Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste kenners.

Ik kom net terug van een korte vakantie in Noorwegen en Zweden. Sinds ik besmet ben met het "schotelvirus" ontsnapt er geen schotel meer aan mijn aandacht ;-). In die landen zie je bijna alle schotels uitgerust met twee lnb's. Ik heb overigens niet het lef gehad om ergens aan te bellen en te vragen op welke sat's die dingen gericht staan. Maar wat ik heel veel tegenkwam, was dat de lnb's vaak in een soort tunneltje staan van een doorzichtig materiaal (plastic?) de voor en achter kant is gewoon open en het is dus gewoon een boogje over de lnb's heen, die ze overigens wel helemaal afdekken. Weet iemand wat hiervan het doel is???? Heeft het misschien te maken met de grote hoeveelheden regen die daar vallen???? Althans toen ik er was!!

Alvast dankt voor de reacties aan deze beginner. Misschien word ik nòg wel wijzer!!!

Geplaatst:

Hoi,

Wat betreft de satellieten waar op de LNB's gericht zijn denk ik dat op 4,8 graden oost en op 1 graad west is, op deze twee posities worden programma's gericht op deze landen uit gezonden.

Wat betreft het kapje, ik heb wel wat iedeeën daarover, maar wacht liever even af of iemand reageert die het ook echt weet waarom.

Met Vriendelijke Groet,

Wil Weten

Geplaatst:

Yep, het kan daar best koud zijn en de regen die op een LNB valt kan lijden tot een laag IJS, waardoor ontvangst onmogelijk wordt. Ook sneeuw op de LNB lijdt tot een een laag die ook over kop hangt.

En inderdaad 5 grd oost (Sirius) en 1 grd west (Thor). Wij Hollanders kijken vaak met een dubbele koop en die staat op 13 oost (Hotbird) en 19,2 oost (Astra 1).

Om even terug te komen op het kapje, hier in Nederland helpt het ook. En wel om twee redenen a) De LNB wordt niet kokendheet in de volle zon en B) de regen druppels gaan ook niet aan de kop hangen.

Als alternatief kan je ipv het kapje ook een spuitbus siliconenspray of autowas gebruiken en daarmee de LNB en de Schotel voorzien. Bij een stevige regenbui heb ik kwa signaalsterkte slechts een verlies van 10%, wat voorheen vele malen hoger lag.

De kabelmaatschappij hier in de gemeente heeft de schotel in een bak van 4 bij 4 meter, met daaronder een convector van de stadsverwarming. Hij staat daar redelijk beschut tegen regen/sneeuw (meestal zuidwest) en tegen de vorst.

Geplaatst:

Al die gene die gereageerd hebben, hartelijk dank voor de antwoorden. Weer een stukje wijzer geworden. Fantastische site hier!!!!!!!. Ga ik thuis zeker uit proberen met die spuitbus sileconen. Ik heb nl snel last van de regen. Nogmaals dank!!!

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen