Ga naar inhoud


FNV wil licentie voor downloaden


Gast Kimble

Aanbevolen berichten

Bron DVHN

 

Citaat:
FNV wil licentie voor downloaden

 

Groningen-

Een internetlicentie voor consumenten is dé oplossing in de strijd tegen internetpiraterij. Dat zei FNV-voorzitter Agnes Jongerius zaterdag op het seminar van EuroSonic Noorderslag in Groningen. De muziekvakbonden FNV Kiem/BV Pop en Ntb zien niets in een algeheel downloadverbod, zoals het kabinet voorstaat.

 

“Zo'n verbod criminaliseert consumenten. Met een ‘license to download' is dat op te lossen, terwijl de rechthebbenden gewoon betaald krijgen.”

 

Jongerius pleit voor een 'bescheiden vergoeding' per internetaansluiting. In ruil daarvoor krijgen consumenten meer downloadvrijheid. “Maar begrijp me niet verkeerd: commerciële piraterij is grootschalige diefstal. Wie muziek of films kopieert om door te verkopen en daaraan te verdienen, moet worden aangepakt. En wel keihard.”

 

Uit Europees onderzoek blijkt dat Nederlanders het meest van alle Europeanen hun internetaansluiting gebruiken voor het uitwisselen van muziek. “In veruit de meeste gevallen gebeurt dat onrechtmatig”, aldus Jongerius.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Hoe incompetent kan je zijn?

 

Was dat niet net zoiets als die kopieervergoeding die je betaalde op je videobanden, casettebandjes, lege CD's en DVD's?

Alleen was het nog wel steeds verboten!

 

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Psychosammie
Was dat niet net zoiets als die kopieervergoeding die je betaalde op je videobanden, casettebandjes, lege CD's en DVD's?
Alleen was het nog wel steeds verboten!


Die betaal je nog steeds en daarom mag je in Nederland ook kopiëren/downloaden voor eigen gebruik. Dat is helemaal niet verboden, zolang je het maar niet verhandelt.

Wat ik me vooral afvraag is waar het FNV zich mee bemoeit.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat van de week even wat prijzen te vergelijken van Belgische ISP's en kwam daar steeds een maximale download tegen. Dit varierend van 5 tot 30 GB. Er waren maar een paar die een FUP hadden.

 

In Nederland wordt soms nog gesproken van een FUP, maar de rest is onbeperkt, eigenlijk.

 

Hier zie ik wel mogelijkheden liggen, echter IPTV zal dan via een ander protocol moeten (bijvoorbeeld IPv6) icm ipencap. Er liggen dus wat mogelijkheden voor de muziekindustrie.

 

Maar idd, wat heeft de FNV ermee te maken.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast Agent Mike

Citaat:

“In veruit de meeste gevallen gebeurt dat onrechtmatig”, aldus Jongerius.

 

Ik was in de veronderstelling dat muziek EN films altijd legaal zijn om te downloaden.

Software is dat niet.

dus onrechtmatig kan het nooit zijn.

 

had iets met de Nederlandse wet te maken.

Iemand die daar meer vanaf weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike
Citaat:

“In veruit de meeste gevallen gebeurt dat onrechtmatig”, aldus Jongerius.


Ik was in de veronderstelling dat muziek EN films altijd legaal zijn om te downloaden.
Software is dat niet.
dus onrechtmatig kan het nooit zijn.

had iets met de Nederlandse wet te maken.
Iemand die daar meer vanaf weet?


Als je een OEM versie koopt bij Microsoft, dan krijg je een "creditkaart" met de productsleutel. Software kan je op de site van Microsoft downloaden.

Idem dito met heel veel andere software. Bijvoorbeeld Acrobat Pro. Je download het gehele pakket (middels een Adobe DLM) die 30 dagen werkt. Tik je de juiste aangekochte sleutel in dan wordt er even contact gelegd met de server van Adobe en je binnen een fractie van een seconde is de "lock" eraf.

Andere software is gewoon te downloaden en hebben "slechts" een serienummer nodig.

Er is gewoon niemand en geen één instantie die mij een verbod kan opleggen om iets te downloaden wat beschikbaar is via internet. Of het content is wat bij de wet verboden is ligt het iets anders. Ook downloaden is toegestaan, maar het in het bezit hiervan hebben niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Agent Mike


had iets met de Nederlandse wet te maken.
Iemand die daar meer vanaf weet?




Volgens mij is die nederlandse wet altijd: Overal heffingen voor verzinnen, waarna het nog steeds illegaal is als je gepakt wordt. We betalen tenslotte al diverse kopieer heffingen en dat is blijkbaar nog niet genoeg.

Las van de week dat een of andere student ergens 675.000 dollar boete had opgelopen, omdat hij iets van 30.000 mp3 bestanden had gedownload... € 22,50 per nummer...



Nee, ik denk dat Jongerius aan een hele lange vakantie toe is. Waar bemoeit ze zich mee? Wat heeft het FNV met downloaden te maken? Ze kunnen niet eens de onderwerpen aan waar ze wél over gaan.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: gigantaandemuur
Laat Agnes zich nou bij de aow wetgeving houden want hier heeft ze geen verstand van dat blijkt wel.


Je hebt helemaal gelijk.
Waar bemoeien ze zich weer mee,ga je druk maken over ONZE aow.
Mevrouw is al teruggefloten over de aow plannen.
Die club is ondertussen te triest voor woorden.
Ik hoor die van de scheur nog zeggen "We pikken het niet",hoe lang duurde dat,juist...........

Noemen zich nog steeds een vakbond,begint op een afdeling van Brein te lijken.

-= Dreambox 7000 Echostar LT8700 en SR8700,Skystar 2,Humax 5400 2 x Nokia 9500 1 x 90 cm met twin en een Channelmaster 1.2 met een quad =-

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Gerard 76
En ik weet zeker dat we in Nederland vroeg of laat
een vorm van internetbelasting gaan krijgen,
of iets wat hierop lijkt.
Met als argument het downloaden van "illegale zaken" tegen te gaan.
Net als de accijns op tabak en drank,
mensen laten het toch niet staan,dus kassa!!!


Ik ben bang dat je gelijkt hebt.
Nog meer dan we nu al betalen over ons internet gebruik.
Denk aan de tax over cd's en dvd's , btw over internet provider en nieuwsgroep.
En zo zullen er nog wel meer dingen zijn.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...