Ga naar inhoud

how to: surround audio via optical spdif

Aanbevolen berichten

Gast Loneranger
Geplaatst:

hoi

Kabeltje aansluiten op de uitgang en de andere kant in je versterker smile

Geplaatst:

Kon, als je bedoelt dat je geluid van een andere bron je dreambox ín wilt krijgen, kun je dat vergeten.

Anders inderdaad digitaal uit van de dm op je stereo, en in het geluid menu ac3 geluid kiezen.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Geplaatst:

Voor multichannel audio output over S/P DIF (toslink of coax(rca)) :

Bu the way: DM8000 heeft vierkante toslink. Je amp waarschijnlijk vierkant met twee afgeronde hoeken, dus heb je toslink kabel nodig met dus de twee verschillende toslink connectors aan beide zijde(daarom gebruik ik coax/rca, toslink connector met afgeronde hoeken past niet in DM8000).

(Ik heb engelstalige menu's)

Op afstandsbediening:

-druk op Menu.

-> Setup -> System -> AV-settings ->

-AC3 default = YES

-AC3 downmix = NO

En als je dan toch in dat menu bent:

Refresh rate = MULTI

Display 4:3 content as = JUST SCALE

Display >16:9 content as = JUST SCALE

(ervanuitgaand dat je amplifier ac3/Dolby Digital & Dolby Surround input support, en je tv 50 & 60HZ support en 16:9 verhouding heeft.)

En natuurlijk heb je alleen echte 5.1 als de zender in Dolby Digital uitzend(de echte HD zenders), en natuurlijk heb je alleen echte surround als je zender in Dolby surround uitzend.

Voorbeeld: MTVNHD, die zend in Dolby Surround uit, en schakelt naar Dolby Digital indien de -vaak live- opname in 5.1 opgenomen is. Bijvoorbeeld Discovery & National Geographic HD zijn vaak altijd Dolby Digital. NederlandHD & RTL4 HD is heel triest alleen HD beeld, geluid is knullige mpeg layer 2 stereo stream 192Kbps 48KHz.

Geplaatst:

Zo zet je de default op AC3. Ik kan me voorstellen dat je dat alleen per zender wilt instellen, omdat je niet altijd de stereo aan wilt moeten zetten, ook als er (en dat is in NL de meerderheid) geen surround wordt uitgezonden. In dat geval kan het geluid meestal ook prima via de tv worden weergegeven.

Daarom mijn optie, om per zender/uitzending via het geluid menu te kiezen voor al dan niet surround en het niet standaard aan te zetten.

ET10000
DM7020HD

Linux laptop en Linux zelfbouw NAS

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen