focus103 Geplaatst: 28 december 2009 Geplaatst: 28 december 2009 Mijn Phillips monitor voor ATV video heeft de geest gegeven. (HS) Ik had nog een commodore 1084s-p maar deze heeft blijkt nu last van terugslag lijnen door het beeld. Heeft een oude rot nog een idee waar ik moet zoeken ? Heb wel het schema maar kom er niet uit. Heb gelezen dat het een kleine elco kan zijn in de boosttrap. Maar weet niet waar ik op het schema moet zoeken. alvast bedankt peter
henkvd1 Geplaatst: 28 december 2009 Geplaatst: 28 december 2009 Staat je screen te hoog ingesteld, beeld te helder met terugslaglijnen maar verder wel een normaal plaatje. Screen potmeter op de lijntrafo instellen. Of kan de monitor de resolutie niet aan, welke input gebruik je ? Resolution: 640 x 200 lines, 640 x 400 lines interlaced.
focus103 Geplaatst: 29 december 2009 Auteur Geplaatst: 29 december 2009 Henk hier wat meer info. Als ik de helderheid en kontrast normaal instel (gewoon beeld) dan zie ik terugslag lijnen door het beeld. Draai ik de helderheid op worden de terugslag lijnen beter zichtbaar. Is het zo dat als de Screen potmeter op de lijntrafo niet goed staat je een te licht beeld kan krijgen als je de helderheid opdraai ? Voeding heb ik na gemeten en is in orde. Ik gebruik de CVBs ingang Er gaat gewoon video in van af een analoge sat doos (ATV) Of van af een digitale sat doos (DATV) Dus dat kan de monitor gewoon aan.
Moderator ceesv Geplaatst: 29 december 2009 Moderator Geplaatst: 29 december 2009 Of de terugslag onderdrukkings puls is door een defect in je monitor afwezig. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
focus103 Geplaatst: 29 december 2009 Auteur Geplaatst: 29 december 2009 Cees Dat zou kunnen maar waar moet ik dat zoeken (meten en repareren)
Moderator ceesv Geplaatst: 29 december 2009 Moderator Geplaatst: 29 december 2009 Zowel van de lijn, als van de rastergenerator wordt een flyback impuls afgenomen, die via een klein schakelingetje bijvoorbeeld aan een van de roosters van de beeldbuis wordt toegevoerd, waardoor de buis dichtgestuurd wordt tijdens de terugslag. Welke variant er in jouw monitor zit weet ik niet. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
focus103 Geplaatst: 29 december 2009 Auteur Geplaatst: 29 december 2009 Cees ik zal een deel van het schema bijvoegen. Dan kan je (als je wil) er een blik op werpen. peter
Eddy VL Geplaatst: 29 december 2009 Geplaatst: 29 december 2009 Voor zover ik zie word het stuurrooster constant gehouden, en word de blanking gedaan via de kathodes. Ingeval van blanking moeten de transistoren TS711 TS712 en TS713 gesperd staan. Dan komt de kathode ongeveer op +125V te staan. Vraag is doet ie het of doet ie het niet... Een eerste meting zou kunnen zijn of de +125(A) nog inderdaad rond de 125V is... Als deze te laag is het verschil tussen de kathode en het stuurrooster (-21V) niet groot genoeg. Lijkt me goed om te beginnen. Als je een scoop hebt kan je al eens op de kathode's meten. (geef eens het type van IC302 kan iets met de sandcastle te maken hebben) MVG Eddy Vl Eddy Vl
Moderator ceesv Geplaatst: 29 december 2009 Moderator Geplaatst: 29 december 2009 Uit een ver ver verleden, herinner ik mij, dat de kleine elco's C 571-573 en C 576-578 de beeldbuis instelden. Ergens in de vertical interval werd de beeldbuis uitgestuurd met een bepaade helderheid, en werden de straalstromen gemeten en teruggekoppeld. Die elco's hielden dan een bepaald niveau vast gedurende een raster, en zorgden voor een juiste straalstroom instelling. Mogelijk is met het vervangen je probleem verholpen. En anders inderdaad wat Eddy zegt, kijken op de sandcastle impuls er netjes uitziet. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
focus103 Geplaatst: 29 december 2009 Auteur Geplaatst: 29 december 2009 Oke Eddy en cees bedankt Ik heb ook het schema van een phillips(CM8833sm) en die is gelijk aan die 1084S-P en daar staan de IC's is vermeld IC 302 is dan een tda2653a nu je het over sandcastle heb dat staat wel in IC501 TDA4510 IC502 TDA3505 ps de voeding spanning is zonder helderheid 125 volt en zou dat ook moeten wezen. Als je de helderheid opdraai wordt deze 124,8 volt dus dat lijkt mij wel oke. Ik heb nu de kap er weer op anders staat hij zo open en bloot (i.v.m.de katten) Zal ook het stuurrooster spanning na meten. Zal zoals Cees vermeld op zoek gaan naar die C's peter
focus103 Geplaatst: 3 januari 2010 Auteur Geplaatst: 3 januari 2010 Eddy en Cees Ik heb van het weekend gemeten en kan nog niks vinden. 1 de sandcastle op TDA2595 pin 6 ziet er goed uit en is ook volgens de specs van het service manual goed 10 volt TT. 2 de 12 volt op de rood groen en blauw versterkers is oke. 3 ook de -20 volt is oke. Ga nog wel door met meten. Nog ideen waar te zoeken ? Alvast bedankt peter
Moderator ceesv Geplaatst: 3 januari 2010 Moderator Geplaatst: 3 januari 2010 Peter, heb je die elco's al (preventief)vervangen? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
focus103 Geplaatst: 3 januari 2010 Auteur Geplaatst: 3 januari 2010 cees Ik heb gekeken naar die elco's maar: C576-578 zijn gewone 22nF condensatoren. C571-573 zijn 330nF ook gewone condensatoren. Verlopen die ook dan ? Ik heb ze dus nog niet vervangen. Moet ik ze vervangen ? peter
Moderator ceesv Geplaatst: 3 januari 2010 Moderator Geplaatst: 3 januari 2010 Nee, daar verwacht ik geen problemen. Is kennelijk toch een andere schakeling als ik in gedachte had. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen