 14Mbit uit komen.

En tja RTL4HD ben nog geen 1 programma tegen gekomen op rtl4hd die ook daadwerkelijk in HD uitgezonden word, zelfs oprah is gewoon SD terwijl i op RTL8HD wel in HD tezien is

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen