digit Geplaatst: 2 februari 2010 Geplaatst: 2 februari 2010 Hallo, Ik had een vraagje voor de buizen mannen :-) Heb hier een paar buizenradio's staan ..van voor de 2de wereldoorlog... Nu zijn ze 110volt, en wil daar een trafo/omvormer voor Alleen de vraag is .. is het nu 110v 50hertz of 110v 60hertz? Een paar komen uit frankrijk.. Dus wat kwam er uit de muur in 1940 ..110 volt/50 of 60 hertz thx één ding is zeker, maar ik ben vergeten wat!
Gast Kimble Geplaatst: 2 februari 2010 Geplaatst: 2 februari 2010 50 of 60 Hz zal volgens mij geen verschil maken. Mijn opa heeft in de 2e wereldoorlog toen hij bij de PTT werkte, veel gedaan met Radio's voor het verzet. Die radio's werden ook naar Frankrijk gesmokkeld (Philips Buizenbakken). Het enigste wat ik wel zeker weet is dat de Fransen mij in ieder geval niet vrolijk hebben gemaakt door nog ver in de jaren 70 de plus van de accu in een auto aan het chassis te hangen. De min liep dan als "bedrading" door de auto. Heeft me indertijd wel een autoradio gekost
Moderator ceesv Geplaatst: 3 februari 2010 Moderator Geplaatst: 3 februari 2010 Door een zogenaamde verhuistransformator kan je de spanning eenvoudig van 220 naar 110 volt transformeren. Of de radio's geschikt zijn voor 50 of 60 Hz, zou eventueel op het typeschild van de radio vermeld moeten zijn. Wat vroeger de spanning en frequentie was in Frankrijk? Dat verschilde van streek tot streek, maar over het algemeen werd de standaard toch al gauw 50Hz. Wanneer je een toestel, gemaakt voor 60 Hz. aansluit op een 50 Hz. wisselspanning, zullen de verliezen in de eventueel ingebouwde transformator wat hoger worden, en zou op de lange duur die voedingstransformator defect kunnen raken. Wanneer deze radio's lange tijd hebben uitgestaan, zijn de voedings elco's mogelijk een probleem. Ik zou de lichtnet spanning over een periode van een paar uur via een regeltransformator langzaam opvoeren, om deze elco's te ontzien. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Murdock Geplaatst: 3 februari 2010 Geplaatst: 3 februari 2010 Inderdaad. En in de praktijk zal de trafo wat rammelen.. Receiver: VU+ Solo 4K Schotel: Digiality 85cm multifocus, 4x Triax PLL LNB, 4x Digiality DiSEqC 1.0 High-Iso (Astra1-2-3, Hotbird)
digit Geplaatst: 3 februari 2010 Auteur Geplaatst: 3 februari 2010 bedankt voor de reply's, daar kan ik wat mee het word dus een 220-110travo regelbaar tot 110 THX! één ding is zeker, maar ik ben vergeten wat!
trust Geplaatst: 3 februari 2010 Geplaatst: 3 februari 2010 @digit je hebt PM Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
metropar Geplaatst: 3 februari 2010 Geplaatst: 3 februari 2010 citaat: Het enigste wat ik wel zeker weet is dat de Fransen mij in ieder geval niet vrolijk hebben gemaakt door nog ver in de jaren 70 de plus van de accu in een auto aan het chassis nou loop ik best al wat jaartjes mee in de auto wereld maar franse auto s met plus aan massa ?? never seen this net zoals sjaak zegt dat waren de Engelse o.a. mini.mg.triumph.rover etc maar zeker geen franse uit de 70 jaren gr metropar VU+ DUO met Blackhole 1.7.8 +hbbtv .dreambox7000,500plus,nokia 9500, nokia9600 ,dbox2
Gast Kimble Geplaatst: 4 februari 2010 Geplaatst: 4 februari 2010 Mijn ouders haden toen zo'n Simca stationwagen met een achterklep met een draairaam. Achterklap klapte altijd naar beneden. Kleur was bruin met een houtnerf. Typenummer weet ik niet meer. Wel dat ik op de sloop een andere autoradio had gekocht met een schakelaar achterop waarmee je kon bepalen of het radiochassis + of - was en de spanningstoevoer ook.
vGnp Geplaatst: 4 februari 2010 Geplaatst: 4 februari 2010 Simca? Hadden die dan massa? Die was weg zodra je de showroom uit reed... vGnp VU+ Ultimo4K - FBC Cable - VU+ Ultimo4K - FBC Satellite Kathrein KEA 1000/W - Wavefield T90 Satlook Digital NIT
trust Geplaatst: 4 februari 2010 Geplaatst: 4 februari 2010 Origineel bericht van: vGnp Simca? Hadden die dan massa? Die was weg zodra je de showroom uit reed... vGnp massa ? eg wel , massa's roest Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
rvs4all Geplaatst: 4 februari 2010 Geplaatst: 4 februari 2010 Ik heb een Simca 1100 uit 1968 gehad en die had net zoals tegenwoordig de - aan het chassis. Heb nu nog een Talbot 1100 bestel en die heeft ook de - aan het chassis zitten, maar die is ook een stuk moderner (1980). Rob.
Eddy VL Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 Pure nostalgie Niemand die nog weet hoe zo'n ding eruitzag... En je had écht geen boordcomputer nodig om stil te vallen. Wat regen en plassen waren ook goed! Eén goedgeplaatste verdeler werkt evengoed: vlak achter de radiator , juist in het midden. Heb nog zo'n V100 of zo gehad, bestelwagentje met de 2 deurtjes achteraan. Eddy Vl
Gast Kimble Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 Nee die Simca was nog ver voor de 1100. Ik zal eens in het foto-archief duiken bij mijn moeder. Chrysler,Ford,GM,Vauxhall en best nog wel wat meer merken hadden aandelen in Simca. Als ik op Google beelden kijk lijkt ie op de Simca Vedettemarly of Jaganda. Het was in ieder geval een Bi-Color met bruin als hoofdkleur en aande onderzijdde een houtmotief. Hij moet uit de jaren 50-60 zijn geweest.
Gast Kimble Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 Origineel bericht van: Eddy VL Pure nostalgie Niemand die nog weet hoe zo'n ding eruitzag... En je had écht geen boordcomputer nodig om stil te vallen. Wat regen en plassen waren ook goed! Eén goedgeplaatste verdeler werkt evengoed: vlak achter de radiator , juist in het midden. Heb nog zo'n V100 of zo gehad, bestelwagentje met de 2 deurtjes achteraan. Eddy Vl Dat model was het niet. Hij had wat vleugelachtige achterlichten.
Gast Kimble Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 @ALL Nou, de Simca had dus de Min van de accu aan het Chassis. Via een gebruikersclubforum een link gevonden naar alle merken auto's vanaf na de 2e wereldoorlog. Alle Usermanuals etc. Zit dus in de war met de autoradio, daar ben ik wel zeker van met die schakelaar. Overigens een leuk stukje historie van Simca op Simca Van Engelse auto's wist ik niet dat de + aan het Chassis zat. Heb nog wel even gekeken naar de Vauxhall maar daar zit de + wel correct. .......... ik ga me wel even zitten schamen (stemming is aangepast)
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen