Ga naar inhoud


Wat doet zo'n Cam?


Aanbevolen berichten

Over datgenen wat zich allemaal afspeelt in de smartcards is zoveel door anderen geschreven en door mij gelezen,dat ik mij soms geen beginner meer voel. Echter, Over de processen in de Cam (CI) lees je volgens mij (bijna) niks.

Stel, mijn kaart doet wat hij moet doen en stuurt een ontsleuteld CW naar de Cam waardoor ik beeld heb. Nu zou ik graag willen weten hoe zo.n CW verwerkt wordt. Hier over zal ongetwijfeld documentatie bestaan maar ik ben er ook zeker van dat de bekende namen van dit informatieve board hier iets (voor mijn part veel) over kunnen zeggen.

Vol verwachting, de realist

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites


nee hoor,

 

alleen dat wat je wilt weten is eerder electronica en schakel of stroom schema's dan de doorsnee koek voor hobbyisten..

 

tenminste (als ik eerlijk ben) voor mij.

 

wat wil je ermee doen met die info...

een nieuwe cam bouwen of je cam aanpassen?

 

cheers

Monsoon, Club Mix

Nusrath Fateh Ali Kahn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het zou inderdaad nogal een heel erg lang verhaal worden, vol met technische thermen waarvan ik bang ben dat ook ik er uiteindelijk niets meer van begrijp en dus weer van voor af aan te beginnen.

 

Er zijn diverse faq's, bv de DVB faq's waar je erg veel info uit kan halen. Verder staat er enige info op de site van Sidsa, de leverancier van de processor van de Magic modules, escas modules en global cam.

 

heel erg simpel is het ruwe data erin (gecrypt met extra info voor de kaart), data voor de kaart wordt naar de kaart gestuurd, kaart geeft antwoord terug, processor op decodermodule kan met behulp van dit antwoord de datastroom weer terugzetten naar een voor de dvb decoderchip in je ontvanger begrijpbaar signaal.

Dit is wel heeeeel erg kort door de bocht, maar zoiets dus.

 

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heren, Ik probeer iets concreter te worden.

1) De file i.c.m de kaart zorgt voor een ontsleuteld Control Word. Dit gaat volgens instructies die beschreven worden in de faq's. Maar nu lees ik nergens dat het "type "ontvanger hier bij een rol speelt. Hoe komt het dan dat een file geschikt is voor de Humax en bijv. niet voor de Strong?. (Waar zit dat hem dan in.)

2) Heb ik het goed dat na de succesvolle C1 3A .. instructie het ontsleutelde CW nog eens losgelaten wordt op het Common Scrambling Algo om tenslotte de MPEG data stream te ontgrendelen, en speelt dit zich in de Cam af?

Hierbij denk ik aan datgene wat prutsie schrijft " processor op decodermodule kan met behulp van dit antwoord de datastroom weer terugzetten naar een voor de dvb decoderchip in je ontvanger begrijpbaar signaal."

3)Gekke (stomme?)vraag: Wij hebben het over het kraken van Seca. Irdeto, enz

Uitzendingen worden ook gescrambled met het DVB (CSA) algo. Dit onderscheidt deze van free to air uitzendingen. Waarom houdt niemand zich bezig met het omzeilen (kraken?)van dit algoritme ?

Ontvang de hart. gr van de realist

 

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Realist.

Volgens mij worden alle dvb signalen in de csa norm uitgezonden, dit is volgens mij een essentieel onderdeel van dvb. de decodermodule zet alleen de in bv. seca gecodeerde data weer terug naar csa.

 

dat de ene ontvanger een zus en de andere ontvanger een zo kaartje nodig heeft is volgens mij alleen maar afhankelijk van hoe kieskeurig (of vergevingsgezind)de software van sommige ontvangers in combinatie met een ci decodermodule is.

De preciese werking en het gedrag van een smartcard is bijna niet voor de volle 100% te emuleren. er moeten nu eemaal compromissen worden gesloten om het te laten werken, en de onbekende stukken (black holes) succesvol te omzeilen.

er worden ondertussen natuurlijk ook nogal wat verschillende decoders door fabrikanten gemaakt. de oudste is de bekende irdeto chipset, gevolgd door de oude en nieuwe SCM chipsets. Sidsa heeft een chipset die vrij succesvol in de magic module en nog wat andere modules wordt toegepast, en dan heb je nog de nieuwste generatie ontangers waar eigenlijk alles door de processor wordt afgehandeld. Alleen de laatste is vrij transparant voor zeer goede programmeurs die in staat zijn deze in assembly te programmeren.

elke toepasing wijkt natuurlijk toch iets af van de andere, ook al zouden ze in theorie gelijk moeten zijn.

Het echte geheim van de smid zal je ook niet op internet vinden. de heren hackers / programmeurs houden dit echt wel voor zichzelf.

