Ga naar inhoud


Triax 60 CM met 4 LNB's


chefke

Aanbevolen berichten

Ik heb een DM500 en een Azbox Premium. In de Azbox zijn zeer veel mogelijkheden om de LNB's in te stellen.

Nu heb ik jouw tests gedeeltelijk uitgevoerd. Hierbij één belangrijk punt: ik moet de schotel wat draaien om ontvangst te krijgen op de Astra 2. Dit roept bij mij de vraag op of ik er niet goed aan doe om een 78CM te kopen.

 

Nu niet zeggen: 78CM is altijd beter, want dat weet ik. Een meter zal ook beter zijn. :D

 

Ik baal er gewoon van als ik dingen moet weggooien zoals de Duo LNB en de schotel. Denk even mee of het nodig is. Het zijn niet zozeer de kosten want een 78CM kost volgens mij iets van 40E. Maar dan koop ik denk ik ook meteen 1 Twin LNB (voor de 19,2) en een extra kleine LNB voor de 23,5.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ook ik heb een hekel aan wegdoen wat nog goed is .

Zie ook Flexiblock

 

Waarschijnlijk komt dat omdat de onderlinge kop-afstand van het duobloc (5.5º) niet optimaal is voor een 60 cm schotel.

Wat je kunt proberen is om de duobloc te gebruiken voor Hotbird (AA) en Astra 19.2º (AB)

Nadeel is , dat je dan voor 23.5º maar 1 uitgang hebt , of je moet nog ergens een twin hebben liggen.

Ik twijfel aan de instellingen gegevn in mijn vorige post , morgenavond zal ik een opzetje maken hier en testen .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zou super zijn, ik heb namelijk 2 DUO LNB's.

De tweede was ook voor iemand anders overbodig geworden.

Ben erg benieuwd naar je test-resultaten. Laat het me weten.

 

Ik zag al SAB schotels staan voor 25 Euro (80CM). Ben bang dat ik dan blijf zitten met die 64CM. Hopelijk vind ik dan nog iemand die ik er blij mee kan maken.

 

Overigens, de Hotbird heb ik nog nooit ontvangen. Kan dit kloppen? Ik vraag me namelijk af of ik niet een te kleine schotel voor deze satelliet heb?

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Overigens, de Hotbird heb ik nog nooit ontvangen. Kan dit kloppen? Ik vraag me namelijk af of ik niet een te kleine schotel voor deze satelliet heb?

 

hallo,

 

De Hotbird 13 oost kan je wel ontvangen op een 64cm schotel, hang maar is een LNB vanaf achter de schotel gezien links naast de 19 oost astra je zult zien dat je 13 oost kan ontvangen.

 

mvg Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb ik dus gedaan (ook hoog laag geprobeerd) maar om onduidelijke reden geen ontvangst. Mocht dit toch kunnen, kan ik dan ook een DUO LNB gebruiken? Dan test ik dit even of het kan met een Dou LNB (Astra 1 en HB). Ik heb er 2:

- Canaal Digitaal;

- Max.....

 

Voor de tweede moet ik thuis even kijken welk merk het precies is, maar dat post ik nog wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Chefke,

 

Toevallig was ik afgelopen zaterdag een 64 cm schotel met astra 19 oost en 28 oost aan het plaatsen/uitrichten.

Ik denk even proberen of de Hotbird 13 oost een goede ontvangst heeft, dus even een LNB naast de astr1 19 oost gehouden wat zenders ingescand en jawel.

Ik hield de LNB iets schuin naar de schotel toegericht een beetje de skew (draaien LNB links/rechts) in de gaten houden meekijken op signmaalmeter van de receiver.

 

Succes! mvg Wiljo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chefke
Zou super zijn, ik heb namelijk 2 DUO LNB's.
De tweede was ook voor iemand anders overbodig geworden.
Ben erg benieuwd naar je test-resultaten. Laat het me weten.

Ik zag al SAB schotels staan voor 25 Euro (80CM). Ben bang dat ik dan blijf zitten met die 64CM. Hopelijk vind ik dan nog iemand die ik er blij mee kan maken.

Overigens, de Hotbird heb ik nog nooit ontvangen. Kan dit kloppen? Ik vraag me namelijk af of ik niet een te kleine schotel voor deze satelliet heb?


Ho Ho , ik zou alleen gaan kijken met 2 swichen achter elkaar , welke instellingen daar voor nodig zijn bij de dreambox .
ik koppel daar geen lnb's aan maar test ledjes .

Hier een oude posting van mij hierover :

TIP OM JE DISEQC-SWITCH TE TESTEN VOOR DAT IE HET DAK OP GAAT (en of je instellingen goed staan)

Om een switch te testen , diseqc of 12 volt, heb ik 4 ledjes en 4 weerstanden van 2k2 genomen.
Ik had van die kunststof afschermdopjes welke op F-coaxsplitters zitten .
Daar heb ik 2 gaatjes in gemaakt. 1 centraal , de andere langs de binnenwand , het korte pootje van de led tot 5mm ingekort evenals één kant van een weerstand. Dit aan elkaar solderen , dan het lange pootje van de led in 't middelste gat (van buiten naar binnen) en die van de weerstand in het andere gat . Deze ombuigen langs buiten , tape erom . Zo heb ik er dus 4. Switch op tafel , de ledjes in de uitgangen , coaxkabel van dbox naar ingang switch .
De lnb's hoeven / kunnen niet aangesloten te zijn .

Als je een Nokia 9x00 hebt geld het volgende :

In menu-9-9 kun je bij optie 6 verschillende diseqc adressen instellen ( staat bij mij op 10 ).
Als je nu menu-6 kiest , kan je met optie A de 4 diseqc uitgangen schakelen , de desbetreffende led moet dan branden.
Ook kun je dan kontroleren als je een bepaalde zender kiest , of er de juiste satelliet bij gekozen word .
Als dit allemaal werkt hoef je alleen nog maar met je lnb's te stoeien. Natuurlijk kun je ook maar één zo'n test-led maken en steeds omsteken.

Succes .

test-led%20Fpuk.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chefke
Zou super zijn, ik heb namelijk 2 DUO LNB's.


Je schept verwarring door nieuwe termen te gebruiken ,
Een TWIN LNB heeft één kop en 2 aansluitingen ( 1 satelliet voor 2 ontvangers )
MONOBLOCK heeft 2 koppen en 1 aansluiting ( voor 2 satellieten die 6º uit elkaar staan )
Candig kwam met de DUOBLOC voor 2 satellieten die 5.5º uit elkaar staan .

Welke bedoel jij met DUO LNB ?

Ik heb hier op mijn bureau de EMITOR AB 4/1 switch aangesloten op mijn DB 5620
In die switch zijn intern de middenaansluitingen van LNB 1 en LNB 2 doorverbonden .
De aansluiting LNB 1 van die switch , is verbonden met de uitgang van de Chess 2/1 switch.
Aan de EMITTOR aansluitingen LNB 3 en 4 zitten testleds evenals in LNB 1 en LNB 2 van de Chess .

Mijn Dreambox instellingen : services zoeken- -satelliet configuratie en dan
""4 satellieten via Diseqc optie A/B""
sat 1 DiseqC AA kies ik een kanaal van deze sat , brand de led op LNB 1 van de Chess sw.
sat 2 DiseqC AB kies ik een kanaal van deze sat , brand de led op LNB 2 van de Chess sw.
sat 3 DiseqC BA kies ik een kanaal van deze sat , brand de led op LNB 3 van de Emittor sw.
sat 4 DiseqC BB kies ik een kanaal van deze sat , brand de led op LNB 4 van de Emittor sw.

Daarna heb ik de LNB's van 4 satellieten erop aangesloten en het werkt !!!

Als je het DUOBLOC gebruikt is dat in deze configuratie altijd voor sat 1 en 2

Dus als je IN de schotel kijkend , van rechts naar links , HB - duobloc (19.2 / 23.5) - Astra 28.2 hebt zitten , worden de instellingen :
sat 1 Astra - 19 east-- DiseqC AA DUOBLOC op aansluiting 1 van 4/1 switch
sat 2 Astra - 23.5 east-- DiseqC AB DUOBLOC op aansluiting 1 van 4/1 switch
sat 3 Astra - 28.5 east-- DiseqC BA LNB op aansluiting 3 van 4/1 switch
sat 4 Hotbird - 13 east-- DiseqC BB LNB op aansluiting 4 van 4/1 switch

Ga je het duobloc voor astra /HB gebruiken (volgorde van rechts naar links , 13/19.2)- 23.5 - 28.5 )
dan word het :
sat 1 Hotbird - 13 east-- DiseqC AA DUOBLOC op aansluiting 1 van 4/1 switch
sat 2 Astra - 19 east-- DiseqC AB DUOBLOC op aansluiting 1 van 4/1 switch
sat 3 Astra - 23.5 east-- DiseqC BA LNB op aansluiting 3 van 4/1 switch
sat 4 Astra - 28.5 east-- DiseqC BB LNB op aansluiting 3 van 4/1 switch

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theo19
Hallo
Sluit Astra 1 op 1
astra 3 op 2
hatbird op 3
astra 2 op 3
anders gaat het niet werken


Ik de duo zit een switch en die staat standaart op astr1 op 1
en astra 3 op 2
Theo


Theo , als je het hele topic doorleest , zul je begrijpen dat ik hierboven 2 opties gegeven heb .
Dat het Duobloc voor Astra 1 en 3 op de markt is gebracht , wil nog niet zeggen dat je hem niet voor 2 andere posities kunt gebruiken .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Excuses voor de verwarring tav de LNB's:

 

Ik beschik over:

- DUO LNB - met aansluiting voor 2 ontvangers (Canal Digitaal origineel;

- DUO LNB - Met aansluiting voor 2 ontvangers (maximum Universal Monoblock Twin LNB

 

Verder nog 2 losse LNB's (aangeschaft voor testwerkzaamheden).

 

Ik ga ermee aan de slag en houdt jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chefke
Excuses voor de verwarring tav de LNB's:

Ik beschik over:
- DUO LNB - met aansluiting voor 2 ontvangers (Canal Digitaal origineel;
dat is dan een Twin Duobloc
- DUO LNB - Met aansluiting voor 2 ontvangers (maximum Universal Monoblock Twin LNB



Dat zijn dus 2 verschillende lnb's , die je voor de duidelijkheid niet allebei DUO LNB moet noemen . (de materie is al moeilijk genoeg crazy)

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu gebruik ik 1 Duo LNB voor de ontvangst van 19,2 en 23,5.

Is deze ook te gebruiken voor HB en Astra 1?

In jouw voorbeeld namelijk wel. Nu staat op de verpakking dat deze alleen geschikt is voor 19,2 en 23,5?

 

Verder bedoel je in je tweede voorbeeld denk ik poort 4?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: theo19
Hallo
Sluit Astra 1 op 1
astra 3 op 2
hatbird op 3
astra 2 op 3
anders gaat het niet werken


Ik de duo zit een switch en die staat standaart op astr1 op 1
en astra 3 op 2
Theo


Dus:
1 2 3 3
Astra1 Astra 3 Hotbird Astra 2
LNB1 LNB2 DUO LNB DUO LNB
19,2 23,5 13 28,2

Lijkt me dat dit niet kan. Nu bedoel je denk ik:
3 3 1 2
Hotbird Astra 1 Astra3 Astra 2
DUO LNB1 DUO LNB2 LNB1 LNB 2
13 19,2 23,5 28,2
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: chefke
Nu gebruik ik 1 Duo LNB voor de ontvangst van 19,2 en 23,5.
Is deze ook te gebruiken voor HB en Astra 1?
In jouw voorbeeld namelijk wel. Nu staat op de verpakking dat deze alleen geschikt is voor 19,2 en 23,5?

Verder bedoel je in je tweede voorbeeld denk ik poort 4?



Ze kunnen er van alles op zetten maar als je de schotel iets draait , krijg jer er echt andere satellieten op !!
sat 4 Astra - 28.5 east-- DiseqC BB LNB op aansluiting 3 van 4/1 switch

moet inderdaad poort 4 zijn

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...