riji Geplaatst: 4 februari 2010 Geplaatst: 4 februari 2010 We gebruiken onze DM800 met HDMI-verbinding naar een geïntegreerde versterker (Pioneer VSX-919). Het gaat ons voornamelijk om de zenders van de "TV-Vlaanderen transponder" op Astra 19.2°E. Met AC3 als standaard en downmix-instelling uit, moeten we het volume van de HD800 a/h eind van het oranje zetten (lang streepje, net voor er rood bijkomt) en dan nog moet de versterker flink luid (-15) staan om goed te begrijpen wat er gezegd wordt. Schakelen we dan naar een andere bron (DVB-T, dvd,popcornhour) dan schrikken we bijna dat het opeens zo luid gaat. Ook mist ons geluid (hierdoor?) nog steeds helderheid. Deze toestand lag nochtans mee aan de basis voor het vernieuwen van onze geluidsinstallatie (versterker VSX-919 en prima luidsprekers o.a. KEF iQ 90 en IQ60c). Dit heeft echter niet veel geholpen. Ik herinner mij nog hoe we enkele jaren terug een Echostar STB hadden (7000?) met een veel mooier geluid via SPDIF. Ik veronderstel dat er aan de ganse zaak niet veel te doen valt, maar ik wilde dit toch even navragen.
Tonskidutch Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 is niet de aller makkelijkste vraag want hoe je de pioneer receiver instelt of ingesteld hebt of in kan stellen is ons niet direkt duidelijk zonder de manual te gaan lezen. mijn denon kan ik per ingangskanaal zodanig instellen qua geluidmodus en luidheid (onthoud dat ook op de spdif) dat ik geen hartverzakking krijg bij omschakelen geen hdmi hier ofschoon zenders ook wel misbruik maken van de soundbooster tijdens reclame en aankondigingen denk dat je de manual eens moet naslaan betreffende de luidheid per ingangssignaal instellen overigens gaat hier ac3 geluid ongefilterd naar de av-receiver per spfid, daar werkt de geluidknop +- van de dream nooit kan zijn dat dit per hdmi wel werkt (weet ik niet) misschien heb je er iets aan? ciao Pabadam Yonderboi
riji Geplaatst: 5 februari 2010 Auteur Geplaatst: 5 februari 2010 Dank Tonski, Wat de versterker betreft biedt de Pioneer VSX-919 de mogelijkheid tot het instellen van een vast startvolume en egaliseren van de verschillende bronnen. Dit is echter niet echt mijn voornaamste vraag, nl. waarom brengt de DM800 zo weinig volume aan en heeft die (wellicht als gevolg hiervan) gemis aan helderheid? Zou daar niets aan te doen zijn (het verbeteren van geluidsinstallatie heeft alvast niet echt geholpen)?
Gast Sjaaky Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 Het volume van de dm800 moet zo ver mogelijk open. Of dat groen, oranje of rood is, maakt niet uit, dat is slechts een skin issue.
riji Geplaatst: 5 februari 2010 Auteur Geplaatst: 5 februari 2010 Origineel bericht van: Sjaaky Het volume van de dm800 moet zo ver mogelijk open. Of dat groen, oranje of rood is, maakt niet uit, dat is slechts een skin issue. Dit kan ik moeilijk geloven. Iemand die de inbreng van Sjaaky kan bevestigen?
mav3r1ck Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 Ja...Staat hier binnen de Dreambox ook voluit en regel vervolgens het totaal volume via mijn Onkyo TX-NR906 receiver.
Gast Jeroensky Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 Is Logisch. Die tuner volume is Analoog: van niks tot lijnlevel. Digitaal: van minus oneindig DB tot 0DB).<-boven 0DB wil je digitaal niet dan gaat de boel clippen. Dus voluit betekend: geen vermindering/demping van geluid signaal. De dreambox volume is wel erg van belang als je de droomdoos aan eindversterkers knoopt zonder voorversterker, dan wil je graag volume van geen tot maximaal lijn signaal(of digitaal van - oneindig DB tot 0DB). Of je gebruikt Droomdoos volume om output(analoog) gelijk te krijgen met output van andere analoge device op diezelfde versterker, zodat een apparaat niet harder klinkt dan de ander. Indien je dus maximale amplitude wilt zet je volume op droomdoos voluit. Dit geeft geen vervorming als bij versterker die headroom nodig heeft(33% bij analoog, 50% bij digitaal), zeker bij hoge kwaliteit digitale audio.(sommige tuners/players hebben nightmode, dit is een soort beperking in dynamisch berijk). Je versterker (thuisversterkers zijn voor en eindversterker in een) heeft de main volumeknop. Een voorversterker is voor inputselectie, volume en toonregeling.
riji Geplaatst: 5 februari 2010 Auteur Geplaatst: 5 februari 2010 Zo had ik het nog nooit begrepen. Ik heb hier even geprobeerd: DM800 audio volume op maximum en dit is inderdaad beter=luider met minder versterking door mijn (geïntegreerde) versterker. Twee bedenkingen: 1.Als ik de uitleg goed begrijp, dan zou er eigenlijk beter een verschillende voorstelling van het audio volume zijn: 1) voor analoog: de huidige met kleuren van groen tot rood (goed-fout, veilig-onveilig... ) 2) voor digitaal: minimum tot maximum zonder kleur indicatie, kleur tegenstelling 2. Wanneer hebben we analoog en wanneer digitaal? Het gaat hier toch om digitale televisie, het signaal is toch digitaal? Heeft dit misschien betrekking op het onderscheid tussen AC3 en mpeg? Heeft het te maken met de wijze waarop het signaal uitgevoerd wordt, de aansluiting HDMI - SPDIF dan wel SCART?
Gast Jeroensky Geplaatst: 5 februari 2010 Geplaatst: 5 februari 2010 1, maakt niet uit of het oranje groen rood(kleuren is gewoon je skin) onveilig of veilig is.(tis alleen veiligals je condoom over connector doet) Als je de boel voluit hebt, is het van een volume die aanhangende apparatuur verwacht(analoog lijnvolume, of digitaal 0DB max.). Al is er wel verschil tussen professioneel lijnsignaal en consumenten lijnsignaal (pro is dynamischer/harder) Wanneer heb je analoog of digitaal? EEh het komt digitaal de tuner binnen(lnb signaal). De tuner zet het om naar: Digitaal SP/dif signaal(dwz pcm of multichannel support dmv ac3 ) en zet het om naar analoog stereo signaal(lijn/scart)dmv D-A converter in het apparaat. AC3 & mpeg2 zijn beide digitale gecomprimeerde signalen, alleen ac3 is audio only en kan meer dan 2 kanalen ondersteunen. Net zoals je CD/DVD speler met analoge lijnuitgangen. Bron is digitaal, ingebakken D-A converter maakt het analoog. je laatste regel,: ja.
Erik Slagter Geplaatst: 8 februari 2010 Geplaatst: 8 februari 2010 Digitaal moet volume ALTIJD voluit staan. Elke verlaging van het volume is inherent mindere kwaliteit omdat effectief minder bits gebruikt worden. Als je apparaat (dreambox, sat-ontvanger, dvd-speler, whatever) digitaal aansluit op een versterker, dan altijd het volume op apparaat voluit zetten. Vervolgens kun je op de versterker het volume regelen, die is daarvoor gemaakt. Overigens heb ik gemerkt dat als je je ontvanger met HDMI aansluit op je TV en dan vervolgens de TV weer met SPDIF op de versterker, dat het geluid waardeloos is, omdat de TV het signaal omzet naar analoog en weer naar digitaal. Maar ik geloof dat jij het niet zo aangesloten had... DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
riji Geplaatst: 8 februari 2010 Auteur Geplaatst: 8 februari 2010 Origineel bericht van: Erik Slagter Digitaal moet volume ALTIJD voluit staan. Elke verlaging van het volume is inherent mindere kwaliteit omdat effectief minder bits gebruikt worden. Als je apparaat (dreambox, sat-ontvanger, dvd-speler, whatever) digitaal aansluit op een versterker, dan altijd het volume op apparaat voluit zetten. Vervolgens kun je op de versterker het volume regelen, die is daarvoor gemaakt. Overigens heb ik gemerkt dat als je je ontvanger met HDMI aansluit op je TV en dan vervolgens de TV weer met SPDIF op de versterker, dat het geluid waardeloos is, omdat de TV het signaal omzet naar analoog en weer naar digitaal. Maar ik geloof dat jij het niet zo aangesloten had... Ik heb DVI-HDMI naar versterker-HDMI en vandaar HDMI naar TV-HDMI. Voor mij is dit nu duidelijk, maar ik denk dat veel gebruikers zoals ik (gewend aan analoge toestanden) het kleurgebruik (groen naar rood) voor het instellen van de geluidssterkte verkeerd zullen interpreteren. Ik denk dat dit kleurgebruik nog uit het analoge tijdperk (SCART) stamt, zodat men dit nu beter zou aanpassen voor digitaal (eenkleurig van licht naar donker bijvoorbeeld) en dit standaard op het maximum instellen.
Gast Jeroensky Geplaatst: 8 februari 2010 Geplaatst: 8 februari 2010 Niet zo focussen op skin... Je zou ook kleuren op tv uit kunnen doen, zodat je grijze volumebalk hebt Overigens is die volumeregeling voornamelijk voor analoge audio verbinding. Bij digitaal laat je em liever voluit(digi audio in originele staat).
riji Geplaatst: 9 februari 2010 Auteur Geplaatst: 9 februari 2010 Ik heb enkele skins geprobeerd en gelukkig werkt geen enkele met een meer kleuren presentatie. Ik had nog de Magic-skin van de tijd toen ik het MiLo image gebruikte.
Erik Slagter Geplaatst: 11 februari 2010 Geplaatst: 11 februari 2010 Origineel bericht van: riji Voor mij is dit nu duidelijk, maar ik denk dat veel gebruikers zoals ik (gewend aan analoge toestanden) het kleurgebruik (groen naar rood) voor het instellen van de geluidssterkte verkeerd zullen interpreteren. Ik denk dat dat inderdaad voor veel mensen het verkeerde signaal geeft. 't-Is dat m'n versterker geen mp2 snapt, maar anders zou je alles kunnen "pass-through'en", dat zou qua geluidskwaliteit het beste zijn en je zou dan inderdaad, net als met als ac3-passthrough, het volume niet op de dreambox kunnen aanpassen. DM8000 + VU+Ultimo + GSO op Wavefrontier PLI Core Member www.openpli.org
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen