Eddy VL Geplaatst: 31 januari 2010 Geplaatst: 31 januari 2010 En ik die dacht dat de Nederlanders zo taalvaardig waren ... niemand blijkt in deze topic nog te weten waarover het gaat en niemand schijnt duidelijk te verwoorden wat hij wil zeggen. Laat ons nu eens even alle onderwerpen uit elkaar halen want zo loopt alles dooreen... En aangezien ik OVERAL commentaar op heb (rare gewoonte hé) zal ik die geven in verschillende postjes. Citaat: ik ga vanaf 24 volt AC met 4 diodes gelijkrichten, condensator, 7818 maar hoe bereken ik de benodigde condensator? Dat was de vraag toch hé? Dus volgens het bijgevoegde schema. Het antwoord door Ceesv: Citaat: De formule voor het berekenen van de bromspanning is I load _____________ = U rimpel. C load.f load Heb dit zelf ook opgezocht en kom tot bijna dezelfde formule. Citaat: ^V = Ib / 2fC Als Hellum nu een transfo van 18 V gebruikt bereken je de capaciteit zo: Vin = (18 V X 1,414) - 2 V = 23,4 V 18V AC X wortel2 - 1 V over diode1 en 1 V over diode2 van de brug Minimum toegelaten spanning over de ingang = 18 V + 2 V = 20V ^V = 23,4V - 20V = 3,4V Ib of Iload = 1A max Freq= 50 Hz C = Ib / 2f^Vb = 1A / 2 x 50 x 3,4 of 1/3400 = 294 uF. Dus minimum 330 uF en liefst méér. Over de 100 nF: mag, maar mag ook enkele tientallen uF zijn... word uittesten. Hellum heeft eerst een 24V trafo gebruikt: Vin = 24V x 1,414 = 34V, terwijl de maximumspanning Vin vor de 7818 33V is met het gekende gevolg. Het verstandigste heeft hij gedaan: een trafo van 18V nemen. Vraag beantwoord dacht ik... Eddy Vl
Moderator ceesv Geplaatst: 31 januari 2010 Moderator Geplaatst: 31 januari 2010 Eddy, het verschil tussen jouw en mijn formule is dat jij de netfrequentie * 2 neemt. Mijn formule gaat ervan uit, dat je herkent dat bij dubbelzijdige gelijkrichting de rimpel 100 Hz. bedraagt. Wij zijn het dus eens. Verder zoals altijd een goede en bondige samenvatting van jou kant. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Eddy VL Geplaatst: 31 januari 2010 Geplaatst: 31 januari 2010 2de onderwerp: overvoltage protection: Sjaak(k) Citaat: En niet te vergeten een diode in sper over de in en uitgang van de spanningsregelaar zetten Indien de regelaar evt kapot gaat blaast hij niet gelijk door overspanning de aangeloten device op Bigfellow: Citaat: Leg eens uit hoe dit moet werken dan? Want als de regelaar kapot gaat en in een situatie komt dat de ingang direct met de uitgang wordt kortgesloten, dus de maximale spanning op de uitgang komt te staan, doet die diode helemaal niets... En hier moet ik eigenlijk beide gelijk en ongelijk geven. Wat Sjaak(k) bedoelt is de schakeling in fig 2 Het betreft hier wel een Bipolaire voeding nl +/- 15 V die inderdaad veel gebruikt word bij operationele versterkers. En de diodes staan er in dit geval NIET voor niks op... Stel dat de 7815 de geest geeft. De junctie smelt weg en je krijgt een kortsluiting tussen pin 1 en 3. De volle uitgangsspanning komt inderdaad op de uitgang en de uitgangsdiode doet niks. Nu is de kans toch groot dat de meeste op-amps dit overleven want de voeding van een Op-Amp is in principe +/-18V. Dus max 6V overspanning kunnen ze overleven. Wat daarna volgt is echter véél erger: Fig 3 De junctie smelt over het algemeen de pinnetjes 1 en 2 samen. En dat werkt als een zekering: sluit Vin kort, waardoor F1 doorsmelt, maar ook de verbinding tussen 1 en 2 word doorgesmolten en dan krijg je de situatie van fig 3. De - 12 V BLIJFT werken, en je krijgt een spanningsdeling (via de belasting) tussen R3 en R1. Als R1 bvb dubbel zo groot is als R3 dan krijg je 2/3 van Vb- op de + uitgang te staan, dus ongeveer 10V negatief. De ingangen van de OPamps gaan dus een inverse stroom trekken en de rest laat zich raden. Het verhaal word anders als je de diodes D1 en D2 er in betrekt want dan kan er max - 0,7V op de VB+ staan want D1 gaat geleiden. De opamps zijn hier wel meestal op berekend. Het is geen echte overspanningsbeveiliging maar een beveiliging tegen inverse stroom door de voeding. Maar zal in het geval van doorsmelten toch min of meer de schok opvangen. Wat meer is: als je inplugbare boards hebt, moet je dergelijke diodes op het board zetten, want je kan dezelfde situatie krijgen bij het uittrekken van de kaart. Persoonlijk verkies ik Zenerdiodes, maar ik kom er nog op terug. Bij losse (enkele) (regelbare) voedingen steekt deze diode er ook in, met dezelfde reden, want de fabrikant kan niet weten of je ze bipolair zult gebruiken... In het geval van Hellum speelt dit minder rol, er is toch geen negatieve spanning. Eddy Vl
Eddy VL Geplaatst: 31 januari 2010 Geplaatst: 31 januari 2010 Overvoltage protection 2 Dit bewijst dat ik op ALLES en IEDEREEN commntaar heb: Citaat: Een ferme thyristor, die de uitgang kortlegt, en dan een zekering die door gaat... Inderdaad Jan, maar is dat niet wat zwaar voor een voedingske dat minder dan 1 A trekt? Zoals gezegd ik gebruikte vroeger dit systeem: een stukje zekeringdraad (of een microfuse) met de Zener(s) op de print zelf. Beveiligt tegen het omkeren van de spanning bij het uittrekken van de print, overspanning en omgekeerd polarizeren. Nadeel bij de laatste twee problemen: de zekering moet worden vervangen, maar ook de Zener... Eddy Vl
Eddy VL Geplaatst: 31 januari 2010 Geplaatst: 31 januari 2010 Sjaak(k) Citaat: Zo los je een te hoge ingangsspanning op een regelaar op heren..... Big fellow Citaat: En dan zit je dus vast aan een 10W zener als de uitgangsstroom 1A is... Niet echt handig/slim dus. Dan kan je nog beter twee regelaars "in serie" zetten. Beide systemen zullen werken, zal van de toepassing (stroom)afhangen welke je best gebruikt zeker? Er bestaan immers nog mogelijkheden... Maar de beste oplossing is: als je kan gebruiik een andere trafo... Ceesv Citaat: Origineel bericht van: Sjaak(k) Hij verbruikt alleen de stroom afhankelijk van de afgenomen stroom. ??? Dit is wat "Crummy" geformuleerd maar Sjaak(k) heeft een punt. Eventjes over nadenken: (bijgevoegde figuur) De 78XX heeft een Quiescent Current van 6 mA (dus met open uitgang). Nu kan daar nog wel iets bijkomen als je 1 A gaat trekken, stel Ir = 10 mA. Dit is toch maar 1% van de 1 A en te verwaarlozen. Dus alle stroom die door pinnetje 3 (uitgang) loopt loopt ook nagenoeg door pinnetje 1 (ingang) Dit is wat Sjaak(k) wil zeggen. In het voorbeeldje nemen we de 7818: uitgangsspanning 18 V. We hebben een belasting van 18 Ohm die dus 1 A trekt uit de voeding. Als je dit doet met een ingangsspanning van 23 V (Vin) heb je 23 V - 18 V = 5 V (Vdif) over de spanningsregelaar. En er loopt 1 A door, dus Rdif = 5 ohm. Zet je Vin op 22 V dan is Vdif 4 V en je blijft toch 1 A trekken; Vo blijft nl 18 V, en R3 verandert niet. Dus Rdif word nu 4 ohm. En zo kan je verder gaan. Deze eigenschappen zijn die van een constante stroombron: de inwendige weerstand verandert zodanig als je de spanning verandert, dat je toch dezelfde stroom blijft houden... Raar hé, een 78XX is een constante stroombron? Toch klopt het. En dan ook nog een constante spanningsbron (maar aan de andere zijde) En de stroom word bepaald door R3 en Vo want die bepaalt Io... Dit is dus eens een andere manier van benaderen. En nu ga ik stoppen want ik heb geen figuurkes meer... Eddy Vl
Big fellow Geplaatst: 31 januari 2010 Geplaatst: 31 januari 2010 Origineel bericht van: Eddy VL 2de onderwerp: overvoltage protection: Sjaak(k) Citaat: En niet te vergeten een diode in sper over de in en uitgang van de spanningsregelaar zetten Indien de regelaar evt kapot gaat blaast hij niet gelijk door overspanning de aangeloten device op Bigfellow: Citaat: Leg eens uit hoe dit moet werken dan? Want als de regelaar kapot gaat en in een situatie komt dat de ingang direct met de uitgang wordt kortgesloten, dus de maximale spanning op de uitgang komt te staan, doet die diode helemaal niets... En hier moet ik eigenlijk beide gelijk en ongelijk geven. Wat Sjaak(k) bedoelt is de schakeling in fig 2 Eddy, Als je de vraag goed leest dan gaat Hellum een unipolaire voeding bouwen, niet een bipolaire. Dus dan gaat figuur 2 helemaal niet op, en zal de diode dus niets doen. “Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill
Eddy VL Geplaatst: 1 februari 2010 Geplaatst: 1 februari 2010 Citaat: Als je de vraag goed leest dan gaat Hellum een unipolaire voeding bouwen, niet een bipolaire. Dus dan gaat figuur 2 helemaal niet op, en zal de diode dus niets doen. Het antwoord voor Hellum was dit met fig 1, het was me wel duidelijk dat hij een unipolaire voeding wilde... In de daaropvolgende postjes staat ook dit: Citaat: Bij losse (enkele) (regelbare) voedingen steekt deze diode er ook in, met dezelfde reden, want de fabrikant kan niet weten of je ze bipolair zult gebruiken... In het geval van Hellum speelt dit minder rol, er is toch geen negatieve spanning. zodat ik hierover wel akkoord ben hoor... Indien Hellum het voeding gedeelte apart bouwt van zijn printje zou ik hem toch de raad geven om de zekeringdraad met de zenerdiode (2de figuur van overvoltage protection 2) te gebruiken en zijn comparator op die manier te beschermen... is namelijk ook heel goed tegen per ongeluk verkeerd aansluiten, maar nog eens, het is een optie, geen must. En één IC-tje vervangen is niet zo'n ramp, maar als er zo'n 20 of 30 op je print staan, wel, ik spreek hierbij uit ervaring! Mvg Eddy Vl
Eddy VL Geplaatst: 1 februari 2010 Geplaatst: 1 februari 2010 Citaat: Zie het schema van een acculader wat in feite ook een voeding is. Dit schrijft de auteur over de diode, die over de spanningsregelaar staat. Ook hier ben ik akkoord met de diode, maar hier sluit je een batterij op aan en als de voeding af staat is de spanning op de uitgang van je LM305 zonder de diode hoger dan die van de ingang omdat de 4700 uF ontladen is. Best een schematje erbij, is véél duidelijker wat je wil zeggen. Maar ook hier: niet echt van toepassing voor het schematje van Hellum, de kans op een inverse stroom is hier niet zo groot. Maar deze truc is wel nieuw voor mij, maar ik werk dan ook niet veel met laders. (gebruik mijn eigen ladertje zo om de 5 jaar een keer als de batterij defect begint te worden, en dan steekt er binnen de dag een andere in... of zoals bij mijn "Starletjes", gordel tussen de deur en lampje blijven branden, geen last meer van inverse, maar ook geen voorwaartse stroom) mvg Eddy Vl
Hellum Geplaatst: 1 februari 2010 Auteur Geplaatst: 1 februari 2010 Deze voeding is onderdeel van een complete print, dus beveiligingen ed zijn niet echt nodig. MVG. Gerard If history repeats itself, and the unexpected always happens, how incapable must Man be of learning from experience. -George Bernard Shaw
Murdock Geplaatst: 1 februari 2010 Geplaatst: 1 februari 2010 Ik gebruik steeds vaker schakelende oplossingen, dan heb je al dat gezeik met die overspanningsbeveiligingen niet en het kost tegenwoordig ook niet veel... Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
Steve Geplaatst: 1 februari 2010 Geplaatst: 1 februari 2010 je gebruikt een lm7818 dit is max 1 amp (wat wil je er dan aan hangen ? het schema heb ik toch er op gezet ? waarom zoveel moeilijke oplossingen als het makkelijk kan ?
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen