robbedoeske Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Kan iemand me concreet het verschil vertellen tussen deze beide.Ik heb op dit moment even Nabilo Hyperspace geflashd,hierin zit ook Meoboot. Ik moet zeggen dat het hiermee wel heel erg gemakkelijk multibooten is. Worden bij alletwee de drivers uit de flash gebruikt?
Erik Slagter Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Ik neem aan dat je je wel realiseert wat voor een ellende multiboot met zich meebrengt (in welke vorm dan ook)? DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
robbedoeske Geplaatst: 21 januari 2010 Auteur Geplaatst: 21 januari 2010 Origineel bericht van: Erik Slagter Ik neem aan dat je je wel realiseert wat voor een ellende multiboot met zich meebrengt (in welke vorm dan ook)? Leg uit? Ik neem aan dat er aan het image in de flash niets veranderd,maar dat het image in de multiboot gebruik maakt van de drivers van het flash image,maar wat voor ellende nog meer?
Cobus R Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Dat wat jij zegt is de ellende want de kernel wordt ook welleens veranderd door de verschillende image makers en daar zit dan juist het probleem. De Groeten Van Cobus R Vu+ Uno 4K DVB C (FBC) / MaXytec Multibox (Fallback) Ziggo kabel (FTA)
Gast MiLo Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Zelfde techniek, ander schilletje erom. Niet aan beginnen dus.
mobieltje Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Wat zijn we toch weer lekker negatief over Barry Allen en Meoboot. Iedere keer post het PLi Team weer een reactie als er een vraag is over de bijde plugins, terwijl ze dit niet ondersteunen. De Dreambox is een hobby box dus gewoon gebruiken zou ik zeggen. De plugins zijn niet alleen een mooie optie om meerdere images te testen, maar ook is het fijn om te stoeien met een image op de USB-Stick, gaat er iets fout met de image dan boot je gewoon van de flash of een andere image en kan je zo eenvoudig de defecte image verwijderen. Dat je een recente image in de flash moet zetten met vrij nieuwe drivers is duidelijk, dat is altijd al zo geweest. Update de drivers als het niet meer werkt of zet een nieuwe image in de flash. Het werkt hier inmiddels weer perfect !!! (ik gebruikte een slechte USB-Stick) Zet een recente image in de flash b.v. OoZoon, Gemini2 460, newnigma2 v2.8.3, LT-Sixth, Nabilo of EDG-Nemesis en het werkt perfect maar beslist geen OpenPLi omdat deze image niet overweg kan met Barry Allen en Meoboot. Je kan later wel de OpenPLI image op je USB-Stick zetten dan werkt hij ook goed alleen blijf in het display staan: DREAM MULTIMEDIA dhcp/flash/umlinux.gz Dus geen klok en zenderaanduiding. (Klik hier voor meer info) Grts.
Satje07 Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Sluit me bij "mobieltje" aan; ik zet meest ooZooN in de flash dan Barry Allen erin; als stabile image op de stick Nabilo of b.v. NewNigma absoluut geen problemen. Moet zeggen ben niet te spreken over Meoboot (vervanger van BA) door Nabilo; draait wel maar backuppen gaat vaak fout, dus niet handig bij BA gaat dit perfect. Wat wel eens kan schelen is type USB stick; troep met progjes erop als b.v Sandisk Cruzer niet hiervoor gebruiken. Verder krijg ik Pli helaas ook niet goed op de stick. Zou zeggen experimenteer eens en laat het weten Ed Schotel PrimeFocus 1.80 + Gregorian 120 75°E-63°W Fixed: Triax 28/23/19/13 Analoog: EchoStar 7000 Chaparral MC-115 Digital: Dreambox 800,8000 920 ET-10000 Xsarius (Fusion SE in Camper)
Dream1975 Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Origineel bericht van: mobieltje Iedere keer post het PLi Team weer een reactie als er een vraag is over de bijde plugins, terwijl ze dit niet ondersteunen. Volgens mij heeft dit een reden. Dit komt omdat OpenPLi state of the art is en dus altijd de nieuwste drivers/kernel en dergelijke gebruikt zodra Dream ze vrijgeeft (omdat OpenPLi dagelijks bijgewerkt wordt komt dit dus ook gelijk in je box terwijl de rest nog achter loopt tot de volgende release). E.e.a. uit het image in de flash wordt al geladen bij de boot vóór Barry Allen en Meoboot, dus dit kan bijten. Als je het echt wil en ook PLi wil gebruiken moet je dus Jade3 gebruiken en geen OpenPLi. Jade3 verandert niet tot de release van Jade4 of PLi K... en blijft dus relatief stabiel (maar veroudert wel snel net als andere periodieke images die een tijd niet veranderen). Bij OpenPLi kan het werken maar kan het ook zo zijn dat het na een tijdje niet meer werkt omdat bij de dagelijkse updates iets "vernieuwd" is en dit dus te nieuw is voor de images die periodiek een update doen. Maar dit geld ook voor andere images als die een update releasen waarbij dingen bijten met de andere images. Echt stabiel is het dus niet en zal het ook niet worden totdat een multiboot echt vanaf de power on gebruik maakt van de gekozen image (maar als er niets geladen wordt kan er ook niet geselecteerd worden). Kijk anders hier maar eens voor wat meer info over Multiboot en waarom het kan bijten: http://www.pli-images.org/forum/viewthread.php?forum_id=28&thread_id=11110&rowstart=0 (is wel in het Engels)
Cobus R Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 De Dreambox is een hobby box dus gewoon gebruiken zou ik zeggen. De plugins zijn niet alleen een mooie optie om meerdere images te testen, maar ook is het fijn om te stoeien met een image op de USB-Stick, gaat er iets fout met de image dan boot je gewoon van de flash of een andere image en kan je zo eenvoudig de defecte image verwijderen. je kunt er niet fatsoenlijk andere imeages mee testen omdat de kernel gebruikt word van de flash image. De Groeten Van Cobus R Vu+ Uno 4K DVB C (FBC) / MaXytec Multibox (Fallback) Ziggo kabel (FTA)
Golfdiesel Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Je eigenlijk een multiboot bootloader moeten hebben die dus de keuze geeft voordat er ook maar iets geladen wordt van een bepaalde image. Op die manier zou je zonder problemen van multiboot gebruik kunnen maken. Xtrend ET9500 - OpenPLi powered
Neptunus Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Wat een kleurige antwoorden allemaal! Ik heb er geen spijt van BA eraf te hebben gegooid want het gaf soms wel problemen, geen grote, maar toch. Dreambox 8000 & VU+ Duo Synology DS201 NASITV van KPN + digitenne LG55B6V Oled TV
aardbeì Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Ach... ik heb 't een tijd gedraait toen ik er voor mezelf nog niet uit was welk image ik wilde draaien, de ene deed dit niet goed, de andere iets anders niet. Zolang ik ervoor zorgde dat m'n drivers in flash even oud of nieuwer waren dan die van de BA images viel het met de problemen wel mee. Nu heb ik m'n keuze gemaakt, die staat in flash. Heb/had BA er nog wel op omdat ik dacht/hoopte/het leuk vond/ een bijdrage te kunnen leveren bij debuggen van diverse images icm de xmltv importer (Voor ieder image probleem ff flashen ging me net ff te ver zeg maar ) maar ik heb 't gevoel dat dat geen bruikbare bijdrage oplevert juist omdat het icm BA draait dus daarmee ben ik gestopt. Ik kan me trouwens zeker voorstellen dat de ontwikkelaars geen support leveren op een image in BA, dat lijkt me eerlijk gezegd niet meer dan logisch, is absoluut niet te doen, je moet je eens voorstellen hoeveel combinaties Flash-image/BA image er mogelijk zijn met bij iedere combo horende problemen... Ze hebben dus groot gelijk dat ze er een hekel aan hebben, levert indien niet gemeld dat je in BA draait soms een hoop overbodig gezoek op... Kort samengevat, 't is wel te gebruiken als je nog niet weet wat je wilt, maar verwacht issues en verwacht geen support Eens kijken of ik ook nog wat in kleurtjes kan nu mvrgr Ja, gelukt 1 x Vu+ Solo 2 1 x Vu+ Solo SE 1 x Vu+ Zero allen OpenPLi uptodate incl. EPG Team Rytec EPG dataVisiosat Big Bisat 28.2 23.5 19.2 13 9 4.8
robbedoeske Geplaatst: 21 januari 2010 Auteur Geplaatst: 21 januari 2010 En dan is er nog zoiets als lowfat (weer een balletje:))
Gast pieterg Geplaatst: 21 januari 2010 Geplaatst: 21 januari 2010 Origineel bericht van: aardbeì Zolang ik ervoor zorgde dat m'n drivers in flash even oud of nieuwer waren dan die van de BA images viel het met de problemen wel mee. Er zijn ook kernelpatches nodig voor sommige features, als die ontbreken in de kernel van de 'gast' image, kan OpenPLi niet lekker draaien. Dus nog steeds geen garantie dat alles gaat werken. Nu vind ik het helemaal niet erg als iemand multiboot gebruikt, maar svp niet de image de schuld geven, en ook geen support vragen totdat je hebt vastgesteld dat een bepaalde issue ook met een schone image, zonder multiboot optreedt. Met die spelregels heb ik er geen enkele moeite mee. Maar je moest eens weten hoeveel mensen komen klagen over dingen die niet werken en 'vergeten' te melden dat ze multiboot gebruiken. Tegen de tijd dat de aap uit de mouw komt zijn er meestal al vele kostbare ontwikkel uren verloren gegaan. Citaat: Kort samengevat, 't is wel te gebruiken als je nog niet weet wat je wilt, maar verwacht issues en verwacht geen support Dat is inderdaad een conclusie waar ik me helemaal bij aansluit.
Gast MiLo Geplaatst: 22 januari 2010 Geplaatst: 22 januari 2010 Ik ben opgehouden met multiboot toen ik voor mezelf eens uitrekende en met de stopwatch deed meten hoeveel tijd ik uitspaarde. Wat bleek: Multiboot kostte mij juist tijd in plaats van dat het tijd spaart. Een nieuw image installeren in flash ging sneller en bijna geheel zonder knopjes drukken. Image op CF zetten en opstarten duurde bijna twee keer zo lang met BA. Problemen met multiboot zijn pas vooral het laatste jaar ontstaan, omdat de drivers en kernels verder uit elkaar groeien (<sarcasm>fijn he, al die opensource en sharing enzo</sarcasm>). Ik trek een verder gaande conclusie: Denk eerst eens heel goed na wat je eigenlijk wil bereiken met multiboot. Backups maken kan op veel eenvoudiger w ijze. Images testen werkt niet vanwege driver/kernel verschillen. En de reden dat vooral PLi leden hierop reageren is eenvoudig: PLi heeft zijn roots in Nederland, en is dus ook actiever op een Nederlandstalig forum.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen