gerrit B Geplaatst: 24 december 2009 Geplaatst: 24 december 2009 Ik ben op zoek naar een apparaatje die de spanning voor mij in de gaten gaat houden. Dus simpel stekker in het stopkontakt en hij meet continu de spanning. Komt die onder of boven een bepaalde waarde dan slaat hij dat op met tijd en datum en gaat daarna gewoon weer verder. Haal ik hem dan na 2 weken weer op dan simpel even het geheugen uitlezen kijken wat er fout is gegaan en klaar. Nu ben ik natuurlijk al aan het zoeken geweest op datalogger, spanningslogger, maar kom dan vrijwel alleen toestellen tegen die 500 euro plus gaan kosten. Wie weet er een oplossing of apparaat waarmee dat ook kan maar die lang niet zo duur is. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
Moderator ceesv Geplaatst: 24 december 2009 Moderator Geplaatst: 24 december 2009 Gerrit, googel eens op FREE Oscilloscope software and data logging software Misschien kan je daar wat mee. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
joker55 Geplaatst: 24 december 2009 Geplaatst: 24 december 2009 Tegenwoordig kunnen die simpele DVM's dit ook al, bijv van Fluke hebben die mogelijkheid ook. Kosten net onder de E 100 geloof ik. HUMAX iCord is vervangen door de VU+ 4k SOLO,
Nowtv Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Er zijn genoeg bedrijven die hiervoor een schrijvende meter hebben. Deze steek je in het stopcontact, en hij doet de rest. Hij meet onder andere de spanning, cosinus, hertz, harmonischen. Deze kun je dan uitlezen op tijd en datum. Deze kun je vaak tegen niet al te hoge kosten tijdelijk laten installeren.
Moderator Matchless Geplaatst: 25 december 2009 Moderator Geplaatst: 25 december 2009 Die functie heb ik op de scoop zitten maar om even een signaaltje te meten een nogal dure oplossing. Zou je niet een El Cheapo analoge multimeter kunnen ombouwen door er 2 contacten op de uitlees schaal te maken? Dan een pc of laptop erop die de pulsen leest. Of een Atmel. Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Gast Kimble Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Ken alleen geprepareerde pre-paid toestellen uit de Grow - Shops die bij spanningsuitval je bellen of sms-en. Waarde krijg je niet te zien. Maar ik denk dat er wel wat te valt icm een pc, zoals opgemerkt. In de Electuur heeft wel eens een pc-multimeter annex scoop gestaan. Hij kon loggen, maar tot 2 weken.... zou het niet meer weten. Project is zeker dik 15 jaar oud.
Gast ozzo Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Kun je niet gewoon UPS'je plaatsen ? Een goeie vult de spanningsval op en ook de pieken worden gekapt. Of wil je het alleen maar WETEN ?
gerrit B Geplaatst: 25 december 2009 Auteur Geplaatst: 25 december 2009 Het gaat juist om die onder waardes, omdat veel systemen wel blijven werken maar onder de 180V. Ik heb al een paar keer het hele spul na laten meten maar dan zegt het energie bedrijf niets aan de hand. Start ik mijn telefoonsysteem op dan draait hij eerst prima maar langzaam aan ontstaan er steeds meer storingen totdat ik geheel niet meer bereikbaar ben. Zet ik er inderdaad een No-break tussen die bij 190V de spanning over neemt dan blijft hij wel goed werken. Ik wil nu gewoon bewijzen dat er flinke variaties in de aanvoer spanning zitten en dat het energiebedrijf dit op moet lossen. Ik heb nu wel een goedkoop ding gevonden van zo'n 60 euro maar die meet tot maximaal 30V met ruim 16.000 metingen in stappen van 1 sec tot 12 uur. Als ik nu gewoon een simpel stekkertrafo neem en die gelijkricht dmv. van een brugcel naar bijv. 24V bij een aanvoer van 230V zou die 24v uitgangsspaning dan mee varieren met de aanvoerspanning? Nadeel is wel dat die niet instelbaar is om bijv. de laagste waarde automatisch op te slaan, je moet dan maar net het geluk hebben een meting te doen op het moment dat de spanning in elkaar klapt. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
pukje Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Origineel bericht van: gerrit B Als ik nu gewoon een simpel stekkertrafo neem en die gelijkricht dmv. van een brugcel naar bijv. 24V bij een aanvoer van 230V zou die 24v uitgangsspaning dan mee varieren met de aanvoerspanning? Gerrit De transformatie factor blijkt gelijk ,dus als de ingangsspanning zakt zakt ook de uitgangsspanning. Bij de gelijkrichter ziet het er anders uit meestal zit daar een condensator in die er net voor zorgt dat de spanning niet zakt bij een spannings dip.
Gast Kimble Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Origineel bericht van: gerrit B Ik heb nu wel een goedkoop ding gevonden van zo'n 60 euro maar die meet tot maximaal 30V met ruim 16.000 metingen in stappen van 1 sec tot 12 uur. Die één seconde is een lange dip hoor..... vergelijkbaar met het woord uitspreken als éénentwintig. Ben bang dat je aan een UPS moet gaan geloven en dat het aan de gevoeligheid van je centrale licht. Valt een PC ook uit aan dezelfde 230 aansluiting ???
pukje Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 In de telefooncentrale zit beslist een goede gestabaliseerde voeding die een spannings dip kan opvangen. Meestal zijn de voedingen zo dat uit de trafo 8 tot 12 volt komt welke na een stabalisator gaat die er 5 volt van maakt voordat de spanning achter te trafo onder de 5 volt komt moet de spanning wel flink inelkaar klappen (bij tot de helft). Ik denk er eerder aan dat een elco (in de voeding van de centrale) zijn tijd gehad heeft.
gerrit B Geplaatst: 25 december 2009 Auteur Geplaatst: 25 december 2009 Ik heb al een nieuwe centrale opgehangen, maar steeds om de paar weken hetzelfde probleem. Probleem is ook opgelost door een reset uit te voeren en alles draait weer een poosje. Na verloop van tijd zie je eerst af en toe wat vreemde tekens in het display, dat wordt steeds erger totdat er klanten op de GSM gaan bellen omdat ik niet meer bereikbaar ben. suc6 Gerrit zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen
pukje Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 is de nieuwe centrale van het zelfde type ? kan zijn dat een bug in de software zit ,vreemde tekens is display lijkt veel op dat ram addressen verkeerd overschreven worden (bug in ringbuf huishouding) Ik zou om te testen een UPS ervoor zetten ,als het probleem dan verholpen is ligt het inderdaad aan de 240v
Kowalski Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Origineel bericht van: gerrit B Zet ik er inderdaad een No-break tussen die bij 190V de spanning over neemt dan blijft hij wel goed werken. Ik wil nu gewoon bewijzen dat er flinke variaties in de aanvoer spanning zitten en dat het energiebedrijf dit op moet lossen. Kunnen de variaties niet aan je eigen lichtnet liggen, bijvoorbeeld een lange leiding en/of zware verbruikers? Dit is bijv. te merken aan de verlichting die even dempt bij het inschakelen van de verbruiker. Origineel bericht van: gerrit B Ik heb al een nieuwe centrale opgehangen, maar steeds om de paar weken hetzelfde probleem. Probleem is ook opgelost door een reset uit te voeren en alles draait weer een poosje. Na verloop van tijd zie je eerst af en toe wat vreemde tekens in het display, dat wordt steeds erger totdat er klanten op de GSM gaan bellen omdat ik niet meer bereikbaar ben. Waarom niet inderdaad gewoon een UPS op de telefooncentrale? Dit kost ook niet zoveel meer en wordt ook wel vaker toegepast om te zorgen dat men ook bij totale spanningsuitval nog kan bellen of gebeld worden. Vu+ DUO 4K (OpenPLi), Visiosat 13.0/19.2/23.5/28.2°E
Gast Jim REA Geplaatst: 25 december 2009 Geplaatst: 25 december 2009 Ik weet niet waar je zit, maar ik heb nog een schrijvende universeel meter. Meet 230 prima en legt de spanning vast op papier. Dips en pieken schrijft hij direct weg als haar. Maar buiten dat, kan het niet zijn dat er ergens een verrotte frequentieregelaar in jouw net zit of bij de buren? Die dingen gooien een hele hoop zooi op het net bij panne of onjuiste installatie. Stuur maar een PM als interesse hebt.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen