Ga naar inhoud

Aansluiten van circuit breaker.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik zit in Thailand en ben ergens de elektrische installatie aan het corrigeren want die is volgens mij door een aap aangesloten.

In de installatie zitten automaat zekeringen hier genaamd "breakers".

Wat mij opvalt is dat de spanning die binnenkomt aangesloten is aan de bovenkant van de breaker terwijl volgens mij in Nederland de aanvoerspanning aan de onderzijde aangesloten moet worden.

Mijn vraag is klopt het dat in Thailand dat misschien aan de bovenkant moet of maakt het misschien geen donder uit?

post-464-1318260664,3067_thumb.jpg

Geplaatst:

In princiepe maakt het niets uit. Hier, bij ons in griekenland, is het wel normaal dat de aanvoer vanaf de onderkant komt, maar is zeker geen standaard. Dus altijd oppassen met het aansluiten !

System Administrator (niet van deze site)

Geplaatst:

Gestandariseerd en volgens NEN 1010 aanvoer altijd van onderen en uitgang aan bovenzijdde.

Voor de werking van de "Breakers" maakt het iig niet uit.

Is wel knap l*llig als je bij een installatie komt en je verwacht dat de prik eraf is als je hem omschakeld.

Haal je de bovenste draad los krijg je een opsodemieter.

Suc6 met het herstellen, zonder verdere verassingen.

Geplaatst:

Kwa werking maakt het niets uit.

Echter de standaard in NL (volgens mij zelfs een IEC norm) is dat de spanning van boven naar beneden loopt, of bij horizontale montage van binnen naar buiten.

Hetgeen wat Sjaak schrijft klopt. Op de bewegende contacten mag in principe geen spanning staan indien de schakelaar open staat. Alle breakers die ik ken, van ABB/Merlin Gerin/Haco/Holec etc, hebben het vaste contact aangesloten op de bovenste aansluitingen.

Er zijn breakers die je met een "busbar" kan aansluiten op de bovenkant. Dat zijn "balkjes" waarin een aantal koper geleiders zijn aangebracht welke op vaste afstanden aansluit pennen/vorkjes uitlaten steken. Dit heeft als voordeel dat het heel eenvoudig is aan te sluiten, en dat het een veel betere verbinding is dan met losse draden.

Als je meer info wilt hebben stuur mij dan even een PM...

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Ik heb het toch echt anders geleerd hoor. Was nog diplomawaardig ook.

Vanuit de grond komt een kabel van de netwerkleverancier met hierin een 3-fase.

Dit loopt dan naar de hoofdzekeringen (bij glas het kleine cirkeltje in het midden). De buitenring loopt dan naar de KWH-Meter.

Vanaf die meter loopt de bedrading (of middels rail) naar de onderzijdde van de schakelaars.

Vanaf de schakelaars vervolgd de bedrading zijn weg, de meterkast uit het buizenstelsel in.

Correct me if I'm wrong, maar dit is wat in mijn NEN 1010 boekje stond.

Een andere vorm van aansluiten kan bij brand zelfs resulteren in het feit dat de verzekering niet uitkeerd.

(Is na te vragen bij het Nibra (Nederlands Instituut Voor Brandveiligheid))

Geplaatst:

Je hebt gelijk als je over smelt zekeringen hebt.

Maar installatie automaten worden toch echt anders geinstalleerd.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:
Origineel bericht van: Kimble
Ik heb het toch echt anders geleerd hoor. Was nog diplomawaardig ook.

Vanuit de grond komt een kabel van de netwerkleverancier met hierin een 3-fase.

Dit loopt dan naar de hoofdzekeringen (bij glas het kleine cirkeltje in het midden). De buitenring loopt dan naar de KWH-Meter.

Vanaf die meter loopt de bedrading (of middels rail) naar de onderzijdde van de schakelaars.

Vanaf de schakelaars vervolgd de bedrading zijn weg, de meterkast uit het buizenstelsel in.

Correct me if I'm wrong, maar dit is wat in mijn NEN 1010 boekje stond.

Een andere vorm van aansluiten kan bij brand zelfs resulteren in het feit dat de verzekering niet uitkeerd.
(Is na te vragen bij het Nibra (Nederlands Instituut Voor Brandveiligheid))

Dat is de verzegelde zekeringkast vóór de KWh meter , het ligt er dus aan waar de circuitbreker geplaatst zal worden .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Nou aangezien in Thailand de stroom van boven komt heb ik de raad van Sjaakk maar opgevolgd.

Iedereen mijn dank voor hun reakties.

post-464-1318260665,2834_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen