Ga naar inhoud

[Televisie] Plasterk: omroepbestel moet op de schop

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Citaat:
(Novum) - Het omroepbestel heeft in zijn huidige vorm zijn beste tijd gehad en moet op de schop. Dat zegt minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap Ronald Plasterk (PvdA) zaterdag in een interview in Het Parool. Over de toekomst van de publieke omroep na 2016 wordt ook met de commerciële zenders gesproken.

De mediaminister verwacht een 'zeer pittige discussie' over de toekomst van de publieke omroepen 'binnen de politiek en binnen de omroep'. Volgens hem dwingen nieuwe technieken en ander kijkgedrag de omroepen ertoe hun traditionele werkwijze te 'herdefiniëren'.

Zo zullen volgens hem televisie en internet steeds dichter naar elkaar toe groeien. Ook zullen kijkers zich minder laten verleiden om programma's te kijken door er populaire programma's omheen te programmeren.

Volgend jaar begint in Nederland een nieuwe concessieperiode van vijf jaar. Daarna verwacht Plasterk een einde van het huidige omroepbestel. Om dat te ondervangen wordt er nu al over de toekomst gediscussieerd, zegt hij.

De vroege gesprekken over het onderwerp zijn ook nodig in verband met de verkiezingen volgend jaar. Plasterk wil daarmee de politieke partijen de gelegenheid gunnen om hun mediaplannen met alle relevante informatie uit te werken.

nieuws.nl

• Reacties 46
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:
Origineel bericht van: Amager95
Zo zullen volgens hem televisie en internet steeds dichter naar elkaar toe groeien.

Ik zal wel oud aan het worden zijn, maar welk nut dient het om internet erbij te halen?

Het is nu al vaak irritant dat een programma wordt afgebroken met de mededeling dat je de rest op internet kunt volgen.
Of zoals bij de commerciëlen dat als je meer van het onderwerp wil weten je eerst moet inschrijven en moet toestaan dat bedrijven je informatie over "passende producten" mogen aanbieden.
Geplaatst:
Origineel bericht van: satcat
Origineel bericht van: Amager95
Zo zullen volgens hem televisie en internet steeds dichter naar elkaar toe groeien.

Ik zal wel oud aan het worden zijn, maar welk nut dient het om internet erbij te halen?

Het is nu al vaak irritant dat een programma wordt afgebroken met de mededeling dat je de rest op internet kunt volgen.
Of zoals bij de commerciëlen dat als je meer van het onderwerp wil weten je eerst moet inschrijven en moet toestaan dat bedrijven je informatie over "passende producten" mogen aanbieden.

Internet is nu eenmaal de nieuwe media en een extra manier om je content opnieuw de distributeren...
Geplaatst:

Zolang het een extra manier van distruteren is lijkt het mij geen probleem.

Maar zogauw men mensen gaat dwingen om interaktief bezig te zijn voor informatie te verkrijgen waar men vroeger géén moeite voor hoefde te doen, ga je een tweedeling in de maatschappij creëeren, wat nooit de bedoeling kan zijn van een publieke omroep.

Geplaatst:

Ik denk dat je dit soort manieren van tv kijken niet tegen houd. Op een gegeven moment treed er wel een balans op tussen wat men wil kijken en betalen en wat niet, dat inernet daarin een rol gaat spelen lijkt me duidelijk. Plasterk heeft gelik dat hij daar nu al mee begint, en eigenlijk al me had moeten beginnen.

sab ultimate hd 88cm schotel (2 keer zelfde installatie)

samsung dvbt

Geplaatst:

Wat mij betreft alle omroepen afschaffen en 1 grote staatsomroep invoeren, a la BBC Engeland. Het huidige systeem (80 omroepen, 80 directeuren, 80 bedrijfspanden/personeel) is een bodemloze geldput van onze belastingcenten.

Geplaatst:

De verhalen dat de publieke omroep zijn langste tijd heeft gehad herinner ik me al van de tijd dat ik naar de lagere school ging. Vaak wordt er een hoop geroepen, soms wat gereorganiseerd, structurele veranderingen worden amper doorgevoerd.

