Ga naar inhoud


Verdwijnt cash geld?


chevrolet

Aanbevolen berichten

Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: Stoker


Zo zijn er in Nederland (als land!) relatief weinig problemen met hypotheekschulden, omdat er elders ook geld in het systeem zit zoals spaargeld en pensioenfondsen.



´Op dit moment´ redden we het inderdaad, maar wel aan een dun zijden draadje Stoker. De reserves bij de pensioenfondsen zijn danig terug gelopen en vervolgens mogen we tot ons 67e jaar gaan doorwerken. Spaargeld zit inderdaad wel goed. Onder particulieren zijn wel flinke verliezen geleden onder de aandelenbezitters en velen hebben hun verlies genomen. Wat wel een flinke adder onder het gras is, is de huizenmarkt.


De huizenmarkt is idd een probleem. Maar de pensioenfondsen een stuk minder.
Het is idd. zo dat de pensioenfondsen afgelopen tijd een hoop geld verloren hebben, maar ik zit hier in Belgie, waar er niet zoveel geld zit in die fondsen.
Nu wat is erger? Geld verliezen, of het geld niet hebben.
Ik moet nog zien dat de Belgische staat (net zoals de meeste overigens) in staat is de pensioenen te blijven betalen.

Overigens is doorwerken tot 67 niet de issue. Pensioen is niet iets dat je bereikt doordat je je tijd hebt uitgezeten. Je moet voldoende gegenereerd hebben voor de maatschappij. Voor sommigen lukt dat al op hun 40ste, de meesten zijn dan 60, en sommigen na hun 70ste. Maar tsja, zo hebben we het stelsel niet ingericht en bijgevolg moet nu iedereen blijven werken tot 67. Het is een slecht ingericht systeem uit de jaren 60, waar de generatie van toen nu hun pensioen opeist, en de huidige werkers zowel dat mogen betalen, als zelf nog eens langer werken en de staatsschuld verlagen. De generatie voor ons heeft het maar slecht gedaan.
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 125
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Origineel bericht van: ron1872
Origineel bericht van: Stoker


Anders is de situatie VS. Daar lees ik het volgende bericht:
http://newsvote.bbc.co.uk/2/hi/business/8518438.stm
Of de eigen bevolking die schuld kan kopen betwijfel ik. En dan is er wel een probleem.

Verder is het zo dat de invloed van Griekenland in de Eurozone economie klein is (4% als ik me niet vergis). De VS heeft een grotere invloed in de wereldeconomie (25%).



Je haalt nu zelf een engelse bron aan wink

Ik zie Griekenland op dit moment meer als afleider van de grotere problemen die er elders zijn en dan vooral (hoe kan het ook anders en je geeft het ook al aan) de VS. De Amerikaanse overheid heeft inderdaad haar schulden doorgeschoven en niet naar haar burgers, want die hebben nauwelijks nog een cent te makken. Vooral China heeft enorm veel schulden opgekocht, inmiddels een slordige 2000 miljard. Geld wat China dus domweg tegoed heeft van de VS. Ze lopen het nu stukje bij beetje in, want ze zien de bui daar ook allang hangen, crashed de dollar dan zijn ze domweg alles kwijt! Vorige week hebben ze bijvoorbeeld in Australie een kolenmijn opgekocht voor 60 miljard dollar en afgelopen jaar hebben ze massaal grondstoffen ingeslagen, vooral brandstoffen en zelfzamere ijzerertsen. Je ziet daar dus ook al dat ze de Amerikaanse derivaten aan het doorsluizen zijn naar andere landen die ze nog accepteren als betaalmiddel om grondstoffen te verkopen aan de Chinezen.

Hoewel Griekenland niet zoveel voorstelt in Europa als geheel heeft het gedoe daar in een maand tijd gezorgd dat de Euro ongeveer 10 procent minder waard is geworden t.o.v. de dollar. Problemen in Griekenland kunnen dus wel degelijk een katalyserende werking hebben op de rest van Europa, zeker als bijvoorbeeld 1 van de landen als Spanje, Portugal of Italie er achteraan zou gaan. Landen waar het al langer van bekend was dat er financiele problemen in de lucht hingen.


De euro heeft zijn huidige koers (1,37$) voor het eerst bereikt halfweg 2007 (na 8 jaar), en nu noemen we dat al laag? Ik vind het eigenlijk hoog. Het is ver boven het gemiddelde.

Ik heb een vraagje, wat zijn de financiële problemen van Spanje, Portugal en Italië?
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker

Ik heb een vraagje, wat zijn de financiële problemen van Spanje, Portugal en Italië?

20% werkloosheid en veel ambtenaren.
Er komt teweinig geld binnen om de staats kosten te betalen.
Hier hebben we zelfs twee staten (nationaal en eu) die alleen
maar geld uitgeven van de werkende bevolking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoals ook door anderen is aangegeven wordt er met name door de Britten heel wat rookgordijnen gelegd.

 

Natuurlijk heeft Griekenland een probleem en vooral omdat ze ons met trucs hebben misleid. De Britten noemen dat "Cooking the books"

 

Maar dat is niet voor niets een Britse uitdrukking en het is daar dan ook veel erger.

 

Gerapporteerde werkloosheid UK: 8% , maar er zit inmiddels 10 procent in de categorie "unemployable" Die kunnen ze niet aan werk helpen dus dan zijn ze niet werkloos. De echte werkloosheid is dan ook 18%, niet veel beter dan Spanje.

 

Gerapporteerde staatsschuld: 80%, maar dat is zonder de hulp aan de banken. Tel je die wel mee (zoals het hoort), dan is de Britse staatsschuld 180% van het bruto binnenlands product en het tekort op de begroting is 12%

 

Daarmee zijn de echte cijfers van de UK veel dramatischer dan Griekenland.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog een aardige quote:

 

Citaat:
Goldman Sachs en Griekse regering grote boosdoeners

In de huidige fase van de wereldwijde systeemcrisis spelen hoofdzakelijk de investeringsbanken op het Amerikaanse Wall Street een buitengewoon kwalijke rol. Dat geldt met name voor de leider van deze 'bende': Goldman Sachs. De New Yorkse investeringsbank is namelijk direkt betrokken bij de misleidende trucs die ervoor zorgden, dat het Griekse huishoudboekje op papier in orde leek en het land tot de Euro mocht toetreden. Daarvoor gebruikten ze een listig financieel model, dat ervoor zorgde dat de klant enkele jaren later automatisch met enorme financiële problemen opgezadeld zou worden. De grote profiteur daarvan was natuurlijk Goldman Sachs.

 

In het Griekse geval werd er een lening verhoogd die niet op de Griekse begroting verscheen. Door zo'n swap overeenkomst konden de Grieken fictief de omvang van hun nationale schuld drastisch verkleinen. Overigens waren de Griekse leiders hier 100% van op de hoogte, en daarom zouden ze volgens de Europese denktank onderworpen moeten worden aan gerechtelijke vervolging, omdat ze zowel de EU als hun eigen burgers belazerd hebben, met als doel te kunnen profiteren van het opgenomen worden in de Eurozone.

 

Het bedrog van Goldman Sachs is echter net zo ernstig als dat van de Griekse regering, zeker als bedacht wordt dat de vice-president van Goldman Sachs in Europa destijds Mario Draghi was, de huidige president van de Italiaanse Centrale Bank en kandidaat om Jean-Claude Trichet op te volgen als hoofd van de Europese Centrale Bank (!). Hoewel LEAP/E2020 hem niet onmiddellijk wil beschuldigen van het doelbewust manipuleren van de Griekse statistieken, suggereert de denktank dat er toch minstens een onderzoek naar ingesteld zou moeten worden.

 

In Amerika is Paul Volcker, het huidige hoofd van Obama's financiële adviseurs, één van de grootste critici van Goldman Sachs geworden. Hij is mogelijk de enige die voldoende ervaring en kennis heeft om harde maatregelen tegen deze criminele investeringsbank -en andere, vergelijkbare financiële instellingen- te nemen. Volgens de denktank zouden de hele EU en al haar burgers er mee gebaat zijn om alle (voormalige) managers van dit soort investeringsbanken, die honderden miljarden hebben verdiend aan de financiële crisis, uit te sluiten van het bekleden van een publieke financiële of economische functie (zoals bij de ECB, de Europese Commissie en de Nationale Centrale Banken). De belangenverstrengeling die daarmee gepaard zou gaan, zou namelijk alleen maar meer financiële schade opleveren voor de Europese burgers en regeringen.

 

Pukje had de vraag van Stoker al beantwoord zag ik wink

 

In het kort: schuld, schuld en nog eens schuld.

 

Een aardige insteek om de werkelijke oorzaak van de huidige problematiek echt te doorgronden is om flink terug te gaan in de tijd en eens onder ogen te zien wat voor enorme invloed iemand als Edward Bernays (een neef van Sigmund Freud) op onze huidige maatschappij heeft gehad:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Edward_Bernays

 

Is ook nog ergens bij Google Video een zeer goede documentaire over zijn gedachtengoed te vinden. Wat die man bedacht heeft beheerst zo ongeveer het gehele kapitalistische systeem. De titel van de docu is Century of the Self gemaakt door Adam Curtis. Duurt helaas drie uur en is voor zover ik weet alleen in het engels, maar zeker een aanrader. Begrijp je die, dan zie je vervolgens ook de zwakheden en voor jezelf de zogenaamde ´way out´. Dat laatste is zeker niet onbelangrijk voor het geval het echt zover komt dat de boel op de kop gaat.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: 1664


Zoals ook door anderen is aangegeven wordt er met name door de Britten heel wat rookgordijnen gelegd.



Wordt mogelijk gedaan om de Britse problemen voor de rest van Europa te verhullen. Over de UK komt inderdaad niet zoveel naar buiten, maar de forse val van het Britse Pond de afgelopen jaren zegt eigenlijk meer dan genoeg.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker


De euro heeft zijn huidige koers (1,37$) voor het eerst bereikt halfweg 2007 (na 8 jaar), en nu noemen we dat al laag? Ik vind het eigenlijk hoog. Het is ver boven het gemiddelde.



De koers van de euro heeft een paar maanden geleden op een haar na op 1.50 USD gestaan. Een paar weken geleden, na het bekend worden van de Griekse toestanden, was die gezakt tot 1.32 USD en nu (neem jou even aan) dan 1.37 USD.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje
Zo als overal de prijs (valuta) wordt bepaald voor dat de
gek ervoor wil geven.
De koers zegt echt niets uit over de reeele waarde.



Deels wel, deels niet natuurlijk. Zowel in de VS als de UK gaat het economisch en financieel heel erg slecht en ook hun munteenheden zijn enorm gekelderd. De Pond versus Euro is nu 1 op 1 ergens wink
Link naar reactie
Delen op andere sites

VK heeft een speciale status het is een EU land en moet

zich aan de EU normen houden alleen dat ze geen euro

willen.

Als het slecht gaat met VK moet de EU dokken.

Net zo datde eu komt te dokken voor griekenland spanje

potogal italie en NEDERLAND.

 

alleen duitsland en frankrijk hebben nog orde op zaken

belgië hangt er zo tussen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: pukje

alleen duitsland en frankrijk hebben nog orde op zaken
belgië hangt er zo tussen.


Echt niet.
België heeft nu al een staatsschuld van 100% van het BBP. Het begrotingstekort is dit jaar 4,5%, volgend jaar 6%. De staatsschuld is dan uiteraard opgelopen naar ruim 104%

In Duitsland, Nederland, Frankrijk maar ook Spanje is de staatsschuld veel kleiner. In Italië heeft de staat wel een grote schuld, maar de Italiaanse burgers hebben relatief veel spaargeld. Italië kan dus besluiten om de burgers te 'plukken' (belasting)om zo het probleem op te lossen. In België kan dat niet zo makkelijk( van een kale kip...)
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou, die kale kip valt veel mee hoor.

 

http://www.standaard.be/artikel/detail.aspx?artikelid=NR2MBKB9

Als ik het goed volg, is het bezit + financiele vermogen - schulden = 1.700 miljard.

Het financiele vermogen was al bijna 800 miljard, en daarvan was zo'n 190 miljard spaargeld.

 

Dat blijkt de staatsschuld van 300 miljard een behoorlijk hanteerbare schuld. Ook de staat heeft daar tegenover een bezit staan.

 

Nog steeds wordt ik dan niet vrolijk dat de staat uitgeeft wat mensen sparen...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ron, ik ga die "century of the Self" binnenkort eens bekijken, je hebt me nieuwsgierig gemaakt.

De persoon is zo iemand als een uitvinder van de atoombom. Het zou altijd wel uitgevonden worden, maar ik zou niet trots op de gevolgen zijn.

 

Ik zag een spreadsheetje van het Nederlandse vermogen.

http://www.statistics.dnb.nl/index.cgi?lang=nl&todo=Huis

 

Wat opvalt is dat er enorm veel geld in pensioenfondsen zit (meer dan 800 miljard). Daarnaast is het vermogen relatief laag (een kleine 400 miljard).

Voor huizen moet ik een schatting maken, maar waarschijnlijk komen we dan wel aan een vermogen boven de 2.000 miljard.

Nadeeltje zijn de schulden. Die zijn wel meer dan 550 miljard (in Belgie was dat 181 miljard). Dat verschil met Belgie zal vooral door hypotheken te verklaren zijn.

 

Nederland en Belgie zijn dus enigsinds vergelijkbaar, in beide systemen heeft de bevolking wel meer dan 800 miljard aan geld belegd of gespaard.

 

Je kan over de verschillen heen en weer debateren, maar ik denk niet dat je echt kan zeggen welk land er beter voor staat.

 

En ik denk dat voor veel Europese lidstaten dit geld. Als je echt gaat zoeken, vind je opeens heel veel potjes met geld. Mijn Grieks is niet goed genoeg om de vermogens van de Grieken terug te vinden, maar als er nagenoeg geen (hypotheek)schulden zijn, en ze zijn zowat allemaal huizenbezitter, dan denk ik dat de problemen daar wel mee vallen.

In de oostbloklanden vind ik die trend vorig jaar ook terug, veel huizenbezitters en nagenoeg geen hypotheken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Origineel bericht van: Stoker
Ron, ik ga die "century of the Self" binnenkort eens bekijken, je hebt me nieuwsgierig gemaakt.


Een verrijking van je kennis en geeft je inzicht hoe het kapitalistische systeem de afgelopen eeuw zo ongebreideld heeft kunnen groeien. Wat was daar voor nodig en hoe zijn wij daar als consumenten eigenlijk toe aangespoord? Heb je hem bekeken dan komt zeer waarschijnlijk de vraag bij je op: kan dat eigenlijk wel onbeperkt zo door gaan en waar zit het addertje onder het gras? Heb je het geheel van Edward Bernays eenmaal door, dan kan je vervolgens de documentaire ´Money as Debt´ gaan bekijken, wat uiteindelijk antwoord op je eerdere vraag gaat geven. Je gaat dan begrijpen dat we nu zo ongeveer op het kantelpunt zijn aangekomen van het economische en financiele groeimodel. Er zal dan overgestapt moeten worden op een model gebaseerd op krimp, alleen is er geen econoom ter wereld die ooit een krimpmodel heeft bedacht, terwijl die juist noodzakelijk is om gecontroleerd de welvaart in stand te houden. Andere optie is stap voor stap omschakelen van kwantitatieve groei naar kwalitatieve groei. Daar wordt inmiddels wel aan gedacht en mondjesmaat aan gewerkt, maar nog geen enkele econoom die daar een model voor heeft opgesteld.

Verder is het uiteraard aardig om te zien dat er heel wat aan vermogen onder de mensen is, wat heel aanlokkelijk is voor de overheid om dat te plukken. Niets nieuws onder de zon eigenlijk, want dat doen ze al eeuwen, alleen de laatste tijd wat meer dan voorheen. Dat plukken heeft wel zijn grenzen, want een geplukte kip kan niet meer consumeren en daar valt en staat juist het kapitalistische systeen (Bernays) weer mee. Zijn de kippen eenmaal kaal, dan stort het systeem resoluut in. Dat plukken doen ze dus gecontroleerd en zodanig dat het systeem als geheel nog wel blijft funktioneren. Leveren de kippen te weinig op, dan rest als laatste redmiddel geld bijdrukken, wat in de VS inmiddels al even gebeurt. Gebeurt dat ongebreideld, dan laten de gevolgen zich vervolgens raden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...