 

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja maar uh..

dat is toch net de clou.

receivers moeten dvb compliant zijn, dus moeten herkennen dat het signaal een decodeersysteem behelst in de data stroom.

 

de verschillen zitten niet in het herkennen maar in de procedure tussen herkennen verwerken en doorgeven

dat zijn vastgelegde afspraken tussen de dvb standardisatie commissie en de receiverfabrikanten...

 

Wie er iets omzeilen kan zijn de receiverfabrikanten zelf die middels een niet dvb compliant besturingssysteem hun receiver kunnen openbreken om daarmee softwarematige meerdere technische mogelijkheden niet in de weg te staan...

 

indien de receiverfabrikanten hun platform open gooien voor providers (en dus daarmee slimme users) zodat er halfware op gezet kan worden, blijft het net zo moeilijk die halfware te doorgronden en dus te manipuleren maar 't loopt wel op het kistje.. Dat hebben alleen die fabrikanten in de hand.

 

analoog hieraan kan ook op je PC het volgende OS lopen: Dos, Win-xx versies, Unix, Linux, TOS, en volgens mij zelfs nog veel meer.

 

Het omzeilen is dus niet het thema maar het vinden van de overeenkomst binnen de geldende dvb afspraken en flexibele toepassingen opdat er een ALgemeen loG(o)isch RITME in bestaat dat altijd werkt.......

 

DAT HET ALTIJD WERKT vergeet dat niet..., als ik elke dag de afspraken zou wijzigen en zelfs zou breken werkt het dus niet, (de provider vindt dat het tijd is om de beveiliging te wijzigen maar meldt dit niet aan de klanten, die daarop niets meer ontvangen..) een algemeen logische stap is dus die wijzigingen conform een werkende communicatie mede te delen aan de klant.

 

Die mededeling kan dus heel simpel zijn maar juist in deze beveiligde sector van het geven en ontvangen van informatie is dat ongelooflijk complex........ gemaakt.

 

Roep jij hallo zal die tegenoverstaande persoon; hallo horen.

De spanjaard verstaat hallo maar begrijpt het niet.

Olah begrijpt hij wel. gek he! Als ik hem met handen en voeten probeer uit te leggen dat olah en hallo hetzelfde is dan zal ik heel duidelijke symbolen, tekens en gebaren moeten gebruiken opdat dit lukt. Dus Herkenning van iets dat erkend wordt is een formule.

 

Dat er signaal, codering en decodering bestaat is evident. Dat we dus moeten afspreken hoe is (ons eigen probleem maar eveneens) een formule. spreek algoritme.

 

Zonder dat lukt het niet.

 

 

Monsoon, Club Mix

Nusrath Fateh Ali Kahn

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat we er toch iets naast zitten.

De data wordt echt wel volgens de DVB norm uitgezonden, anders zouden onze ontvangers er nooit mee overweg kunnen.

ergens in deze datastroom wordt aangegeven dat de data gecodeerd is.

de software in de ontvanger herkent dit omdat dit volgens de DVB norm is.

de software in de ontvanger controleert of er een mogelijkheid tot decoderen is.

is die er dan wordt de data naar de decodermodule gestuurd, is die er niet, pech. melding "scrambeled signal" en over.

 

de sleutel zit volgens mij in de chipset van de decodermodule, en de kaart.

je kan een datastroom van minimaal 4Mb/s natuurlijk behoorlijk verprutsen, zolang de datablokken waar de DVB informatie staat maar volgens de DVB norm meegestuurd worden.

 

Het kan antuurlijk ook heel simpel inderdaad. inverteer elk bitje, en de dvb decoder chip zal er geen ene drol meer van kunnen maken.

 

De enige mogelijkheid om dit te onderzoeken zal het naast elkaar leggen van de aan de decoder aangeboden datastroom, en de uit de decoder gaande datastroom zijn voordat deze de dvb decoder bereikt.

 

Buiten dat dit een heidens karwei is, waar je nogal wat technische kennis en apparatuur voor nodig hebt, denk ik dat dit allang is geprobeerd.

 

Peter.

Niet gehinderd door enige vorm van technische kennis zet ik onbevangen overal mijn schroevendraaier en soldeerbout in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hiermee bedank ik jullie, Prutsie en Tonskidutch voor de uitleg.

Ik heb ze verschillende keren gelezen, al combinerende en deducerende en dat leidt dan weer tot nieuwe vragen, maar ik denk dat ik mij eerst maar even rustig houdt.

Gr. v/d realist

Mijn actie hoort bij Jouw reactie.

Hart. gr. v/d realist

Link naar reactie
Delen op andere sites

de meest gangbare vorm van onderzoek rechtstreeks op dit vlak is het dvb-s gebeuren. met die dvbkaarten is echt al veel mogelijk en hij presenteerd het razendrap aan je computer.. misschien ook leuk om even in te duiken helemaal met de goede ontwikkeling van de softcams e.d. :--)

groeten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...