En niet onterecht, de publieke omroep functioneert best en maakt veel nuttige programma's die men in stand wil houden.

Geplaatst:

Ook ik vind het erg irritant dat er altijd maar wordt geroepen dat je een deel van de informatie krijgt en de rest maar op internet moet opzoeken. Dat doe ik dan ook zo goed als nooit.

Dat het daar ooit heen gaat, zal mijn tijd wel duren...

Alles gaat om de centen, vooral in Den Haag. En die publieken zijn nou eenmaal een kostenpost, al betalen we dat natuurlijk wel via de belasting. En die post zal vast niet afgeschaft worden als er in de kosten van de publieken wordt gesneden.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

Goede zaak dat er eens gekeken gaat worden naar dit bestel. Op zich best goed maar ik denk zeer sterk verouderd. Door het poldermodel dus verdeeldheid, kost het veel heel veel belasting geld.

Een goede reorganisatie en een structuur cf het britse model BBC/C4/ITV zou best een oplossing zijn. Alleen wie o wie heeft de politieke moed om de huidige omroepen, als spreekbuis door de politiek gebruikt, de nek om te draaien.

De politicus die dit voor elkaar probeert te krijgen pleegt m.i. politieke zelfmoord.

Maar goed we zitten er nog mee en het zal wel jaren duren voor er ook maar iets veranderd. Waar terwereld heeft iedere politieke stroming of geloofsgemeenschap zijn spreekbuis gefinancieerd door de belasting betaler. M.i. nergens. Als je iets wilt uitdragen zal je zelf voor de nodige middelen moeten zorgen.

Philips DSR8121, astra 1, 2 en 3, Triple LNB op 78cm Triax
Samsung SyncMaster B2330HD met digitene (FTA)

Geplaatst:

Zowieso is de BBC voor ons niet bruikbaar als voorbeeld, tenzij we tien keer zoveel uit willen geven voor de omroep. De BBC is buitengewoon duur. Toegeven, de Britten krijgen er ook wat voor terug, maar ze betalen zich er blauw aan.

Geplaatst:

Ik vind zelf nog steeds jammer dan de vergaande samenwerking op Nederland 3 van de VARA, RVU en NPS gewoonweg de grond is ingeboord.

Nederland 3 was behoorlijk mijn favoriete zender. Na het wijzigen van de zenders ben ik deze programma's niet meer op een dergelijke wijze tegengekomen.

Nederland 3 is tegenwoordig helemaal een net dat ik nauwelijks bekijk. Veel programma's met BN'ers. De ene keer is die de presentator en de volgende keer de andere. Vreemd gekunstelde programma's. Beetje incestueus noem ik het zelf.

Volgens mij is het probleem van de publieke omroep dat ze teveel zendtijd hebben en te weinig programma's.

Er zouden op zich voldoende programma's uitgezonden kunnen worden als de publieke omroep niet liever deze uitzendt op de digitale themazenders (die vaak niet eens voor iedereen te zien zijn en dan tegen bijbetaling).

Hilversum Best en NOS politiek oa zijn hiervan voorbeelden ten over. Voor deze zenders moet ik extra betalen, terwijl het naar mijn gewone programma's zijn, die op de gewone zenders 1,2,3 uitgezonden moeten worden.

Het aantal omroepen in Nederland is een afspiegeling van de Nederlandse samenleving. Wil je omroepen afschaffen, dan zal je ook de politieke partijen moeten afschaffen of reduceren tot 2,3 of 4 partijen. Maar dit zal nooit gebeuren, dus verwacht ik ook niet dat de omroepen zullen verdwijnen.

Samenwerking misschien wel, maar goed dat is juist om zeep geholpen zoals bij de VARA/RVU/NPS. De KRO wil Brandpunt weer terug op de televisie.

Het op gaan van de actualiteitenprogramma's van de omroepen in de huidige 3 was en is volgens mij ook geen grote succes geweest/geworden. De gedachtengang en gevoelens van de KRO kan ik mij ook zeer goed voorstellen.

Geplaatst:

Het probleem is m.i. dat men nog steeds niet van het "verzuilings"-model af kan stappen. Vroeger had iedere richting in Nederland zijn eigen zuil en dus eigen omroepvereniging. Sinds vele jaren wil men daar vanaf en gelijk hebben ze, het is niet meer van deze tijd. Maar nu hebben we nog steeds veel te veel omroepen die het allemaal op een eigen wijze willen invullen en dus heel veel budget opslokken. Nog steeds wil iedere omroep het liefste zichzelf zoveel mogelijk profileren inclusief eigen praatprogramma, actualiteitenprogramma, etc. De wens van de KRO is daar ook weer een goed voorbeeld van.

Ik ben het met Plasterk eens als hij daar doorheen wil prikken. Laat hem maar eens heel veel naar de Duitse en Engelse TV kijken, daar kan hij goede voorbeelden vinden, ook nog eens met veel minder (Duitsland) of geen (Engeland) reclame.

Maar ook nieuwe ontwikkelingen gaan steeds meer meespelen. TV en internet gaan steeds meer naar elkaar toe groeien. Ook dat zal meegenomen moeten worden. Het journaal kijken als wij dat willen, zelfs op een mobieltje, beginnen we al heel gewoon te vinden. Maar dat is nog maar het begin. Zouden we binnenkort niet alles ook op internet kunnen kijken? Heel veel is nu al te vinden op "uitzendinggemist.nl" en vergelijkbare sites.

---- Schimpie ----
IPTV CanalPlus + DVB-S FTA Triax 80 cm Multifeed 13 - 19,2 - 23,5 - 28

[VU+ Zero 4K UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 43" QLED 4K TV

[Zgemma H9S UHD] {OpenPli 8.3} / Samsung 37" HD TV

Geplaatst:

We hebben nog steeds zuilen, alleen andere zuilen. Er is namelijk tegenwoordig een Islamitische zuil in onze maatschappij met eigen "kerken", scholen, organisaties en ook omroep. De christelijke zuilen zijn grotendeels versmolten: Op katholieke scholen vindt je protestanten en omgekeerd. Idem dito in de politiek: CDA.

De huidige omroepen zijn daar geen reflectie meer van. Oké, de VARA kan nog steeds gekoppeld worden aan de PVDA, maar aan welke politieke partij zou je de EO, KRO en NCRV koppelen? Alleen CDA. Dat zijn wel A-omproepen met veel zendtijd, terwijl de moslimomroep alleen in de rustige uurtjes wat mag uitzenden. Dat terwijl actualiteitenprogramma's vanuit hun blik op de wereld veel zouden kunnen toevoegen aan de pluriformiteit van het nieuws.

Mijn inziens is het systeem dat omroepen groot of klein maakt (betalende leden) niet werkzaam. Dát is wat je zou moeten veranderen om het omroepbestel gezonder te maken.

Geplaatst:

Plasterk zou zich volgens niet zoveel met de de publieke omroepen moeten bemoeien... Ze bemoeien zich toch ook niet met de commercielen? Of we die zenders nou betalen via de belasting of via de reklameposten die je op alle produkten betaalt, maakt daarin voor mij niet zo veel verschil. Wij, inwonders van NL betalen de publieken én de commercielen volledig, dus vanwaar dat verschil in bemoeizucht steeds.

En ik vind de opgelegde veranderingen in het verleden ook niet persé alleen maar verbeteringen.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

Het bezuinigen op volstrekt overbodige kosten zoals voor iedere omroep een kantoor en personeel lijkt me geen overbodige zaak maar op zich heeft ons bestel wel wat. Als je over zou gaan naar staatsomroepen zoals de BBC ontstaat verschraling.

En dan is het te laat. doet me een beetje denken aan Talpa, iedereen was er tegen en zat er tegenaan te schoppen en wat kregen we ervoor terug: RTL8, ik kijk er werkelijk nooit naar!

Wel moet de PO blijven werken aan kwaliteit en dus flutprogramma's zoals dat Mary Poppins gedoe overlaten aan RTL of SMS6.

Dreambox 8000 & VU+ Duo
Synology DS201 NAS
ITV van KPN + digitenne

LG55B6V Oled TV

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen