Ga naar inhoud

update Kanalenlijst Hans Dreambox - Enigma1 en E2

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik maak sinds kort gebruik van deze Hans Dreambox settings.

De lijst is zeer overzichtelijk, en gebruik hem in mijn Enigma 2 Dreambox DM800HD (met Gemini 4.5 en CCCam 2.13).

Ik gebruik de E2 file voor de 3 Astra's en de Hotbird.

Wat mij echter opvalt is dat als ik alle frequenties in de boekletlijst kies ik ook allemaal kanalen tegenkom die op andere satellieten zitten! Ze zijn grijs gekleurd (in de Enigma 2 DM800HD) en kan ze natuurlijk ook niet bekijken.

Ze geven wel een behoorlijke vervuiling in die totaallijst.

Wat is de remedie om die satellieten kwijt te raken? Ik heb geprobeerd om een nieuwe satelites.xml file te maken maar toch blijf ik al die kanalen zien.

Indien ik een 'schone' transponderscan doe op de 4 gewenste satellieten ben ik die ongewenste kanalen uiteraard wel kwijt...

Hoe houd ik die kanalen uit de totaallijst als ik de Hans Dreambox lijst wil gebruiken??

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Gast DreamSat06
Geplaatst:

Ik zal het hem je bericht doorgeven. Fijn te horen dat je het een prettige lijst vind.

Hij had dit zelf ook al geconstateerd en zal dit stap voor stap opschonen heeft hij beloofd.

Het zal niet binnen enkele dagen gebeurd zijn. Helaas, ook hij heeft maar een beperkte tijd voor zijn / onze hobby.

Geplaatst:

@Dreamsat06: Bedankt voor je reactie!

Ik heb echter nog een vraag, misschien kun je die ook doorgeven als je wilt.

Vandaag heb ik ook mijn DM600 voorzien van de laatste (E 1) settingslijst, maar dat ging helemaal mis!!!

De box liep na een herstart vast en bleef hangen in het Enigma startscherm, verder niets meer.....

Ik heb de box opnieuw moeten flashen (Gemini 4,7), gelukkig had ik een recente image voorhanden.

Ik heb het opgelost door mijn 'oude' lijst te laten staan en alleen de boeketten van de nieuwe lijst een voor een daar naar toe gekopieerd (oude lijst in Dreamset v.2,27 geladen en de nieuwe als 2e scherm en vandaaruit gekopieerd).

Ook heb ik alle markers verwijderd, mogelijk is dat het probleem geweest want volgens mij kan de Enigma 1 versie die niet aan (weet het niet zeker).

Na deze lijst naar de box met Dreamset te hebben gestuurd werkt de zaak weer zoals vanouds, maar nu met de nieuwe boeketindeling.

Dreambox 800HD PVR, 2 x SAB Sky 4800 Mini, Philips Pace DSR 7141 (voor noodgevallen...)

Gast DreamSat06
Geplaatst:

Seca3,

Oeps, dat is vervelend voor je.

Kijken of ik/ we er achter kunnen komen wat er mis is gegaan.

Vraagje vooraf : met welk programmma heb je lijst deeerste keer in je DM600 gezet? Dus toen het mis ging. -DreamboxEdit (versie?) of DreamSet (versie?)of andere software?

Geplaatst:

Ik heb daarvoor Dreamset 2,26 gebruikt, en voor het inladen van de lijst had ik een 'schone' transponderscan gedaan, in dit geval voor 1 satelliet, de Astra 19 E.

Voorheen gebruikte ik een oude PET settings lijst die ik om de zoveel tijd met openDBedit aanpaste (handmatig), meestal na een nieuwe transponderscan.

Mijn bedoeling is om op regelmatige basis een zo 'schoon' mogelijke settingslijst in de Dreamboxen te krijgen.

Ik wil nu consequent Dreamset 2,27 (laatste versie) gaan gebruiken, het liefst ook voor de Dreambox 500+ / 600PVR.

Wordt er trouwens na een transponderscan en het uploaden van een nieuwe settingslijst alle oude informatie uit de boxen gewist? Geldt dat voor de beide versies van Enigma?

Ben benieuwd, in ieder geval bedankt alvast voor je hulp!

Seca3

Gast DreamSat06
Geplaatst:

Seca3,

Bij DreamSet t/m versie 2.24 werd er na het uploaden altijd aan hete inde een code meegestuurd zodat de Dreambox als Enigma herstart.

Dit had als nadeel dat je in die periode niet verder kon kijken alsmede dat het risico groter was dat de Dreambox vastliep bij het rebooten. Bij de DM500 moest je zelfs een harde reboot uitvoeren om de kanalenlijst geplaatst te krijgen.

Bij V2.25 heeft John (de maker van DreamSet) de reboot vervangen door een http code op het einde mee te sturen zodat je kon blijven kijken. Soms werkte dit perfect maar als de satellite.xml ook veranderd was dan moest je eigenlijk een Enigma herstart doen om deze actief te krijgen.

Daarom heeft John bij versie V2.27 een Checkmark aangebracht waarbij je kan kiezen of je wel of niet een reload send. Dit kan je aanvinken op het moment dat je de kanalenlijst naar de Dreambox wil oversturen (knop: Transfer).

Daarom hoop ik dat het probleem nu bij je over is indien je V2.27 gebruikt.

Verder:

Je schreef: “Wordt er trouwens na een transponderscan en het uploaden van een nieuwe settingslijst alle oude informatie uit de boxen gewist? Geldt dat voor de beide versies van Enigma?”.

Bij een transponderscan in de Dreambox kan je scannen dan krijg je ergens onderaan een regel “Voor zoeken alle zenders wissen?”. Default staat hier “nee”.

Bij “nee” laat de Dreambox alle zenders staan en voegt de nieuwe er aan toe. Dit geld voor beide

Indien je upload vanuit DreamSet (of andere kanalen Editors) dan gaat wel de oude kanalenlijst verloeren bij beide Enigma’s.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Geplaatst:

@DreamSat06: bedankt voor je uitleg smile , ik zal het allemaal eens gaan uitproberen. Ik zal het uitsluitend met Dreamset gaan testen, dus geen andere utilities gebruiken om het probleem goed te kunnen analyseren/oplossen.

Ik ben ook erg benieuwd hoe die 'ongewenste' satellieten in de lijst van Hans kunnen worden weggehaald, maar dat hoor ik later nog wel als Hans daar tijd voor heeft gevonden.

• 3 jaren later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen