Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Moderator
Geplaatst:

Naar mijn mening heeft intermodulatie niets met frequentieafstand te maken, maar alles met signaalniveau en max.uitsturingsniveau van de versterker.

Maar mijn kennis over dit onderwerp dateert van de vorige eeuw, en misschien ben ik niet meer up to date naar de stand der techniek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

• Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatst:

Dat klopt helemaal.

Origineel bericht van: ceesv
Naar mijn mening heeft intermodulatie niets met frequentieafstand te maken, maar alles met signaalniveau en max.uitsturingsniveau van de versterker.

Het signaalniveau zelf heeft wel invloed en daarom worden er afspraken gemaakt over hoe hoog een versterker moet worden ingeregeld. Als je een versterker te hoog inregelt ontstaan er ook stoorprodukten. Er passen een bepaald aantal kanalen in het spectrum en de onderling afstand is heel belangrijk maar het aantal kanalen zelf heeft geen invloed, als je nu 10 of 30 wilt gebruiken.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

• Moderator
Geplaatst:

Bij mij is het volgende in mijn geheugen blijven hangen.

Een kabelversterker heeft een maximale uitgangsspanning, waarvoor hij is ontworpen.

Elke zender, die getransporteerd wordt, zal de uitgangsspanning verhogen. Bij een bepaald aantal programma's zal de uitgangsspanning de maximale waarde overschrijden, waarna de versterker vastloopt. (De versterker is niet meer lineair=vervorming)

Bij analoge signalen was dit voor de eindgebruiker zichtbaar, omdat hij bij een bepaald programma, plotseling een ander programma op de achtergrond kon waarnemen. Dit Ghost programma is meestal niet synchroon, en het beeld was dan ook meestal verschoven, of bewoog van links naar rechts.

Dit effect werd dacht ik intermodulatie genoemd.

In de door mij aangehaalde documentatie van Kathrein wordt ook bij de specificaties een aantal van 41 kanalen aangegeven, waarbinnen die trunkversterker gespecificeerd is.

Wanneer je meer zenders wilt transporteren, zal je om onder de maximale uitgangsspanning te blijven, de versterking omlaag moeten draaien.

En met maximale uitgangsspanning, bedoel ik niet het niveau per zender, maar de spanning op de coaxkabel, gemeten met een breedband rf voltmeter(tt).

Maar nogmaals, dit is het verhaal, zoals ik het mij herinner, van 30 jaar geleden.

En daarom mijn stelling, dat bij (oudere) kabelnetten er een begrenzing van de kapaciteit is, bepaald door de stand der techniek van het desbetreffende net.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

En daarom mijn stelling, dat bij (oudere) kabelnetten er een begrenzing van de kapaciteit is, bepaald door de stand der techniek van het desbetreffende net

----------------------------------------

Ceesv, dat is niet 'n klein beetje juist, maar helemaal.

Gr. Wiel.

Door kennis delen, wordt men wijzer.

Dreamb720-Gibertini-125-MTI AP82-XT2N twin FTE DiMo 120+ Diseqc mot.

Philips HD ontvanger twin Duo lnb Triax 80 cm

Kathrein . Signaalmeter en Inp.reflectometer

Geplaatst:

Ik denk dat dit weer een sat / kabel beter topic wordt, dit ligt misschien ook wel aan de kabel provider die je hebt.

Ik gebruik hier een Dreambox 8000 en hier zitten 2 sat en 2 kabel tuners in, als ik puur naar de Nederlandse kanalen kijk wint de kabel hier duidelijk (ziggo regio groningen) minder artifacts beeld is gewoon schoner strakker.

Als ik dan naar de duitse zenders kijk dan wint de sat.

Dus voor de nederlandse zender ziggo en de buitenlandse sat, het beste van 2 werelden.

VU+ Ultimo 4K - DVB-C FBC - DVB-S FBC Tuners - VTI Image.

Dreambox 8000HD PVR - 2x DVB-C 2x DVB-S Tuners - OpenATV, Image.
Multi Focus Dish E85, 28,2E - 23,5E - 19,2E - 13E - 9E

Geplaatst:

klein rekenvoorbeeld:

Als je VHF II + UHF neemt kun je zo al 61 transport streams kwijt. (VHF I wordt voor retour gebruikt)

60 streams a straks 100 Mbit (DVB-C2) a 25 SD kanalen in MPEG4 H264 (+-4 mbit de stuk) per TS is al 1500 SD kanalen. Heb ik de 40 S band freqs niet eens mee geteld.

Zelfs met de huidige MPEG2 en analoge kanalen verspilling is er nog genoeg ruimte. Ze kunnen zo over naar QAM256 en lang nog niet alle frequenties zijn in gebruik hoor. In belgie is QAM256 al heel normaal en in NL wordt het gebruikt voor de internet downlink. Zaken als internet, telefonie, interactief worden op lokaal niveau ingevoegd dus ook daar is geen freq verspilling.

Ik weet ook wel dat ze nooit 1500 kanalen gaan doorgeven, als het er 500 worden is het veel, maar technisch gezien is de kabel voorbereid mits ze het netwerk onderhouden. En tegen de tijd dat ze de nieuwe normen daadwerkelijk gebruiken zijn er alweer opvolgers die nog meer mogelijkheden bieden.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV KPN plus+ TV box  / Android 4K IPTV box / Kodi & Plex / 100+ TB Storage

Geplaatst:

In Nederland wordt 256QAM ook toegepast voor digi tv. Zover lopen we niet achter laugh

Internet wordt ook steeds belangrijker en de bandbreedte zal alleen maar toenemen. Dat gaat weer ten koste van digi kanalen. Maar 200 + is al heel veel.

Alles kan: Wim Kan, koffiekan, Sandokan..

Geplaatst:

Interessante discussie, maar gaat alleen over bandbreedte en beeldkwaliteit.

Er zijn meer kwaliteiten die bepalen wat beter is voor je. Beelkwaliteit speelt een rol, maar ook bijvoorbeeld:

geluidskwaliteit

vrije keuze in aanbod van zenders

kunnen kijken naar zenders uit andere gebieden

Voor mij zijn die laatste twee erg belangrijk. Toen ik op sat overschakelde was de vrije keuze de belangrijkste drijfveer. Ik heb helemaal geen zin om een adviescommissie bestaande uit ambtenaren of politici te laten beslissen over mijn ontvangstmogelijkheden...

m

----

Ach, ik blaat ook maar wat. Maar wel met plezier!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen